۰ نفر
۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۷

سیدعلیرضا واسعی در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین درباره تخلف خرید و فروش پایان‌نامه و ضرورت برخورد با استاد و دانشجو به جای جرم انگاری این پدیده نوشته است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در آغاز مطلبش نوشته است:

«در پدیده خرید و فروش پایان‌نامه ارشد و رساله دکتری باید استاد و دانشجو را اخراج کرد، فروشنده که کاره‌ای نیست.
بحث فروش پایان‌نامه نه امر جدیدی است و نه خلافی استثنایی. در میان تخلف‌های ریز و درشتی که امروزه دور و بر ما را گرفته است این اقدام از سوی فروشندگانش یک فعالیت اقتصادی است و از سوی خریداران رسیدن به یک مدرک که به طریق‌های دیگری به افراد زیادی داده شده و می‌شود و هیچ کس هم نمی‌رنجد، بنا بر این خبری که از قول یکی از مسئولین وزارت علوم مبنی بر مقابله با فروشندگان پایان‌نامه و جرم‌انگاری آن در رسانه‌ها انعکاس یافته در حد یک طنز و شوخی می‌تواند قلمداد شود. البته این قلم نمی‌خواهد بر خرید و فروش پایان‌نامه مهر تأیید بگذارد، بلکه بر این باور است که خانه از پای‌بست ویران است، شعارهای این چنینی تنها نمکی بر زخم است نه چیز دیگر.»
این عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در ادامه مطلبش نوشته است:
«آقای مسئول محترم وزارت علوم! چرا برای از بین بردن ریشه‌ها به سرشاخه‌های ریز پرداخته‌اید با این که می‌دانید برخورد با این پدیده نه ممکن است و نه مفید؟... مگر اساتید و گروه علمی مراکز از آغاز تأیید عنوان و تهیه طرح‌نامه تا فرجام کار نباید بر کار دانشجو نظارت کنند؟ آیا به جای برخورد با فروشنده، اگر یک بار استادی که با کوتاهی در انجام وظیفه خود اجازه دفاع داد از کار برکنار شود و دوره دانشجو نیز باطل اعلام شود کسی به چنین کاری روی می‌کند؟ شما می‌دانید که برای این کار نه نیاز به وضع قانون است و نه بیان تهدید، چون وظیفه اولیه استاد و دانشجو پای‌بندی به چنین اخلاقی است. فاجعه در دانشگاه است نه بازار! افسوس که دیگر چیزی در جای خود نیست و اگر قرار باشد جلوی چنین کاری گرفته شود، پای خیلی‌ها به میان می‌آید؛ پس بگذارید آرامش باشد!!!»
برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

 

کد خبر 335592

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بینام IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    12 1
    کاملا موافقم.....در یکی از واحدهای دانشگاهی سه نفر از اساتید یک تیم تشکیل دادند و خودشون در ازاء دریافت مبلغ 3 میلیون تومان برای دانشجو پایانامه مینویسن و همدیگر رو بعنوان داور معرفی میکنند و خلاصه هم استاد راضی و هم دانشجو راضی..... این شده نظام تولید علم مملکت
    • بی نام US ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
      8 0
      خوبه. تمدن سازی همینه!!!
  • ali A1 ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    7 0
    خواهش می کنم اینو به اقای واسعی هم برسانید مگر دانشجو تامین است که با خیال راحت بنشیند و پایان نامه بنویسد؟ به هزاران استرس او فکر کرده اید؟ بیکاری، بی پولی، وضع غذای دانشگاه ها، وضع اینترنت خود من 1میلیونو هفتصد هزار تومن برای پایان نامم از جیبم خرج کردم آقای واسعی شاید برای شما و امثال شما پولی نباشد اما برای من که پول رزرو غذایم را هم ندارم یک سرمایه است. الان فارغ اتحصیل شدم با بهترین پایان نامه و بهترین نمره و بالاترین نمره و استعداد درخشانو.... 26 سال دارم کار کو؟ زندگی کو؟ بله مشکل از ریشه است اما ریشه تامین نبودن دانشجوه چرا انقد فرار مغزها شده؟دوستام الان دارن خارج درس میخونن ماهی 2000 پول میگیرن، من دانشجوی دکتری برادرم ارشد از داشنگاه تهران دو دایی ارشد همه بیکار
    • بی نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
      3 0
      چه ربطی داره! همه اینا رو اون دانشجویی که برا تو پروژه انجام میده هم داره. به اضافه یکم همت و تلاش و استعداد. به نظر من هر کسی جایگاهی داره. این مساله دلیلش فقط باز کردن در دانشگاها و بی حساب و کتاب پذیرش دادن به دانشجو هاس
  • بی نام A1 ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    2 0
    پایان نامه ای که به درد جایی تو این مملکت عزیز نمی خوره یا نمیذارند بخوره یا نمی ذارند اصلا پابگیره، همان بهتر که نباشه و یا اگر باشه برای خروج نحبگان و شناسایی اونها توست بیگانگان عزیز باشه.
  • بی نام IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    7 0
    دانشگاه زورش را گذاشته روی پایان نامه و مقالات تئوریک که کاربردی هم ندارند،خدایی فقط چندتا دانشگاه دولتی مستقر در تهران چهارتا پروژه عملی ارائه می دهند. نتیجه اش می شود بی سوادی فارغ التحصیل و خرید مقاله و رساله و بیکاری و عدم پیشرفت صنعت کشور و واردات بی رویه.
  • بی نام A1 ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    2 3
    واقعا برای این طرز تفکر که فقط دانشگاه ها در این مورد مقصرند!!! باید افسوس خورد!!!! ریشه فاجعه هم در دانشگاه و هم در بازار و هم در طرز تفکر مدیران عیر مدبر، غیر مزتبط و تصمیم گیر در این خصوص است!!!
  • بی نام IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    4 0
    صحیح است کاملا موافقم چون کشورهایی مانند امریکا وژاپن و روسیه و کلا گروه 5+1 از دانش فنی درحد شورای امنیت ملی از دل وجان محافظت میکنند و کاری که قبل از انجام میدهند علم و پایان نامه ها را کد دسته بندی کاربردی و زمانی میدهند یعنی بعضی از رساله ها مربوط به دانش وعلوم آینده است که باید در کشور مثلا بعد از پنج سال بکار گیری شوند و از ان تا بکار گیری وعملبیاتی شدن حق ارایه به بازار ندارحد
  • بی نام DK ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    5 0
    به نظر من دانشجوی تحصیلات تکمیلی روشی که ایشان ارائه داده اند عملی است و انتقادشان به شیوه وزارت علوم کاملا بجاست. شناسایی خریداران که برخی از دانشجویان و حتی استادان (برای ارتقای علمی!!!) هستند کار سختی نیست فقط نظارت دقیق می خواهد.
  • استاد A1 ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    12 0
    سلام لطفا به استحضار نویسنده مقاله برسانید وقتی به صورت فله ای دانشجو در دانشگاه پذیرش می کنید چنین امری طبیعی است بویژه با حقوقی که اساتید در مقایسه با سایر متخصص های جامعه می گیرند نباید گله کرد و البته باید اشاره کرد به نخبگانی که فارغ التحصیل شده اند و با معضل بیکاری روبه رو هستند و با نوشتن مقاله و پایان نامه امرار معاش می کنند.
    • بی نام IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
      4 1
      البته بر خلاف نظر استاد نباید این کار رو توجیه کرد! ولی واقعیتیه که باهاش رو به رویم. در دانشگاه شریف که من ازش خبر دارم میبینم که تقریبا اکثر پروژه ها و پایان نامه های دانشگاه آزاد و بعضا حتی دانشگاه های مالزی توسط بچه های اینجا انجام میشه و ازون بدتر این که این پروژه ها توسط یه سری دلال که سهم میگیرن از پولش بین کسایی که انجام میدن توزیع میشه!
    • بی نام IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
      1 2
      شما چرا اینطور برداشتی دارید والا بچه های دانشگاه تهران بیشتر خرید پایان نامه داشتن!!!! همه کاسه کوزه ها را سر آزاد نشکنید لطفا.
  • دو کلمه حرف حساب A1 ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    8 0
    موافقم، وقتی استاد برای هر دانشجوی ارشد و دکترا از دانشگاه پول میگیره ولی بعضی از استاد ها حتی موضوع پایان نامه دانشجو رو یادشون میره!!! اینقدر مشغله ریز و درشت دارند که یادشون میره اسمشون استاد راهنماست. کار دانشجو تحقیق و مطالعه است ولی استاد ها هم وظیفه ای دارن که متاسفانه انجام نمی دهند، در ضمن با افزایش بدون مطالعه جمعیت دانشجو کیفیت دانشگاه ها پایین اومده، پروژه های دانشگاهی باید به پیشرفت صنعت کشور کمک کنه ولی متاسفانه ابزاری شده واسه زیاد کردن تعداد مقالات اساتید. الان استاد ها به تنها چیزی که فکر میکنند چاپ مقاله است حالا کاری ندارند که دانشجو میخواد چه کار کنه و ....(لطفا این دو کلمه حرف حساب رو حذف نکنید)
  • بی نام IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    4 4
    پایان نامه ها کلا مفت به فروش میرسن..حتی قریب 99 درصد دانشجوها واسه نمره گرفتن اماردروغی میدن تو پایان نامه هاشون..بعدش هم خودشون رومهندس میگن..........؟؟!!!
    • جواد IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      3 0
      ۹۹ درصد! کم لطفیه واقعا!
  • بی نام IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    6 0
    آقا بر می گرده به اساتید وقتی استاد محترم ما که تازه دانشیار هم هست و همین امروز و فردا استاد تمام میشه دانشجوهاش رو ول کرده و پول مفت مسلم داره میگیره دانشجو راحت می ره با پولش هرکاری می کنه بنظرم باید بدون توجه به موقعیت استاد ، اساتید مفتخور رو از دانشگاه زدود و نظارت بیشتری روی اساتید داشت چرا که هم حقوق فوقالعاده می گیرن و امکان سو استفاده از موقعیتشان را دارند دانشجوی دکتری از دانشگاه صنعتی سهند
  • بی نام A1 ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    3 1
    به نظرم استاد داور باید بفهمد و اجازه دفاع ندهد یا دانشجو را سوال ÷یچ کرده و دفاعش را مردود اعلام کند
  • بی نام RO ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    6 0
    رساله تخصصی گوش و حلق و بینی چند؟روانشناسی بالینی تو دست و بالت هست؟ای بابا کارشناسی ارشد فیزیک پلاسما خیلی ضعیف بود.اگه تونستی یه دکتری آمار واسم جور کن.قربونت برم نوکرتم.کارت درسته 50 پیش میدم هفته دیگه یه سری میزنم.چاکر مرامتم.خداحافظ خداحافظ......
  • بی نام IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
    3 0
    بجای اینکارا به فکر ایجاد مراکز تحقیقاتی گسترده و ایجاد کار برای علاقه مندان به علم و دانش باشید.و سرمایه های مملکت رو برای کشورهای بظاهر دوست نفرستید.
  • سعید IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
    2 1
    من نمی دونم این حرفا چیه- کپی در پایان نامه چیه دیگه- ماشاء الله کسی که بخواد کپی کنه از خود کتابخانه دانشگاه یا سایت های دانلود کامل پایان نامه که جدیدا به اینترنت دانشگاه وصل شده می تواند این کار را بکند. کسی رو می شناسم تو کتابخانه نگذاشتن عکس بگیره از پایان نامه، کل یک پایان نامه رو داخل کتابخانه رو کاغذ نوشت. به طور کلی داشتن نمونه کار ، امر بسیار مثبتی است و فروش پایان نامه هم به هیچ وجه امر خلافی نیست، بلکه اقتباس غیر قانونی و بیش از حد مجاز و بدون ذکر ماخذ ازز پایان نامه دیگران خلاف است.
  • دانشجويي مفلوك IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    1 1
    وقتي خيلي ها بدون درس خواندن و دانشگاه رفتن مدرك مي گيرن، خوب بذاريد اين دانشجويان بدبخت لااقل با پولم كه شده يه مدركي داشته باشن. اين ها كه حداقل در كنكور شركت كردن و چند جلسه اي در كلاس ها حاضر شدن! الان تفكر كردانيسم همه فضاي آموزشي را فراگرفته، پس خودتونو اذيت نكنيد دكتر !
  • بی نام IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    هیچ ایرادی به این گونه موسسات وارد نیست، کافیه یه سر به یکی از این موسسه ها بزنید ببینید چطور افراد نخبه برای در آوردن کمی پول زجر می کشن هزار جور توهین می شنون. اشکال در اینه که بین صنعت و دانشگاه ارتباطی وجود ندارد و اساسا سرمایه دارها صنعت رو به دست گرفتن نه صاحبان فن. این موسسات حداقل اشتغال زایی کردن و چندتا جوونو دور هم جمع کردن، شماها برای این جوونا چه کار کردید؟؟؟
  • بی نام A1 ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    خوب میدانید ریشه فساد کجاست ولی........
  • آمنه IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    0 0
    سلام. زنگ زدم به چند تا مجله و نشریه. گفتن حتما باید اسم یک عضو هیئت علمی رو تو مقالت بیاری. این یعنی چه؟یعنی دانشجو برده استاد . واقعا شرم آوره! جمع کنید این سیستم دیوانه محور رو!