مزایا و معایب لایحه بودجه 93 از زبان عضو کمیسیون برنامه و بودجه/ هدف اصلی لایحه مقابله با تورم است

نماینده مردم بجنورد می گوید هدف اصلی لایحه بودجه سال 93 کل کشور مقابله با تورم است.

رضا الیاسی: حجت الاسلام حسن روحانی به وعده خود درباره ارائه لایحه بودجه به مجلس عمل کرد و این لایحه را که سال گذشته با 84 روز تاخیر به مجلس رسیده بود به موقع به علی لاریجانی تحویل داد و از نمایندگان نیز خواست تا قانون بودجه سال 93 کل کشور تا دهه فجر تدوین شود.

نمایندگان در شرایطی باید کار بررسی لایحه بودجه 783 هزار میلیارد تومانی دولت یازدهم را آغاز کنند که بر خلاف انتظار در آن به قانون هدفمندی یارانه ها اشاره ای نشده است.

موضوعی که موسی الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره آن می گوید به احتمال فراوان در جریان بررسی لایحه بودجه با پیشنهادهای نمایندگان درباره هدفمندی رو به  رو می شویم و این موضوع را پیش از آنکه دولت بخواهد لایحه جدیدی به مجلس ارائه کند بررسی می کنیم.

دولت یازدهم از ابتدای فعالیت خود تاکید ویژه ای بر مقابله با تورم داشته است و این عضو کمیسیون برنامه و بودجه معتقد است لایحه بودجه سال 93 کل کشور یک مزیت بسیار خوب دارد و آن هم این است که لایحه تدوین شده به خوبی می تواند با تورم موجود در جامعه مقابله کند.

مشروح گفت وگوی موسی الرضا ثروتی با خبرآنلاین را در ادامه مطالعه فرمایید:

***

آقای ثروتی! دولت یازدهم نخستین لایحه بودجه خود را با دو روز تاخیر به مجلس ارائه کرد و بنا بر اعلام حجت الاسلام روحانی در صورتی که 15 آذرماه جمعه نبود لایحه بودجه بدون تاخیر به مجلس می رسید. ارائه به موقع لایحه بودجه به مجلس چه کمکی به تدوین قانونی مناسب برای سال آینده خواهد کرد؟

متاسفانه طی سال های گذشته شاهد تاخیرهای فراوان در ارائه لایحه بودجه سالانه از سوی مسئولان دولتی بوده ایم و همین موضوع نیز آسیب های فراوانی را به اقتصاد کشور وارد کرده و همین تاخیرها فرصت لازم برای تدوین قانون مناسب را از نمایندگان گرفته است.

بر اساس ماده 186 آیین نامه داخلی مجلس، دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا پانزدهم آذرماه هر سال به مجلس ارائه کند و امسال مسئولان دولت یازدهم بارها اعلام کرده بودند که لایحه بودجه را به موقع به مجلس تقدیم می کنند و خوشبختانه نیز همین اتفاق رخ داد و امروز شاهد این هستیم که دکتر روحانی به وعده خود در این زمینه عمل کرده است.

ارائه به موقع لایحه بودجه سال 93 کل کشور در شرایطی که اقتصاد کشور در شرایط ویژه ای قرار دارد این امکان را در اختیار نمایندگان قرار می دهد که با فرصت مناسب و با بررسی دقیق قانون بودجه 93 را تدوین کنند.

کار بررسی لایحه بودجه 93 از چه زمانی در مجلس آغاز می شود و فرآیند تدوین قانون بودجه 93 به چه نحوی است؟

بر اساس آیین نامه داخلی مجلس نمایندگان مجلس از زمان چاپ و توزیع لایحه بودجه سالانه کل کشور و پیوست‏ها و سوابق آن تا مدت ده روز مى‏توانند پیشنهادهاى خود را به کمیسیون‏هاى تخصصى مجلس تقدیم کنند، همچنین کمیسیون‏هاى تخصصى موظف هستند تا حداکثر پانزده روز پس از چاپ و توزیع لایحه، گزارش خود را به کمیسیون تلفیق ارائه کنند.

پس از آنکه گزارش کمیسیون های تخصصی مجلس به کمیسیون تلفیق رسید اعضای این کمیسیون موظف هستند حداکثر ظرف پانزده روز گزارش نهائى خود را تنظیم و به هیات رئیسه مجلس تقدیم کند، همچنین زمان رسیدگی کمیسیون تلفیق حداکثر تا پانزده روز با موافقت هیأت رئیسه قابل تمدید است.

در جلسه علنى نیز، پس از رسیدگى به کلیات بودجه و تصویب آن، به پیشنهادهاى مربوط به درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بودجه عمومى دولت رسیدگى و سقف آن به‏ تصویب خواهد رسید، البته در جلسه علنى، تنها پیشنهادهایى که توسط نمایندگان و کمیسیون‏ها در زمان مقرر دریافت و به چاپ رسیده، مشروط به عدم مغایرت با قانون برنامه، قابل طرح است، همچنین پیشنهادهایی که منبع درآمد مشخصی نداشته باشد قابل طرح نخواهد بود و پیشنهادهایی که مازاد بر سرجمع نباشد زمانی قابل طرح است که ردیف مشخص جایگزین را معین نماید.

همچنین جلسات مجلس برای رسیدگی به بودجه سالانه باید بلاانقطاع در کلیه ایام هفته غیراز جمعه و تعطیلات رسمى، حداقل روزى چهار ساعت منعقد شود و تا موقعى که شور و مذاکره پایان نیافته و رأى مجلس أخذ نشده است از دستور خارج نمى‏شود و هیچ لایحه یا طرح دیگر نمى‏تواند مطرح شود.

لایحه بودجه سال 93 چه معایب و مزایایی دارد؟

لایحه ارائه شده از سوی دولت ایرادهایی را نیز به همراه دارد که باید با حضور نمایندگان دولت بررسی و برطرف شود.

نخستین ایراد لایحه بودجه این است که دولت سقف لایحه را 195 هزار میلیارد تومان تعیین کرده است که این رقن 50 درصد بیشتر از عملکردها است و معمولا سقف بودجه باید 20 درصد بیشتر از عملکرد بودجه باشد.

از جمله ایرادهای دیگر این است که دولت در لایحه بودجه اشاره ای به قانون هدفمندی یارانه ها نداشته است. با توجه به این که قانون هدفمندی یارانه ها با ایرادهای فراوانی در حال اجرا است این انتظار وجود داشت که دولت در لایحه بودجه سال 93 اقدام به اصلاح این ایرادها کند.

لایحه ای که دولت به مجلس ارائه کرده است مغایرت هایی با قانون برنامه پنجم توسعه و قوانین بالادستی دارد که باید نسبت به این موضوعات تصمیم گیری های اساسی صورت بگیرد.

یکی از مهم ترین ایرادهای لایحه بودجه سال 93 قانون نویسی جدید در لایحه است که البته معمولا شاهد این ایراد در لوایح بودجه هستیم و نمایندگان این بخش را اصلاح می کنند.

در لایحه بودجه سال 93 کل کشور هزینه های جاری و وابستگی بودجه به نفت افزایش یافته است و در شرایطی که سال گذشته وابستگی بودجه به نفت 63 هزار میلیارد تومان بود هم اکنون این رقم به 80 هزار میلیارد تومان بوده است.

همچنین با توجه به این که اقتصاد ایران رکود تورمی را تجربه می کند میزان پیش بینی مالیات و عوارض 65 هزار میلیارد تومان است که سال گذشته 50 هزار میلیارد تومان بوده و به نظر می رسد رقم پیشنهادی در لایحه بالا است.

از جمله ایرادهای دیگر لایحه بودجه به بخش خصوصی مربوط می شود و در لایحه واگذاری ها کاهش و فروش اوراق مشارکت کاهش یافته است.

اما لایحه بودجه سال 93 کل کشور یک مزیت بسیار خوب دارد و آن هم این است که لایحه تدوین شده به خوبی می تواند با تورم موجود در جامعه مقابله کند. همچنین در لایحه توجه ویژه ای به شرکت های دانش بنیان شده بودجه این شرکت ها افزایش یافته است و این هم از نقاط قوت لایحه بودجه سال آینده است.

می توان از کنترل تورم به عنوان هدف اصلی لایحه بودجه سال 93 نام برد؟

بله. هدف اصلی بودجه 93 کنترل تورم است. اما یک نکته اساسی درباره لایحه بودجه تحقق آن است که کمی سخت به نظر می رسد و باید راهکارهایی برای این موضوع اندیشیده شود. به طور مثال اگر فروش اوراق مشارکت بیشتر دیده می شد و واگذاری شرکت های دولتی بیشتر مطرح می شد به این امر کمک می کرد.

با توجه به این که دولت در لایحه بودجه 93 به موضوع هدفمندی اشاره ای نکرده است، آینده این قانون به چه نحوی خواهد بود؟

دولت باید در لایحه بودجه به آینده قانون هدفمندی اشاره می کرد که متاسفانه این اتفاق رخ نداده است و احتمالا در جریان بررسی لایحه نمایندگان پیشنهادهایی را درباره اصلاح قانون هدفمندی مطرح خواهند کرد.

البته آقای روحانی گفته لایحه جداگانه ای را درباره قانون هدفمندی به مجلس ارائه می کنیم که این موضوع قابل قبول نیست و هرگونه عدد و رقم باید در لایحه بودجه به آن اشاره شود.

پس نمایندگان تکلیف قانون هدفمندی در سال آینده را در لایحه بودجه مشخص می کنند؟

بله. به احتمال فراوان در جریان بررسی لایحه بودجه با پیشنهادهای نمایندگان درباره هدفمندی رو به  رو می شویم و این موضوع را پیش از آنکه دولت بخواهد لایحه جدیدی به مجلس ارائه کند بررسی می کنیم.

27295

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    22 9
    لابد دلار 2650 هم مزیت است !!!! چطور ممکن است با این نرخ دلار چیزی ارزان شود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    24 1
    شما دست به بودجه نزنید خواهش می کنم
  • بی نام A1 ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    36 1
    لابد لایحه بودجه های احمدی نژاد توپ بود و بی عیب:))))ای خدا این تندروهارو از ما بگیر
  • بی نام IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    9 1
    پس یارانه ها چی میشه؟نمایندگان چه تصمیمی میخوان بگیرن وقتی 37 نفرشون فقط در یک مورد از مرتضوی هدیه های چند میلیونی گرفتند! اونا چه میفهمند که برای یک بازنشسته با 5 نفر عایله این یارانه چقدر حیاتی و مهمه!
  • كاكو A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    1 0
    يك ايرادي كه به لايحه بودجه وارد است افزايش حقوق كا رمندان را حد اقل به اندازه تورم نديدند