کتاب «حمله هوایی به الولید» روایت خلبان احمد مهرنیا از بزرگترین عملیات نیروی هوایی ارتش به پایگاه‌های هوایی عراق است که انتشارات سوره مهر چاپ هفتم این اثر را بزودی منتشر خواهد کرد.

به گزارش خبرآنلاین، سرتیپ دوم خلبان احمد مهرنیا در کتاب «حمله هوایی به الولید» تلاش کرده تا لحظه به لحظه این عملیات را بر اساس اسناد و یا نقل و قول‌هایی از طراحان و خلبانان بازمانده از عملیات روایت کند. او در این کتاب علاوه بر شرح این عملیات 5 ساعته تلاش کرده تا تمامی مراحل پیش و پس از انجام این عملیات هوایی را به تصویر بکشد و عظمت و بزرگی آن را بار دیگر زنده کند.

ذکر ادوات و مهمات نظامی به کار رفته در این جنگ، ذکر نام خلبان‌ها و کمک خلبان‌ها به همراه تصاویری از آنها، فهرستی از میزان خسارات وارد آمده به هواپیماهای عراقی و بازتاب عملیات در خارج از کشور از دیگر ویژگی‌های این کتاب است. تمامی این جزییات موجب شده تا تصویر دقیقی از این عملیات در ذهن خوانندگان ایجاد شود. سال‌ها بود که جای این کتاب در قفسه کتاب‌های مربوط به دفاع مقدس خالی بود و در حالی که بارها به آن استناد می‌شد، به جز اطلاعاتی جسته و گریخته و ساخته شدن فیلمی در مورد این حمله گسترده هوایی، اطلاعات کامل و جامعی در خصوص این عملیات وجود نداشت.

احمد مهرنیا نویسنده کتاب در تشریح این اثر نظامی اظهار داشت: از چهار سال پیش نوشتن در مورد فعالیت های نیروی هوایی را شروع کردم و در ابتدا هم به عملیات 140 فروندی پرداختم و مشغول نوشتن در مورد این عملیات بودم و ضمن جمع آوری اطلاعات مربوط به آن، اطلاعات سایر عملیات های نیروی هوایی را نیز جمع می کردم.

وی درباره مستندنگاری این کتاب خاطر نشان کرد: نیروی هوایی ارتش عراق برای اینکه از آسیب های ناشی از عملیات های نیروی هوایی در امان باشد بخشی بزرگی از ادوات جنگی و از جمله هواپیماهای توپولف 22 و میگ های 25 خود را به دورترین نقطه در 3 پایگاه به نام الولید در منطقه اچ 3 در 50 کیلومتری مرز اردن مستقر کرد.

مهرنیا در ادامه افزود: با توجه به هواپیماهای استراتژیکی که در اختیار نیروی هوایی بود و اینکه این هواپیماها تنها می توانند یک سوم این مسیر را طی کنند عراق کاملا خیالش از بابت حمله به این پایگاهها راحت بود.

این خلبان نیروی هوایی همچنین در تشریح عملیات گفت: با طراحی خیلی خوبی که برای این عملیات در نیروی هوایی صورت گرفت و چهار مرحله سوخت گیری در طول مسیر و استفاده از خاک کشور سوریه این عملیات با موفقت بالا صورت گرفت و طبق گفته خود عراقیها در این عملیات 48 فروند هواپیماهای عراقی و بنا به برخی منابع دیگر تا 80 فروند هواپیما در این عملیات منهدم شد و بخش زیادی از تجهیزات هوایی دشمن در این عملیات از بین رفت.

گفتنی است این حمله باعث شگفتی و تعجب جهانیان خصوصا ارتش بعث عراق شد. در حمله 140 فروندی در بامداد یکم مهرماه 59 جهان پی به قدرت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برد و نیروی هوایی در حمله به الولید در فرودین ماه سال 60 توانست این اقتدار را بار دیگر به اثبات رساند.

بنابراین گزارش، کتاب «فرمانده من» حاوی قصه هایی از فرماندهان دفاع مقدس است که رحیم مخدومی،‌ احمد کاوری، داوود امیریان،‌ علی اکبر خاوری نژاد،‌ حسن گلچین،‌ هادی جمشیدیان و عباس پاسیار و... به نگارش درآورده اند، به چاپ شصت و سوم رسید.

کتاب شامل هفت داستان از دلاورمردیهای ۷ فرمانده جنگ است، به زبان ۷ رزمنده ای که از نزدیک با آنها ارتباط داشته اند. «من روز عاشورا برمی گردم،‌ شب هور،‌ رمز یا زهرا (س)،‌ فسیتوال انفجار و گلوله،‌ مثل گل سرخ،‌ عقد آسمانی و مسیح کردستان» عناوین قصه های این مجموعه را تشکیل می‌دهند.

رهبر انقلاب در دست‌نوشته‌ای بر این کتاب اینگونه مرقوم فرموده‌اند:

«السلام علیکم یا اولیاء الله و احبائه، السلام علیکم یا اصفیاءالله و خیرته، السلام علیکم یا انصاردین الله و اعوان ولیه ...
ای آیت‌های خدا، ای معجزه‌های ایمان، ای نشانه‌های تعالی جاودانه انسان ...
ای گلهای محمدی که فساد و آلودگی جهان امروز نتوانست از شکوفایی باز داردتان، برقی شدید و دنیای تاریک را روشن کردید، حجتی شدید بر آن کوتاه‌نظران که بالندگی انسان الهی را در عصر تسلط مادیت ناممکن میدانستید، خاطره‌ی مسلمانان صدر اسلام را زنده کردید و صدق و اراده و فناء فی الله را حتی پیش از آنان به نمایش گذاشتید. آنان به نفس پیامبر و نزول پیاپی آیات قرآن دل را گرم و جان را تازه می‌کردند. اما شما چه؟ حقا خلوص و تقوا را مجسم کردید و برای آن امام بحق که مظهر خلوص و تقوا بود سربازانی شایسته شدید ... سلام الله علیه و علیکم هنیئا لکم رحمة ربکم.
کتبه بیمناه الوازره اسیر امانیة و ذلیل نفسه‌علی الحسینی غفرالله له و رحمة و حشر مع اولیائه و الحقه بهذه الزمره الطیبه. آمین. این کتاب در 13 رجب 1411 با چشمی لبریز اشک شوق و حسرت زیارت شد».

کتاب « فرمانده من »که چاپ اول آن در سال ۶۹ صورت پذیرفته٬ جزو کتاب های نقره ای سوره مهر است. کتابهای نقره‌ای همواره یکی از پرفروش ترین کتابهای انتشارات محسوب می شود. چاپ شصت و سوم «فرمانده من» در 102 صفحه، قطع پالتویی به زودی منتشر می‌شود.

 

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 330525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد FI ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    28 0
    این عملیات و عملیات های مشابه ارتش در نیروی هوایی، دریایی و زمینی غرور انگیزه. ولی حالا چطور شده است! نظامیان در خانه های فرسوده زندگی می کنند، لباس فرمشان از پارچه ی متری 2 زار دوخته می شود کلاهشان زیر 1000 تومان می ارزد و بالاخره آنها باید خود درون پایگاه هاشان درب و پنجره بسازند، گویی با مصالح ساختمانی جدید آشنایی ندارند، دولت هیچ بودجه ای به آنان اختصاص نمی دهد و ... طی ده سال گذشته در شهر هایی که نظامیان در آن حضور عمده دارند، جمیع رانندگان آژانس ها را آنان تشکیل داده اند. پدر من یک نظامی بود، خوشبختانه در آن با افتخار خدمت کرده و سالهاست به بازنشستگی نایل آمده است.
    • بی نام A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
      20 0
      هزار تا لایک. هزار حرف نا گفته دارم ولی.....
  • بی نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    27 6
    نیروی هوایی ما در اون دوران نه تنها یکی از بهترین ها وقدرتمندترین نیرو های هوایی منطقه که کل جهان بوده! ولی متاسفانه وضعیت الان فرق میکنه و ناوگان هوایی ما فرسودست!! توی جنگ های مدرن نیروی هوایی قدرتمند حرف اول رو می زنه ...
    • رضا A1 ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
      0 19
      یعنی الان تو آمار کل نیروی هوایی ایران رو داری؟من نمی دونم بعضی ها چرا خودشونو می زنن به کوری؟سال 59 که ایران تازه انقلاب کرده بود چه قدرتی داشت که الان نداره.تو رو خدا نگو قدرتش بخاطر چهار تا هواپیمای فکسنی بوده که از زمان شاه مونده بوده. با چهار تا هواپیما نمی شد هشت سال جنگید