۰ نفر
۴ دی ۱۳۸۸ - ۰۵:۵۱

دانشمندان برای رهایی از مشکلات پیوند اعضا، دستگاهی ساخته‌اند که می‌تواند با استفاده از سلول‌های فرد، اندام مورد نظر را لایه به لایه تولید و روی استخوان از پیش ساخته‌شده قرار دهد.

فاطمه محمدی‌نژاد: پیونده اعضا، پدیده‌ای است که علی‌رغم پیشرفت‌های شگرف دانش و فناوری پزشکی، هنوز با مشکلات زیادی روبرو است. مهم‌ترین مشکل در مورد پیوند اعضا این است که عضو باید از فرد دیگری وارد بدن شود. از آنجا که مردم به قلب‌ها و ریه‌های خود بیش از دیگر اعضا علاقه دارند، روند پیوند هر عضوی غیر از کلیه باید ترکیبی از رضایت کامل اهدا کننده و مرگ بهنگام باشد. برای رویارویی با این محدودیت‌ها، شرکت مهندسی "اینوتک" با شرکت دارویی "اورگانوو" برای ساخت نخستین چاپگر زیستی سه بعدی همکاری می‌کند.

به گزارش پاپ ساینس، این وسیله که مانند یک شبیه‌ساز سه بعدی عمل می‌کند، هر بار یک لایه از سلول‌ها را شبیه‌سازی می‌کند. این چاپگر به جای استفاده از جوهر یا پلاستیک مذاب، از سلول‌های مختلف بدن دریافت‌کننده استفاده می‌کند. این کار به طرز قابل توجهی احتمال عدم پذیرش عضو جدید را کاهش می‌دهد. این چاپگر برای اندام‌های پیچیده‌تر، لایه سلولی را بر روی یک اسکلت از پیش ساخته شده می‌کشد.

این چاپگر هنوز در مرحله آزمایش قرار دارد، اما اینوتک و اورگانوو مدعی هستند که این وسیله طی پنج سال آینده قادر خواهد بود شریان‌ها و رگ‌ها را برای جراحی‌های عروق تولید کند. همچنین این چاپگر اندام‌های حیاتی پیچیده‌تر مانند قلب یا کبد را احتمالا تا ده سال آینده شبیه‌سازی خواهد کرد. این شرکت‌ها طبیعتا این وسیله را به نفع بشریت و سلامت انسانی ساخته‌اند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 32397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نیازمندعضو US ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    3 0
    با تشکر از مطلب فوق-اگه امکانش هست اطلاعات به روز تری از پیشرفت های این شرکت همچنین پیوند اعضا روی سایت قرار دهید