۰ نفر
۱۰ دی ۱۳۸۸ - ۰۷:۵۶

موزیلا نه تنها به وعده عرضه فایرفاکس 3.6 تا پایان سال میلادی جاری وفا نکرد، بلکه زمان عرضه نسخه 4 این مرورگر را که با تغییرات بسیاری همراه خواهد بود، پایان سال 2010 یا اوایل 2011 میلادی اعلام کرده است.

محبوبه عمیدی: بنیاد موزیلا پیش از این زمان عرضه فایرفاکس نسخه 3.6 را دی‌ماه جاری اعلام کرده بود، اما مطابق اعلام سایت موزیلا این مرورگر تا بهار 1389 در دسترس نخواهد بود. به علاوه زمان عرضه فایرفاکس 4 که تا پیش از این تابستان آینده اعلام شده بود، تا زمستان 89 یا بهار 1390 به تأخیر افتاده است.

عقب ماندن از برنامه‌های اعلام‌شده در دنیای نرم‌افزار بسیار‌متداول است، اما این روزها مرورگرها رقابت سختی را پیش رو دارند. گوگل با مرورگر کروم وارد این رقابت‌شده و اپل برای گسترش سیطره گوگل بر این بازار به این شرکت کمک می‌کند. اپرا انرژی زیادی را صرف سرعت بالا و بهبود کارایی این مرورگر کرده و مایکروسافت هنوز دارد روی اینترنت اکسپلورر سرمایه‌گذاری می‌کند.

مایک شیور، قائم‌مقام بخش مهندسی بنیاد موزیلا می‌گوید: «ما همیشه روی کیفیت بیش از سرعت‌عمل تأکید داشتیم، البته این را هم می‌دانیم که زمان چقدر برای کاربران فایرفاکس و رقبای آن مهم است».

به گزارش سی‌نت، موزیلا این روزها تلاش می‌کند ویژگی‌های تازه و جذابی را به نسخه 3.6 این مرورگر محبوب اضافه کند. یکی از جالب‌توجه‌ترین این ویژگی‌ها قابلیت شخصی‌سازی فایرفاکس و تغییر ظاهر آن مطابق نظر کاربر و با استفاده از افزونه‌هاست. امنیت و سرعت بالاتر و بعضی تغییرات دیگر نیز در راه هستند. موزیلا تاکنون پنج نسخه بتا از این مرورگر را عرضه کرده و برنامه‌نویسان می‌گویند تمامی مشکلات نرم‌افزاری سر راه عرضه این نسخه حل‌ شده‌اند.

دقیقا کی باید منتظر نسخه 3.7 و بالاتر باشیم؟
موزیلا برای نسخه 3.7 هم برنامه‌های ویژه‌ای دارد. بهبود عملکرد این نسخه که تا 25 درصد سریع‌تر در سیستم عامل ویندوز عمل خواهد کرد در برنامه گنجانده‌ شده است. دیگری استفاده از رابط‌کاربری Jetpack برای افزونه‌هاست که ساده‌تر نصب می‌شود و قابلیت ارتقا نیز دارد.

برای دست‌یابی سریع به وبسایت‌هایی که پیش از این بوک‌مارک یا بازدید شده‌اند، نیز راه حل جدیدی در نسخه‌های آزمایشی به کار گرفته خواهد شد. این قابلیت جدید که تطبیق صفحات نام دارد، به کاربر اجازه می‌دهد به وبسایت‌های باز در صفحات دیگر هم دسترسی داشته باشد.

علاوه بر این فاز جدیدی به نام الکترولیز آغاز خواهد شد که فرایند‌های محاسباتی افزونه‌ها را از مروگر جدا کرده و باعث ثبات بیشتر فایرفاکس می‌شود. این فاز که می‌تواند مشکلات هر افزونه با سیستم را از مرورگر اصلی جدا کند و باعث شود احتمال از کار افتادن مرورگر بسیار‌کمتر شود، برای شروع تنها در سیستم‌های عامل ویندوز و لینوکس در دسترس خواهد بود.

تغییر دیگر در این نسخه احتمالا به اضافه‌شدن افزونه Weave برمی‌گردد. این افزونه می‌تواند یکپارچه کردن بوک‌مارک‌ها، کلمات عبور، افزونه‌ها و صفحات باز در نسخه‌های متفاوت این مرورگر را به عهده بگیرد. اضافه شدن این افزونه به فایرفاکس برای بهار آینده پیش‌بینی‌شده است.

در نسخه 4.0 تغییرات الکترولیز عمیق‌تر خواهد بود، در این نسخه حتی صفحات نیز از فرایندهای محاسباتی جداگانه‌ای بهره خواهند برد و رابط کاربر تغییرات معنی‌داری پیدا خواهد کرد.

موزیلا پیش از این در نظر داشت بعضی از ویژگی‌های کروم را به فایرفاکس اضافه کند، اما به نظر می‌رسد این تغییرات هم به شیوه برنامه‌نویسان موزیلا انجام خواهند شد و ابتکاری خواهند بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 33368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =