رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو ضمن انتقاد از گرانی تامین مالی و سیاستگاری های متناقض در صنعت خودرو از آغاز طراحی پلت فرم جدید در کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو در تشریح مشکلات این صنعت گفت: فاجعه‌ای به اسم بانک‌ها که واقعاً انگیز را برای تولید از بین برده‌اند. طبیعی است کاهش توان قطعه‌سازان، کاهش توان خودروسازان را نیز در پی دارد. جدا از این مسائل، تبعاتی چون کاهش بهره‌وری و فرصت‌‌های شغلی نیز به وجود خواهد آمد.

 وی افزود: الان قطعه‌سازان در شرایطی کار می‌کنند که 20 تا 30 درصد به بانک‌ها بهره وام می‌دهند و از آن سو به ازای دیرکرد دیون خود 6 درصد نیز جریمه پرداخت می‌کنند. این‌ها در حالی هستند که سود خودروسازی کمتر از 10 درصد است. در ضمن قطعه ساز که محصول درخواستی شرکت‌ها را به آن‌ها تحویل می‌دهد معلوم نیست که چه زمانی به پولش می‌رسد.

گلستانی تصریح کرد: مگر بانک‌ها چه چیزی تولید می‌کنند که تا این اندازه مورد توجه قرار گرفته‌اند؟ خودروساز و قطعه‌ساز 100ها میلیارد تومان بهره بانکی در ازای وام‌های دریافتی‌شان پرداخت می‌کنند. با این اوصاف دیگر توانی برای کیفیت، توسعه و تحقیق باقی نمی‌ماند. چندی پیش گفته شد که قرار است 2000 میلیارد تومان به خودروسازی کشور تزریق شود. اما مشخص نیست مبانی این بودجه کجا است و چه منبعی آن را تامین می‌کند. آیا قرار است از سهام و بورس باشد یا سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی؟ به هر حال آنچنان امیدواری به این داستان نداریم و بعید است مجلس چنین بودجه‌ای را تصویب کند. هرچند اگر قرار بر چنین پرداختی باشد باید وزارت دارایی پیش قدم شود.

گلوردی گلستانی، رئیس انجمن قطعه‌سازان با اشاره به اینکه چندی است که شرکت‌های خارجی با بهره‌گیری از فضا و سخت‌افزار داخلی اقدام به تولید قطعه می‌کنند، گفت: این پدیده فعالانه ادامه دارد. شرکت‌های مختلف آسیایی به خصوص چینی‌ها با خرید سایت‌های داخلی و تولیدات خارجی خود، بازار قطعه‌سازان داخلی را به کلی از بین می‌برند. بازاری که می‌بینید اصلاً شرایط مناسبی ندارد. البته اینکه آیا ایران‌خودرو و سایپا به عنوان مشتریان قدیمی قطعه‌سازان نیز وارد چنین بازی شده‌اند‌، فعلاً معلوم نیست. اما چیزی که معلوم است این است که این اقدام انگیزه قطعه‌سازان داخلی را به فنا می‌دهد.

رئیس انجمن قطعه‌سازان اظهار داشت: نزدیک به دو سال پیش ایران سالی 1و5 میلیون خودرو تولید می‌کرد که این تعداد باعث ایجاد شغل برای 4.5 میلیون نفر می‌شد. اما حالا تولید نصف شده است. واقعاً به عملکرد شورای رقابت باید جایزه داد. در این فاصله غیر از کاهش 50 درصدی تولید، بین 150 تا 200 واحد تولید قطعه‌سازی از این بازی خارج شده‌اند و وارد حوزه‌های دیگر مانند مسکن شده‌اند.

گلستانی گفت: سال پیش به کمک خودروسازان بررسی میدانی میزان مصرف بازار انجام شد. متوجه شدیم که نیاز بازار قطعه چیزی حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان است. در حالی که قطعه‌سازان ما 1000 میلیارد تومان فروش داشته‌اند. این یعنی حدود 1500 میلیارد تومان از بازار خارج تامین شده است. قطعاتی بعضاً بی‌کیفیت که نظر مصرف کننده را نسبت به تولیدات داخلی بد کرد.

وی از طراحی پلت فرم جدید خبر داد و اظهار داشت:خوشبختانه چند وقتی است که روی طراحی یکی دو پلت‌فرم داخلی کار می‌کنیم. طرح‌های اولیه به وزارت صنعت ارائه شده است. طراحان بنام ابتدا مایل به همکاری نبودند ولی به هر حال راه حلی برایش پیدا شد. این پروژه بزرگ بدون سرمایه‌گذاری غیر ممکن است. و واقعاً محکوم به سقوط خواهد بود.

وی در پایان خاظر نشان کرد: برآورد شده است که تولید و طراحی هر پلت‌فرم بیت 400 تا 500 هزار میلیون یورو هزینه دارد. رقمی پایین‌تر از پیش‌بینی‌های قبلی.

3131

کد خبر 323002

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    12 0
    رسما از تمام خودروهای داخلی شاکی هستیم /////بابا به کی بگیم درد دلمون رو؟؟؟؟؟؟؟؟
  • احمد IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    8 1
    مگه از طلا می سازند این قدر هزینه داره؟

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین