۰ نفر
۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۳:۵۵
فاجعه‌ای در بازار علم‌ورزی!

در پدیده خرید و فروش پایان‌نامه ارشد و رساله دکتری باید استاد و دانشجو را اخراج کرد، فروشنده که کاره‌ای نیست.

بحث فروش پایان‌نامه نه امر جدیدی است و نه خلافی استثنایی. در میان تخلف‌های ریز و درشتی که امروزه دور و بر ما را گرفته است این اقدام از سوی فروشندگانش یک فعالیت اقتصادی است و از سوی خریداران رسیدن به یک مدرک که به طریق‌های دیگری به افراد زیادی داده شده و می‌شود و هیچ کس هم نمی‌رنجد، بنا بر این خبری که از قول یکی از مسئولین وزارت علوم مبنی بر مقابله با فروشندگان پایان‌نامه و جرم‌انگاری آن در رسانه‌ها انعکاس یافته در حد یک طنز و شوخی می‌تواند قلمداد شود. البته این قلم نمی‌خواهد بر خرید و فروش پایان‌نامه مهر تأیید بگذارد، بلکه بر این باور است که خانه از پای‌بست ویران است، شعارهای این چنینی تنها نمکی بر زخم است نه چیز دیگر. برای رفع ابهام توضیحی لازم است. چندی پیش یکی از دانشجویان برای نوشتن پایان‌نامه به جستجوی منابع پرداخت و در میان کارهای انجام شده چند پایان‌نامه دفاع شده را یافت و وقتی برای مطالعه آن‌ها وارد عمل شد ملاحظه کرد که یکی از آن‌ها عینا پایان‌نامه‌ای است که در چند سال قبل‌تر در دانشگاهی دفاع شده بود و وقتی آن را به من نشان داد دیدم که آن بی‌انصاف حتی صفحه تقدیر و تشکر آن را هم بازنویسی نکرده است! خوب این جا چه باید کرد؟ پای فروشنده و خریداری در میان نیست، اما دزدی آشکاری صورت گرفته است...

آقای مسئول محترم وزارت علوم! چرا برای از بین بردن ریشه‌ها به سرشاخه‌های ریز پرداخته‌اید با این که می‌دانید برخورد با این پدیده نه ممکن است و نه مفید؟ گذشته از این که دانش‌ورزی در جامعه امروز ما چندان هم جدی نیست. کافی است اندکی به خود و اطراف خود بنگریم! اما اگر روزی بخواهید با پدیده خرید و فروش پایان‌نامه و در سطح کلان‌تر دزدی و رونویسی جلوگیری کنید باید اول به استاد و بعد به دانشجو بپردازید نه فروشنده یا کارساز پایان‌نامه. شما و ما می‌دانیم که برای انجام پایان‌نامه در مقطع ارشد حد اقل دو استاد راهنما و مشاور در مسیر شکل‌گیری و دو استاد داور در پایان کار، پایان‌نامه را ارزیابی می‌کنند و در رساله دکتری بر این تعداد افزوده می‌شود و همه اینان در قبال مأموریت خود حق الزحمه‌ای گاه گزاف می‌گیرند، اینان چه کاره اند؟ مگر اساتید و گروه علمی مراکز از آغاز تأیید عنوان و تهیه طرح‌نامه تا فرجام کار نباید بر کار دانشجو نظارت کنند؟ آیا به جای برخورد با فروشنده، اگر یک بار استادی که با کوتاهی در انجام وظیفه خود اجازه دفاع داد از کار برکنار شود و دوره دانشجو نیز باطل اعلام شود کسی به چنین کاری روی می‌کند؟ شما می‌دانید که برای این کار نه نیاز به وضع قانون است و نه بیان تهدید، چون وظیفه اولیه استاد و دانشجو پای‌بندی به چنین اخلاقی است. فاجعه در دانشگاه است نه بازار!

افسوس که دیگر چیزی در جای خود نیست و اگر قرار باشد جلوی چنین کاری گرفته شود، پای خیلی‌ها به میان می‌آید؛ پس بگذارید آرامش باشد!!!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک دانشگاهی US ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    16 0
    کلام آخر همان است که نوشته اید:افسوس که دیگر چیزی در جای خود نیست و اگر قرار باشد جلوی چنین کاری گرفته شود، پای خیلی‌ها به میان می‌آید. نگاهی به انتصاب گردانندگان دانشگاهها و دانشکده ها بیندازید تا ببینید در سه دهه گذشته چه بر سر علم آمده است. قرار بود دانشگاهها از حوزه ها پیروی کنند. آیا در حوزه هم یک طلبه تازه وارد را به ریاست حوزه می گمارند؟ درد بسیار است به قول نویسنده محترم بگذارید آرامش بر قرار باشد.
  • بی نام IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    34 0
    پدیده ای دیگر هم وجود دارد که وزیر علوم و تحقیقات و دیگر دست اندرکاران آموزش عالی از آن غفلت می ورزند و آن خفت کردن دانشجویان برای نگارش مقاله های علمی به نام اساتید عزیزتر از جان است. بسیاری از اساتید با این شگرد اقدام به چاپ تحقیقات دانشجویان به نام خودشان کرده اند و از این راه به درجات بالاتر دانشگاهی راه یافته اند. باید دید هدف از انجام این تحقیقات این است که استاد منافع آن را تصاحب کند! یا تمرینی برای علم ورزی دانشجویان و جهش آنان به سمت آینده علمی و فن آوری سودمندتر است. م. ف. مشهد
    • بی نام A1 ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      4 0
      فکر کنم باید ابتدا از اساتید شروع کرد. وقتی استاد اهمیت نمی دهد، شاگرد را به تن پروری و کپی پیست عادت می دهد، نتیجه آن همین می شود در یکی از دانشگاه های شهر شما (قم) بنده تحقیق یکی از دانشجو - طلبه های همکلاسی ارشد خود را دیدم که برای استاد هم فرستاده بود. برای بنده که وی را می شناختم تعجب بود. خوش انصاف حتی فونت مطلب را هم عوض نکرده بود. نصف تحقیق وی از ویکی پدیا بود و نصفش از سایت دیگه ای. بعدش تحقیق 10 نمره داره. استاد محترم به این تحقیق و تحقیق بنده که برای آن جان می کنم نمره مساوی می دهد. کما این که در ترم قبل چنین کاری کرد. بنده هم در این ترم، یک شبه تحقیق نوشتم، با پنج کتاب و اینترنت علیه السلام و باهاش کنفرانس دادم!!! و برای پایان ترم هم تحویل استاد دادم
  • بی نام A1 ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    13 0
    به نظر من استادها تو این زمینه بسیار تقصیر کارند چون دیگه علم اموزی اولویت اولشان نیست یا اینکه خسته و بیخیال شدن
  • توکلیان IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    20 1
    بدتر از خرید پایان نامه، این است که هم اکنون، حتّی اختراعات‌ هم خریدو فروش میشود!! بعضی‌ از دانشجویان پزشکی‌ با پرداخت ۲۰ تا ۳۰ میلیون، اختراع را میخرند و به نام خود ثبت میکنند و به عنوانه مخترع ،از طرح پزشکی‌ معاف میشوند!!! وزارت بهداشت هم با این تخلف ، هیچ برخوردی نمیکند!!!!!
  • استاد علوم پزشکی A1 ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    16 0
    یادش به خیر آنچه که شما می فرمایید را بنده به عنوان فردی که در یکی از دانشکده ها در یکی از دانشگاههای علوم پزشکی تیپ یک کشور که اتفاقا خیلی هم پر سر و صدا است به عنوان معاون دانشکده انجام دادم ، آخرش هم این شدکه به دلیل عدم رضایت بعضی ها! از آن سمت عذرم را خواستند! چیزهایی که من و شما می گوییم به درد خودمان و کتابهایمان می خورد و این آرزوها را دوست من باید به گور ببریم. اصلا بیا فراموشش کنیم بی خیال بگذارید هر کس هر کاری می خواهد بکند، فقط صدای کسی در نیاید، بهایش را هم هر کسی می خواهد بدهد، بدهد. هر کسی سندی برای گفته هایم بخواهد در خدمتم، اما گمان نمی کنم کسی این چیزها را نداند. موفق باشید.
  • بی نام A1 ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    17 1
    اونچه که در دانشگاههای ایران اتفاق میفته کار علمی نیست یه سری ادم دور هم جمع شدن یه سری مدرک توزیع میکنن یه سری هم حقوق می گیرن شما بهتره همش نزنی بوی گندش بیشتر در میاد وقتی ملاک گزینش هیات علمی میشه وابستگی سیاسی پوشیدن چادر وابسته به فلان جناح و تشکل بودن دیگه تهش معلومه اخیرا مد شده تو مصاحبه های جذب می پرسن شما چه فعالیت فرهنگی برجسته ای داشت
  • آرام IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    13 6
    آقای دکتر واسعی کاملا موافقم ....ولی خیلی سخت میگیرید ، این کار عرف شده دست کم دو ترم از سنوات تحصیلی کم میشه....
  • بی نام IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    22 0
    3000 بورسیه سفارشی در دوره دکتری فاجعه هست. البته کسی نمیدونه چرا با این نوع ویژه خوری همانند ویژه خوری اقتصادی برخورد نمیشه. چرا رییس جمهور برای ان موردی که نیم قرن آینده وزارت علوم را هدف قرار داده نمانیده تعیین نکرده و مجلس هم بی خیال از کنار موضوع گذشته است. راتس کمسیون آموزش مجلس که گیر سه پیچ داده به بازگشت 120 دانشجویی که از طریق قانونی و کنکور پذیرفته شده و محروم شده بودند، چرا از 3000 بورسیه اینقدر راحت گذشته؟ چرا رسانه ها به این موضوع نپرداختند؟ این 3000 نفر کیا هستنند که نه مجلس و نه وزارت علوم و ه رسانه ها جرات پرداختن به این موضوع ندارند؟ خبرآنلاین لطفا پاسخ بدهید نه حذف کنید
  • بی نام A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    14 0
    باید توجه داشت که اصولا امکان جستجو در میان پایان نامه های فارسی در فضای مجازی بسیار ضعیف است زیرا به طور کامل در جایی ثبت نمی شوند. حتی ثبت عنوان هم مشکلی را حل نمی کند چون با تغییر عنوان به صورت جزئی افراد متقلب امکان فرار دارند. باید متن کامل پایان نامه ها با ضوابط مشخص در اختیار دانشگاهها باشد و کنترل پایان نامه های جدید از طریق نرم افزارهای تخصصی این کار و در معاونتهای تحصیلات تکمیلی بررسی گردد. آن گاه نقش نظارتی استاد راهنما و ... نیز اعمال گردد.
  • بی نام IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    11 0
    خداوندا باعث و بانی ایجاد چنین پدیده های زشت را خود در آتش خشم و غضبت بسوزان و ریشه دروغ و دروغ پرداز و آنانی را که به این دروغها به عنوان رشد علمی می بالند در سرزمین ایران بخشکان.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    8 11
    حالا مگه اونايي كه خودشون انجام ميدن چه شق القمري مي كنند همش كپي پيست و كپي برداري خدا وكيلي اين فوقليسانسهاي امروزي چه معلوماتي اضافه بر دوره ليسانس دارد فقط ادعا!!!!!!!!!!!
    • بی نام IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      14 3
      لطفاً جمع نبند. خود بنده یکسال تمام روی پایان نامه ارشدم که یک کار آزمایشگاهی بود کار کردم.
  • آخانی DE ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    11 0
    کاملا حق با شما است. متاسفانه در چند مورد تفلب علمی که رسانه ای شد و دزدی هم کاملا مشخص بود برخورد مناسبی با فرد متخلف نشد. حتی در یک مورد فرد متخلف از ما که موضوع را رسانه ای کرده بودیم شکایت کرد!
  • دانشجو A1 ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    8 0
    نویسنده محترم اگرچه دغدغه‌ای شایسته داشته اند اما راه حلی بدون نتیجه دارند. اگر از کشورهای دیگر اطلاع داشته باشیم می‌دانیم آنها برای حل این مشکل چه می‌کنند. در کشورهای دیگر با استفاده از سایت‌هایی همپوشانی مقالات و پایان‌نامه‌های دانشگاهی و علمی را چک می‌کنند. در نهایت تمامی جملات کپی و پیست شده با ذکر منابع نشان داده می‌شود. در نتیجه افراد علاوه بر آن‌که نمی‌توانند مقالات و پایان‌نامه‌های کپی و پیست شده تهیه نمایند بلکه حتی مقاله و پایان‌نامه‌ای به شکل گردآوری از منابع مختلف بدون تغییر جملات نیز نمی‌توانند تهیه نمایند. در واقع تمامی جملات ادبیات فرد و استنباط‌های وی از ازمنابع مختلف می‌باشد. تنها راه ممکن و مطلوب استفاده از همین سیستم است
    • بی نام IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      15 0
      بله این راه حال خوبیه. ولی اصلا از بی‌توجهی و قصور کسانی که در این میان از مسئولیت خودشون شونه خالی می‌کنن و به عبارتی پول مفت می‌گیرن چیزی کم نمی‌شه. واقعا اینهمه استاد راهنما و مشاور و داور و ... واسه چی پول می‌گیرن؟؟ صرفا برای یک‌ساعت حضور در جلسه دفاع؟؟؟
    • بی نام A1 ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۸
      2 0
      این راه حل خوبیه.ما که در معتبرترین دانشگاه دولتی درس خوندیم و 3 سال رو پایان نامه کار کردیم و 10 کیلووزن کم کردیم. تا مقاله برای ژورنالهای معتبر خارجی نفرستادیم ایراد کارمون نفهمیدیم. استاد راهنما هم به جز ویرایش دستوری کاری نکرد. بعد از دفاع با همون یه مقاله کل پایان نامه منو زیر سوال بردن. استاد راهنما من هم مثلا استاد تمام بود و کلی جایزه تو کشور گرفته. واقعا برای خودمون متأسفم که وقتمون تو این دانشگاهها تلف کردیم.تازه!!!!یه ایمیل که براشون میفرستی 24 ساعت نگذسته جواب میدن.به استادای خودم که ایمیل میدم جواب که نمیدن هیچ، تا یه هفته باید در الاقش بشینی شاید جواب داد. اخه اینجوری کلاس کاریشون بیشتر میشه.
  • سارا A1 ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    11 7
    مشکل شما با این کار چیه آقای محترم؟چرا دست از سر ما دانشجوهای بدبخت برنمیدارین.
  • حسرت A1 ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    6 0
    مشکل اصلی سیستم غلط دانشگاه ها و بی مسئولیتی برخی اساتید می باشد. دوستان عزیز وقتی استاد راهنما راجع به پروژه چیزی نمیدونه و فقط اسمش استاده، وقتی برای انجام یه پروژه آزمایشگاهی دانشجو باید به همه التماس بکنه که امکانات در اختیارش بزارن، وقتی پروژه صرفا برای دادن مقاله در مجالات بین المللی تعریف میشه که درجه استاد بره بالاتر، وقتی استاد تازه سر جلسه دفاع میفهمه دانشجو چه کار کرده، وقتی با این همه مقاله هیچ مشکل صنعتی کشور حل نمیشه، وقتی استادا خودشون به روز نمیکنند و هنوز تو 20 سال پیش گیر کردند. وقتی یه دانشگاه با 2 تا استاد کامل 200 تا دانشجو ارشد میگیره، وقتی.....
  • رضا IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    6 0
    من نیز در یکی از این موسسات کار می کنم و حداقل من به جز بخش مبانی نظری که باید اتفاقا از دیگر تحقیقات با ذکر ماخذ باشد بقیه بخش ها را خودم انجام می دهم. مثلا عزیزانی که خودشان پایان نامه را انجام می دهند اصلا کپی پیست نیست؟؟؟؟
  • سارا IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    4 4
    با سلام- به یک پایان نامه آماده نیاز دارم واس رشته کشاورزی- نمی خام کپی کنم - واس نمونه کار میخام- ریشه چی رو میخاد بخشکونید؟؟؟ چه خبره؟؟
    • قنبر IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      8 0
      برو یه دونه آماده تو بازار سفارش بده. مطمئنا اون کسی که اون پایان نامه آماده رو نوشته یه روز تو دانشگاه های همین مملکت درس خونده و الان هم تو همین کشور داره زندگی می کنه. ای کاش وزارت کار به فکر خشکوندن ریشه ها بود نه وزارت علوم.