۹٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ سیاره که همه چیزشان شبیه زمین است

پژوهشگران بر اساس نتایج تلسکوپ فضایی کپلر حساب کرده اند حدود ۹ میلیارد سیاره فراخورشیدی زمین مانند و مستعد حیات وجود دارد که نزدیک ترین آنها ۱۲ سال نوری از ما فاصله دارد

این محاسبه توسط اریک پتیگورا دانشجوی دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و بر اساس تجزیه و تحلیل اطلاعات بیش از ۳هزار سیاره فراخورشیدی نامزدشده توسط فضاپیمای کپلر انجام شده است.

بر اساس این محاسبات٬ حدود ۲۰ درصد از ستارگان کهکشان راه شیری را ستارگانی هم اندازه و مشابه خورشید تشکیل می دهند که به آنها ستارگان خورشیدمانند می گوییم. با توجه به مقدار تخمینی ۲۰۰میلیارد ستاره در کهکشان راه شیری٬ این بدان معنی است که ۴۰ میلیارد ستاره در پهنه کهکشان راه شیری خورشیدمانند هستند.

اما تمام این ستارگان دارای منظومه های سیاره ای یا سیارات زمین مانند نیستند. شبیه سازی اطلاعات دریافتی از تلسکوپ فضایی کپلر نشان می دهد که حدود ۸ -/+ ۲۲ درصد این ستارگان دارای سیاراتی زمین مانند هستند که در منطقه کمربند طلایی به دور ستارگان خود می گردند. کمربند طلایی محدوده ای در اطراف ستاره است که مقدار انرژی دریافتی برای وجود آب مایع در سطح سیارات کافی است و سیارات این ناحیه می توانند مستعد پیدایش حیات باشند.

برای استخراج این اطلاعات محققان داده های تلسکوپ فضایی کپلر را با نرم افزای خاص غربالگری کردند. از میان ۱۵۰هزار ستاره٬ آنها به بررسی ۴۲ هزار ستاره پرداختند و در میان ۶۰۳ سیاره ای که در اطراف برخی از این ستارگان پیدا شد٬ توانستند ۱۰ سیاره با ابعاد یک تا دو برابر قطر زمین را در کمربند طلایی بیابند.

با این حساب بین ۵.۵ تا ۱۲ میلیارد و به طور متوسط ۸.۸ میلیارد ستاره خورشید مانند در کهکشان راه شیری وجود دارد که سیاره ای زمین مانند در محدوده مستعد پیدایش حیات به دور آن می گردد. اگر این ستارگان خاص را در بین ۲۰۰ میلیارد ستاره کهکشان راه شیری توزیع کنیم٬ بدان معنی است که نزدیک ترین سیاره فراخورشیدی با قابلیت میزبانی حیات در فاصله ۱۲ سال نوری از زمین (معادل ۱۱۳هزار و ۴۰۰ میلیارد کیلومتری) قرار دارد. 
برای آنکه به نزدیکی این فاصله (در ابعاد کیهانی) پی ببرید٬ آن را با فاصله نزدیک ترین ستاره به خورشید (۴.۳ سال نوری) و قطر کهکشان راه شیری (۱۰۰٫۰۰۰ سال نوری)‌ مقایسه کنید. 

اگرچه بسیاری از این سیارات به اندازه زمین هستند اما باید تعیین کرد که آیا آنها مانند زمین خاکی هستند٬ یا مثل مشتری از جنس گاز و یا مانند دنباله دارها از یخ تشکیل شده اند. نتایج اولیه نشان می دهد که دست کم درصد قابل توجهی از این سیارات خاکی هستند و چگالی آنها شبیه زمین است.

البته نباید این نکته را فراموش کرد که این محاسبات برای ستارگان خورشیدمانند انجام شده و اگر ستارگان سبک تر مانند کوتوله های سرخ را هم در نظر بگیریم٬ تعداد سیارات زمین مانند مستعد پیدایش حیات از این هم بیشتر و فاصله آنها با زمین نزدیک تر خواهد شد٬ مانند تحقیقی که اسفند ۱۳۹۱ منتشر شد.

نتایج این تحقیقات پرسش مهمی را به ذهن متبادر می کند که اگر ما در در کهکشان راه شیری تنها نیستیم، پس چرا در کهکشان ما در سکوت آزار دهنده ای فرو رفته و هیچ صدایی از سوی تمدن های پیشرفته به گوش نمی رسد.

گام بعدی دانشمندان بررسی اتمسفر این سیارات با تلسکوپ های قوی فضایی است که در آینده پرتاب می شوند تا شاید سرنخی را درباره وجود حیات احتمالی در این سیارات به دست آید.

جزئیات این مطالعه در مجلهProceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

۵۳۵۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 321105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عبدالله IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    58 15
    الله اکبر
  • بی نام A1 ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    83 3
    خوبه پس از فردا زمین ارزون میشه...!
  • بی نام A1 ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
    79 12
    خداوند چقدر بزرگه که این همه سیاره رو میتونه کنترل کنه واقعا آدم در این موارد یاد خدا میفته فقط یک کلمه میتونم بگم خدایا به عظمتت شکر
  • بی نام A1 ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
    65 7
    خبر آنلاین تشکر ، نه بابت نظر منفی بلکه به خاطر احترام به نظر مخاطب
  • بی نام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
    10 2
    البته این پرسش پایانی واقعا مهم و تأمل برانگیز بود.
  • سینا A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
    17 7
    یسبح لله ما فی السموت و ما فی الارض ملک القدوس العزیز الحکیم
    • رها IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
      4 5
      معنیش چی میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
    7 1
    مرسی از خبر آنلاین بابت احترام به نظر خوانندگان
  • کامبیز IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
    21 3
    جالب اینه که این 9 میلیارد ستاره زمین مانند فقط تو کهکشان خودمون ( راه شیری) شناسایی شدن. حالا در نظر بگیرین که غیر از کهکشان خودمون دانشمندا صحبت از وجود 100 میلیارد یا بلکم بیشتر از کهکشانای دیگه می کنن که فقط خودخدا میدونه تو اونا دیگه چه خبره............
    • ساناز A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      9 2
      اره واقا
    • افشین A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
      5 0
      واقعا عالیه،میدونیم که احتمال تشکیل تصادفی سیاره ای مثل زمین که مستعد حیاته خیلی خیلی کمه از طرفی تعداد خیلی خیلی زیادی کهکشان و ستاره و سیاره ریز و درشت وجود داره که باعث میشه بعضیا فکر کنن تشکیل همچین سیاره ای زمین تصادفی بوده و هیچ هدفی درکار نیست. اما با کشف این تعداد سیاره قابل زندگی دیگه به هیچ وجه نمیشه مساعد بودن زمین برای حیات رو تصادفی در نظر گرفت. چون احتمال اینکه یه پدیده بسیار نامحتمل تصادفی ملیارد ها بار صورت بگیره خیلی خیلی کمه.
  • محمد A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
    27 6
    خداوند در آیات قران بسیار به وجود جهانهای دیگر اشاره کرده است
  • جفری IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    10 2
    ایا اینکه فقط 20 درصد این ستاره ها قابلیت تشکیل زمین دارند پیدایش تصادفی زمین مارو بیشتر ثابت میکنه
  • رها IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    4 1
    با تشکر......ولی عمر ما تا اون روزا قد نمیده اخه ی جا خوندم که گفت حدود 5 میلیارد سال طول میکشه ک کهکشان راه شیری با کهکشان اندروما برخورد کنه یه کهکشان ترکیبی از این دوتا بوجود میاد .....تا اون موقع ما نیستیم ولی حیف شد اگه هم بخایم بریم توی یه سیاره که مثل زمین بوده میلیار ها وقت میبره و ما توی راه مردیم .... ولی حالو باید چسبید اینده نزدیک ولی خیلی دوره ممنونم
  • بی نام A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    5 1
    خدا چه کارهای بزرگی میکنه واقعا باور نکردنی هست
  • مسیح IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
    7 1
    ما یه روسیه و امریکا داریم هر ان ممکنه زمینو تو منظومه ی شمسی تیکه کنن اونوقت وای بحال روزی که بخوریم ب پست یه تمدن پیشرفته ی دیگه به به چ شود شاید اولش با رو بوسی شروع بشه ولی قطعا اخرش با چ نوع ابر سلاحی تموم میشه من نمیدونم ای کاش بشر همه انرژی خودش رو صرف فهم بهتر این دنیای بیکران میکرد شاید میشد واسه خودش ؛ قبل از نابود شدن زمین یه منزل گاه دیگه پیدا کنه یا حد اقل بسازه ولی قطعا ما خیلی زود تر از اتمام خورشید از بین خواهیم رفت و این واقعا افسوس داره ب هر حال دنیایی خیلی پیچیده ایی داریم که هیچ حرفی در بارش قطعیت نداره
  • خسرو تورک قشقایی IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    1 0
    طبق افسانه های تورکان سومری اجداد ما تورکان از یکی از این سیارات به زمین آمدند به احتمال زیاد در این سیارات هنوز هم تورکتباران زندگی می کنند که با اجداد تورکان سومری ما از یک ریشه هستند