از مشکلات زندگی به ستوه آمده‌اید؟ مغزتان را جراحی کنید!

استقامت در مواجه با مصیبت یک ویژگی اخلاقی ستودنی است. حالا مشخص شده که می‌توان با ضربه سریعی به نقطه کوچکی از مغز، این حس را در ذهن به وجود آورد.

مجید جویا: استقامت در مواجه با مصیبت یک ویژگی اخلاقی ستودنی است. حالا مشخص شده که می‌توان با ضربه سریعی به نقطه کوچکی از مغز، این حس را در ذهن به وجود آورد. این کشف در دو نفر با بیماری صرع به طور تصادفی اتفاق افتاد، اما این اولین بار بود نشان داد که تحریک ساده مغزی می‌تواند تغییر پیچیده و غنی از هوشیاری را در این بیماران بوجود بیاورد.

به گزارش نیوساینتیست، جوزف پرویزی، عصب‌شناس دانشگاه استنفورد کالیفرنیا و همکارانش الکترودهایی را در مغز دو بیمار مبتلا به صرع کاشتند تا بتوانند منشاء حملات بیماری را در مغزشان مشخص کنند. در مرحله‌ای از کار وقتی ناحیه‌ای در کورتکس قدامی کمربندی (بخشی از دستگاه کناری که در احساس، پردازش، یادگیری و حافظه درگیر است) را تحریک کردند، رویدادی عجیب به وقوع پیوست. هر دو بیمار گفتند که احساس می‌کنند چیز بدی می‌خواهد اتفاق بیفتد، و همزمان انگیزه پیدا کرده‌اند که با چیزی که قرار است رخ دهد (هر چه باشد) مقابله کنند.

در طول تحریک مغزی، یکی از بیماران گزارش کرد که "احساس می‌کند چیز بدی می‌خواهد رخ دهد"، اما این را هم گفت که "این احساس مرا قوی‌تر ساخته است". بیمار دیگر گفته که دارد به این فکر می‌کند که چگونه بر آن غلبه کند.

او این حالت را به وقتی که در حال رانندگی، یکی از تایرهای خودرو می‌ترکد، تشبیه کرد. نصف راه را تا مقصد آمده‌اید و گزینه دیگری ندارید جز اینکه به راه‌تان به سمت جلو ادامه بدهید. او می‌گوید: «احساس شما مثل این است که... آیا می‌توانم این راه را تا آخر طی کنم؟». او همچنین یک حس ضرورت و نیاز فوری را هم گزارش کرد: «این بیشتر یک چیز مثبت است، مثل ... بیشتر گاز بده، گاز بده، باز هم گاز بده تا از این جا عبور کنی».

یک احساس منحصر به فرد

در مقابل، وقتی پژوهشگران یک تحریک دروغین را اعمال کردند (عینا با تکرار همان فرایند، فقط با این تفاوت که این بار هیچ جریانی اعمال نشد) هیچ کدام از بیماران احساس خاصی را گزارش نداند. تحریک دیگر نواحی مغز که فاصله‌ای کمتر از 5 میلی‌متر با منطقه مورد نظر داشتند نیز، احساس بد و یا استقامت را ایجاد نکرد.

این کشف شاید برای افراد مبتلا به وسواس معنای خاصی داشته باشد؛ با استناد به آن، می‌توان این اختلال را بیماری پشتکار بیش از حد نامید. گاهی اوقات برای درمان افراد مبتلا به وسواس خیلی شدید، جراحی کورتکس میانی مغز توصیه می‌شود، اما همه بیماران با این جراحی بهبود نمی‌یابند. به گفته پرویزی، شاید جراحان بتوانند شانس‌ موفقیت را با شناسایی و هدف‌گیری بخش معینی از قسمت میانی مغز که احساس استقامت را ایجاد می‌کند، افزایش دهند.

به گفته پاتریشیا چرچلند، عصب شناس دانشگاه سن دیگو کالیفرنیا، این تحقیق همچنین اولین تحقیقی است که نشان می‌دهد تحریک ساده مغزی می‌تواند منجر به تغییرات پیچیده و عمیقی در سطح آگاهی شود.

این نتایج تا این جای کار مدرک محکمی در مقابل ادعاهای مطرح شده توسط برخی عصب شناسان و فلاسفه است که می‌گویند هشیاری تنها با سیگنال‌های الکتریکی در مغز ایجاد نمی‌شود. «اگر بتوانید با تحریک مغز، این اثرات پیچیده را به دست بیاورید و با قطع تحریک هم شاهد از بین رفتن این احساسات باشید؛ در آن صورت خیلی سخت است که بتوانید ادعا کنید که هشیاری، یک عملکرد مغزی نیست».

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • وروجک A1 ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    11 1
    در صورت صحت پاراگراف آخر، قفس جان دیگر مفهوم خود را از دست خواهد داد و اگر همان پاراگراف آخر ( که هوشیاری چیزی بیشتر از تحریکهای ساده الکتریکی نیست ) ثابت شود نوع انسان تنهائی عظیمی را احساس خواهد کرد.
  • بی نام IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    16 2
    این الکترودا رو کجا میفروشن بریم یه جفت بخریم؟
  • بی نام IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    17 4
    خدایااا جوزف پرویزی! این دانشمندم که ایرانیه! ! حیف این همه مخ که واسشون امکانات نیس