مقامات اسرائیلی روز پنج شنبه اعلام کردند بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به شدت تلاش می کند مذاکرات صلح را از سر بگیرد و در همین زمینه نشستی با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را با میزبانی مصر پیشنهاد کرده است .

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از رویترز این پیشنهاد نتانیاهو بخشی از تلاش های وی برای ازسرگیری روند صلح به بن بست رسیده خاورمیانه است . این پیشنهاد نتانیاهو جدیدترین نشانه از تلاش ها برای ازسرگیری مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطین است که یک سال است با بن بست روبرو بوده است .

مقامات فلسطینی و مصری هنوز درمورد این پیشنهاد واکنش نشان نداده اند . دو مقام اسرائیلی گفتند نتانیاهو این پیشنهاد را در نشست روز سه شنبه خود با حسنی مبارک رئیس جمهور مصر مطرح کرد .
محمود عباس قرار است هفته اینده با مبارک دیدار کند و جرج میچل فرستاده بلند پایه باراک اوباما رئیس جمهور امریکا در امور خاورمیانه نیز قرار است اوایل سال دو هزار و ده به منظور تلاش برای کمک به ازسرگیری مذاکرات صلح خاورمیانه به منطقه سفر کند .

یک دیپلمات غربی در قاهره گفت جرج میچل در سفر بعدی خود به منطقه دو پیش نویس ضمانت نامه یکی برای اسرائیل و دیگری برای تشکیلات خودگردان فلسطین ارائه خواهد کرد . وی افزود امریکا امیدوار است سران اسرائیل و فلسطین از این ضمانت نامه ها به عنوان پایه ای برای ازسرگیری مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطین استفاده کنند اما مشخص نیست ایا این ضمانت نامه ها فلسطینی ها را که خواستار توقف کامل فعالیت های شهرک سازی اسرائیل پیش از اغاز هرگونه مذاکرات با اسرائیل هستند راضی خواهد کرد یا خیر . یک دیپلمات غربی گفت امریکا درحال حاضر سرگرم مذاکرات با فلسطینیان و مصر درباره این ضمانت نامه هاست . مصر از متحدان کلیدی امریکا در منطقه به شمار می رود .

مصر پیشتر تضمین های کتبی امریکا را قبل از ازسرگیری مذاکرات صلح درمورد تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی در چارچوب مرزهای سال هزار و نهصد و شصت و هفت خواستار شده بود . احمد ابوالغیط وزیر امور خارجه مصر ماه نوامبر گفته بود اغاز مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطین باید با توقف کامل فعالیت های شهرک سازی اسرائیل یا با تضمین هایی درمورد تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی در مرزهای هزار و نهصد و شصت و هفت ازجمله بیت المقدس همراه باشد .

مارک رگو سخنگوی نتانیاهو هنوز درباره این پیشنهاد وی که دو مقام اسرائیلی می گویند در دیدار نخست وزیر اسرائیل با حسنی مبارک مطرح شده اظهار نظر نکرده است . رگو روز چهارشنبه گفته بود اسرائیل واقعا امیدوار است مذاکرات صلح با فلسطین در اینده ای نزدیک ازسر گرفته شود .

نبیل ابو رودینه از دستیاران عباس گفت این منطقه ظرف دو هفته اینده شاهد یک تحرک سیاسی مهم خواهد بود . نتانیاهو بارها اعلام کرده اماده ازسرگیری مذاکرات صلح با عباس بدون هیچگونه پیش شرط است. این در حالی است که عباس تاکید دارد پیش از اغاز هرگونه مذاکرات صلح ، اسرائیل باید همه فعالیت های شهرک سازی خود را در کرانه باختری رود اردن متوقف کند .

عباس در سخنرانی خود از اسرائیل خواست طرح صلح عربی را که در ان بر خروج کامل اسرائیل از کرانه باختری رود اردن در ازای عادی سازی روابط با جهان عرب تاکید شده است تصویب کند .
رسانه های اسرائیل به نقل از منابع دیپلماتیک فلسطینی و امریکایی اعلام کردند نتانیاهو اماده مذاکرات درباره خروج از مرزهای هزار و نهصد و شصت و هفت به عنوان بخشی از مبادله زمین با فلسطینی هاست تا اسرائیل نیز بتواند توسعه شهرک های یهودی نشین خود را ادامه دهد .
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 33563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =