اوایل آبان امسال، ناوشکن کلاس زام‌والت سرانجام به آب انداخته شد. این نام‌شکن پیشرفته متفاوت‌ترین سازه دریایی است که بشر تا امروز به خود دیده است.

محمود حاج‌زمان: ناوشکن زام‌والت نیروی دریایی آمریکا، فناورانه‌ترین و پیشرفته‌ترین ناوشکنی است که تا کنون ساخته شده است. این ناوشکن با توجه به ابعاد و اندازه‌های خود، نخستین نمونه از کلاس جدیدی است که در ساده‌ترین تعریف خود معرف تلاش برای تغییر رویکرد کلاسیک شناورهای دریایی نسبت به گذشته است.

به گزارش پاپ‌ساینس، هزینه تولید هر فروند ناوشکن زام‌والت حدود 3.5 میلیارد دلار است. به همین دلیل، سفارش اولیه که 32 فروند بود، ابتدا به 2 فروند کاهش پیدا کرد و نهایتا نیز تصمیم گرفته شد تنها 4 فروند از این ناوشکن تولید شوند؛ تعدادی که تنها برای پاسخگویی به نیازی است که ساخت این ناوشکن مدرن خود ایجاد کننده آن بوده است.

زام‌والت از نمای بیرون

شرح عکس: زام‌والت از نمای بیرون

در حال حاضر این ناوشکن در شهر بندری مین به آب انداخته شده است و منتظر است تا زمان عملیاتی شدنش فرا برسد؛ زمانی‌که رسما اعلام شده است قبل از سال 2015 / 1394 نخواهد بود. با این وجود، در تاسیسات نیروی دریایی ریتئون در پورتس‌موث رودآیلند، مدلی از اتاق کنترل این ناوشکن ساخته شده است که برای آموزش نحوه ارسال و دریافت داده‌ها، مسیریابی، نحوه کار با سلاح‌ها و سایر مسائل بهره‌برداری ناوشکن به ملوانان و افسران کشتی استفاده می‌شود.

مدل اتاق کنترل زام‌والت

شرح عکس: مدل اتاق کنترل زام‌والت

در حالت واقعی و روی عرشه ناوشکن، در هر شیفت کاری از 19 ملوان و افسر برای هدایت کشتی استفاده می‌شود و کامپیوترهای آن نیز هرگز استراحت نمی‌کنند. ناوشکن زام‌والت در مجموع 154 خدمه خواهد داشت، که تنها نیمی از خدمه مورد نیاز ناوشکن‌های عملیاتی کلاس آرلی برک (نزدیک‌ترین کلاس ناوشکن به زام‌والت که البته از آن کوچک‌تر است) خواهد بود. این کار به لطف درصد بالای اتوماسیون ناوشکن امکان‌پذیر شده است. همه چیز، از شیرهای دوش‌ها گرفته تا برجک توپ‌ها تحت کنترل «محیط محاسباتی کلی کشتی» قرار دارد. برای مثال، به جای دادن داده‌های خام حسگر فشار متصل به لوله‌ها به مهندس کشتی، کامپیوتر مربوطه به طور مناسب واکنش نشان می‌دهد و سپس به خدمه اطلاع می‌دهد تا مراقب تغییرات لوله مورد نظر باشند.

مغز ناوشکن زام‌والت

شرح عکس: مغز ناوشکن زام‌والت

همه این توان محاسباتی از جعبه‌های بزرگی (عکس بالا) می‌آید که چاردیواری ماژولار الکترونیک (EME) نامیده می‌شود. در مجموع 16 عدد از این جعبه‌ها درون زام‌والت وجود دارد، که هر کدام از آنها 235 بخش الکترونیک مجزا دارد. درون هر کدام از این محفظه‌ها، قطعات فراوانی وجود دارد که باید بتوان آنها را در مقایسه با تجهیزات مخصوص ساخته شده برای استفاده‌های عمده نیروی دریایی راحت‌تر و ارزان‌تر تعویض کرد.
شناورهای دریایی به نحوی ساخته می‌شود که ده‌ها سال در خدمت باقی بمانند، اما فناوری‌ها کامپیوتری به مراتب سریع‌تر تکامل پیدا می‌کنند. برای اینکه بتوان تجهیزات الکترونیکی زام‌والت را روزآمد نگاه داشت، ساختار ماژولار این محفظه‌ها امکان می‌دهد تا در صورت لزوم، آنها را به راحتی بیرون کشید و با قطعات جدیدتر جایگزین کرد.
سیستم پیشرانه زام‌والت از چهار موتور گازی تشکیل شده که البته هیچ کدام مستقیما به شفت و پروانه‌ها متصل نیستند. این موتورها با تولید 78 مگاوات جریان الکتریسیته، نیروی مورد نیاز دو موتور الکتریکی محرک کشتی را تامین می‌کند. به این ترتیب می‌توان بسته به شرایط مختلف، خروجی توان را در قسمت‌های مختلف کشتی کم یا زیاد کرد. در شرایط عادی، سیستم‌های پیشرانه تنها 20 مگاوات از این انرژی را مصرف می‌کنند؛ بنابراین 58 مگاوات برای استفاده سلاح‌های کشتی باقی می‌ماند. به این ترتیب، نسل آینده سلاح‌ها از جمله لیزرها و تفنگ‌های ریلی بخت مناسبی برای سوار شدن روی زام‌والت دارند که الکتریسیته کافی برای پاسخگویی به نیاز انرژی این سلاح‌های پیشرفته در اختیار دارد.
دریچه‌های پرتاب موشک
شرح عکس: دریچه‌های پرتاب موشک

حتی در صورتی‌که این سلاح‌ها روی زام‌والت نصب نشوند، این ناوشکن کماکان سلاح‌های قدرتمندی در اختیار دارد. زمانی‌که زام‌والت وارد خدمت شود، به 2 توپ دوربرد با برد 120 کیلومتر، 2 توپ کوتاه‌برد برای حفاظت از ناوشکن در مقابل کشتی‌های نزدیک، و 80 دریچه پرتاب موشک به شکل 20 مجموعه چهارتایی مجهز است.
اما داشتن اسلحه‌های خوب تنها نیمی از موفقیت در جنگ است. نیمه دیگر موفقیت به توانایی پنهان‌کاری رزم‌ناو بستگی دارد؛ موضوعی که زام‌والت در آن مقام استادی دارد. طراحی بدنه عجیب زام والت -شکل گوه‌ای با سطوح شیب‌دار- باعث می‌شود تا ناوشکن با وجود طول 186 متری و حجم درون آب 16 هزار تنی خود، روی رادار بزرگ‌تر از یک قایق ماهیگیری دیده نشود.
زام‌والت در مرحله ساخت
شرح عکس: زام‌والت در مرحله ساخت

علاوه بر ابزارهای نبرد دریایی، زام‌والت به باند فرود هلی‌کوپتر بزرگی مجهز است که به راحتی می‌تواند دو هلی‌کوپتر، یا یک هلی‌کوپتر و یک پهپاد عمود پرواز را روی خود جای دهد. همچنین در این ناوشکن فضای کافی برای اقامت خدمه آنها در نظر گرفته شده است. اگرچه هواپیمای عمود پرواز V-22 بیش از اندازه سنگین است که بتواند از سکوی فرود زام‌والت استفاده کند، اما استفاده از هلی‌کوپتر برای بسیاری از نیازها پاسخگو خواهد بود.
53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    46 1
    حوزه خلیج فارس بشتابید برای درخواست خریدش
  • بی نام IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    52 4
    بابا مگه اینا قابلمه نیستند ؟
    • جیم جارموش IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      31 5
      چقدر شبیه اون طشت و لگن هایی که بعضی از آقایون میخوان به قعر دریا بفستنه !
  • بی نام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    46 4
    شمشير اقيانوس ها !!!!!!!
  • anac A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    11 2
    کسانی که اطلاعات بیشتر می خوان برن توسایت anac.mihanblog.com که یه وبلاگه در مورد کشتی سازی
    • بی A1 ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      9 2
      خوب بود
    • رامین A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
      1 5
      جالب اینجاست وبلاگه زودرتر نوشته
  • بی نام A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    10 22
    اي نمطلب مهر ماه در خود خبرانلاين چاپ شده است
    • محمود حاج زمان IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      21 2
      با سلام. من آرشیو سایت را بررسی کردم، ولی متاسفانه مطلب مد نظر شما را پیدا نکردم. اگر لطف کنید و به لینک یا عنوان مطلب اشاره کنید، ممنون خواهم شد.
    • پریسا از کرمان IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      6 15
      درود.این لینک گزارش: http://khabaronline.ir/detail/318431/ict/internet
    • بیکار CA ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
      14 3
      یعنی ایمان آوردم اغلب مردم فقط تیتر میخونن و فوقش عکسها رو هم مرور میکنن. حتی نیم نگاهی به نوضته ها نمیندازن
  • با نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    82 4
    خب حتما این هم مفت نمی ارزد؟؟؟؟؟حاجی
    • بی نام A1 ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
      25 8
      مفت گرونه. کجاش نا مرییی؟. من که میبینمش. بقیه هم میبیننش ؟
  • بی نام A1 ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    79 7
    3میلیارد !!!!! اونا 3 میلیارد میدن واسه یه کشتی بعد بودجه کل کور ما 30,40میلیارد دلار بیشتر نیست.الحق که بهترینن
    • بی نام A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      32 3
      یک نگاه به دارایی آقای زنجانی بکنین بفهمین بودجه کشور ما چی هست و رانت بقیه چی.
  • بی نام IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    19 66
    با یه سجیل کارش تمومه
    • ارمان50 IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
      12 58
      باهات موافقم %100000000000000
    • النجم الثاقب A1 ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
      1 18
      ایول همینه.
    • بی نام IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
      29 0
      از کی تا حالا سجیل شده موشک ضد کشتی؟
  • sd card IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    8 47
    این فقط برای رادارهای سطحی پنهانکاره. یه هواپیمای شکاری یا آواکس یا شناسایی راحت میبینتش. انتخاب عنوان «نامرئی» برای تیتر مناسب نیست. اصولا هیچ هدف شناوری نمیتونه از دید یه زیردریایی مخفی بشه. تسلیحات جدید آمریکا بیشتر از این که کاربردی باشن، برای هم حزبی های آقای اوباما شغل ایجاد میکنن. همون کاری که بوش کرد. یادمون نرفته 700 تا اف14 سوپرتامکت مدرن رو بازنشست کرد تا اف18 های مکدانل داگلاس (شرکتی وابسته به جمهوری خواهان) جانشینشون بشه. حالا اون بی2 یک ملیاردی یه چیزی، اما آخه سه و نیم ملیارد واسه این؟ چه چیز چشمگیری داره به جز یه مشت کامپیوتر؟ ناوهای پنهانکار اروپایی و روسی و چینی هم که همین سلاح ها رو دارن با قیمت یک دهم. به قول اون معصوم: «خدایا شکرت که دشمنان ما را از احمق ها قرار دادی».
    • كيوان IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      29 2
      دوست عزيز، دشمنانت احمق نيستند، دقت نكردي، اين ناو سلاحهاي متعارف زيادي نداره ولي مقدار بسيار بسيار زيادي توان الكتريكي داره كه براي توپهاي ليزري كه آينده سلاحهاي كم خطر هستند بكار گرفته ميشه، فكرشو بكن اگه مهمات يه ناو معمولي بتركه، چه فاجعه اي رخ ميده براش، ولي ناوهاي آينده فقط ژنراتور و توپ ليزري خواهند داشت (بجز محافظتهاي معمولي ناو) و اين خطر انفجار مهمات ناو رو كاهش ميده.
    • بی نام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
      17 0
      دشمن اگر هم باشند دست كم نگيريد .
  • دکتر IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    6 21
    پاشنه آشین این پروژه هزینه فوق گران آن هست تقریبا در جنگ اگر فقط 5 فروند از این ناوها منهدم بشه امریکا به اندازه کل خساراتی که در یک جنگ داد ضرر می کنه در حالی که مثلا اگر امریکا 50 فروند از ناوشکن های روسیه رو بزنه عملا به اندازه انی چند فروندی که از خودش منهدم شده ضرر نخواهد کرد این یعنی پیروزی در جنگ ها برای امریکا چند برابر گران تر از رقبا هست دلیل اصلی که امریکا دیگر مثل گذشته جرات و توان وارد شدن به جنگ ها رو هم نداره همین بالا رفتن نسبت هزینه به سود برای آنها با ساخت تجهیزات فوق گرانی هست که بیش از اینکه کاربردی باشن به درد پروپاگانداهای رسانه ای برای تحریک و جذب مشتریان نفتی خاورمیانه و جهان می خوره.. سپاس از خبرآنلاین
    • بی نام A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
      27 5
      دكتر از كساني كه با هواپيماهاي امريكايي و روسي كاركردن سوال كني متوجه مي شي كه هواپيماهاي روسي مثل ماشين هاشون مي ماند و اصلا دقت و كيفيت ندارن و البته به موقعش هم نتيجه اش معلوم ميشه مثلا تعداد سقوط هواپيما هاي روسي رو مقايسه كن با امريكايي هاش تا متوجه بشي روسيه هيچ چي نيست جز غول كاغذي كه آمريكا ساختش
    • بی نام A1 ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
      0 1
      آقای دکتر آشین نه آشیل
  • علی A1 ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
    6 37
    4تا اژدر حوت کارشو میسازن
  • ارسلان IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    2 9
    پیشرفته بود ولی قابل انهدام هم بود
  • ابوذر A1 ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۸
    2 1
    بنام خدا ساختار سلاح ها در جنگ به سوی هماهنگ سازی ساختاری و کار بردی انها رو به تکامل هست . بنابراین هدف در ساخت رزم ناو امن کردن محیطی برای ناو هواپیما بر است . با توجه به مقوله گفته شده رزم ناو ها برای فرار از دست ازدر ها مانور پذیری و حرکات زیگ زاگی و انحراف انها نیاز دارن که رو به تکامل خودشان بروند و شاهد کوچکتر شدن طول انها و به به مانند یک زیر سطحی بودن ان و حذف توپ های سنگین در دماغه و به جای ان موشک ها هستیم که بر روی یک سکو از دل ناو بیرون میایند بنابر این که هدف انها انجام یک عملیات میتواند باشد پس شما جنگ را در دور ببینید و شاید این رزم ناو برای همان عملیات طراحی شده باش