ایرنا نوشت:

پایگاه خبری فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: شرکت های دارویی جهان مشتاقانه در حال بررسی چگونگی ورود به بازار ایران و به پتانسیل عظیم آن امیدوار هستند.

 این پایگاه خبری با اشاره به تاثیر تحریم ها بر بخش داروی ایران نوشت: وقتی پی.فیزر شرکت دارویی چند ملیتی آمریکا، سال گذشته مقداری دارو به ایران فروخت، فرایند آن بسیار دردناک بود. 

شرکت یادشده نیاز به مجوز دولت آمریکا داشت، محموله دارو را از طریق یک وابسته خارجی منتقل کرد و نامه پرداخت وجه را از بانک تجارت برای یک شرکت غیرتابعه آمریکا که در سال 2011 آن را خریداری کرده بود، دریافت کرد.

با وجود این، پی.فیزر در اوایل سال 2012 گرفتار تحریم های خزانه داری آمریکا که تراکنش های مالی با بانک های ایرانی و وابستگان خارجی آن در فرانسه، تاجیکستان و بلاروس را مسدود می کرد، شد و هنوز به طور کامل پول خود را دریافت نکرده است. همه گرفتاری های این شرکت به خاطر فروش 620 هزار پوند دارو به ایران بود.

چنین فرآیند پر پیچ و خمی، شرکت های دیگر که اغلب کار پرداخت وجه از طریق واسطه هایی در امارات متحده عربی انجام می دهند را نیز گرفتار کرده و تراکنش های مالی، حتی برای تولیدکنندگان غربی که تولید آنها از قبیل دارو و غذا، به دلایل انسانی، معاف از تحریم ها است را نیز محدود کرده است.

اولام اینترنشنال، یک شرکت بازرگانی کالا واقع در سنگاپور که به ایران گندم، جو و ذرت می فروشد نیز در مورد پرداخت ها، بر نبود شفافیت تاکید دارد و معتقد است: هنوز خیلی زود است که بگوییم پیشرفت مذاکرات هسته ای منجر به ایجاد فرصت های بیشتر در زمینه کار ما می شود، زیرا ما هنوز تغییری به لحاظ برداشته شدن تحریم های بانکی یا کانال های پرداخت مشاهده نکرده ایم.


 چشم انداز پس از تحریم

تاکنون بسیاری از شرکت ها با توجه به چشم انداز کاهش کنترل ها در مورد تجارت با ایران که براساس توافق 24 نوامبر (سوم آذر) ژنو از ماه ژانویه اجرا می شود، برای ورود به بازار داروی ایران که به طور بالقوه پرسود است، قدم پیش گذاشته اند.

میشل تاکاس مدیرعامل اتاق بازرگانی آلمان-ایران در هامبورگ گفت: توافق دیپلماتیک میان ایران و قدرت های جهانی به کسب و کارها روحیه داده است.

وی افزود: در روزهای پس از توافق، شرکت های بسیاری داشتیم که با ایران وارد مذاکره شدند، چه آنها که به دلیل تحریم از همکاری با ایران کنار کشیده بودند و چه آنها که به سختی به همکاری خود با ایران ادامه داده بودند. 

تاکاس ادامه داد: اکنون خوشبینی بیشتر است زیرا شرکت ها می خواهند جزییات را در مورد اینکه چطور کاهش تحریم ها به ویژه در رابطه با صادرات محصولات پتروشیمی اعمال خواهد شد را بدانند.

کلاس فردریچ کارشناس تجارت خارجی در انجمن ماشین آلات آلمان وی.دی.ام.ای گفت: توافق ژنو هنوز منجر به کاهش تحریم ها نشده اما شرکت های آلمانی در صورت مثبت بودن گفت و گوهای هسته ای، باید در راستای حمایت از فرصت های آینده صنعت ماشین آلات آلمان، آماده واکنش باشند.

برخی شرکت ها قبلا با ایران وارد گفت و گو شده اند. شرکت دارویی مرک آلمان می گوید این شرکت با توجه به جمعیت زیاد ایران، پتانسیل بازار آن را قوی می داند و در حال بررسی دقیق شرکت های تولید داروی داخلی ایران، برای تولید دو نوع از محصولات این شرکت است.

شرکت مرک از طریق توزیع کنندگان به ایران داروهای سرطان، داروهای گرفتگی چندگانه عروق، ناباروری، داروی کمبود هورمون رشد، داروهای قلبی عروقی و داروهای بی نظمی متابولیکی می فروشد.

گزارش امسال سیامک نمازی که برای اتاق فکر مرکز ویلسون آمریکا کار می کند، بر پتانسیل قوی ایران تاکید و برآورد می کند که بخش داروی ایران سالانه سه میلیارد دلار فروش دارد که 30 درصد آن مربوط به واردات دارو است.

نمازی هشدار داده است که در نتیجه کمبود شدید ارز برای واردات دارو و همچنین تحریم ها که تراکنش های مالی و پرداخت ها، بیمه و انتقال کالا را مشکل می سازد، سهم شرکت های دارویی غربی که داروهای نو با کیفیت بالا تولید می کنند از این مقدار کاهش پیدا کرده است.


اشتیاق شرکت ها برغم موانع ساختاری در ایران

از سوی دیگر برخی تحلیلگران معتقدند: حمایت ضعیف شرکت های خردمند در ایران می تواند سرمایه گذاری شرکت های غربی در این کشور را محدود کند، اما هنوز برخی شرکت ها مایلند خطر کنند. 

شرکت سانوفی فرانسه که محصولات یک شرکت تولید دارو در ایران تحت لیسانس آن است، قصد دارد سال آینده تولید محصول جدیدی را در این کشور شروع کند. 

شرکت یادشده اعلام کرده که سال گذشته با فروش 2/10 میلیون پوند دارو به ایران، 7/3 میلیون پوند سود کرده است.

شرکت نوارتیس سوییس سال گذشته 5/1 میلیون پوند واکسن هاری و آنفلوآنزا به یک شرکت وابسته به وزارت بهداشت ایران فروخت که سود خالصی معادل 441 هزار پوند به دست آورد.

شرکت یادشده یک نامه رسمی درک متقابل با ایران امضا کرده که می تواند راه را برای فروش بیشتر آن هموار کند، اجازه صادرات بیشتر و انحصار بازار را بدهد، به دادن یارانه به مصرف کنندگان پایان دهد و از طریق توزیع کننده ثالث در داخل ایران، آن را از دادن تعرفه گمرکی بر فروش معاف نماید.

این شرکت سوییسی گفته است، برای تولید تحت لیسانس در ایران با یک شرکت ایرانی قرارداد دارد اما سخنگوی این شرکت اضافه کرد: با سخت تر شدن تحریم ها علیه ایران، جریان ارسال دارو و کالاهایی که رابطه با نجات جان انسان هستند برای بیماران ایرانی، اگر نگوییم که به طور کامل مسدود شده، به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.

وی افزود: ما تصمیم داریم با هماهنگی کامل با آمریکا و اتحادیه اروپا و همچنین هماهنگی کامل با تحریم های سوییس و مقررات تجاری آن، به تامین دارو برای بیماران ایرانی ادامه دهیم.

شرکت آسترازنکا واقع در انگلستان نیز اعلام کرده است سال گذشته با فروش 14 میلیون دلار دارو به ایران، شش میلیون دلار سود به دست آورده است. این شرکت همچنین در واکنش به هشدارهای بهداشتی مرتبط با آلودگی هوا، مقادیری داروهای مخصوص ریه به ایران اهدا کرده است.

دیگر شرکت های دارویی محتاط تر هستند. شرکت گلاکسو اسمیت کلاین که اعلام کرده با فروش 7/19 میلیون پوند دارو به ایران در سال گذشته 8/2 میلیون پوند سود کرده، گفت: ما به بررسی دقیق شرایط ادامه می دهیم اما هنوز زود است که در این باره اظهار نظر کنیم.

شرکت بیر آلمان نیز اعلام کرده است این شرکت در سال جاری یک فروش کم دو رقمی به میلیون یورو به ایران داشت و حجم فروش آن احتمالا پایین باقی خواهد ماند.
3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 330334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهرداد A1 ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    4 8
    دارو فقط آسپرین. خدای داروئه لا مصب
    • بی نام A1 ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
      7 0
      چه ربطي داره الان ؟!
  • بی نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    27 0
    خداروشکر از شر داروهای چینی و هندی راحت میشیم