۰ نفر
۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۷

چاپ ششم «خاطرات یک سرباز» روایت رشادت‌ها و خاطرات سربازان وطن است که دکتر کمال شکوفه آنرا به نگارش درآورده و بزودی توسط سوره مهر روانه بازار می​شود.

به گزارش خبرآنلاین، «خاطرت یک سرباز» خاطرات داستانی به هم پیوسته کمال شکوفه از سربازان وظیفه ارتش در دفاع هشت ساله است که آن را در 241 صفحه به صورت فصل‌گونه در آورده است. دکتر کمال شکوفه، که در سال هشتاد و هشت دار فانی را وداع گفت همان طور که آرزو داشت و در جای جای کتاب به آن اشاره شده است، پس از پایان خدمت سربازی در دانشگاه پزشکی رشت پذیرفته شد و تا زمان حیاتش در فومن استان گیلان به کار طبابت اشتغال داشت.

دکتر کمال شکوفه، همان طور که آرزو داشت و در جای جای کتاب به آن اشاره شده است، پس از پایان خدمت سربازی در دانشگاه پزشکی رشت پذیرفته شد و امروز در فومن استان گیلان به کار طبابت مشغول است. داستان از رفتن او به جبهه، آشنایی با فضای جبهه و جنگ، خاطرات سربازان و فرماندهان، خدمات بهداری در پشت جبهه، اتمام جنگ، بازگشت به خانه، آغاز دوباره تحصیل و سرانجام پزشک شدن را در یک چشم به هم زدن برای خواننده به تصویر روایی می‌کشد. 

«سالهای دوری از خانه، فداکاری، ایثار، شهادت همرزمان، خنده و شوخی در فضای دردآلود جنگ، سادگی و صمیمیت و جلوه‌های طبیعی جنگ در جبهه‌های جنوب و جنوب غربی، بازگشت به دانشگاه و طبیب مردم شدن» از جمله بخش​های اصلی کتاب است.

احمد دهقان، داستان و خاطره نویس درباره این کتاب گفته است: 50 درصد کسانی که در جنگ شرکت کردند، سربازانی بودند که زندگی این گروه با داوطلبان کاملاً متفاوت بوده است. این کتاب به فرهنگ سربازی پرداخته، چون خود نویسنده 2 سال ابتدایی جنگ را در جبهه ها بوده و با موقعیت خاصی که داشته (امدادگری) توانسته لحظات بدیع جنگ را ببیند و یک اثر خوب بیافریند. در این کتاب وقتی خاطراتی از عملیات بیت المقدس بیان می شوند، به نوعی به تحول فکری سربازان می پردازد. به همین خاطر وقایع کتاب لحظه به لحظه جالب تر می شوند و چون نویسنده به عنوان امدادگر همه جا حضور داشته، مثل راوی "وداع با اسلحه" جزییات صحنه ها را برای مخاطب بازگو می کند که بیان همین جزییات، کتاب را منحصر به فرد کرده است.

در قسمتی از متن کتاب می خوانیم:

«وقتی سر برانکارد را گرفتم و بلند کردم، خون شهید روی برزنت برانکارد جاری شد و شرشر به داخل پوتینم ریخت. پوتینم پر خون شد و وقتی به راه افتادیم صدای شلپ‌شلپ آن مرا ناراحت می‌کرد. چاره‌ای نبود. می‌بایست هر چه زودتر او را به نزدیک آمبولانس می‌بردیم؛ چون هر آن احتمال داشت خمپاره دیگری بیفتد و ما هم به سرنوشت آن سه شهید دچار شویم...»

کمال شکوفه، متولد سال 1341 در تبریز، پس از گذراندن دوران سربازی در سال‌های جنگ تحمیلی، به دلیل علاقه به رشته پزشکی از سال 1368 در این رشته وارد دانشگاه پزشکی رشت شد. وی پس از اتمام تحصیل با تاسیس درمانگاهی در فومن، سال‌های بعدی زندگی را در آنجا گذرانده و سرانجام چهارشنبه 12 اسفند 88 بر اثر سکته مغزی در فومن درگذشت.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 323444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    6 2
    وطن پرست؟؟؟؟؟؟خدا پرست
  • سرباز وطن A1 ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    2 0
    با آرزوي آمرزش وطلب مغفرت ازدرگاه حضرت حق تعالي براي اين عزيز كه به كاروان عروج كرده خود پيوست واما حب الوطن من الايمان
  • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    3 0
    خدایش بیامرزد.