دایناسور خونخواری که حتی تی.رکس هم از آن می‌ترسید

در ایالت یوتا یک گونه جدید دایناسور گوشت‌خوار غول آسا کشف شده که تا 13 متر رشد می‌کرد. به نظر می‎رسد که بستگان اولیه تیرانوزورس‌ها هم از این شکارچی برتر می‌ترسیدند.

مجید جویا: دیرینه‎شناسان دایناسور شکارچی جدیدی کشف کرده‌اند که به حدی بزرگ بوده که حتی تیرانوزورس‌های اولیه هم از آن می‌ترسیدند.

این دایناسور جدید که به یاد یک هیولای افسانه‌ای آدم‌خوار سی‌آتس میکروروم نام‌گذاری شده، تا 13 متر رشد می‌کرده و یکی از سه دایناسور گوشت‌خوار بزرگ کل تاریخ بوده است.

این دایناسور که شکارچی برتر زمان خود بود، تقریبا در 98 میلیون سال پیش زندگی می‌کرد، برای مدتی طولانی ترس به دل بستگان تیرانوزوروس‌ها می‌افکند. این کشف نشان می دهد که تیرانوزورها، در قسمت عمده‌ای از تاریخ خود فاصله زیادی تا کسب عنوان ترسناک‌ترین شکارچی زنجیره غذایی داشته‌اند. البته چنین به نظر می‌رسد که خود تی‌رکس (چهره معروف فیلم‌های هالیوودی!) که 30 میلیون سال بعد پیدا شد، هنوز می‌توانست بر گونه‌های جدید غالب شود و احتمالا دو برابر آنها وزن داشت.

دکتر لیندسی زانو، فسیل‌شناس دانشگاه کارولینای شمالی و موزه علوم طبیعی کارولینای شمالی که سرپرستی این تحقیق را به عهده داشت، می‌گوید: «تیرانوزورهای هم دوره سی‌آت، در مقابل آن مانند شغال‌ها بودند در برابر شیر! تا زمان خروج کاکارودونتوزوروس‌هایی مانند این، فضا برای تکامل تیرانوزوروس‌ها آماده نبود».

گروهی که این کشف را انجام داده‌اند، سی‌آت‌ها را یکی از اعضای خانواده کارکارودونتوزور توصیف کرده‌اند. این خانواده گروهی از دایناسورهای گوشت‌خوار بزرگ بودند که بیشتر از 100 میلیون سال پیش زندگی می‌کردند و آرواره‌های غول آسایی داشتند که پر از دندان‌های نیش 20 سانتی‌متری بودند.

بقایای فسیلی سی‌آت‌ها در حین یک گودبرداری در آرایش کوه سرو در یوتا کشف شده است. در میان فسیل‌های یافت شده، چند مهره پشت، یک استخوان پای عقبی و بخشی از لگن این جانور وجود دارند.

دکتر زانو و همکارانش معتقدند که این استخوان‌ها به یک حیوان نوجوان با بیش از 10 متر ارتفاع و 4 تن وزن، تعلق دارد. به باور آنها، قد این جانور بعد از بلوغ، بیشتر از 13 متر می‌شده است. آنها این جانور را به یاد یک هیولای آدمخوار در افسانه‌های قبیله سرخپوست یوت، سی‌آت (که سی-آت نامیده می‌شود) نامیدند.

دانشمندان می‌گویند که سی‌آت‌ها و کارکارودوناتوزورهای پیشین مانند آکروکانتوزوروس، شکارچی برتر بخش عمده دوره کرتاسه بوده‌اند. در حالی که هیچ مدرکی دال بر شکار فعالانه تیرانوزورهای کوچک توسط آنها وجود ندارد، متخصصان اعتقاد دارند که بین این دو گونه، درگیری‌هایی بر سر شکار رخ داده است.

سی‌آت‌ها احتمالا شکار جانوران کندتر را ترجیح می‌دادند، اما شاید همانند شیرهایی که بر سر شکار با شغال‌ها ستیزه می‌کنند، انها نیز با تیرانوزورها درگیر می‌شدند. ولی تنها در 20 میلیون سال آخر دوران دایناسورها بود که تحت الشعاع تیرانوزورها قرار گرفتند.

دکتر زانو می‌گوید: «کارکارودونتوزورها در دورانی طولانی‌تر از آنچه انتظار داشتیم، بر آمریکای شمالی حکومت می‌کردند. از اخرین باری که یک شکارچی نامش را از امریکای شمالی گرفته بود، 63 سال می‌گذرد. هیجان ما را هنگامی که این استخوان‌ها را کشف کردیم، نمی‌توانید تصور کنید».

دایناسورهای گیا‌ه‌خواری هم در کنار سی‌آت‌ها زندگی می‌کردند، مثل یک نوع ایگوانای تاریخی به نام اولامبیا. احتمالا این جانوران، تیرانوزورها را شکار نمی‌کردند؛ چرا وقتی می‌تواند یک حیوان گیاه‌خوار و کم خطر را تعقیب کند و بخورد، چرا باید خود را به زحمت بیاندازد و به جنگ یک شکارچی دندان دار برود؟

سی‌آت‌ها بزرگ‌تر از هر صیاد دیگری در آن زمان بوده‌اند. تفاوت اندازه بزرگ انها با تیرانوزورها قطعا نشان می دهد که تیرانوزورها تحت سلطه کارکارودونتوزورها بوده‌اند، و تنها بعد از ناپدید شدن کارکارودونتوزورها بود که تاج سلطانی را بر سر نهادند.

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • مریم IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    33 14
    مادر بگرید...
  • بی نام IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    47 14
    فكرشو كنين، اين موجود الان هم مي بود!!!!!!!!
    • بی نام A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
      80 12
      غصه نخور چند سال دیگه زنده اش میکنن با مهندسی ژنتیک!!!
  • بی نام A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    29 22
    مجید جان! تیرانوسور نه تیرانوزور!
  • بی نام IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    17 23
    خوب بود بد نبود
  • حسین IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    48 21
    به هر حال تی رکس قوی تراز هر دایناسوری است
    • ایمان IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
      38 11
      توراست میگی ولی اونم عجب دایناسوری بود
    • بی نام IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
      30 20
      اقا بزرگترین دایناسور که تیرکسم ازش میترسیده ژیگانتوساروس بوده
  • حسن امامی IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    25 15
    جالب بود دست شما دارد نکند
  • کارن A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    24 36
    ببین نمیدونستی حالا بفهم تیرکس ارتفاعش16متروطولش24 متر بود تازه تیرکس از هیچ دایناسوری نمیترسه.
    • بی نام A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
      27 8
      اشتباه می کنی طول تیرکس 12.5متر هست.
    • سیاوش IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
      40 13
      بزرگ ترین گوشت خار اسپینیوساروس با طول 19 متر و ارتفاع 6 متره
    • بی نام IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
      21 12
      بلد نیستی چیزی نگو
    • مرد کهن IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
      11 7
      اگه من اون دوره بودم هر دو تا از ما ادمها میترسیدن یادمه یبار یه گیاهخوارش رو زدیم و رانش رو کباب کردیم مزه اش شبیه مزه مرعای کنونی بود لذا کامنتهای شما بی مورده من مشاهده مستقیم داشتم
  • تی رکس A1 ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
    25 14
    تی رکس عاشق این موجود هستم البته بعد از شیر
  • luxatis IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
    30 3
    و همچنین مورد خاص دیگش سایز دندوناشه که به صورت معمول بین 30 تا 40 سانتی متره که اینم بزرگترین دندون ثبت شده تا الانه..هر چند که دندون 50 سانتی هم از تی رکس پیدا شده..با این تفاسیر بی جهت اکثریت دانشمندا اونو شاه دایناسورا نمیدونن و بی جهت اونو تو بالاترین نقطه ی هرم قضایی قرار ندادن ..
  • بی نام A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    26 13
    هر چی باشه قوی ترین دایناسور تی رکس
  • پوریا IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    21 7
    مطالب انگلیسی همیشه به روز هستش و من فقط تو منابع انگلیسی سرچ میکنم تو جدید ترین تحقیقات نشون دادهکه تی رکس قوی ترین قدرت آوراره خشکی رو داشتهتو سال 2012 شایعه شد که داینانیکوس کروکدیل 11 متری قدرت آواره قویتری داره ولی دانشمندان این موضو رو رد کردن و سومین آواره قوی در تاریخ بع از لیوپریدان و مگالادان دارا بوده ولی مورد مشخصات تیرکس باید بگم به خصوص وزنش تیرکس 13 متر طول و نزدیک به 6 متر ارتفاع داره ولی وزنش: بعد از تحقیق در سال 2001 دانشمندان وزن تی رکس رو بین 6 تا 9 تن گفته بودن ولی حدود ده سال بعد یعنی در سال 2013 دانشمندان وزن تیرکس رو بین 13 تا 20 تن تخمین زده بودن برا همینه که هنوزم تیرکسرو قویترین حیوان گوشتخوار در خشکی میدانن
  • مهام RO ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    24 16
    من یک بچه هستم وهمه چیز در باره ی داناسورها میدونم تی رکس آخرین پادشاه داینا سور هاست اون هیچ ترسی نداشته من عاشق تی رکس هستم درضم من ده سالم
  • mahan A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
    19 6
    تیرکس از هیچی نمیترسید و جدیدا دانشمندان میگن تیرکس علاقه ی ز یادی به کشتن دانیاسور قوی تر از حودش دارد به این دلدیل مرگبار 12 سالمه
  • محمدمهدی A1 ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    30 6
    من خیلی راجب دایناسورتحقیق میکنم وآن هاراخیلی دوست دارم ولی تیرکس از هیچی نمیترسه حتی از دایناسورهای بزرگ تر ازخودش شما حتما توی مطالعاتون یه اشتباهی کردید
  • مهران RO ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    29 2
    کار کارو دونتوزاروس ممکنه از لحاظ جثه کمی بزرگتر از تیرکس بوده باشه ولی هم مغز کوچکتر هم اروارهای ضعیفتر و هم دندانهای کوتاهتری نسبت به تیرکس داشته و در مقایسه با تیرکس دایناسور اولیه تری به حساب میومنده بلند ترین دندان در کل عصر ژوراسیک متعلق به تی رکس میباشد حدود 30الی35سانتی متر و گوشتخواری کاملا نترس و درنده با گردنی عضلانی و پر قدرت...............اسپیناسوروس که یک ماهی خوار بوده و کار کارو دونتو و گیگا ناتتوزاروس هیچکدام همتای تی رکس نبودن
  • برسام A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    3 11
    کسی دربارهی مازوسوروس میتونه هرفی بزنه
  • پوریا A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
    22 7
    کی گفته تی رکس از این میترسه
  • محمدمهدی IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
    18 4
    چیزی یاد نداری نگو تی رکس از هیچ دایناسوری حتی از اسپاینوسوروس نمیترسیده حالا بیاد از این بترسه؟
  • yasin A1 ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    7 11
    اون یه فیلم بود که یه دایناسور هم رپتور بوده هم تیرک
  • mohammad A1 ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۷
    10 3
    بابا نویسنده میگه تیرانوزورهای اولیه از این دایناسور میترسیدند نه تی رکس. خود این نویسنده اضافه میکنه که تی رکس 30 میلیون سال بعد به وجود اومد متن رو درست بخونید
  • ارمان A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
    17 4
    همه دایناسور ها از یک چیز میترسن تیرکس از اپنیاسورس یادایناسور بزرگ تر از خودش نمی ترسه اگر تیرکس اگر بااسپنیاسورس بجنگه تیرکس بخاطر دست های کوچگش نمی تونه به اسپنیاسورس ضربه خاصی بزنه پس تیرکس باسرش حمله میکنه واحتمال کردن کرفتنش زیاد است اما اسپنیاسورس دندان های قوی ندارد پس بادستان بلند وناخون های تیز وبلند بهش ضربه میزنه پس نتیجه میگیرم قدرتشون موساوی است ممکن است تیرکس برنده شه وممکن اسپنیاسورس البته به تجربه دایناسور هم ربط دارم
  • جوکر A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
    5 12
    همتون دوروغ میگین
  • بی نام A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    9 4
    نمیگم این سایت دروغ میگه ولی تنها سایتی که میشه بهش اعتماد کرد ویکی پدیا است واگه میخواین از اینترنت استفاده نکنین کتاب ها که توی همه اونها نوشته تی رکس یا همون تیرانوسورکس قویترین گوشتخوار تاریخ بوده و شکارش هم معمولا تیرسراتوپس بوده و البته تنها دایناسور های گوشتخواری که جسشون از تی رکس بزرگتر بوده اسپینوسور و جیگانتوسور بودن که اون ها هم قدرت تی رکس رو نداشتن البته قابل ذکره که تی رکس با ۶۰۰۰۰ نیوتن نیرو بیشترین قدرت آرواره رو در میان تمام موجودات خشکی تاریخ داشته ودر اقیانوس هم فقط قدرت آروارش از مگالودون کمتر بوده.
  • ایلیا A1 ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    1 14
    یعنی همتون باهم اشتباه میکنید بزرگترین و درنده ترین دایناسور گوشت خوار الوساروسه
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
      0 0
      میگن بزرگترین دایناسور گوشتخوار تاریخ اسپینوساروس است من ۷ یالمه
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
      0 0
      نه خیر آلوساروس نیست گفتم که اسپینوساروس است میگن بزرگترین دایناسور تاریخ آرژنتینوساروس است آرژنتینوساروس از همه‌ی دایناسور های گوشت خوار بزرگتر است اما سنگین تر از پلوروساروس نیست