کارشناسان هشدار می‌دهند که برخی از مسئولان در سازمان حج و مدیران کاروان‌ها، نگاه سودجویانه‌ای به این سفر معنوی دارند که این خود به کاهش کیفیت خدمات ارائه‌شده و نارضایتی حجاج دامن می‌زند.

هادی نیلی: در حالی که با رسانه‌ای‌شدن پناه‌بردن دختر اسامه بن‌لادن به سفارت عربستان در تهران و همچنین درگیری‌های یمن که به صحنه کشاکش ایران و عربستان تبدیل شده، مناسبات این دو کشور اسلامی موثر در منطقه رو به تیرگی رفته است، سه‌شنبه همین هفته‌ای که گذشت نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی تصریح کرد: در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات با مقامات عربستانی، عمره مفرده لغو خواهد شد.

محمدی ری‌شهری با اشاره به تاکیدات رهبری درباره حفظ عزت و حرمت زائران ایرانی و با یادآوری این که عمره مفرده عملی مستحبی است، گفت: هر چند طرف سعودی در مذاکرات قول مساعد داده است، اما در صورتی که مذاکرات به نتیجه نرسد،‌ احتمال لغو امسال عمره مفرده وجود دارد.

در عین حال نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی گفت: در صورتی که خواست های ما برآورده شود، این سفر معنوی همانند گذشته انجام خواهد شد.

پیش از ری‌شهری نیز امام جمعه کاشان گفته بود رفتن به عمره جایز نیست. به گفته عبدالنبی نمازی، «در شرایطی که پول مسلمانان کشورهای اسلامی برای خرید تجهیزات نظامی دولت عربستان سعودی هزینه می‌شود رفتن به سفر حج عمره جایز نیست».

این اظهارات عمدتا در واکنش به شرایط دشوار به‌جاآوردن عمره مفرده توسط ایرانیان مطرح می‌شود. تیرماه تابستان امسال، رئیس ستاد عمره دانشجویی از حذف عمره دختران دانشجو خبر داده بود.

سیدمحمد رضا فقیهی در این باره توضیح داده: عربستان از این به بعد به دختران مجرد ویزا نمی‌دهد و به همین دلیل ستاد عمره دانشجویی دیگر نمی‌تواند دختران دانشجو را به عمره ببرد.

از ابتدای اردیبهشت‌ماه امسال نیز خبرهایی درباره امتناع سفارت عربستان از صدور روادید برای زنان ایرانی شنیده می‌شد. از جمله گفته شد بیش از 50 نفر از زنانی که سال قبل برای سفر به حج عمره نام‌نویسی کرده بودند، به علت صادرنشدن ویزا از سوی سفارت عربستان از این سفر بازماندند.

خانواده این بازماندگان از سفر، در فرودگاه معطل و منتظر پاسخ ماندند. برخی از آنان به همین خاطر از سفر بازماندند و برخی دیگر بدون دختران و همسران خود راهی سفر شدند.

یکی از این زنان حاضر در فرودگاه مهرآباد در این باره به شبکه خبر گفت: قرار بود به همراه پدر و مادر و برادرم به حج بروم اما امروز صبح وقتی به فرودگاه آمدم، ‌دیدم برای من و مادرم ویزا صادر نشده است. خانواده‌ام رفتند و ما تنها در فرودگاه ماندیم.

در این باره سازمان حج و زیارت در اطلاعیه‌ای، اختلال در شبکه صدور روادید در عربستان سعودی و سرکنسولگری این کشور در تهران را علت اصلی بازماندن برخی از بانوان از سفر عمره مفرده اعلام کرد.

دشواری‌های پیش‌آمده برای برگزاری عمره مفرده توسط ایرانیان، تازگی ندارد؛ به‌خصوص در بهار و تابستان گذشته که از یک سو مشکلاتی برای زیارت قبرستان بقیع در شهر مدینه پیش آمده و از سوی دیگر برخی مشکلات مانند انگشت‌نگاری از ایرانیان عازم حج، واکنش‌هایی را از سوی مسئولان ایرانی به دنبال داشت و حتی هشدار برخی از مراجع تقلید در قم را در پی آورد که در صورت تداوم بدرفتاری‌ها با زائران ایرانی در جریان حج، آنان این مراسم را تحریم می‌کنند.

پس از این محدودیت‌ها و کارشکنی‌ها بود که فاطمه آلیا، رئیس کمیسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی هم در این باره اعتراض کرد و با تأکید بر این‌که کشورهای اسلامی به ویژه ایران باید در اولین اقدام از طریق مذاکره با دولتمردان عربستانی برای رفع مشکلات و محدودیت‌های کنونی تلاش کنند، پیشنهاد داد: برای رفع اساسی این مشکل باید سازمان‌هایی همچون سازمان کنفرانس اسلامی، یا مجمع تقریب مذاهب و یا شورای ویژه‌ای مسئول تصمیم‌گیری درباره این دو مکان شریف شوند.

سیدجلال یحیی زاده، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، نیز گفت زمان آن رسیده که قدرت اداره مکه و مدینه از انحصار حکومت سعودی خارج شود.

مردادماه گذشته، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی با اشاره به بی‌احترامی وهابیون به زائران حج عمره تصریح کرده بود: «اگر با پیگیری مسئولان دولتی، این بی‌احترامی‌ها متوقف نشود، حج عمره را تحریم می‌کنیم.»

این مرجع تقلید شیعه در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی، بی‌احترامی وهابیون عربستان به زائران حج عمره را محکوم کرد و خواستار متوقف شدن اینگونه بی‌احترامی‌ها شد. او گفت: «بی‌احترامی وهابیون عربستان به زائران حج عمره، سند و نشانگر کفایت نداشتن آنان برای نگهداری حرمین شریفین است.»

آذرماه گذشته و دهنگام بازگشت حجاج ایرانی به کشور، از فرودگاه‌هایی که پذیرای پروازهای برگشتی حجاج ایرانی هستند خبر می‌رسید که تأخیر پروازهایی که توسط هواپیماهای سعودی انجام می‌شود، تا بیش از 12ساعت بالا رفته است و همچنان مسئولان فرودگاه‌های عربستان در این باره پاسخگو نیستند.

عبدالله نصیری، مدیر کل روابط عمومی سازمان حج و زیارت کشور، در این باره گفته بود: متأسفانه هیچ‌کدام از مسئولان سعودی جوابگو نیستند و این در حالی است که وزارت حج، سازمان هواپیمایی کشور و شرکت فرودگاه‌های این کشور را در جریان مشکلات قرار داده‌ایم.

هرچند چهره‌های مذهبی و از جمله مقام رهبری بارها بر «غیرتجاری بودن عملیات حج» تأکید کرده‌اند، با این وجود شماری از کارشناسان هشدار می‌دهند که برخی از مسئولان در سازمان حج و همین‌طور مدیران کاروان‌ها، نگاه سودجویانه‌ای به این سفر معنوی دارند که این خود به کاهش کیفیت خدمات ارائه‌شده و در نتیجه نارضایتی حجاج دامن می‌زند.

کسانی که چنین ظنی دارند، از جمله به کاهش زمان حج عمره در سال جاری از 15 روز به 12 روز اشاره می‌کنند. همچنین حجاج ایرانی در سال جاری مجبور به استفاده از فرودگاهی متروکه در جده شده ‌بودند؛ فرودگاه قدیمی ملک‌عزیز که بیش از 50 سال از عمر آن می‌گذرد، سقفی چادری دارد و فاقد امکانات رفاهی مانند بوفه، نمازخانه، دست‌شویی و حتی دستگاه تهویه و آب‌سردکن است.

با این وصف باید دید تهدید رییس‌الحاج ایران چه اندازه جدی است و به مرحله عمل نزدیک می‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 33457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =