علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، عصر امروز(سهشنبه) در مراسم اهدای نمادین اثر هنری نماد مبارزه با نژادپرستی به نلسون ماندلا که در تالار مشروطه مجلس شورای اسلامی برگزار شد،گفت: زمانی که نلسون ماندلا در زندان بود، در ایران انقلابیون او را میشناختند و به عنوان یک شخصیت مبارز که علیه استعمار غربستیز میکرد، شهرت داشت.
رئیس مجلس افزود: این حادثه، حادثه کوچکی نبود و براساس مبارزاتی که مردم آفریقایجنوبی داشتند و حمایتهایی که در سطح دنیا انجام شد، نلسون ماندلا توانست، این انقلاب را موفق کند اما اینجا سوالاتی مطرح است؛ چه کسانی این ظلم را به مردم آفریقا انجام دادند؟ چه روشی این مبارزه را موفق کرد؟ امروز پنهان نیست که آمریکا و غرب این ستم ناجوانمردانه را انجام دادند و سالها مردم آفریقا را تحت استعمار کشاندند.
لاریجانی ادامه داد: امام(ره) همواره این نکته را تاکید داشتند که مردم آفریقا تحت ستم استعماری غرب زندگی کردهاند؛ در این چند دههای که مردم آفریقا تحت ستم رژیم نژادپرستانه بودند، چه کسانی این رژیم را سرپا نگه داشتهاند و انقلابیون را به زندان انداختند؟ آیا غیر از آمریکا و کشورهای غربی بودند؟ همان زمان در ایران یک دیکتاتوری وابسته آمریکایی حاکم بود و شاه نوکر آمریکا بود و آمریکا از وی حمایت میکرد و انقلابیون را به زندان میانداخت و شکنجه میداد و امام را تبعید کردند.
وی تصریح کرد: آمریکاییها این خصوصیت را داشتند و همان زمان هم کارتر فریاد حمایت از دموکراسی و حقوق بشر را سر میداد اما تا دقیقه آخر از رژیم شاه حمایت کردند.
اهم اظهارات رئیس مجلس به نقل از تسنیم به شرح زیر است:
*همان کشورهای غربی که امروز همپیمان آمریکا هستند از رژیم دیکتاتور وابسته شاه حمایت کردند و این اتفاق دقیقا همان زمانی بود که آنها از رژیم آپارتاید در آفریقایجنوبی حمایت میکردند. البته در آن زمان هم کشورهای زیادی بودند که سکوت میکردند. این کشورها جزء اقمار آمریکا بودند و نسبت به این اقدامات سکوت کردند و این روزها گاهی میشنویم که گله میکنند و میگویند آمریکاییها وفا ندارند. در واقع وقتی منفعت آنها تمام شد، این سفلگان سیاسی را که به کار گمارده بودند، برداشتند.
* نکته دیگر این است که چگونه این مبارزات پیروز شد؟ آیا جز با مقاومت این رژیم ضدبشری کنار رفت؟ اگر نلسون ماندلا و مقاومت در آمریکایجنوبی نبود، این نظام را کنار میگذاشتند؟ آیا اگر در ایران مقاومت نبود و انقلاب روی بازوی مبارزین ایستادگی نمیکرد، آمریکاییها حاضر بودند کنار بروند؟ حالا سخن من این است که آیا این رژیمها و رفتارهای تبعیضآمیز پس از حوادثی که در آفریقایجنوبی رخ داد، پایان پذیرفت و آمریکاییها و غربیان نوع رفتار خود را عوض کردند؟
*(وضعیت مردم فلسطین)آیا غیر از این است که مردم فلسطین چند دهه زیر فشار رژیمصهیونیستی قرار دارند. غیر از این است که مردم فلسطین را آواره کردند و آن را بدبخت کردند؟ چه کسی این کار را کرد؟ غیر از آمریکاییها و غربیها. آیا امروز که اینها تحرک دارند و به فلسطین سفر میکنند؟ به دنبال احقاق حقوق مردم این کشور هستند یا دنبال این هستند که مجال دهند تا اسرائیل ساخت و سازهای یهودی را ادامه دهد؟ کدام یک از این مذاکرات صلح کمکی به فلسطین کرد؟ وضعیت مردم فلسطین امروز بدتر از شرایطی است که در نظام آفریقایجنوبی رژیم نژادپرست آن زمان انجام میداد. ظلمی که امروز به مردم فلسطین کردند و میکنند بدتر از آن زمان است.
*این درندگی تبعیضآمیز جهان را خلاص نکرده است. آیا در مسئله هستهای ایران یک روحیه دیگر از این درندگی را نمیبینیم؟ چه دلیلی دارد که تکنولوژی صلحآمیز هستهای را تنها چند کشور داشته باشند. مگر NPT یک معاهده بینالمللی نیست؟ مگر بنا نیست همه کشورها که به NPT پیوستهاند بتوانند از تکنولوژی صلحآمیز هستهای استفاده کنند؟ این رفتار مضحکی که آمریکا و برخی از کشورهای غربی که این روزها متاسفانه در کنار نتانیاهو قرار میگیرند و از بس که خوششان آمده غش کردهاند، مگر نمیدانند که NPT یک مقررات عام بینالمللی برای همه کشورهاست؟ آیا این یک نمونه دیگر از تبعیض بینالمللی نیست؟ این نگاه تبعیضآمیز در صحنه بینالمللی پایان نیافته است؟
*آمریکا و برخی کشورهای غربی همان وضع گذشته را دارند، منتهی ادبیاتشان را عوض میکنند و آن را بزک میکنند و برحسب شرایط نوع گفتار خود را تغییر میدهند اما دنبال همان ستمکاری استعماری هستند. کلید راه هم همانی است که در آفریقایجنوبی انجام شد یعنی مقاومت؛ بدون مقاومت آمریکاییها حاضر نیستند حقوق ملتها را بدهند. اینها دروغ میگویند که ما دنبال حقوق بشر هستیم. همین امروز آمریکاییها از کشورهایی حمایت میکنند که اولیات حقوق بشر را هم رعایت نمیکنند، اما چون جزء اقمار آنها هستند اینها حرفی نمیزنند. کما اینکه از رژیم شاه که وابسته و دیکتاتور بود تا لحظه آخر حمایت کردند.
*اکنون شرایط تغییر کرده و ما در دورهای زندگی میکنیم که ملتها بیدار شدهاند، لذا آمریکا نباید تصور کند که با این الفاظ کسی فریب آنها را میخورد.
*در مسئله هستهای ما نیاز به الفاظ نداریم. ما باید مطمئن شویم که حقوق ملت ایران استیفا شده است، در غیر این صورت این فریبکاریهای ظاهری و اینکه یکی یک نقش بازی کند و دیگری نقش دیگر، کسی وقعی به اینها نمینهد. قبل از شفافیت در مسئله هستهای، ما نیازمند شفافیت در صدق سیاسی هستیم.
* آن زمانی که ماندلا در آفریقایجنوبی علیه رژیم نژادپرستانه مبارزه میکرد، برخی از انقلابیون صدای او را میشنیدند و از او حمایت میکردند، اما برخی از کشورها خود را به خواب زده بودند و از کنار آن موضوع میگذشتند.
* چه حالی برای نلسون ماندلا و دوستانش در آفریقایجنوبی به وجود میآید. وقتی میدیدند که یک عدهای از کشورها کاملا سکوت میکنند؟ گاهی دوپهلو حرف میزنند و گاهی هم با صراحت از نظام دیکتاتوری آپارتاید حمایت میکردند. مسلما برای آنها سخت بود و احساس میکردند که هنوز آن بیداری به وجود نیامده است. امروز دوستان ما در آفریقایجنوبی و سایر کشورها باید بدانند که در مصائبی که بر مردم فلسطین وارد میشود، وقتی این کشورها سکوت میکنند مردم فلسطین چه دردی را حس میکنند.
* به خاطر برخی از منافع نباید حقوق مردم فلسطین را زیر پا گذاشت و حقوق آنها را نادیده گرفت. آنها هم امروز مثل چند دهه قبل که مردم آفریقایجنوبی مظلوم بودند، اینها امروز مظلومیتی چند دههای دارند، لذا باید مسئولیتشناس بود و از این رخنه مسئولیتنشناسی نظامهای دیکتاتوری و استعماری استفاده میکنند و نگاه استعماری خود را امتداد میدهند.
*ما امروز خوشحالیم که میبینیم آفریقایجنوبی دارای حکومت دموکراتیک است و امیدواریم با همان نگاه دردمندانه گذشته کشورهای مختلف نسبت به سرنوشت فلسطین حساس باشند و نسبت به سایر ظلمهایی که انجام میشود حساسیت نشان دهند.
*پیام انقلاب اسلامی ایران برای دفاع از مظلومین چنین زبانی دارد؛ انقلابی که امامخمینی(ره) در ایران پایهگذاری کرد، زبان مبارزه با ظلم و استعمار است، حالا چه در آفریقا باشد و چه در فلسطین و یا در قارهای دیگر، ما افتخار میکنیم که این انقلاب چنین نگاهی را در دنیای امروز ثبت کرده است.
* کشورهای زورگو باید بدانند که ملت ایران، ملت مقاومتی است و پای آرمانهای خود ایستاده است؛ ما از مذاکرات در مسئله هستهای حمایت میکنیم، لکن باید دقت شرایط را رصد میکنیم. دنبال فریبکاری نباشید، اگر در این مسیر همانطور که میگویند گامهای روشنی بردارند چنانچه میگویند ما به دنبال این هستیم که ایران سلاح هستهای نداشته باشد، ما این را قبول داریم و دنبال سلاح نیستیم اما آنها نمیتوانند زیر لفافه این الفاظ حقوق صلحآمیز هستهای ایران را نادیده بگیرند. اینجا مرز کاملا روشن است. اگر همان حرفهایی که به صورت علنی میزنند، بخواهند در بیان دیپلماتیک ترجمه کنند، باید تمام حقوق هستهای ایران را که صلحآمیز هست، بپذیرند و آن وقت میتوان به یک تفاهمی رسید.
* اما اگر تصور میکنند که در گام اول یک حقوقی را بتوانند از ایران سلب کنند و در گام دیگر بقیه حقوق ایران را سلب کنند، تصور باطلی است. آنها اشتباه محاسباتی نداشته باشند. امروز رهبر انقلاب تاکید دارند که دولت بتواند از همین مسیر دیپلماتیک که انتخاب کرده است، مسائل هستهای را در مذاکرات به پیش ببرد، اما در چارچوبی که گفتیم؛ ما هم قبول داریم که به سمت سلاح هستهای نرویم اما این مانع از داشتن حقوق هستهای صلحآمیز نخواهد شد و باید این حقوق را محترم بشمارند.
* ما در این راه مقاوم هستیم و امیدواریم که 1+ 5 هم از عقلانیتی برخوردار باشد که رفتارهای گذشته را تکرار نکند.
* یکی از مشکلاتی که امروز در منطقه ما گرفتار آن شدهایم آتش ستمی است که راه انداختهاند و تفرقه بین مسلمانان است؛ این هم از شگردهای استعماری است. آنها از کلمه واحدی که امام خمینی از آن سخن میگفت، در هراس هستند و به دنبال رخنه در این موضوع هستند.
* اینها از وحدت هراس دارند و دنبال تفرقه هستند و ما هم باید در این زمینه روشنگری کنیم؛ سخن ایران این است که با همه کشورها روابط مسالمتآمیز داشته باشند به خصوص در جامعه اسلامی به تئوری وحدت مسلمین اعتقاد دارند. اما این عده خرابکاری که به وجود آمدند و شخصیت مسلمانان را تخریب میکنند ما حساب این تروریستها را از جریانها و فرق اسلامی جدا میکنیم.
* آنچه که امروز در سوریه رخ میدهد، یک نمونهای از این آتشبازی است که غرب به راه انداخته؛ از یک طرف میگویند که ما با تروریستها مخالفیم و از یک طرف سلاح و پول برای آنها میفرستند؛ متاسفانه یک عدهای هم در این دام افتادهاند و شرایط را به یک وضعیت فرسایشی کشاندهاند اما آنچه که امروز در سوریه رخ میدهد و چه برخی از کارهای تروریستی که در عراق، افغانستان و لبنان رخ میدهد، یک پردههای سیاهی است که در در دوره جدید شاهد آن هستیم.
* متاسفانه مبارزه با این قدری مشکل است چرا که زیر لفافه ادبیات دینی این اقدامات را انجام میدهند لذا هم باید صبور بود و هم باید روشنگری و مقاومت کرد و این مقاومت باید از جنس مقاومت اصیلی باشد که حزبالله در لبنان داشت؛ این شاهکاری از یک مقاومت اصیل بود، حزب الله و نیروهای اصیل هیچوقت دنبال درگیریهای فرقهای نبودند و نیستند البته ممکن است برخیها نفهمند و این حرکات را علیه آنها انجام دهند، اما آنها صبوری میکنند؛ ولی باید بدانند که با این اقدامات مقاومت کشورهای اسلامی عمیقتر خواهد شد و تردید ندارم که پس از مدتی این گروهها و جریانات تکفیری برای مسلمانان روشن خواهد شد که چه صدمهای به حیثیت مسلمانان میزنند.
* این موضوع قدری پیچیدهتر از مبارزات دیگر است اما هم باید روشنگری کرد و هم باید صبوری و ایستادگی کرد و انشاءالله خداوند هم کمک خواهد کرد.
23/212
نظر شما