دلایل سقوط توپولف از زبان وزیر راه و ترابری 6 ماه پس از وقوع حادثه

پس از گذشت شش ماه از سقوط هواپیمای توپولف کاسپین سرانجام وزیر راه وترابری درباره علت وقوع این سانحه سخن گفت اگرچه پیش از این حواشی بسیاری درباره سقوط این هواپیما مطرح بود اما در این مدت وزارت راه وترابری درباره نتایج کارشناسی را اعلام نکرده بود اما صبح امروز حمید بهبهانی درحاشیه سی و سومین نشست کمیسیون ایمنی راهها در وزارت راه و ترابری اعلام کرد: چیز قابل بررسی از توپولف ارمنستان -تهران به دست نیامده که قابل بررسی باشد اما تنها با سر هم کردن نوار مکالمات خلبان آخرین مکالمه ضبط شده خلبان توپولف ،گفتن «یا حسین» بوده است. گرچه پیش از این گفته شده بود که مجیدی معاون وزیر راه قرار است جزئیات وعلل  این سانحه را اعلام کند اما بهبهانی ترجیح داد قبل از این اعلام عمومی در این مراسم خودش بخشی از ابعاد وقوع این سانحه را روشن سازد. همچنین این اولین جلسه کمیسیون ها ایمنی راه ها بود که خبرنگاران دعوت شده بودند.

 به گزارش خبرآنلاین، وزیر راه وترابری درباره نتایج کارشناسی سقوط هواپیمای توپولوف کاسپین اظهار کرد: متاسفانه در این سانحه جعبه سیاه هواپیما پودر شد و فقط قطعات کوچکی از این هواپیما باقی ماند که نمی توان بررسی دقیقی انجام داد.اما بررسی‌های انجام شده بر روی این قطعات در روسیه و ایران نشان می دهد خلبان توپولف فقط 16 دقیقه با برج مراقبت ارتباط داشته،و پس از آن با سرعت بسیار زیاد سقوط کرده است به طوری که اصلا کابین خلبان قابل بازسازی نیست .

وی افزود: البته نماینده وزیر راه و رئیس کارگروه بررسی سانحه سقوط هواپیمای کاسپین به زودی دلایل سقوط هواپیمای توپولف را اعلام عمومی خواهد کرد.

 وزیر راه وترابری همچنین تاکید کرد: در موضوع سقوط هواپیمای ایروان نه سر پیاز بودم و نه ته پیاز، نه مجوزش در خرید هواپیما در زمان من صادر شده بود و نه من در جریان بودم. اما در آن پرونده در نهایت  من باید پاسخ می دادم . در صورتی که این هواپیما هیچ چیز قابل بررسی نداشت .

 وزیر راه و ترابری در بخش دیگر سخنانش به اهمیت تشکیل کمیسیون ایمنی راهها پرداخت وگفت: در طی این جلسه به این نتیجه رسیدم که نقص اول این بود که حداقل در طی یک سال گذشته این اولین بار بود که در این کمیسیون از نمایندگان مجلس و خبرنگاران  دعوت به عمل آمد که این خود می‌تواند ما را در پیشبرد اهداف و رفع مشکلات یاری کند.

 بهبهانی با اشاره به تغییر قانون و مقررات راهنمایی و رانندگی، گفت: بنا به اذعان رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور قوانین و مقررات مربوط به راهنمایی و رانندگی کشور مربوط به سال 50 است که ناقص است و باید تغییر کند و امیدواریم که مجلس قدم‌های خوبی را در این زمینه بردارد.

وزیر راه و ترابری با اشاره به این که هم اکنون 290نماینده درمجلس داریم که هر کدام 5 خواسته از وزیر دارند، تصریح کرد: همین الان نمانیده‌ای درخواست ایجاد فرودگاه را دارد در حالی که تا شهر مادر تنها 1.5 ساعت راه است و تا هواپیما بلند شود باید فرود آید بنابراین از نظر اقتصادی احداث فرودگاه اقتصادی نیست اما نماینده همچنان درخواست خود را تکرار می کند.

 وزیر راه همچنین راه‌آهن را شاه بیت برنامه هایش عنوان کرد وگفت:  در برنامه وزارت راه است که به جای جاده تمام اولویت خود را به احداث ریل اختصاص داده است و امیدوارم حداقل تا 3.5 سال اینده 6 هزار کیلومتر ریل بسازم.

وی با بیان این که  در بخش راه آهن تلفات مربوط به راه آهن نداریم گفت: در طی سال گذشته تنها دو کارگر در بحث راه اهن دچار حادثه شدند که این نشان دهنده ایمنی بیشتر راه اهن نسبت به ریل است.

وزیر راه  ادامه داد: همچنین جابجایی کالا با ریل کمی گرانتر از جاده است ولی فرسودگی جاده هزینه های بیشتری را به وزارتخانه  متحمل می کند ولی متاسفانه به خاطر ارزان بودن گازوئیل و همچنین هزینه جابجایی کالا با جاده 90 درصد کالاها از طریق جاده جابجا می‌شود .

بهبهانی افزود:درحال حاضربرای احداث 6هزار کیلومترریل باید 12هزارمیلیارد تومان اعتبار داشته باشیم این درحالی است که تمام بودجه وزارت  راه 3 هزارمیلیارد تومان است که اگر بخواهیم تمام این بودجه

را به ریل اختصاص دهیم هم باز کم است و امیدواریم سرمایه گذاران خارجی بتوانند در این زمینه سرمایه گذاری  کنند.

 وی درباره فعالیت کارگران در جاده هراز برای تکمیل شدن آن گفت: درحال حاضرکارگران همچون مورچه شبانه روزی کار می‌کنند تا بتوانیم به موقع این مسیررا زیربار ببریم.

وی در مورد آزادراه تهران- شمال نیزگفت: هم اکنون 320 میلیون دلار برای 46 کیلومتر از قطعه یک این آزاد راه هزینه شده است که البته قبول داریم که عقب ماندگی در این پروژه زیاد است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 33095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ايراني ، ايراني فكر كن IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۸۸/۱۰/۰۹
    0 0
    جالبه نظراتي كه اسم دولت در آنها باشد سانسور ميشوند.