افتتاح «دستان خیال‌پرداز» با دستان معاون رئیس جمهور

نمایشگاه صنایع دستی «دستان خیال‌پرداز» با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عصر پنج شنبه 14 آذر آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آئین افتتاح این نمایشگاه با حضور محمد علی نجفی معاون رئیس جمهور، احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران، مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

 در این مراسم دکتر محمدعلی نجفی ضمن تشکر از خانه هنرمندان ایران برای برگزاری این نمایشگاه به فعالیت معاونت صنایع دستی اشاره کرد و گفت: «سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تلاش می‌کند تا با ایجاد فعالیت‌های بیشتر و رونق بخشی در عرصه هنرهای دستی، بتواند از یک سو هنرهای سنتی را در میان مردم زنده نگاه دارد و از سوی دیگر به مسائل اقتصادی کشور نیز به نوبه خود کمک کند.» 

معاون رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشکلات سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اشاره کرد و گفت: «امروز مشکلات بسیار زیادی در سازمان وجود دارد که امیدوارم بتوانیم با شناسایی دقیق، زود‌تر آن‌ها را حل کنیم. دولت نیز تا به امروز با این سازمان همکاری بسیار خوبی داشته است، در بودجه سال آینده نیز توجه ویژه‌ای به سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شده است.» 

در این نمایشگاه 300 اثر هنری به تماشا گذاشته شده است

رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: «امیدوارم با این توجهات بتوانیم با ایجاد برنامه‌های مناسب، ظرفیت‌های بیشتری را در عرصه هنرهای سنتی و دستی کشف کنیم. در این مسیر البته به همکاری هنرمندان نیز احتیاج داریم، تا با همکاری آن‌ها بتوانیم به اشاعه ارزش‌های هنرهای سنتی و دستی خود بپردازیم.»

 در بخشی از این مراسم هم مجید سرسنگی از تعامل خانه هنرمندان ایران با سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابراز خوشحالی کرد و گفت: «سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سال‌های گذشته دچار مشکلات بسیار زیادی بوده است، خانه هنرمندان نیز در گذشته کمتر به هنرهای سنتی و دستی پرداخته است، اما امروز فرصت تعامل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با خانه هنرمندان ایران فراهم شده است و شاهد هستیم که امروز خانه هنرمندان ایران میزبان آثار هنرمندان صنایع دستی است.»

 مدیر عامل خانه هنرمندان در ادامه به مشکلات ساختاری در عرصه هنر و فرهنگ کشور اشاره کرد و افزود: «برای مثال امروز برخلاف گذشته هنرهای سنتی و دستی نتوانسته‌اند در میان فرهنگ عمومی مردم برای خود جایی داشته باشند و از سوی دیگر در بخش آموزش نیز مشکلات بسیار زیادی وجود دارد؛ به طوری که در گذشته هنرهای سنتی و دستی از نسلی به نسل بعد انتقال پیدا می‌کرد اما امروز دیگر این انتقال صورت نمی‌گیرد و نیاز به آموزش برای ترویج هنرهای سنتی وجود دارد.» 

پس از برگزاری مراسم افتتاحیه، نمایشگاه صنایع دستی «دستان خیال‌پرداز» رسما در نگارخانه‌های خانه هنرمندان ایران به روی علاقه مندان گشوده شد.

دراین نمایشگاه بالغ بر 300 اثر برجسته و کاربردی متعلق به 100 هنرمند معاصر از استان‌های کشور به نمایش گذاشته شده است. آثار حاضر در این نمایشگاه در 8 گروه مصنوعات چوبی، مصنوعات فلزی، مصنوعات سفال و سرامیک، مصنوعات شیشه و آبگینه، نساجی و رودوزی‌های سنتی، زیورآلات، صنایع مستظرفه و بافته‌های داری در معرض فروش قرار گرفته است. 

از استان‌های شرکت کننده در این نمایشگاه می‌توان به تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، مرکزی، زنجان، مازندران، لرستان، کردستان، کرمان، گلستان و گیلان اشاره کرد. 

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا 23  آذر هر روز از ساعت 13 تا 20 به نگارخانه‌های خانه هنرمندان ایران مراجعه نمایند.

57245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =