شب یلدا برای ایرانیان خوش و گوار ست ،اما خوشی آن تنها متعلق به ما ایرانی ها نیست. اخیرا به بهانه مراسم و سنت های نیک ایرانی ،عده ای به ناروا شروع به اهانت های فرهنگی و ایجاد تنفر نژادی کرده اند.جامعه ایرانی و تنفر نژادی؟ بعضی ها را چه شده است؟مقابله با این تخریب اجتماعی و فرهنگی یک وظیفه ملی ست. افراط و تفریط، هیچیک شناسه مردم ایران نبوده ونیست.

طی یکی دو روز گذشته حجم متنابهی پیامک به مناسبت فرارسیدن شب یلدا دریافت کردم . اکثر  پیام ها فرارسیدن این شب فرهنگی - تاریخی را تبریک گفته بودند.خب این حد از توجه عمومی و عمدتا جوانان به سنت های ملی موجب خرسندی و شادمانی ست .باید از پدران و مادران خود که چنین سنت ها و شادی هایی را برایمان به میراث گذاشتند متشکر باشیم.
 مدتهاست و به خصوص از اوایل امسال و به مناسبت نوروز،مطلبی به شدت آزارم میدهد و مطمئن هستم شما را هم متعجب و ناراحت کرده است. موضوع به محتوای برخی از این پیام های شادباش  در فیس بوک وایمیل و پیامک های تلفنی و.. باز میگردد که تعدادی از آنها توهین آمیز به دیگر ملل و اقوام و بیان آشکار نژاد پرستی است.بله درست خواندید نژاد پرستی!!.چند سالی ست بازار اینگونه متن ها گرم و خواندن آنها راقم این سطور را در برابر این پرسش اجتماعی قرار داده" ما و نسل آینده مان به لحاظ ساختار فرهنگی و تجربه تاریخی در حال گذر به کدام سو هستیم ؟و بستر فرهنگی" بارور آماده جامعه ایرانی"در حال پرورندان چه چیزی  در رحم مام میهن  است؟
جامعه ای که تا به امروز شاخص های اصلی و نمادینش تواضع، تساهل،تسامح،گذشت،برابری نژادی و قومیتی،عقیدتی ودر نهایت یکسان نگری نسبت به خود و دیگران  بوده است. جامعه ایرانی و این آب و خاک طی هزاران سال پناه گاه ،مامن و بارانداز اقوام و ملل گوناگون و بی پناه صرف نظر از عقیده  و نیز آراء و اندیشه ها ی متعدد بوده، اما امروز عده ای  ناروا به بهانه افتخارات تاریخی - فرهنگی - فولکلوریک ایرانی (که انصافا بی مانند هستند و موجب فخر عمومی ) به خود اجازه داده و میدهند  این فخر را که متعلق به همه است ،مصادره و به دیگر مللی که فاقد این مشابهت های فرهنگی و ساختاری هستندآشکارا اهانت و تنفر نژادی و قومیتی ایجاد کنند! و عجبا در مقابل، خود را نقطه فخر عالم دانستن،خویش را قطب انسانی و فرهنگی لقب دادن ، همه را نوکر خود دانستن،همه ملل را بدهکار خویش پنداشتن و از همه هم  طلبکار بودن!!مشخصه آنها شده است.آیا اینها نشانه  فضیلت است؟.سابقه تاریخی و فرهنگی خوب است، اما این تفاخر و سابقه جایی ارزش دارد که به یک حرکت ملموس و برجسته رفتاری مثبت تبدیل شود نه آنکه عکس خود عمل نماید.
بله، بی شک ملت ایران ملتی فرهنگی و تاریخی ست،صاحب یکی از(ونه تنها) اصیل ترین ترین میراث های فرهنگی بشری ست،بستری بارورگونه و رحمی مستعد برای پروراندن افتخارات فرهنگی و تمدنی دارد،اما آیا این بدان معناست که عده ای خودرا محق بدانند سایر ملل مثلا ملت های دور و برایران رامردمی بی فرهنگ،بی هویت، بیایان نشین،جانور خور و...معرفی کنند؟ باید بدانیم در فضیلت های رفتاری و فرهنگی ملت ایران مولفه هایی که بیش از همه، نماد داشته و اکنون نیز میتواند داشته باشد و حتما دارد"تواضع تاریخی و تساهل رفتاری و ادب کلامی " نسبت به دیگران است. والا چه دلیلی داشته و دارد ،که عرب وترک و کرد و بلوچ و لروگیلکی و مازنی وترکمن و....اینگونه هزاران سال در خانه پدری خود دورهم جمع شوند؟. شب یلدا شب خوشی هایی ست که میتوانیم و باید میان خود و دیگران آنراتقسیم کنیم .ما باید عصری  را آغاز کنیم که شاخصه آن تقسیم فرهنگی باشد.بله منشور حقوق بشر اولین بار به نام ما  و نیکانمان ثبت شده است،صدالبته افتخارش هم برای ماست،اما ثمراتش تنها متعلق به ملت ایران نیست .بلکه میراث بشری ست. احترام به حقوق بشر از جمله احترام به سایر ملل و اقوام محور فرمان این منشوراست. این را که قبول دارید و داریم؟

.matinmos@gmail.com

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    2 2
    فکر می کنید تقصیر کیه؟ خوب امثال همین نویسندگان و رسانه ها، تلویزیون، و و و، صبح تا شب سعی می کنیم خودمون رو بزرگ کنیم، بزرگ نشون بدیم، همش می نازیم به تاریخمون ولی خداییش یه آمار گرفتین ببینید چند نفر تاریح رو خوندن، فرق داریوش و کوروش رو می دونن؟ یه مثال بگم خدمتتون مثل همین کلمه "تهران بزرگ" اخه یعنی چی؟ مثلا می خوایم چی رو ثابت کنیم؟ مگه تو فرهنگ و ادب ما نیست که می گیم مشک آن است که خود ببوید ...، پس چرا رو در و دیوار آویزون می کنیم تهران بزرگ، پلیس تهران بزرگ و ...؟ مگخ می خوایم تهران رو تبلیغات کنیم برای فروش که از این کلمات استفاده می کنیم؟ ببینید دوستان وقتی بی دلیل عباراتی را به کار می بریم همه چیز رنگ می بازه و اون وقت دیگه همین میشه نتیجه اش ...
  • عاشق شمروني A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    2 7
    بله قبول داريم. ولي اين عرب ها را بايد آدم كرد
  • بی نام A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    2 2
    آن وقت ميگوييم چرا حقوق ِ شهرونديمان رعايت نميشود!
  • محمدرضا A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    2 2
    بعضی از ما ایرانیا دوست داریم دیگران رو مسخره کنیم و دور هم بخندیم. خوشیم برای خودمون ولی اینکار رسما گناه کبیره است .
  • بی نام IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    3 1
    والله تو ایـران هیچ فرهنگ سازی نمیشه تو هیچ موردی....!! من نمیدونم چرا اینجا بحث قومیت بعضا بر ملیـت ترجیح داده میشه!... واقعا از تعجب شاخ در میـارم... بعضی از آدم های عقده ای شکست خورده هی دارن مغز بقیه رو شستشو میدن بر ضد ایران و فرهنگ و تمدن ایران بعد یه عده نشستن نگاه میکنن فقط!... انگار هیشکی واسش مهم نیست!!!
  • مراد A1 ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    1 0
    شوونیزم برای همه بد است.