انتخاب نوشت:

گاردین نوشت: آخرین روز مذاکرات هسته ای بین ایران و پنج بعلاوه یک به نصفه شب به وقت تهران کشید. درحالیکه روزنامه ها در پایتخت ایران به طور عادی تا ساعت 10 شب به چاپخانه می روند تا صبح روز بعد در کشور توزیع شوند، دو روزنامه اعتماد و شرق تا آنجاکه ممکن بود منتظر ماندند تا اخبار را پوشش دهند.

گزارشگران روزنامه اعتماد می گوید: نفس های ما در اتاق کنفرانس مطبوعاتی در ژنو حبس شده بود.

روز دوشنبه، روزنامه کیهان تیتری در جهت تشکر از خود در خصوص مذاکرات گذاشت و نوشت: پیش بینی کیهان محقق شد.

حسین شریعتمداری مدیرمسئول کیهان به عنوان یکی از منتقدان سیاست های هسته ای دولت شناخته شده است.

در مقابل، روزنامه محافظه کار رسالت نگاهی مثبت به مذاکرات داشت و روز دوشنبه به نقل از عوض حیدرپور عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نوشت: در این دور از مذاکرات، ایران به پیشرفت خوبی دست یافت.

در این میان موضع فرانسه نه تنها از سوی جناح راست ایران محکوم شد بلکه اصلاح طلبان نیز به مذمت آن پرداختند.

در مقاله ای که در روزنامه اعتماد به قلم فریدون مجلسی مورخ برجسته منتشر شد آمده است: واکنش تعجب برانگیر فرانسه به اتحاد داخلی گروه پنج بعلاوه یک ضربه خواهد زد. جلوگیری فرانسه از وقوع توافق تنها ناشی از انگیره های سیاسی است.

در بازار شلوغ تجریش تهران، محمود 37 ساله که به منظور خرید وسایل خانگی آمده، می گوید: واقعا منظور فرانسه را از این کار نمی فهمم. اگر آقای فابیوس یک روز زندگی کارگران مزدبگیر ایران و تورم ما را تجربه می کرد چنین موضعی نمی گرفت. همه چیز سه برابر شده است.  به منظور خرید وسایل اشپزخانه، یک روز مرخصی گرفتم، آن وقت این اقا می اید از توافقی که زندگی روزانه ما به آن بستگی دارد جلوگیری می کند. ما یک ضرب المثل داریم که می گوید: کار کار انگلیس هاست. به نظر می آید که این بار باید بگوییم: کار کار فرانسوی هاست.

یک کارشناس مسائل سیاست خارجی که به عنوان دیپلمات در دولت محمد خاتمی فعالیت می کرده است می گوید: فکر می کنم که نقش فرانسه غلو شده است. با این حال عملکرد فابیوس منجر به خشم ایرانیان شده است. نمی توانم بگویم که انعطاف ناپذیری فرانسه از توافق جلوگیری کرد. این موضع سخت دیدگاهی مشترک در پنج بعلاوه یک بود.

وی افزود: اما به نظر من توافق نزدیک است.

اما مسئله مرتبطی که این روزها در محافل سیاسی ایران مورد بحث است، نارضایتی اشکار عربستان از توافق ایران و غرب است. ظریف در گفتگویی با تلویزیون ایران سعی کرد که عربستان را نرم کند. او گفت: نمی دانم که چرا کشورهای حاشیه خلیج فارس نگران هستند و به دوستان قدیمی خود اخم کرده اند.

مهدی، گلفروش 45 ساله در خیابان شریعتی تهران می گوید: سعودی ها می ترسند که ایران تبدیل به قدرت شماره یک در منطقه شود. مشخص است. کشورهای عربی قرن هاست که از ما هراس دارند و اکنون هم می ترسند چراکه باهوش نیستند. انها وابسته و تبنل هستند و ارزو می کنند که ایران تحریم باشد تا امریکا نفت را از ان ها بخرد. برای همین است که انها خشمگین هستند.
/29220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 322755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    24 36
    ما فقط باید بدنبال رابطه با اتحادیه اروپا باشیم امریکاییها قابل اتکا نیستند چون خودشون متکی به اسرائیلن من المانها رو تحسین می کنم
    • بی نام IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      14 2
      ببین دوست عزیز دکتر ظریف که خودشون دیگه آخر روابط بین الملل هستن یه جمله خیلی قشنگ دارن که میگن در دنیای امروز هیچ دشمن دائمی و دوست دائمی وجود نداره و این منافع کشورهاست که روابط رو مدیریت میکنه. با توجه به همین جمله به نظر من هیچ شیطانی وجود نداره و همه به دنبال منافع خودشون هستن و این ماییم که باید منافع خودمون رو در نظر بگیریم وبا توجه به منافعمون با هر کشوری مذاکره،رابطه،جدل ،چالش و هرچیز دیگری که شما اسمش رو بذارید داشته باشیم. وقتی هشت سال با دنیا قهر کردیم نتیجه این شد که داریم میبینیم.بازم داریم نسخه میپیچیم که با کی باشم با کی نباشیم.به نظر من دیگه باید همه ی این نه ها تموم بشه
    • بی نام IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      8 2
      100% اشتباه میکنید.اروپا بسیار ضعیف است.
  • بی نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    27 3
    این گلفروشه 45 ساله هه لب مطلب را گفت. تنبل هستند و آویزوووووووووون غرب. شیرهههههههههههههههه ایران.
  • بی نام IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    5 4
    قابل توجه اقای گاردین نیوز این عمل نشان میدهد شاخک جهت یابی ایرانیها همیشه و اکنون خوب کار میکرده و می کند ایرانی ها همیشه منافع خود را بخوبی تشخیص میدهند و بر اساس ان رفتار می کنند اگر هم برهه ای این شاخک به اشتباه در اختیار منافع اسرائیل قرار گرفت باعثش تندروی بود که همیشه تند روی و کند روی باعث هلاک است
  • بی نام IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    4 1
    ما کاری به شیطون کوچک و بزرگش نداریم.سیستم باید این باشه که هرکی باد بکاره طوفان درو میکنه.منظورم این نیست که بشینیم با مردم دنیا دشمنی کنیم و هی شعار بدیم. بلکه بدون شعار و در عمل به مخالفامون ثابت کنیم جواب های هوی است. یعنی بدون نشون دادن عصبانیت و در کمال آرامش در آینده ای نه چندان دور وقتی آب ها از آسیاب افتاد جواب کارشکنی کارشکنان رو بوسیله اهرم های اقتصادی بدیم.نتیجه اینکه شعار بس است کمی عمل کنیم(البته عمل عاقلانه)
  • علی IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    29 7
    همه شان عروسک خیمه شب بازی اسرائیلند توهم توطئه نیست واقیعت است
  • بی نام A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    21 4
    اين از اون بدتر، اون از اين بدتر
  • بی نام A1 ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    9 1
    مهدي - گلفروش - باحال گفته.... 
  • رضا A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    8 1
    اين اقا گل فروشه واقعا گل گفته:))
  • رضا A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    24 4
    خوب تقسيم كار كردند. آمريكا و انگليس كه سابقه شون خوب نبود درباره ايران ، موافق بودند مثلا . فرانسه ر انداختند جلو ، اونو بده كردند. البته اين فقط يه حدسه.
  • بی نام A1 ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    4 4
    لعنت بر فرانسه
  • مردم A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    11 5
    انگلیس نه یک شیطان کوچک بلکه یک اهریمن واقعیست ، حتی امریکاییها و اسراییلیها نیز دست پرورده این قوم نابکارند . ضمنا از روزگاران قدیم تا کنون انگلیسیها با فرانسویها مشکل داشته اند . این را برای مردم بدون حافظه تاریخی و البته نادان و بدون مطالعه ایران میگویم که جو گیر نشوند و بدانند که دست و پا زدن انگلیسیها برای باز کردن پایشان در ایران و رخنه در اقتصاد و سیاست و احیانا گرفتن جای فرانسویها بی دلیل نیست . مطمئن باشید انگلیسیها تا ایران را تکه تکه نکنند و از ما عراق یا سوریه یا افغانستان نسازند راضی نمیشوند
  • بی نام IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    7 1
    اتحاد مردم و تيم مذاكره كننده هر نقشه داخلي و خارجي در به هم زدن مذاكرات رو نقش بر آب ميكند
  • بی نام IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    6 1
    اتفاقا در ایران انگلیس شیطان کوچک نیست بلکه رژیم صهیونیستی شیطان کوچک است فرانسه و انگلیس اصلا در این خد ها نیستند
  • ایران A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    1 2
    ایران با کدخدا ی 5+1 که رژیم اسراییل مشکل دارد