دکتر محمدرضا عارف امروز در چهارمین جایزه «علی‌محمد کاردان» گفت: فلسفه داوری‌اردکانی فیلسوفانی ره‌آموز تربیت می‌کند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: به تعبیر استاد داوری، اگر با تعلیم فلسفه فیلسوفی تربیت نشود که ره‌آموز باشد، ناظران فلسفه حق دارند بگویند فلسفه به هیچ دردی نمی‌خورد.

دکتر عارف طی سخنانی در این مراسم گفت: تجلیل از بزرگان و دانشمندان در این نوع جشنواره‌ها بسیار مهم است متأسفانه تا به حال در بحث الگوسازی خوب عمل نکردیم، جوانان ما نیاز به جهت‌گیری و الگو دارند بنابراین این کار ارزشمندی است که از دانشمندان تجلیل شود و برای من افتخاری بود که در این جلسه شرکت کنم.

وی که اصالتاً اهل یزد است با اشاره به اینکه افتخار می‌کند هر دو بزرگان این مجلس «رضا داوری اردکانی» و «علی‌محمد کاردان» از همشهریان وی هستند، گفت: من از زمان دبیرستان این دو را می‌شناختم و آنها الگویم بودند و از جمله ویژگی‌های مشترکشان اخلاق‌مداری، مسؤلیت‌پذیری، علم و پژوهش، قدرت بالای جذب جوانان و شیفتگی علم بود.

عارف با اشاره به اینکه در سیاست‌گذاری‌های رسمی و غیررسمی نظام آموزش عالی کشور از نظرات افرادی چون استاد داوری استفاده شده و می‌شود، یادآور شد: این فیلسوف فرهنگ که بیش از سه دهه است می‌شناسمش، دارای خصوصیات دیگری چون وارستگی اخلاقی، تواضع در برابر هجمه‌ها و دعوت همگان به نقد سازنده و گفت‌وگو، جایگاه برجسته در جامعه دانشگاهی و نگارش آثار بسیاری در زمینه فلسفه، علم و فرهنگ است.

وی در ادامه افزود: در جایی نوشته شده بود که استاد داوری به قولی با درد زندگی می‌کند و این درد، درد فلسفه، علم و فرهنگ است. ایشان دغدغه فلسفه و پیشرفت علم و فناوری کشور دارند و در نهایت دغدغه فرهنگ دارند چرا که تقریباً در همه صحبت‌هایشان دغدغه فرهنگ را مشاهده می‌کنیم.

عارف در پایان گفت: هنر بزرگ ایشان این است که تلاش دارند بفهمانند مسائل فلسفی نباید در بالاخانه ذهن محصور شود. در نهایت این نکته را بگویم که به تعبیر استاد داوری، اگر با تعلیم فلسفه فیلسوفی تربیت نشود که ره‌آموز باشد، ناظران فلسفه حق دارند که بگویند فلسفه به هیچ دردی نمی‌خورد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    8 1
    درود بر این بزرگمرد و اسوه اخلاق آسمان سیاست ایران که نجابت و شرافت و انسانیت و نبوغ از چهره مصمم و عارف او میبارد ... دکتر عارف در این انتخابات کاری کرد کارستان و خودش را فدای منافع ملی و اتحاد جبهه اعتدال و اصلاحات نمود و بسان یک ستاره و قهرمان ملی در تاریخ ایران ماندگار شد
  • بی نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    4 0
    رئیس مجلس آینده بدون شک دکتر عارف خواهد بود. این دفعه هم دیگه هیچکس نمیتونه با توجه به سرمایه اجتماعی عظیمی که ایشان در انتخابات 92 بدست آورد و بخاطر اقدام فداکارانه و اخلاقی بی سابقه ای که انجام داد و در حال حاضر مورد حمایت شدید مردمی از قشرهای مختلف میباشد، ایشان را مجبور به کناره گیری نماید، چراکه مورد خشم و غضب مردم واقع خواهد شد. در نتیجه با توجه به اقدامات ضد ملی که این مجلس اصولگرای افراطی نهم در برابر دولت برآمده از رای اکثریت مردم انجام میدهد نیاز به یک مجلس اصلاح طلب در آینده کاملا احساس میشود که با تعامل با دولت باعث ایجاد پیشرفت و شکوفایی در کشور شود. پس انشالله با مشارکت بالای مردم، مجلس آینده یک مجلس صد در صد اصلاح طلب به ریاست قهرمان اخلاق ایران یعنی دکتر عارف عزیز خواهد بود.
  • امید IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    2 0
    دکترعارف مرد اخلاق وادب