وقتی مادر شدن، آخرین آرزوی زنان جوان می شود/ فرزند کمتر، کلاسِ بیشتر!

هشدار نسبت به خطرات تحدید نسل و لزوم لغو سیاستهای کنترل جمعیت، بحث تازه ای نیست اما از موضوعاتی است که زمان زیادی میخواهدتا جا بیفتد و ویرانه‌های قبلی را دوباره بنا کند.

زهرا مهاجری: این هشدارها پس از ارائه آمارهای مختلف و تکان دهنده از کاهش نرخ زاد و ولد آغاز شد. آن طور که سازمان ملل اعلام کرده، ایران شدیدترین کاهش نرخ زاد و ولد رادرمیان کشورهای منطقه به خوداختصاص داده است. طبق اعلام این سازمان، انتظار میرود در سال 2030 نرخ زایمان به ازای هر زن ایرانی به 1.2 برسد که این نرخ پایینترین عدد در خاورمیانه و شمال آفریقا خواهد بود.

آغاز سیاستهای کنترل جمعیت و تنظیم خانواده در ایران به سالهای دهه 30 برمی گردد. این سیاستها در دهه چهل هم پیگیری شد اما در سالهای پایانی دهه پنجاه که همزمان با پیروزی انقلاب و شروع جنگ بود، به طور کلی متوقف شده و جایش را به سیاستهای تشویقی افزایش زاد و ولد داد.

پس از افزایش زاد و ولد در دهه شصت، در سالهای آغازین دهه هفتاد مسئولین سیاستگزار بار دیگر کنترل جمعیت را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دادند. حتماً خیلیها هنوز شعار «دوتا بچه کافی است» و «فرزند کمتر، زندگی بهتر» را به خاطر دارند. شعارهایی که با شکلهای مختلف در رادیو، تلویزیون، مطبوعات و بیلبوردها به مردم القا میشدند‌؛ از آن طرف هم قوانین خاص محرومیتی برای کسانی که تعداد بچه هایشان زیاد بود، سبب میشد شعارها هرچه سریعتر محقق شوند.

این روند ادامه پیدا کرد و کسی کاری به کارش نداشت تا اینکه آمارهای تکان دهندهای از نرخ زاد و ولد در سالهای اخیر منتشر شد و همزمان مقام معظم رهبری نسبت به این مورد و خطراتی که در پی می آورد هشدار دادند.


باید سیاستها را تغییر می دادیم‌؛ خطا کردیم

مسئله تحدید نسل، موضوعی است که در فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری مکررا به آن تأکید شده است. اینکه ایشان عدم توجه به این مسئله را با عباراتی مانند «غفلت شده» و «خطا کردیم» بیان میکنند، نشان میدهد که این موضوع علاوه بر داشتن اهمیت ویژه، در وضعی بحرانی قرار گرفته است.

ایشان در این مورد میفرمایند: «ما باید درسیاست تحدید نسل تجدیدنظر کنیم. سیاست تحدید نسل در یک برهه اززمان درست بود‌؛ یک اهدافى هم برایش معین کردند. آن‌طورى که افراد متخصص وعالم و کارشناسان علمى ِاین قسمت تحقیق وبررسىی کردند و گزارش دادند، مادرسال 71 به همان مقاصدى که از تحدید نسل وجود داشت، رسیدیم. ازسال 71 به این طرف، باید سیاست را تغییر می‌دادیم‌؛ خطا کردیم، تغییر ندادیم. امروز باید این خطا راجبران کنیم. کشور باید نگذارد که غلبه نسل جوان و نماى زیباى جوانى در کشورازبین برود‌؛ وازبین خواهد رفت اگر به همین ترتیب پیش برویم‌؛ آن‌طورى که کارشناس‌ها بررسى علمى و دقیق کردند. اینها خطا بیات نیست‌؛ اینها کارهاى علمى ودقیق ِکارشناسى شده است. اگرچنانچه با همین وضع پیش برویم، تا چند سال دیگر نسل جوان ما کم خواهد شد - که امروزقاعده ى جمعیت ى ماجوان است - وبتدریج دچارپیرى خواهیم شد‌؛ بعدازگذشت چند سال، جمعیت کشورهم کاهش پیدا خواهد کرد‌؛ چون پیرى جمعیت با کاهش زاد و ولد همراه است. یک زمانى را مشخص کردند وبه من نشان دادند، که درآن زمان، ما ازجمعیت فعلى مان کمتر جمعیت خواهیم داشت.»

تأکید چندباره رهبر انقلاب که برگرفته از تحقیقات و آمارهای ارائه شده است، زنگ خطر را برای مسئولین به صدا درآورد تا فکری به حال این اوضاع بکنند.


خطر؟ کدام خطر؟!

برای کسی که تا به حال آتش را از نزدیک ندیده، شاید درک پدیدهای به نام سوختن سخت باشد. مادامیکه دستش را نزدیک آتش نبرد و گرمایش را حس نکند، احساس خطر هم نمیکند.

شاید بهترین راه تبیین خطرات تحدید نسل، نگاهی کوتاه به عاقبت جوامعی باشد که در سالهای اخیر سیاستهای کنترل جمعیت را به طور افراطی در دستور کار خود قرار داده اند.

در کشورهای توسعه یافته در دهه‌های اخیر، افزایش رفاه و سلامت باعث تغییرات گسترده اجتماعی شد که یکی از بزرگترینِ این تغییرات را میتوان کم شدن میل عمومی به فرزندآوری دانست. در اواخر دهه 60 میلادی، کشورهای غربی و توسعه یافته از ادامه این اوضاع نگران شدند و به این نتیجه رسیدند که در صورت عدم تغییر در این روند، ساختار جمعیتیشان در دهه‌های آینده دچار سالخوردگی خواهد شد.

علاوه بر سالخوردگی، افزایش مهاجرت یکی دیگر از نگرانیهای کشورهایی که سیاستهای کنترلی را به طور افراطی اجرا کرده اند میتواند باشد. در بسیاری از کشورهای اروپایی، شاهد افزایش تعداد ذخیره‌های مهاجرتی هستیم که این گروه‌ها در تحولات اقتصادی و اجتماعی اروپا بسیار مؤثرند و این، در حد خودش تهدیدی برای آینده اروپا محسوب می‌شود و با ادامه داشتن این روند میتوان گفت که اروپا در آستانه نوعی سقط جمعیتی در هزاره سوم میلادی است.

سونامی سالخوردگی


در گزارش «توسعه جهانی» که بانک جهانی آن را ارائه داده، هشدار نسبت به سرعت بالای پیرشدن جمعیت ایران به خوبی به چشم میخورد. براساس پیش بینی این بانک، نمره ایران درشاخص وابستگی سالخوردگی تاسال ۲۰۵۰ پنج برابرخواهدشد. معنی این آمار این است که طی چهل سال آینده، تعداد از کار افتاده‌ها نسبت به جمعیت فعال 5 برابر می‌شود و این یعنی فاجعه!

در گزارش موسسه یورومانیتور نیز فاجعه پیری ایران تا سال 2030 به خوبی مشهود است. این گزارش میگوید که در سال 2030 تعداد افراد بین صفر تا 7 سال و 16 تا 34 سال نسبت به سال 2010 کاهش شدید و چشمگیری پیدا خواهد کرد. این گزارش می گوید که تمامی گروههای سنی بالاتراز ۳۴ سال دربین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۳۰ افزایش خواهندیافت که بیشترین افزایش رادرافراد ۴۰ تا ۵۰ ساله خواهیم دید.فاجعه تر اینکه افرادبالای ۶۵ سال درسال ۲۰۳۰ نسبت به سال ۲۰۱۰ به مقدار ۱۲۵ درصدافزایش خواهندداشت.

این به معنی آن است که تا چند سال آینده، باید منتظر سونامی سالخوردگی باشیم و شاید روزهایی بیایند که شغل اکثر جوانها،


مراقبت از پیرها باشد!

 

این افزایش سن، شاید در ظاهر خطرناک به نظر نرسد اما عواقبی دارد قابل اعتنا. علاوه بر مخاطرات سیاسی و امنیتی که در پی سالخوردگی جمعیت یک کشور پدید میاید، مشکلات اقتصادی و کم شدن نیروی کار یک معضل اساسی است.

با پایین آمدن نیروی کار، چه بسا شاهد تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها باشیم و یا برای جلوگیری از این تعطیلی، مجبور به وارد کردن نیروهای مهاجر کارگر شویم که مضرات اقتصادی و یا حتی فرهنگی و اجتماعی این اتفاق شاید زیاد نیاز به توضیح نداشته باشد.
با کم شدن نیروی کار، تولید داخلی رو به کاهش میگذارد و برای مایحتاج معمولی، نیازمند واردات خواهیم شد و ارز، برای چیزهایی از کشور خارج خواهد شد که الان به سادگی در کشور تولید و عرضه میشوند.

به هم خوردن توازن جمعیتی از نظر قومی نیز پدیده ایست که بررسی آن وقت زیادی می طلبد.


چرا این‌طور شد؟

نسل جوان فعلی که باید در حال حاضر کمککننده تغییر روند جمعیتی کشورشان باشند، همان‌هایی هستند که در دوران کودکی با شعارهای دوبچه کافیست و فرزند کمتر، زندگی بهتر مواجه بودند. همان نسلی که براساس سیاستهای تشویقی افزایش جمعیت در دهه شصت، امروز به سن کار و ازدواج رسیدهاند و با مشکلات اقتصادی زیادی مواجهند. 

الان، پارامترهای اقتصادی و معیشتی، یکی از بهانه‌های مهم و اساسی مردم برای بیتوجه شدن به مسئله فرزند آوری است. نباید از انصاف گذشت که مسائل اقتصادی یکی از عوامل بیمیلی جوانان به تشکیل خانواده، بالارفتن سن ازدواج و بیانگیزگی برای بچه دار شدن است.

پای صحبتشان که بنشینی، میگویند دلشان نمیخواهد در شرایطی که اوضاع خودشان ناپایدار است و معلوم نیست چه آینده اقتصادی پیش‌رو دارند، بار سنگین دیگری را به خود تحمیل کنند.

بنابراین، اولین و مهمترین مسئلهای که باید برنامه ریزان و سیاستگزاران جمعیتی، برای متمایل کردن جوانها به مسئله فرزندآوری به آن توجه کنند، همین مسائل معیشتی است.

با این حال نمیتوان گفت مسائل اقتصادی دلیل صددرصدی و قطعی برای کاهش نرخ زاد و ولد است. چراکه در بسیاری از جوامع پیشرفته که توسعه بالای اقتصادی دارند و مردمشان در رفاه کامل اقتصادی به سر میبرند هم شاهد بحران جمعیتی هستیم. حتی اگر دقیقتر به کشور خودمان هم نگاه کنیم، میبینیم تک فرزندها و یا کسانی که تمایل به آوردن فرزند ندارند بیشتر از قشر مرفه جامعه هستند و اتفاقاً کسانی که وضع اقتصادیشان ممانعتی برای فرزندآوری ایجاد نمیکند، میل به بچه دار شدن ندارند. پس نتیجه میگیریم که ورای مسائل اقتصادی، مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز در این بحران به شکل جدی دخیل است.


فرزند کمتر، کلاسِ بیشتر!

دقیق نمی‌شود گفت این تفکر از کجا نشأت گرفته اما چیزی که الان شاهدش هستیم این است که بین جوانها بچه نداشتن و یا تک فرزند بودن یک جور «کلاس» به حساب میآید. اینکه زوج جوان تا سالها بعد از ازدواج سراغ بچه نمیروند و اگر هم بروند به یکی رضایت میدهند، ریشه در همان مسائل فرهنگی که گفته شد دارد. 

اگر در گذشته نهایت آرزوی یک زن جوان مادر شدن بود، امروز مادر شدن را آن پایین پایینهای لیست آرزوهایش قرار می دهد و جالب اینکه موارد بالایی، چیزهای نه چندان مهم مثل رسیدن به علایق و تفریحات و احیاناً شغلی و تحصیلی است. این فرهنگ اگر تغییر نکند، با حل شدن مشکلات اقتصادی و معیشتی نیز شاهد تغییرات زیادی در روند جمعیتی فعلی نخواهیم بود.

 

خداحافظی با خاله، دایی، عمه و عمو

هر چقدر هم که تغییر کرده باشیم، باز هم جان به جانمان کنند ایرانی هستیم و یک چیزهایی در وجودمان نهادینه شده. هنوز هم دلمان لک میزند برای جمعهای فامیلی و نشستن کنار پدر بزرگ و مادربزرگ و خاله و دایی و عمه و عمو. هنوز هم وقتی موقعیتی پیش میاید، دلمان دور هم بودن میخواهد و شلوغی. هنوز هم همه دلخوشیمان این است که عیدی شب یلدایی چیزی پیش بیاید که بهانه باشد برای رفتن به خانه بزرگترها و دیدن اعضای دیگر خانواده بزرگ که شاید همیشه فرصت برای دیدنشان نیست.

برای نسل ما، چیز غریبی نیست که توی یک خانه سی چهل نفر دور هم جمع شوند و همه شان با هم نسبت داشته باشند اما این صحنه، شاید برای نسلهای بعدی ما تبدیل بشود به آرزو. بچه‌هایی که خواهر و برادر ندارند و بچه هایشان بی خاله و بی عمو و... میمانند، هیچ‌وقت لذتِ بودن در جمع و لحظات شادی که می‌شود با دور هم بودن داشت را نخواهند چشید و شاید بعدها، دلشان بگیرد از تصمیمی که ما جوانها امروز گرفته ایم. تصمیمی که مثل آتش است. آتشی که روشن کرده ایم و دودش را میدمیم به سمت نسلهای بعد...

۴۷۳۰۱

کد خبر 329135

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 162
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    153 3
    افزایش جمعیت به چه قیمتی به قیمت بدبختی پدر و مادر و بچه ها . اینهمه بی کار در جامعه داریم هر وقت فکری به حال آنها کردند بچه دار می شویم . بچه بدنیا بیاوریم که معتاد و دزد و گل فروش سر چهار راه شود یادستمال کاغذی و آدامس بفروشد. اینهمه تحصیلکرده بیکار داریم من سه خواهر و برادر دهه شصتی دارم که خواهرم با فوق لیسانس فروشنده یک مغازه لباس فروشی است و برادرهایم با لیسانس بیکار و منتظرند آگهی استخدام شود و شرکت کنند.شاید روزی جایی کاری پیدا کنند . خدا را خوش می آید بچه بدنیا آوریم و حسرت بکشدآقایان فکر می کنند که مردم عادی هم حقوقشان ماننده آنها ده میلیون است و پاداشهای 100 میلیونی می گیرندو همه در خانه های بالای 500 متر زندگی می کنند .واقعا متاسفم برای ...
  • بی نام IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    من 5 تا عمو دارم و 5 تا خاله. باور می کنید اگه بگم هیچ کدومشون بدرد من نخوردند و حتی دلشون نمیخواد من پیشرفت کنم .پس بیخود هی نگید عمو و خاله و....چی میشه به نظر من 1 دونه فامیل داشته باشی ولی بدرد بخور باشه بهتره تا یه لشکر ادم خود خواه
    • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      168 3
      عجب تفاهمی!! همیشه فکر میکردم فقط این مشکل منه!
    • بی نام A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      45 67
      حتما اون یک نفر که خودخواه نیست خودتی
    • رهگذر EU ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      63 4
      بی نام عزیز باهات موافقم مگه آدم حتما باید عمه و عمو و خاله داشت باشه تا شاد باشی و یه جمع شاد رو تجربه کنه من دوستانی دارم که از هزارتا فامیل بهتر و بدرد بخورترن
    • مرتضی IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      36 6
      داداش منم دوست نداره من پیشرفت کنم
    • بی نام A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
      18 1
      من عمه ام را پنج سالي ميشه كه نديدم! فك كنم بايد حكم اعدام شوهر عممو صادر كنم!
    • بی نام EU ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
      4 5
      والله من كه هم عمو هستم هم دايي جونم در ميره برا خوهرزاده ها و برادرزاده هام
  • بی نام US ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    154 2
    آدم نمیدونه چی بگه...امیدی نداره که گفتن چیزی هم تاثیری داشته باشه.... مگه نمیبینین وضع مردم رو... میخواین مردم به جایی برسن که اگه یکی از بچه هاشون مریض شد و مرد خوشحال شن که یه نون خور کم شده..... یه کم چشماتون رو باز کنین... یه کم کنار مردم بایستین.......این نگاه از بالا به پایین رو تموم کنین....
  • بی نام A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    من یکی که مطلقا حاضر نیستم بچه دار شوم الان شغل خوبی دارم اعصابم سر جاشه قرار نیستم حرص یه بچه رو در تمامیه زمینه ها از جمله درس خوندن بزرگ شدن تهیه حداقل مایحتاج زندگی ازدواج و ... بخورم. دارم راحت زندگی میکنم
  • بی نام A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    296 1
    همین دیروز بود که مقاله ای دیدم در همین خبر عزیز (آنلاین ) در مورد بیکاری چند میلیون دانشجویی که در شرایط آماده به کار قرار می گیرند . اگه اشتباه نکنم عدد دو میلیون بود .. حالا با این نگاه شرایط کار و تحصیل چی میشه !!
    • بهنام A1 ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      41 1
      دوستان قسمت جالبش اینجاس که میان باز خدمت سربازی رو هم افزایش میدن...
  • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    255 1
    وقتی جمعیت بیشتر می شد هیچ کارشناسی نبود که بگوید برای این جمعیت 6 ساله دیگه مدرسه ، 18 سال دیگه دانشگاه و 25 سال دیگه شغل و مسکن نیاز است آنهم دهها برابر زمان فعلی..اینکه از الان به فکر پیری باشیم خیلی بهتر است اما بهتر است بجای افزایش جمعیت و تداوم بدبختی هایی که ما جوانان داریم بفکر زیرساختها و کم کردن عوارض پیری باشیم تا کشور از این بحران هم عبور کند و نسلهای بعدی با آرامش خاطر از کمبودهای خود ایجاد کرده زندگی کنند.
  • دانشجوی کارشناسی ارشد علوم اجتماعی IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    412 8
    آمارها بسیار متناقض است.جمعیت ایران همچنان افزایش می یابد.این صحبتها هم جوسازی است.باید دقت کرد که در صورت رخ دادن آنچه که دراین گزارش آمده،نباید چندان هم ناراحت بود چرا که آنگاه زندگی ایرانیان به دلیل فراوانی شغل با کیفیت می شود.ضمن اینکه می توان مثل آلمان نیروی کار وارد کرد وبه آنها حقوق درجه سه داد.اصلا مشکلی نیست.باید خوشحال باشیم از این کاهش جمعیت وخدا را شکر کنیم که دراین زمینه به هر دلیلی سطح فرهنگمان بالاتر رفته است.
    • بی نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      188 6
      بله دقیقا حرف دل منو زدید ولی میدونید فرق ما با آلمان چیه ؟که ما خودمونم بکشیم نیروی کار خوب وارد کشورمون نمیشه و نگرانن که غرب ازهمین مسئله میتونه برای تحت فشار قرار دادنمون استفاده کنه.وگرنه کاهش جمعیت خیلی هم خوبه .
    • بی نام IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
      19 0
      گل گفتی باید طلا گرفت اصلا ایران ظرفیت همین 75 میلیونم نداره
  • بی نام A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    354 1
    ما دهه شصتی ها که بدبخت شدیم!! چه مصیبت هایی برای ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل تا دکتری و بعد هم بیکاری و هزاران مشکل اقتصادی و الان هم که مفت و مجانی و راحت همه وارد دانشگاه میشن و مدرک میگیرن!! هیچ نسلی (نه نسل قبلمون و نسل بعدمون) نمیتونه ما رو درک کنه و ظلمی که به ما شده رو جبران کنه. انشالله که جمعیتمون پیر بشه اما مثل نسل ما به سرشون نیاد. ما که از زندگی هیچ خوشی و لذتی ندیدیم. فرزند کمتر زندگی بهتر. آن هم در کشور جهان سوم
    • سیناپس A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      265 1
      متاسفانه همسر خوبم سخت گیر میاد ما که به دهه سوم رسیدیم و هنوز مجردیم، فرزند که جای خودشو داره! دهه شصتی بودن و هزار گرفتاری!
    • بی نام FI ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      29 4
      من دهه شصتی هستم ولی یه چیز رو باید گفت ما از قبلی ها بهتره اوضاعمون. دهه چهلی ها هم انقلاب دیدن (جنگ داخلی ) و هم جنگ تحمیلی. ما برا ورود دانشگاه کنکور دادیم اونا زمونشون انقلاب فرهنگی شد و .... با این وجود دهه هفتادیا اوضاعشون بهتره. ما دقیقا حکم جاده صاف کن رو داریم برا بعد انقلاب . برا ما مدرسیه ساختن ولی به ززمان ما نرسید دانشگاه ساختن به ما نرسید و.... امیدوارم برای پیری یه فکری بکنند
    • بی نام A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      77 3
      ما دهه شصتيا فقط با نوستالژيامون زنده ايم، اينه همه سختى كشيديم واسه درس خوندن الانم تو جامعه اين دهه هفتاديا هشتاديا جايگاهشون از ما بهتره، كار و ازدواج و همه چيمون به بن بست خورد....
    • بی نام IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      59 4
      به خدا حرف دلمون رو زدی
    • متولد65 A1 ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      23 6
      راست میگی با همه چی سوختیم و ساختیم...بساز تر از ما نبود و نیست
  • یه بنده خدا A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    111 1
    با این قسمت، خداحافظی با خاله، دایی، عمه و عمو ،که گفتید نسل بعد از این خبرا نیست بعد دودیه که به چشم نسل بعد میره، با اتیشی که خودمون درست کردیم...رو اصلا قبول ندارم وقتی پدری که نمیتونه خرج تک پسرشو بده چیکار کنه ؟ واقعا برای چی ؟ تو خونه 60 متری 4تا بچه چی کنن؟ خبر چاپ کن
  • سیدعلی GB ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    188 2
    اشتباه نکنید، فرزند کمتر اصلا ربطی به "کلاس بالاتر و بیشتر" و از این دست مسائل ندارد. متاسفانه در این خصوص باز هم مسئولان سعی می کنند فرافکنی کنند و عدم تمایل خانواده ها به بچه دار شدن را به گردن چیزهایی مثل "کلاس" بگذارند. بنده 48 سال سن دارم و دارای سه فرزند هستم ولی مطمئن باشید اگر زمان به عقب برمی گشت و میخواستم تشکیل خانواده بدهم به یک فرزند اکتفا میکردم. درست کردن بچه زیاد که کاری ندارد؛ مساله این است که بتوانید شرایط یک زندگی خوب را برای آنها محیا کنید.
    • مریم IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      32 0
      ممنونمم که اینقدر خوب عنوان کردید. مرسی
  • مسعود -ر A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    45 5
    بسیاری از جوونها نمیدنن هدف از ازدواج چیه! پدر و مادر شدن پیشکش. واقعا فرهنگ کشورمون متزلزل شده. جوونها راحت با هم آشنا میشن. الان جوونها خیلی راحت، در کمترین زمان ممکن به جنس مخالف دسترسی پیدا میکنن. پدر و مادرها با تربیت صحیح فرزند آشنایی ندارند. آموزش و پرورش مشکلات اساسی داره. بعد انتظار داریم جوونامون دست گل به بار بیان. واقعا تعلیم و تربیت انسان دلسوزی میخواد که نه پدر مادرهای امروزی حوصلشونو دارن نه آموزش و پرورش امکاناتش رو. امر به معروف و نهی از منکر هم که فقط در گشت ارشاد خلاصه شده در صورتی که همه جامعه باید این کارو بکنند.خدا خودش رحم کنه.
  • زن ایرانی A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    152 1
    آخه آدم عاقل الان خاله و عمو و عمه چه گلی به سر ما زدن که خاله و عموهای نسل بعد بزنن . هیچ وقت هم دلشون نمی گیره حتما امکانات بهتر و موقعیت های شغلی بیشتری نصیبشون می شه .
  • بی نام A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    316 2
    اول باید بستر جامعه آماده بشه بعد نسل زیاد بشه، والله تو این شرایط تو خیابون راه که میری میخوری به بغل دستی!!! حالا زیادم بشه!!!!!!!!!!!!!!! واسه یه شغل صد نفر صف میکشن الان!!!! چاپ کن خبرآنلاین
    • بی نام A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      99 2
      اصن چرا باید جمعیت زیاد شه؟! مگه کشور ما واسه این همه آدم آب و غذا و محیط زندگی داره؟! بیشتر این کشور کویر و بیابونه و ما در منظقه کم آبی قرار گرفتیم، جمعیت مناسب برای ایران چیزی بین 20 تا 30 میلیونه!
  • بی نام A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    این فکر فقط محدود به زنان نیست مردان هم دیگه علاقه ای به داشتن فرزند مخصوصا بیش از یکی ندارند.
    • بی نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      47 0
      عزیز من اصلا این فکرها اختصاص به زن و مرد نداره که بستگی به اقتصاد خانواده ها داره. با 600 تومان حقوق در ماه کی میتونه خرج بچه بده. مرد بیچاره جقدر بدوه شب و روز رنگ زن و بچه شو نمیتونه ببینه چندجا کار کنه تا بتونه کرایه خونه و خرج زندگی رو جور کنه.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    425 6
    با این وضع اقتصادی درستشم همینه
    • معین A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      17 43
      من موندم چرا ثروتمندان جامعه کمتر بچه می ارند پس معلومه همش اقتصادی نیست فرهنگی هم هست
  • بی نام A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    172 1
    اگر اروپا به خاظر جمعیت رز به بحران است!!!!!! پس چرا قوی است؟ و افریقا و هند و غیره که از سرو کول هم بالا میرن ضعیفن؟ پس جمعیت فاکتور قوی یا ضعیف بودن نیست . ای بابا همین خود شما واسه عمه خاله دایی عمو چه کردین یا اونها واسه ما چه کردن؟؟؟؟؟1!!! الان والا یه دقیق نگاه کنید جوون ها اصلا دوست ندارن تو جمع خانوادگی باشن حوصله سن بالا ها رو ندارن بیشتر تو جمع دوستاشون دوست دارن باشن به خدا مادر من عزا میگیره عیدا یا عروسی و ختم تا خواهر برادرمو راضی کن بیان ! اخرم نمیان و همش غر میزنن و میگن خوش به حال اونهایی که کم فامیل دارن !!!!
  • بی نام A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    يك نفر نيست به زنان اين سرزمين بگويد كه خانم وزير دفاع جديد آلمان داراي هفت فرزند است و پزشك زنان و زايمان نيز مي باشد و آنطوريكه در عكسها نشان داده اند براي فرزندان خود شيريني هم مي پزد. اين چهره متفاوت از چهره زنان غربي در شبكه هاي ماهواره اي است
    • قندنمک A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      136 4
      به قول ریس مجلس احتمالا زیر 20 سالگی ازدواج کرده که وزیر شده!
    • بی نام A1 ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      47 1
      المان با ایران وضعیت متفاوتی از لحاظ اقتصادی ، دمکراسی، امنیت اجتماعی، رشد فرهنگی، آزادی و امید به آینده دارد!
  • علیرضا طبیجی IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    825 9
    حتما مسئولان که پایه حقوق 500 هزار تومان تعیین می کنند انتظار دارند مردم با این حقوق چندر یه غاز فرزندان بیشتری هم به دنیا بیارند. واقعا چه فکری می کنند؟
    • سعید IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      342 3
      من 6 ساله ازدواج کردم و هنوز فرزندی ندارم , با اینکه همه میگن بچه , خودم و همسرم هم دوست داریم , اما با این وضعیت اقتصادی هر چقدر هم که فکر میکنم میبینم نمیشه , بچه ای که از روزی که به دنیا بیاد بهش باید بگی نداریم نداریم !!! خب دو روز بعد میگه غلط کردی بچه دار شدی !!
    • بی نام A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      من موندم چرا تو کشوری که زاد و ولد سال گذشته 3.5 درصد زیاد شده مسئولین دم از کم شدن جمعیت میزنن!؟
    • مسعود -ر A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      مشکل اول و آخر پول نیست دوست عزیز. با این وجود باید تمام افراد پولدار به موقع ازدواج کنند و حداقل 3 تا بچه داشته باشند. در حالی که اینطور نیست. مشکل فرهنگیه! اقتصاد زیربنا نیست! فرهنگ زیبناست. البته فرهنگ بدون اقتصاد هم ناقص خواهد بود. مثل انسان که هم روح و روان داره و هم جسم و تن.
    • ایرانی A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      124 0
      اینا رو ولش جمعیت به نظر مردم بستگی داره بخوان زیاد میشه نخوان هیچ اتفاقی نمیوفته چون دولت و مجلس که برنامه ریزی بلد نیستن که بخوان با برنامه جمعیت زیاد بشه تهدید با کدوم ه نوشته میشه این ح یا این ه
    • عذرا A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      70 5
      یه پیشنهاد : میشه بدون نگرانی از افزایش جمعیت بچه دار بشیم . خب اگه مشکلی پیش اومد اضافه اش رو صادر می کنیم .
    • مورخ IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      173 6
      ببخشيد با حقوق زير 500.000 تومان و اجاره هاي بالاتر از حد قانون كار جوان چطور مي تونه صاحب بچه بشه ؟ جماعتو از گرسنگي نجات بدن بچه پيش كش بخدا....
    • بی نام IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      یعنی شما فکر میکنی مسئولین فرزند شما را برای خودشون میخوان؟!! یاد بیار اون روزی را که پیر شدی و تنها هستی و کسی نیست از تو مراقبت کنه.
    • مهشيد A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      159 3
      فكر كردن وبه نتيجه ى فرزند بيشتر و زندگى شادتر رسيدن! بعدشم چه گلى به سر ما كه هستيم زدن ، نه يه شغلى ، نه يه تفريحى فقط زنده ايم...
    • mohsen A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      150 2
      الحق و الانصاف دارین حرف زور میزنین... برای تحقق هر چیزی باید بسترش مهیا باشه... حرفتون مثل این میمونه که بگید: با قایق وارد یه دریاچه بی آب بشید و هر چی میتونید ماهی بگیرید... وقتی نه کار هست، نه پول هست، نه امکانات هست، نه تفریح هست و .... حرفتون فقط و فقط به یک جوک شبیه هستش...
    • هدی IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      143 2
      بهتر نیست مسئولین اول یه فکری به حال اوضاع اقتصادی و جامعه بکنن؟ اول راه ازدواج رو هموار کنید بعد به فکر زاد و ولد بیشتر باشید!!!
    • بی نام EU ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      78 2
      عزيزان من اين طرح افزايش جمعيت براي اوناييكه دستشون به دهنشون ميرسه براي تغيير نسبت جمعيتي موافقين خودشون!!!!
    • سید A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      3 31
      عزیز خدا گفته بچه بیارین روزیش پا من مشکل ما اینه که خدارو از زندگی جدا میبینیم دیدم کساییرو که با حداقل درآمد ولی زندگیشون میچرخه قشنگترم از ما هم میچرخه چون پولاشون برکت داره و این برکتو فقط خدا میده
    • م A1 ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
      3 14
      درسته باید منطقی فکر کرد اما مشکل فقط اقتصاد نیست مشکل اینه که به حدی رسیدیم که روزی انسانها رو در دست هرکسی می بینیم الا خالقش ، بیش از حد منطقی فکر کردن هم خوب نیست ، مشکل اقتصادی هست درست اما به جامعه با جمعیت پیر و فرسوده و آینده بدون فرزند هم فکر کنید.
  • بی نام IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    32 44
    من چن ساله ازدواج کردم با حقوق 700 تومن جرات نمیکنیم بچه دار بشیم از طرفی هم سن مون داره میره بالا موندیم چه کنیم ؟ دولت باید زمینه را فراهم کنه باید مخارج زایمان و شیرخشک و... بیاد پایین وگر نه ... فردای قیامت جواب ما و امثال ما که هنوز ازدواج نکردن را چه کسی میخواهد بدهد؟؟ ما دولت و نظام جمهوری اسلامی را دوست داریم اما اونم باید هوای قشر ضعیف را داشته باشد جدا جلو اختلاص و رشوه و دزدی را بگیرد رابطه خوب با دنیا برقرار کند تا از تاین وضعیت نجات پیدا کنیم
  • میلاد A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    189 1
    من که با فجایعی مثل معطل ماندن در کار و ازدواج و حقوق اولیه انسانی و نابود شدن علایق و فرصتهای تحصیلی و اقتصادی و اجتماعی و زوال روز به روز جسم و روحم به دلیل هجوم فراوان معضلات و مشکلات و بی انگیزگی به زندگی مواجه هستم ، فکر نمی کنم بودن و نبودن خاله و عمو و ... و یا معضلات و چنان و چنین نسل آینده زیاد برایم قابل تامل باشد !!!
  • بی نام A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    211 4
    الان کلا فرهنگ عوض شده خواستگارا دنبال دختر با خانواده کم جمعیت هستن دخترها هم همین ظور که هم ریشه در مسایل فرهنگی داره هم اقتصادی
  • مجرد A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    207 6
    سری که درد نمی کنه رو دستمال نمی بندند
  • قندنمک A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    3 عمو، یک عمه، 2 خاله و 3 دایی دارم در بهترین حالت همشون را سالی یکبار میبینم اگر مراسم ختمی پیش بیاد میشه 2 بار! خیلی وقته که با خاله، دایی، عمه و عمو خداحافظی شده.
    • من-نازی هستم A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      96 2
      حالا من 6 عمو دارم خدا شاهده اگه منو ببینن نمیشناسن همشونم خونهاشون نزدیکمونه ها ؟6 تا خاله دارم در حد اس ام اس رابطه داریم-2 تا دایی دارم بیچاره ها که اصن یه وعضی نگم بهتره - 1 دونه عمه دارم اونم همون سالی یه بار-من دیگه حرفی ندارم :|
    • قندنمک A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      112 1
      کسی میدونه کدوم داروخانه شیرخشک آبتامیل 3 موجود داره؟
    • ای جی IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      163 5
      پسر خاله م 3 تا فرزند داره تو طایفه ازش بعنوان ایل نام میبرند
    • دايي IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      80 1
      من شش تا برادر دارم و مشکلىهم بينمون نيست, سالى دوسه بار اگه عروسى و عزايى باشه همديگر رو ميبينيم,عمه و عمو و دايى و خاله که ول معطلند!!!!! 
    • بی نام A1 ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
      15 1
      قند نمک جان ببین ببلاک ha هم گیرت میاد .بچه ام 6ماهشه وشیرخشکی.باید دونه یونه از این شهر اون شهر برایمان پیدا کنند وبفرستند.بماند قیمت شیرخشک وهزینه باربری و پست واینا.... حالا انظار دارند بچه بیاریم ما بتونیم همین یکی رو به سرانجامی برسانیم خیلی هنر کردیم
  • بی نام A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    224 8
    واقعاً فرزند کمتر کلاس بیشتره میدونید چرا؟چون نه خودش حسرت چیزیو میخوره و نه اون یدونه بچش تازه اگه اون یدونه هم بیاره
  • بی نام A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    206 8
    تازه تازه جوان ها می فهمند، خودشان هم هستند. درثانی شما مردم ایران را با خاورمیانه و شمال آفریقا چرا مقایسه می کنید. ؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      125 1
      دقیقا درست می فرمایید الان این دو منطقه با کلی مشکل روبرو هستند خب بهتر کشور ما در صدد برطرف کردن مشکلات بزگترش باشه
  • بی نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    180 2
    تو این هوای آلوده با بی پولی و هزار جور بدبختی دیگه، فکر نمی کنین دارین به ملت زور می گین؟ مملکت جوون نداشته باشه، بهتر از اینه که یه مشت جوون ناقص و ضعیف و مریض داشته باشه. اول شرایط زندگی رو درست کنین بعدا مردم رو تشویق به بچه دار شدن کنین لطفا
  • بی نام A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    40 1
    من خود جوانم و بین دور و بری هایم بحث کلاس کمتر وجود دارد!!! مهمترین بحث این است که در شرایط اقتصادی کنونی که مخارج زندگی بیش از درامد هر یک از زوجین به تنهایی است و هر دو باید بسیار کار کنند تا فقط از عهده کرایه خونه و خورد و خوراک و پوشاک بر بیان بدون هیچ پس اندازی این هزینه اضافی را چگونه باید تامین کرد؟ حضور بچه در هر خانواده ای خجسته است و شادی آور اما مخارج بزرگ کردنش چگونه باید تامین شود؟ اینده این کودک چه می شود با این اوضاع خانوارها؟ اگر اوضاع اقتصادی مملکت بهبود یابد این معضل هم حل می شود. از یاد نبرید که الان هنگام ازدواج نسلی است که بیشترین جمعیت را داشته پس اگر هر زوج متوسط دو فرزند بیاورد دوباره اون تعداد کودک و جوان آینده را داریم. با دوسال کردن سربازی بچه زیاد نمی شه!!
  • بی نام A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    قسمت آخرش خیلی تاثیر گذار بود یه لحظه فکر کردن به نداشتن عمه ، عمو ،خاله و دایی واقعاً ته دلمو خالی کرد ما ایرانی ها دلخوشیم به دوره همی های خانوادگیمون
    • بی نام A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      181 8
      پس دست به کار شو یک صدتایی بچه بیار. لطف کن جور بقیه رو هم بکش
    • شروین A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      201 8
      عمو و عمه و خاله به چه درد آدم می‌خوره آخه؟ یه مشت بیکار گرسنه دورهمی رو می‌خواد چیکار من نمی‌دونم!!!!
    • بی نام IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      160 6
      من که ازشون فراریم. یک حرف هم برای گفتن نداریم
    • من ؟نازی A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      64 0
      الآن برادرو خواهر آدم به آدم رحم نمیکنن به خدا به چشم خودم دیدم که میگما-چه برسه به عمه و عمو و خاله و دایی-
    • بی نام IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      37 0
      حالا ماها که عمه و خاله داریم سالی یکبار هم نمی بینمشون.رفت و آمد کردن هم تو این 35 سال یواش یواش کم شده شما نمی خواد به فکر عمه خاله باشین
  • بی نام RO ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    286 2
    ما که الان بیکاریم .یه بیکار دیگه واسه چی به دنیا بیاریم. به جای این تبلیغ‌ها ،برای پیری نسل فنا شده‌ی ما به فکر ساخت خانه‌های سالمندان باشید . بلکه‌ام با مرگ این دهه شصتی‌های بدبخت جمعیت ایران به یه جمعیت معقول برسه....
    • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      222 7
      گفتی این دهه شصتی ها بین 2نسل فنا شدن.اولی تمام کارها رو گرفته ول نمی کنه دومی هر حال حولی و..... میکنه.
    • بی نام A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      46 0
      عجب کامنت باحالی کلی حال کردم . دمتون گرم
    • بی نام IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
      21 0
      همین تبلیغ های افزایش جمعیت رو زمان تولد ما هم کردن که دهه 60 بوجود اومد سیلی از بچه ها که نه برنامه کاری براشون داشتن نه برنامه تحصیلی مناسب
  • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    149 2
    بخدا کی دلش میخاد ازدواج نکنه و بچه دار نشه؟! ولی وقتی اوضاع اقتصادیمون زیر خط فقر هست وقتی امکانات واسه بچه دار شدن و تربیت نداریم مگه میشه یه بچه ی بیگناه و معصوم رو دنیا بیاریم و با فقر و بدبختی شکنجه ش بدیم؟! شماها پولدارین وضعیتتون خوبه در ماه یه حقوق ثابت تپل مپل دارین شماها 10 -15 تا بچه بیارین جبران بی بچه بودن ما بدبخت بیچاره ها بشه!!!
    • بی نام A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      158 2
      بابا بدبخت زن با این بنیه ضعیف دختران به دلیل سو تغدیه و کمبود اهن و کلسیم میدونید که بارداری چقدر ریسک پذیر میشه؟ دخترای الان جونه زایمان یکیشم ندارن چرا ای امارها داده نمیشه در مورد دختران و ضعف و پوکی استخوانی که تهدیدشون میکنه؟
  • بی نام IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    112 1
    بنده فرزند ارشد یک خانواده 9 نفری هستم سه خواهر و چهار برادر هستیم بالتفاق پدر و مادر بگذارید تجربه های خود را بگویم 1-پدر به دلیل جمعیت زیاد از 5 صبح تا 9 شب کارگری می کرد-2-هیچ صاحبخانه ای به ما خانه نمی داد چون جمعیت مان زیاد شده بود-3-مادر به دلیل تولد 7 فرزند زودتر پیر و فرتوت و زمین گیر شدو هر روز بیمار4-بچه ها به دلیل کمبود رابطه حضور پدر امروز شدیدا" با پدر خانواده سرد هستند!!5- به دلیل کثرت جمعیت فرزندان آخر از سوتغذیه رنج بردند و به شیرخشک بسنده نمودند و نهایتا" امروز ده ها بیماری مانند نابودی دندان ها و کمبود کلسیم و .. دچارند-به دلیل محدودیت فضا دائما" باهم کنتاکت و برخورد دارند6-به دلیل جمعیت زیاد امکان رفت و آمد و دید و بازدید با اقوام محدود به ایام عید هست و صدها درد دیگر
    • بی نام IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      62 0
      خدا بهتون صبر بده چیز دیگه ای نمیتونم بگم.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    باید ورود زنان به دانشگاه و بازار کار محدود شود تا حرف شوهراشونو برای بچه دار شدن گوش کنند اینقدر هم کلاس دانشگاه و لیسانس و فوق لیسانس و شغل و فعالیت اجتماعی رو نزارن بشینند خونه 4تا بچه بزان
    • بی نام A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      69 6
      فکر کنم فقط خواستین متفاوت باشین وگرنه منظور خاصی نداشتین ......
    • رضا ایرانی IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      82 7
      شما تو کدوم غار زندگی میکنی!؟آدرس بده یه سری بهت بزنیم برادر!!!!
    • میترا IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      66 4
      احتمالا شما از این موضوع یه خاطره ی بد دارین ... وگرنه صحبتتون بیشتر جنبه طنز داره
    • ایرانی A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      28 4
      درود بر شما و طرز فکر منطقی شما، آدم دچار انبساط خاطر میشه شماهارو میبینه
    • جواد IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      76 5
      یعنی با زبون بی زبونی داری میگی که سواد و درک و شعور رابطه مستقیم با تعداد زایمان زن داره ... اگه فکر می کنی با یه زن بیسواد بهتر می تونی زندگی کنی خوب بفرما ولی نسختو برای ما نپیچ .
    • بی نام A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      3 41
      این کامنت تلخه ولی واقعیت داره دانشگاه و بازار کار و اینجور مسایل باعث شده نگرش زنان به تعداد بچه عوض بشه و بچه داری رو با کارگری یکی بدونند و ازش لذت نبرن
    • بی نام A1 ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      3 26
      درسته خیلی از مردها هستند که تعداد بیشتری بچه می خوان و درامد مالی شون هم خوبه ولی زنها شون تنبل و افاده ای شدند و اجازه بچه بیشتر رو نمیدن
    • بی نام A1 ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      3 29
      من خودم یک خانواده رو می شناختم که هی پسره گفت بچه و زن گفت تا خونه نخریم و..بچه دار نمی شم بعد از 5سال هم از هم طلاق گرفتن به نظرم باید تو عقدنامه در مورد تعداد بچه وزمان بچه دار شدن شرط گذاشت و ثبت کرد
  • بی نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    127 5
    اصلاً قبول ندارم که تک فرزندی کلاس شده، ریشه اصلی بحث مالی است، شاید تعداد کمی مرفه بچه کمتر بخوان، ولی اکثریت جامعه ما بچه دوست هستند، به نظرم الکی بحث را منحرف نکنید، بیشتر از 80% مشکل بحث اقتصادی است.
  • بی نام NL ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    40 0
    من یه مادرم با یه بچه ، دروغ نگم در ماه دو سه بار از اینکه باعث شدم بچه ام به این دنیا بیاد و زجر بکشه به سر حد جنون می رسم . حقوقی که همیشه خدا دیر پرداخت میشه ، اجاره خونه ، خرجهای مدرسه و پوشاک و کلی بدبختی دیگه .. حالا فکرشو بکنید بخوام یکی دیگه هم داشته باشم .. عمرا ، عمرا ،عمرا . بجای این جو دادنهای الکی که هیچ تاثیری هم نداره به فکر آینده همین تک فرزندها باشید که 20 سال دیگه به جوانهای مملکت اضافه میشن فکر کنم مثل بابا ننه های بدبختشون خواهند بود. "پول هم نداریم از مملکت بزنیم بیرون"
  • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    22 1
    من 3 تا عمو دارم 6 تا عمه 3تا دایی به خدا از همون اول که یادمه بیشتره دعواهای مادر پدرم سره اینا بود یه حس بدی از اول بهشون داشتیم اون ها هم انگار چشم دیدن مارو و پیشرفتامونو ندارن و سالی یه بار هم که میخوایم ببینیم عزا میگیزیم! و سعی میکنیم مسافرتی جایی بریم به خدا راست میگم اونوقت من با این حس و حتی بچه های اونا با این حس معلومه که ترجیح میدن خاله عمه عمو کلا حذف بشه حتما به نویسنده این مقاله بگید این کامنت ها رو بخونه تو همون جمع ها که میگن جز غیبت همچشمی دعوا چیزی نیست1
  • رسول A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    100 1
    با این لفظ قلم صحبت کردن چیزی درست نمیشه بیایین ببینید مشکلات جوانان چیه تا بود میگفتن ازدواج اسان باشه ازدواج اسان اما بعد ازدواج چقدر باید پول داشته باشیم تا خونه بگیرم حالا هم که شده فرزند بیشتر بابا تو این مملکت هزینه زایمان چند .شیر خشک چند . پوشاک بچه چند ......اقایان بیرون گود نشستن میگن لنگش کن
  • مینا A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    23 0
    الان با این شرایطی که من دارم و خودم تجربه کردم یکی از آرزوهام اینکه هرگز بچه دار نشم ....این روزا تقریبا تمام دوستای خودمو که می بینم با مشکلات زیادی مواجه هستن که عمدش مشکلات مالی هست ...با همچنین مشکلاتی که زندگی اینقدر سخته بچه دار شدن اونم به تعداد زیاد اصلا کار عاقلانه ای نیس .....یه موقعی گفتن بچه دار بشین دهه شصت رو نابود کردین الان دوباره می خوان یه جور دیگه نابودمون کنن
  • بی نام IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    126 1
    آقاجون من نمیدونم فردا وضع مملکتم چطوریه با این اوضاع چطور از م میخواین مسئولیت یه طفل معصوم رو قبول کنم؟
    • بی نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      62 0
      فرزند بیاریم تو این آلوگی هوا خنگ شه بمیره که چی؟!!!
  • بی نام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    14 3
    لشگرکشی فامیلی که به درد آدم نمیخوره و قراره سالی یه بار دیده بشن بهتره نباشن و دیده نشن ! من به عنوان یه دانشجو مملکت ، درسم که تموم شه بعد سربازی موضوع زن گرفتن دارم ، باید با خودم سبک سنگین کنم که آیا میتونم از پس مخارج و دشواری های زندگی مشترک برمیام و یه نفر دیگه رو هم ساپورت کنم یا نه ! چه برسه به فرزند ! 1 یا نهایتا 2 تا عقلانی ترین شکل ممکن در حال و هوای این روزهای مملکته نه بیشتر !
  • بی نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    95 5
    حالا یادشون رفته ی موقع شعار فرزند کمتر زندگی بهتر میدادن.ما یکی که تو خرج همون یکیش موندیم تسهیلات بدن بچه دار شیم
  • ناشناس در ناشناس IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    17 1
    سلام خاله زهرا ! من به سهم خودم معذرت میخواهم از اینکه در این شرایط گل وبلبل نتوانستم بیش از دو بچه به این جامعه تقدیم کنم ببخشید ازاینکه حقوق کارگری وکارمندی بیش ازین اجازه نداد عذرمیخواهم ازاینکه شرایط بهداشت ودرمان شرایط الودگی عمومی هوا در اغلب شهرها (خدا بندر عباس هم !!) و فرهنگ عجیب و غریب امروزه جوانان و .... بقیه اش رو خودتون زمزمه کنید
  • بی نام A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    24 0
    باجناقم چند وقتي است که بچه دار شده است، واقعن مي‌بينم نظم زندگيشون تو همين چند ماه به هم خورده! و باجناقم تو همين چند ماه چند سال پير شده (تازه زنش فشار بيشتري در زمينه نگهداري بچه تحمل مي‌کنه!. تازه از قشر نسبتن مرفه جامع هستند... من که چنين اشتباهي نمي‌کنم! هر وقتي جامعه طوري بود که تضمين اقتضادي و ... وجود داشت شايد!
  • بی نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    21 0
    من و همسرم هر دو کار میکنیم و هنوز مستاجر .ایشون باید هزینه معاش خانواده خودشون رو هم تامین کنند حقوق کارمندی هر دوی ما به زحمت اجاره خونه و هزینه های جاری و واجب ما رو تامین میکنه ،بدون هیچ پس انداز و امیدی به آینده ... حالا با این اوضاع تورم و افزایش ساعت به ساعت هزینه ها دیگه بچه کجای زندگی ما جا داره اگر منطقی فکر کنیم ما چی میتونیم برای اون بچه تامین کنیم ؟ یک بچه در متوسط ترین شرایط نیاز به مسکن مناسب، تحصیل مناسب و حد اقل امکانات رفاهی داره... اینه که هردو برخلاف اینکه علاقه شدیدی هم به بچه دار شدن داریم و سن ما هم داره به چهل نزدیک میشه به این نتیجه رسیدیم که قید داشتنش رو بزنیم البته تصمیم بسیار سختیه اما داشتنش خودخواهی محضه .....
  • بی نام US ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    26 0
    چرا نویسنده یا وزیر مربوطه به این سوالات و آنهم برای خودشان حواب نمیدهند والا مردم خود میدانند چه اتفاق افتاده : 1- ناممکن شدن اردواج و تشکیل زندگی با حداقل نیازهای آنها 2-وحشت خانواده ها از تعهدات بچه دار شدن آب در هاون نکوبید
  • بی نام IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    44 1
    شما متوجه هستین چی میگین؟ مملکت ما یه مملکت کم آبه الان همش میگین صرفه جویی کنید اون وقت می خواهید یه کشور با جمعیت زیاد با کم آبی چه کند؟؟؟؟؟؟ بقیه معضل ها به کنار
  • حسین A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    42 0
    اتفاقاً کم شدن فرزندآوری به نظرم نشانه این است که آدم ها مسئولیت پذیرتر شده اند؛می فهمند که در قبال رفاه،آرامش و آسایش یک انسان جدید مسئولیت خطیر و سنگینی دارند.درک می کنند با وجود کم بود منابع طبیعی مثل آب و هوای سالم،و نبود شرایط مناسب زندگی در این کشور مثل آزادی،فرصت های برابر،امکان رشد و غیره فرزندآوری عملی معقول،اخلاقی و انسانی نیست.بحث آدم است،" مرغ بومی " نیست که بگوییم هر آنکس که دندان دهد نان دهد پس بسم الله....!
  • شهاب IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    24 1
    سرکار علّیه محترمه شما بفرمایید ده تا بچه بیارید کی بخیله. بنده هم به همراه همسرمم علاقمندیم چهار بچه قد و نیم قد داشته باشیم ولی ... بیایند که در فقر چه کنند؟ جواب ما برای فردای آنها چیست؟ نگرانیهای بی پایان از نداری و فقر بهتر است یا اصلا نداشتن فرزند؟ دولت محترم فکری به حال منزل زوجها بکند آنوقت به فکر افزایش جمعیت بیفتد. متاسفانه مجردین حتی به فکر تاهل هم نیستند تا چه برسد به فکر بچه دار شدن بعد از ازدواج!...
  • مهدی IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    31 0
    خیلی جالبه ها میگیم 30 ساله دیگه با این روند نیروی جوان کم داریم و... یکی نیست بگه کل هدفتون اینه که 30/40 سال آینده میخواین یه جمعیت جوانی داشته باشین دیگه.خوب همین الان ما جزء جوان ترین کشورهای دنیا هستیم.40سال دیگه به همین جایی که هستیم میخوایم برسیم.یکی نیست بگه همین الان چه گلی به سر جمعیت جوان مملکت زدید؟ کار خوب دارن شغل خوب دارن حقوق خوب دارن آرامش خوبی دارن و.....؟ شما اگر راستگویین مشکل همین الان جوانان رو حل کنید 40سال دیگه پیشکش
  • بی نام US ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    52 0
    شما اگه یه مادری رو ببینین با 6 تا بچه که یکیشون یه لباس مناسب نپوشیده... نمیرسه به درس بچه هاش... یه کلمه زبان بلد نیسن...تو خیابان که راه میرن اوریزن از لباس مامان جیغ جیغ که اینو بخر اونو بخر مامان هم ناله شرمنده که ندارم.چی میگین بهش؟؟!! چه خانم باکلاسی!!!؟؟ چه مادر خوبی!!!؟؟؟نه میگین تو که نمیتونستی نمیوردی.....
  • پدر 3قولوهای پروانه ای IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    30 5
    من سه فرزند سه قلودارم وشکر گذار خدا هستم ولی این نظام عرض وطویل دولتی هیچ حمایتی هم ازاین بنده نکرد چگونه ما جوانانمان را به افزایش جمعیت بدون هیچ حمایتی تشویق کنیم
  • بی نام A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    29 0
    اصلا اساسی فکر نمیکنند این مسئولان۰ ما در حال حاضر با بحران آب و گاز به غیر از رفاه و اینترنت و ۰۰۰ دست و پا میزنیم۰ مردم حرف و عمل مسئولان را شنیده و دیده اند خودشان خوب و بد را تشخیص میدهند۰ شما هر چی میخای اسمش را بگذارید کلاس یا گوشت دم تانک۰ مردم در حل اساسی ترین کارها مانده اند چه کاشته ایدکه چه درو کنید
  • بی نام IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    32 1
    راستی به نظرتون به بچه هامون اشکنه بدیم رشد که هیچی سیر میشن؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    34 1
    الان که همه خونه ها شده 50 ،60 متر همسایه از دست همسایه آسایش نداره چه برسه که یه خونواده فقط یه دونه بچه ی شرو و شور هم داشته باشه یه دونشم زیادیه!
  • سالار IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    33 2
    با كدوم پول بچه بيشتر بيارند تو همين يكي هم مونده اند اول وضعيت معيشتي و اقتصادي و بيكاري مردم رو درست كنيد تا بعد.....................
  • بی نام A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    32 5
    بهبود وضع معیشتی و اقتصادی و ارزانیها از دولت ، بچه دار شدن از ما . نمیشه هم پدر مردم از گرونی در بیاد هم بگن بچه دار شین .
  • ترنم A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    19 0
    من 13 ساله عموها و عمه هام و خاله هامو ندیدم هر وقت احتیاجی بهشون بوده نبودند همیشه همه جا تنها بودیم کلا هم 100 تا فامیل داریم ولی نه ما اونارو می شناسیم نه اونا مارو. سایمون با تیر می زنند هر جا می شینند هم همه از همدیگه غیبت می کردند (الان و نمی دونم) ولی فامیلی که اصلا با هم خوش نیستند و خوب نیستند چه فرقی با آدم غریبه می کنند این که دلیل آوردن بچه نمی شه. باید فرهنگ دوستی و محبت بین آدمها رو مملکتمون یاد بگیره وگرنه برای تولید عمو و دایی هی بچه بیاریم که آخر سر هم با هم دشمن بشند و تنها باشند
  • بی نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    55 0
    بیکاری، تورم، پارتی بازی در سازمانها و ..........همه و همه نتیجه به دنیا اومدن بچه های زیاد تو دهه شصته. همون بچه ای به دنیا نیاد بهتره. نه شیر شتر نه دیدار عرب
  • بی نام A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    26 22
    اون زمونی که هی تو گوشمون می خوندن دختر یا پسر دو بچه کافی است فکر اینجا رو می کردن
  • بی نام IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    51 0
    پایین ترین عدد در خاورمیانه وشمال آفریقا!!! به جای اینکه با کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم خودمونو!
  • بی نام A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    81 1
    بچه دار شدن و مادر شدن آرامش می خواد که تو این دنیای امروز نیست که نیست ، نمی خوام بچه ام مثل خودم افسرده باشه
  • علی A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    59 2
    من یک فرزند دارم ولی هیچ آینده روشنی برای آن نمی بینم . ما خودمان نسل سوخته ای هستیم خدا به داد فرزندانمان برسد . من ریشه کاهش رشد جمعیت را مسائل اقتصادی ، عدم امید به آینده می دانم
  • ده شصتی IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    19 0
    آقا اگر جمعیت جوان زیاد بشه دوباره همین آش و همین کاسه است. همین مشکلاتی که ما داریم دوباره تکرار میشه .میگن مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشه. خب ما که فنا شدیم چرا با این همه گرونی یکی دیگه را بیچاره کنیم. .......... بازم از تجزیه و تحلیلها معلوم میشه که مسئولین فکر منافع خودشون هستند.
  • پرتو SE ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    76 4
    من دو تا عمو. دو تا خاله. و یه دایی دارم. نداشتم خیلی خوب بود.واقعا میگم. چون باعث دردسرن. سه تاشونم رسما بدخواهمن
    • بی نام A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
      8 1
      واقعاً! آدم دو تا دوست خووب داشته باشه يه گله فاميل نداشته باشه! اكثر فاميلام حسود و ...
  • بی نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    53 0
    اول براي همين جووناي حي و حاضر ايجاد شغل و درآمد كنيد بعد برسيد به نسل بعدي كه بيكار مي مونن و بايد سالمند ها را نگهداري كن . نفستون از جاي گرم بالا مي آد.
  • عباس IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    53 2
    بیمارستانها که دیگه بیمه قبول نمکنند - هزینه های پزشک ودارو و پوشک وسیسمونی ولباس وشیر خشک وهزار چیز دیگه روش - آنوقت آقایان فرمایش میکنند بیشرتر بچه بیاورید واقعا که حرف باد هواست کو عمل
  • محمدسعید IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    19 0
    من که به شخصه با خاطر جو مسموم و چشم و هم چشمی و خاله زنک بازی و ... که تو جمع خانواده عمو و خاله و عمه وجود داره سعی میکنم هر چقدر که شده کمتر باهاشون در تعامل باشم چون دیدن این وضعیت بیشتر دغدغه ذهنی برام ایجاد میکنه و واقعاً از لحاظ روحی بهم ضربه می زنه... خودم مشکلات کم دارم باید غصه چشم و هم چشمی عمه و عمو و خاله و ... رو هم بخورم... بعدشم من با لیسانس عمران بیکارم خدا هم شاهده خیلی دنبال کار هستم خب من هم دوست دارم ازدواج کنم و تشکیل زندگی بدم و بچه دار شم اما با این شرایط که ابتدایی ترین نیازهام هم بر طرف نمیشه چه جوری میتونم حتی به ازدواج فکر کنم چه برسه به بچه؟!؟! بهترین حالت برای من زندگی در کنار پدر و مادر عزیزمه که تا نفس میکشم غلامیشونو میکنم...
  • بی نام A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    29 1
    با این همه گرانی و مخاج زیاد که ایجاد کردن مگه میشه بچه دار شد
  • بی نام A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    20 3
    خبرآنلاين، لطفا يك گزارش در مورد تعداد فرزندان زنان موفق در عرصه هاي مختلف سياست، اقتصاد، پزشكي، كارآفريني و ... تهيه كنيد تا ابعاد موضوعي بنام اشتغال با تعداد فرزندان روشنتر شود. ممنون
  • بی نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    45 0
    من فوق لیسانس عمران دارم که تو کشورهای خارجی هم ترازهای من امکان نداره بیکار ول بشن من میخام زن بگیرم بچه دار بشم کو امکانات کو شغل کو امنیت
  • بی نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    17 0
    ما دهه شصتی ها که بدبخت شدیم!! چه مصیبت هایی برای ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل تا دکتری و بعد هم بیکاری و هزاران مشکل اقتصادی و الان هم که مفت و مجانی و راحت همه وارد دانشگاه میشن و مدرک میگیرن!! هیچ نسلی (نه نسل قبلمون و نسل بعدمون) نمیتونه ما رو درک کنه و ظلمی که به ما شده رو جبران کنه. انشالله که جمعیتمون پیر بشه اما مثل نسل ما به سرشون نیاد. ما که از زندگی هیچ خوشی و لذتی ندیدیم. فرزند کمتر زندگی بهتر. آن هم در کشور جهان سوم
    • علی IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
      16 1
      ماه دیگه25 سالم میشه از بس استرس داشتم این سالها موهام داره سپید میشه. حالا فرض کن برم سربازی و برگردم! زن؟ ازدواج؟ خوانواده؟ خوابشو هم نمیتونم ببینم.
  • حجت IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    39 2
    من ترجیح میدم یه بچه صالح و سالم و با رفاه نسبتا بیشتر داشته باشم تا اینکه 4 تا بچه که نه وقت تربیت شون رو دارم نه پولش رو .
    • بی نام A1 ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      24 0
      نه اعصابش رو!!
  • بی نام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    33 0
    این شعار ها رو بذارید واسه دهه 70 ای ها و 80 ای ها .. از ما دهه 60 ای ها بخاری بلند نمی شه..
    • بی نام EU ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
      7 0
      ما به بدبختی خو دمون برسیم بچه پیشکش
  • نسل سوخته US ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    19 0
    مسئولین محترم و دلسوز که تا این حدعلاقمند به افزایش جمعیت هستند بهتر نیست اول شرایط این مسئله رو مهیا کنند و نسبت به حذف بعضی از اقدامات ضد انسانی مانند اعمال پارازیت ها که مستقیما بر باروری و سلامتی مادران تاثیر دارد تجدید نظر کنند!!! تا زمانی که جوانان تحت انواع فشارهای اقتصادی و سیاسی ، پارازیت های مکرر ، آلودگی هوا و هزار و یک مشکل دیگر هستند قطعا انگیزه و امیدی برای زندگی دادن به یک نفر دیگه ندارند !!
  • وحید A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    81 0
    درود و رحمت بی پایان خدا بر کسانی که بیش از 2 بچه ندارند... مسئولین که به فکر ما نیستند لااقل خودمون به فکر رفاه ،آسایش و آرامش خودمان باشیم
  • بی نام IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    37 0
    تو این دوره زمونه اگه بخوای خودت رو راضی کنی که یه دونه بچه بیاری یعنی وقتی وضعیت مالی خودت رو سبک سنگین کردی... تازه میرسی به مشکلاتی که به خاطر آلودگی هوا و پارازیت ها به سرت اومده مگه قدیما این همه ناباروری رواج داشت بین جوونا!!
  • آرش EU ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    29 0
    1- زنهای ما شان و منزلتشون از یک ماشین بچه درست کنی و پخت و پز و خونه داری (ضعیفه های سابق) بالاتر رفته و قابل برگشت هم نیست خدارو هزاربارشکر 2- شرایط جامعه بطور کلی تغییر کرده و مثل سابق هم نخواهد شد.یک روزگاری خوشحالی خانواده ها در پرجمعیتی بود امروز قضیه کاملا معکوسه واین اصلا عیب وایراد نیست 3- یک خانواده پرجمعیت نمیتوانند در یک مجتمع آپارتمانی براحتی اسکان پیدا کنند بخصوص مستاجرین چون اساسا" هیچ مالکی به خانواده های پرجمعیت خانه اجاره نمیدهد. 4- مخارج سنگین تحصیلی ، بهداشتی ، رفاهی وغیره که حتی برای یک فرزند هم بسیارسنگین است 5- مادهه شصتیها تاریخ را تکرارنمیکنیم و یک نسل بدبخت مشابه خودمان رانمیسازیم.خیالتان راحت
  • بی نام A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    31 3
    جامعه خودش خودش رو ترميم ميكنه نيازي به سياست گذاري تو اين زمينه نيست . مردم صلاح خودشونو بهتر از همه ميدونن . اگه وضع اقتصادي مردم بهتر بشه مردم دوباره روي ميارن به فرزند بيشتر داشتن . چون ما ايراني ها ذاتا دوست داريم دور و برمون شلوغ باشه . ( اين هم چاپ نكنين ديگه پست نميذارم )
  • بی نام IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    19 3
    بچه های اینده رو تامین کنید نگران اینده نباشید
  • بی نام A1 ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    40 0
    عزیزان بیشتر مدارس با همین جمعیت فعلی غیر استانداردن وای به روزی که جمعیت زیادم بشه . کدوم جاده یا طرح را ....
  • محمد A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    47 0
    همین چند وقت پیش خبر دادن که آبهای زیر زمینی رو خوردیم و خاک کشور داره نشست میکنه. حالا حساب کنید جمعیت اگه بشه 150 میلیون اونوقته که ایران میچسبه به هسته زمین.
  • الهام فرزند خواه FI ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    43 1
    من میخوام بچه دار بشم لطفا شرایط ازدواج من و با اقایی که قراره ازدواج کنم و طبق برنامه ریزی که ما کردیم تا حداقل 4 سال دیگه شرایط ازدواجمون آماده نمیشه رو, فراهم بیارین!!!! زودتر لطفا
  • بی نام IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    43 1
    من که از عمو و عمه و خاله و دایی خیری ندیدم، بذار این لغات حذف بشن از دایره واژگان ما
  • آرش IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    16 0
    تو كشورهاي اروپايي حقوق رو طوري تنظيم ميكنن كه يه خانواده 4 يا 5 نفره به راحتي بتونه معيشت و تفريح خودشو در ماه داشته باشه،وقتي خدمات پزشكي رايگانه يعني از زايمان گرفته تا خرج دوا و دكتر همه به پاي دولت هستش و از مالياتها هزينه ميكنن اما تو كشور ما فقط زايمان و ترخيص از بيمارستاني كه خيالت از بابت سالم بودن عزيزانت راحت باشه بين 5 تا10 ميليون هزينه داره بماند كه هزينه پوشاك وتحصيل و درمان و آموزش عاي و كنكور و آخرش هم بيكاري و نداري و بدبختي اما تو اكثر كشورهاي پيشرفته يك برنامه بلند مدت در خصوص سلامت و آموزش و تخصص براي همه وجود داره و خانواده نگران هيچي نيست گروني و تورم بيداد نميكنه،الان تو تهران زن و شوهر مستاجر با حقوق 2 تا 3 ميليون خودشونو نگه دارن تاسر برج هنر كردن چه برسه به بچه ....
  • بی نام A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    42 1
    بچه ی کمتر زندگی بهتر ! با یک گل بهار میشه ! با چند تا بچه زندگی جهنم
  • احمد IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    14 1
    من حالا یه چیزی بگم گرونی مسائل اقتصادی و فرهنگی و حقوق پایین و .................. به کنار فرض کن من قصدم اینه که بچه دار شم من 27 ساله فوق لیسانس که الان 2 سال باید برم سربازی که برگردم؟ کی کار پیدا کنم؟ کی پول در بیارم؟ کی زن زندگیمو انتخاب کنم؟ حالا کی واست بچه بیارم؟ عزیز من شما اگر جمعیت بیشتر میخوای باید موانع که جلوی پای آقایون هستش برداری اولش سربازی دومش بیکاری سومش ازدواج اینارو که حلش کردی اون موقع بیا طرح بده واسه اضافه جمعیت تو اینارو ول کردی رفتی مرحله آخر؟ خب معلومه که نمیشه تا 100 سال دیگه بیای بگی جمعیت باید زیاد بشه. نمیشه
  • بی نام US ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    18 0
    متاسفانه موضوع به اين مهمي دستمايه بازي هاي سياسي شده!! آقايان متوجه نيستند كاهش ضريب باروري (كه من در تهران و چند شهر بزرگ آن را حس مي كنم!! ولي هيچ آمار دقيقي از آن ندارم (به آمار ها هم اعتماد ندارم!)) واكنشي طبيعي به شرايط زندگاني ما است!! دقت كنيد تنها پول ملاك نيست شرايط زندگي رو مي گم ما به عنوان يك جاندار هوشمند شرايط زندگي روشني پيش روي خودمون نمي بينيم و ناخودآگاه بي هيچ دخالتي از بيرون از فرزندار شدن پيشگيري ميكنيم تبليغات دولتي هم در اين زمينه راه به جايي نمي بره و دست اندركاران اين شوي جديد!يا واقعاً نمي دانند (كه در اين صورت هيچ ) يا مي دانند ولي كاسبي خوبي از اين گذر براي خود دست وپا كرده اند (كه آنهم هيچ)
  • بی نام A1 ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    26 0
    کلاس که نداره ولي وقتي حتي حضانت بچه هم با من نيست،وقتي به عنوان مادر حتي حق اسم گذاشتن بر فرزندم را از نظر قانون ندارم وقتي حت تابعيتش به خاطر پدرش خواهد بود نه به خاطر من.....
  • بی نام A1 ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    30 0
    اگر بعدها دوباره جمعيتمان منفجر شد و دوباره گفتيد "خطا كرديم" چه؟
  • مقیمی A1 ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    21 2
    عجب دل پردردی دوستان دارند!!!!!! وقتی این کامنت ها را می بینم متوجه میشم اطرافیانم چقدر غمگینن و لاجرم من هم احساس خوبی پیدا نمی کنم. ( راستش بغض کردم) خدایا به هموطنانم آن زندگی که شایسته آن هستند عطا فرما .انشاا...
  • بی نام IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    18 0
    آخه خاله وعمویی که فقط تو عزا وعروسی ببینیشون به چه دردی میخوره. اینروزا آدما حوصله یه دونه بچه رو ندارن مرتب پاسش میدن به همدیگه فهمیدن که باید برای خودشون زندگی کنن فقطم به مادیات ربط نداره
  • محمد رضا FI ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    19 0
    همین فرزند کمتر بهتره چه خبره 75 میلیون نفر جمعیت که نصف هم جمع شدن تو تهران - تو کشورهای خارجی برای بدنیا آوردن بچه پول و مسکن میدن تو ایران با این همه منابع نفت و گاز هیچی که نمیدن شیر خشک و پوشک و دارو رو گرون میکنند بعد میگن بچه بیار
  • ن ر ع IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    24 0
    من يك مادر شاغل هستم ويك فرزند دارم وبا همسرم به اين نتيجه رسيديم يك فرزند كافيست خيلي خوشحال و راضي هستيم وفرزند شاد وخوشحالي هم داريم وبه اين تبليغاتي كه هردفعه يك ساز ميزنند وبعد نفي ميكنن گوش نميدهيم عمه وعمو وخاله ودايي دليل نميشه كه يه عمر خودت وبچه ها رو گرفتار كني.
  • مریم IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    15 14
    من در خودم و همچنین در هیچ کدام از هم سن و سالهایم این مورد را ندیدم که به فرزند کمتر افتخار کنند...برعکس داشتن فرزندان بیشتر امروزه نشانگر ثروت خانواده است...من که 26 سال سن دارم و 4 سال از ازدواجم میگذرد ولی هنوز از لحاظ مالی از پس خودمان بر نمی آییم چه برسد به 2 -3 نفر بیشتر... پوووووووووووووووووووووووووووووول راه حل ماجراست نه کلاس کار...بفهمید لطفاً
  • پ د A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    22 0
    من الان 32 سالمه اگه خدا بخواد تازه قراره ازدواج کنم. همسر آینده 34 سالشه.سه ساله در فکر ازدواج هستیم و تازه با ترس و لرز و قسط و وام موفق راه انداختن زندگی مشترک شدیم. هردو شاغل از صب تا بوق سگ کار میکنیم که بتونیم زندگی کنیم به نظر شما تو این وضعیت میشه بچه دار شد؟
    • بی نام US ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
      9 0
      اونایی که این نسخه رو میکشن رویایی که شما واسه بچتون دارین رو ندارن... همین که غذا گیرشون بیاد بخورن و زنده باش کافیه اونا فقط عدد میخوان...
  • صبا IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    20 0
    خواهرم هفته پیش به گفته پزشکش بخاطر پارازیتها بچه اش هشت ماهه به دنیا اومد هر شبی که توی دستگاه باشه شبی 450 هزار تومن می شود الان ده شبه که اونجاست فردا قراره مرخص بشه با هزینه زایمان نزدیک 7 میلیون تومان شده . بیمه تامین اجتماعی هم هزینه دستگاهی که بچه در آن باشد رو قبول نمیکند. خواهرم سه سال ازدواج کرده و این اولین فرزند انها هست. به قول شوهرخواهرم دیگه تموم شد همین یکی تا الان 7 میلیون برامون آب خورده
  • بی نام A1 ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    10 0
    لطفا به حال اين بچه هايي كه سرچهارراه وميادين اسفند دود مي كنند فكري كنيد تا به جاي نابود شدن تدريجي آنها بتوان بعنوان نيروي كار در آينده ازشون استفاده كرد، چون پدرمادرهاي اينها هستند كه بي خيالند و از اينجور بچه ها در آينده زياد خواهيم داشت
  • تهمينه US ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    16 1
    نگران نباشيد تا 30 سال ديگه روباط هايي ساخته ميشود كه طريقه نگهداري و مراقبتت از سالمندان براي انها بر نامه ريزي مي شود و آنها به نحو خوب از سالمندان نگهداري مي كنند و جوانها هم اقتصاد مملكت را مي سا زند جمعيت كم وبا سواد و متخصص و آگاه و با كيفيت بهتر از جمعيت زياد و بي سواد و نا آگاه و متعصب وو................ خواهد بود
  • ناهید A1 ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    7 2
    سلام کلا ما تو هر وضعی باشیم از اون وضع ناراضی هستیم در حالی که همون وضع بد ما آرزوی بعضیهاست! من دختر 36 ساله هستم شش تا زن عمو دارم و دو تا خاله . نمی گم کاش نبودند می گم کاش خیرشون که به ما نمی رسه شرشون هم نرسه . 10 ساله هیچ کدومشونو ندیدم شاید یادشون بره که ناهیدی هست ولی باز بدزبونیاشون و شرشاشون پیغوم پسغوم بهم می رسه . کاش خدا خودش جوابشون رو بده. بخدا اصلا دروغ و غیبت و تهمت واسشون آب خوردنه! کاش حالا دیگه من می رفتم و از شرشون راحت می شدم دیگه شوهر و بچه پیشکشمون.!
  • بی نام A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    11 2
    من خودم الان پدر مادرم رو سرزنش می کنم که باعث به دنیا آمدن من شدن. کاش به دنیا نیامده بودم.

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین