پیش‌بینی می‌شود یکی از سودآورترین بخش‌های صنعت برق در آینده، شبکه‌های هوشمند تولید، انتقال و توزیع برق باشد. از این‌رو ایالات متحده درنظر دارد تا پنج سال دیگر، 200 میلیارد دلار به این امر اختصاص دهد

مجید جویا: بر پایه پیش‌بینی‌های یک گزارش جدید Pike Research که روز دوشنبه منتشر شد، انتظار می‌رود که دولت‌ها و مقامات مسئول، سرمایه‌گذاری خود را روی شبکه‌های هوشمند به شدت افزایش دهند، تا حدی که مجموع جهانی سرمایه‌گذاری در این حوزه از سال 2008 تا سال 2015 به رقم 200 میلیارد دلار برسد.

به گزارش سی‌نت، عبارت «شبکه هوشمند»، به طور اختصار برای فناوری‌هایی به کار می‌رود که به منظور اتوماسیون و دیجیتال کردن مدیریت شبکه‌های تولید، انتقال، توزیع و مصرف برق به کار می‌روند. با کامپیوتری کردن شبکه‌های برقی بازمانده از قرن بیستم، مقامات مسئول و دیگر افراد شاغل در صنعت برق، امیدوارند که بتوانند با کارایی و قابلیت اعتماد بالاتری خروجی برق را مدیریت و کنترل کنند. به رغم اینکه از اسم شبکه هوشمند، چنین برداشت می‌شود که یک سیستم یکپارچه باشد، ولی در حقیقت بیشتر یک آرایه از ابزار و فناوری‌های متفاوت است، که از دستگاه‌های اندازه گیری هوشمند تا انرژی خورشیدی را شامل می‌شوند، که همگی برای کاهش هزینه‌ها و اتلاف انرژی کمتر طراحی شده‌اند، و ارتباط و شبکه‌ بهتری را بین منازل و نیروگاه‌ها را فراهم می‌کنند.

به گزارش پایک، انتظار می‌رود که فناوری‌های مورد استفاده در اتوماسیون شبکه برق، تقریبا 84 درصد از این 200 میلیارد دلار را به خود اختصاص دهند. سیستم‌های اندازه گیری هوشمند برای رهگیری و تحلیل مصرف برق، گاز و آب نیز 14 درصد را به خود اختصاص می‌دهند، در حالی که سیستم‌های تغذیه اتومبیل‌های برقی نیز 2 درصد بقیه را به خود اختصاص می‌دهند.

مدیر اجرایی پایک، کلینت ویلوک در بیانیه‌ای اظهار داشت: «دستگاه‌های اندازه گیری هوشمند در حال حاضر شناخته شده‌ترین مولفه‌های شبکه هوشمند هستند، ولی آنها در حقیقت تنها نوک کوه یخ را تشکیل می‌دهند. تحلیل ما نشان می‌دهد که تاسیسات برق، بیشترین سود را از سرمایه گذاری به دست خواهند اورد، و از این رو بیشتر بودجه سرمایه گذاری خود را صرف پروژه‌های زیرساخت شبکه خواهند کرد، پروژه‌هایی مانند ارتقای شبکه‌های انتقال، اتوماسیون پست‌ها و اتوماسیون توزیع».

به رغم اینکه شبکه برق، تاکنون شاهد برخی پیشرفت‌های فناوری بوده است، ولی هنوز از هوشمند نبودن و نبود اتوماسیون رنج می‌برد که به گفته پایک، استفاده از این سیستم‌ها می‌تواند به بهره‌وری و صرفه جویی بیشتر در هزینه‌ها منجر شود. چهار هدف کلیدی عامل سرمایه گذاری‌های بیشتر در شبکه‌اند: افزایش قابلیت اطمینان و امنیت؛ افزایش کارایی هزینه‌ای و عملیاتی؛ تعادل منابع تولید انرژی و نیازها؛ و کاهش تاثیر کلی سیستم‌های برق بر تغییرات آب و هوایی.

بر مبنای گزارش پایک، تا کنون، توسعه شبکه برق نه فقط از محدودیت‌های فنی و مالی که از نبود دید و استانداردهای مشترک، قوانین و مقررات قدیمی و ناکارامد، و عدم درک و حتی عدم اطمینان به بخشی از صنعت در مورد اینکه مردم چگونه برق مصرف می‌کنند، نیز ضربه دیده است. در نتیجه، شرایط به جایی رسیده که اکنون مقامات مسئول در دولت و صنایع، امروزه به سرمایه گذاری روی شبکه به چشم اولویت اول نگاه می‌کنند.

دولت ایالات متحده، به عنوان قسمتی از فشار خود برای رسیدن به فناوری‌های سبزتر و کارامدتر، به تازگی اعلام کرد که تقریبا 3.4 میلیارد دلار روی پروژه‌های شبکه هوشمند ایالتی سرمایه گذاری می‌کند، و صنایع نیز 4.7 میلیارد دلار دیگر سرمایه گذاری خواهند کرد. پایک بر این باور است که با چنین سرمایه گذاری بالایی، درآمد صنایع از شبکه‌های هوشمند در سال 2013 به بیشترین مقدار خود خواهد رسید و بعد از آن کاهش خواهد یافت تا به یک بازار کوچک‌تر ولی کماکان بزرگ در آینده قابل پیش‌بینی تبدیل شود. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 33194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۸۸/۱۰/۰۹
    0 0
    ماحتی پول برای هیتی اداره کردن جامعه نداریم علم وپول با هم عجین شدند ولازم وملزوم یگدیگرند