علی اکبر اشعری گفت : روند کنونی ممیزی در وزارت ارشاد اصلا امید بخش نیست و هنوز با وجود حضور امید آفرین معاون فرهنگی جدید اما تاکنون تحولی در شیوه های ممیزی در این مجموعه دیده نمی شود ."

مدیرعامل باغ کتاب کشور در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: امیدوار هستیم شاهد تحولات مهمی در حوزه ممیزی کتاب در ارشاد باشیم اما روند کنونی وخبرهای کنونی حاکی از ادامه همان روند قبلی است و این روند به زودی موجب دلزدگی بیشتر نویسندگان و اصحاب نشر خواهد شد."

رئیس سابق سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود:" باید به روش‌هایی اندیشید که ضمن دستیابی به سلامت نشر، از همۀ ظرفیت‌ها به خوبی استفاده شود.
برای مثال اگر در صدور مجوز در بسیاری از مشاغل فنی و پزشکی احراز صلاحیت از سوی مراجع معتبر ضروری است؛ چرا نباید این ضرورت به حوزه فرهنگ تسری یابد! آیا ظرافت و پیچیدگی حوزه فرهنگ کمتر از دیگر حوزه ها است؟ اگر در ابتدای کار و صدور مجوز فعالیت به این شایستگی ها توجه کنیم به راحتی می توانیم حتی بیشتر از همکار محترم اداریمان که تا کنون به این امور می پرداخته به ناشر اعتماد کنیم و عملاً نظارت در همۀ مراحل کار را به خود او بسپاریم."

علی اکبر اشعری با بیان برخی روش ها ادامه داد: در برخی از صنوف و فعالیت‌ها نظارت به کارشناسان رسمی واجد شرایط سپرده شده است. آیا در حوزه‌های فرهنگی، ازجمله انتشار کتاب نمی‌توان از این شیوه استفاده کرد؟ همچنین در برخی از تخصص‌ها، نظام‌های صنفی نظارت بر اعضای خود را برعهده دارند. آیا نمی‌توان در حوزۀ نشر نیز با تشکیل نظام صنفی این مسئولیت را به خودِ اصحاب نشر سپرد؟ "

وی تاکید کرد: " آیا نمی‌توان به عنوان شرط فعالیت، هر مؤسسۀ انتشاراتی را مکلف نمود تا فردی را با تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کاری شبیه سردبیری در نشریات بگمارد که ازجمله مسئولیت نظارت بر انتشار کتاب با او باشد؟ بدیهی است هر روشی که انتخاب می‌شود باید برمبنای چنان آیین‌نامۀ روشن و دقیقی باشد که دست‌اندرکاران اجرا فهم و برداشت یک‌سان از آن داشته باشند. "

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =