فیلیپ سیمور هافمن، از اوردوز مصرف هروئین مرد. اگر کمتر مصرف کرده بود، الان زنده بود. سوال اینجا است که مصرف به اندازه چقدر است؟ آیا مواد مخدر دستورالعمل مصرف دارند؟

مجید جویا: وقتی مردم عبارت "اوردوز تصادفی دارو" را می‌شنوند، پیش‌فرض طبیعی آنها این است که شخصی اشتباها مقادیر زیادی از دارو را استنشاق کرده، تزریق کرده یا بلعیده است. اما اوردوز با هروئین مثل همین اتفاقی که برای فیلیپ سیمور هافمن، بازیگر معروف امریکایی رخ داده، به این سادگی نیست.

به گزارش نشنال جئوگرافیک، اوردوز هروئین به این دلیل رخ می‌دهد که مصرف آن، نورون‌های مغزی شخص معتاد را تغییر می‌دهد. اما این تغییرات در بخش‌های متفاوتی از مغز رخ می‌دهد و البته با سرعت‌های مختلف. مرکز شادی در مغز که راضی کردن آن نیز دشوار است، فریاد می‌زند بیشتر و بیشتر! اما مراکز اصلی مغز که تنفس و سرعت ضربان قلب را کنترل می‌کند، قدرت تحمل را با همان سرعت بالا نمی‌برند و هشدار می‌دهند که کافی است!

دیوید اسمیت، متخصص درمان اعتیاد و موسس کلینیک‌های آزاد هایت آشبوری سانفرانسیسکو می‌گوید: «با افزایش دوزهای مصرف، تغییر سریعی در پاسخ شادی رخ می‌دهد، اما شدت آن به اندازه تغییر پاسخ تنفسی نیست».

علاوه بر این دوگانگی بیولوژیک، یک سری مشکلات خیلی جدی رفتاری هم برای فرد معتاد پیش می‌آیند. از آنجایی که هروئین ماده‌ای غیر قانونی است، فرد معتاد به هیچ وجه نخواهد دانست ماده سفیدی که در این کیسه نایلونی قرار دارد، چیست. هروئین خالص؟ هروئینی که با شکر، نشاسته و یا شیر خشک مخلوط شده؟ یا هروئین مخلوط با ماده‌ای حتی قوی‌تر، مثل فنتالین (ماده مخدری چندین برابر قوی‌تر از هروئین) است؟

جیک استاین رئیس اداره سیاست‌ها و ارتباطات علمی در مرکز ملی سوء استفاده از مواد ایالات متحده، می‌گوید: «بر روی کاغذ، هر شخصی که هروئین را تزریق می‌کند، در معرض خطر اوردوز قرار دارد». و تعداد افراد در معرض خطر هم رو به افزایش است. در امریکا، تعداد استعمال کنندگان هروئین از 373 هزار نفر در سال 2007/1386 با 80 درصد افزایش به 669 هزار نفر در سال 2012/1391 رسیده است.

هروئین مغز را می‌دزدد
زمانی که تزریق انجام شود، هروئین راهش را به سمت سد خون- مغزی ادامه می‌دهد، تبدیل به مورفین می شود، روی یک دریافت کننده شبه افیونی میو در مغز می‌نشیند و آن را روشن می کند. پس از 7 تا 8 ثانیه، احساس شدید شادی به مصرف‌کننده دست می‌دهد. اندک زمانی پس از آن، فرد به حال نئشگی می‌رود و تا چندین ساعت در حالت بین خواب و بیداری می‌ماند.

شادی اولیه پس از استعمال هروئین، با استفاده ممتد از آن تکرار نمی‌شود. رضایت اولیه  به خاطره ماندگاری تبدیل می شود که فرد معتاد همیشه به دنبال تکرار آن است. استین می‌گوید: «مواد مخدر مغز را می‌ربایند و دیگر آن حس شادی به شما دست نمی‌دهد. معتاد که قبلا از مواد استفاده می‌کرد تا حسی عالی داشته باشد، حالا خیلی خوش شانس خواهد بود اگر فقط اندکی حالش بهتر شود».

تجربه استعمال مداوم هروئین، مغز را تغییر می‌دهد. افرادی مانند هافمن که گفته می‌شد پیش از اعتیاد دوباره به هروئین، بیشتر از 20 سال پاک بوده، در برابر وسوسه اعتیاد مجدد آسیب پذیرند. استین می‌گوید: «مواد مخدر تاثیر قوی بر روی مراکز حافظه در مغز می‌گذارند و خاطره‌های بسیار مثبت و تقویت کننده استعمال مواد مخدر، واقعا در مغز ریشه می‌دوانند و در آنجا ماندگار هستند».

و وقتی که معتادان بین پاک شدن و اعتیاد دوباره نوسان می‌کنند، هر روز برایشان سخت‌تر می‌شود که سطح تحمل خود را درست محاسبه کنند. شاید تصور کنند که می‌توانند بدون اعتیاد مجدد فقط اندکی مواد مصرف کنند، اما اغلب سریع‌تر و بیشتر از دفعات قبلی به دام اعتیاد مجدد می‌افتند. اسمیت می‌گوید: «این شبیه به حساسیت به نیش زنبور است، وقتی که یک زنبور به شما نیش می‌زند، واکنش بسیار شدید خواهید داشت و هر بار که مجددا زنبورها را عصبانی کنید، واکنش حساسیتی شما از بار قبل بیشتر و بدتر می‌شود».

وقتی هروئین از حد بگذرد، مغز فرستادن پیغام‌ها را برای ادامه ضربان قلب و تنفس متوقف می‌کند و فرد از اوردوز می‌میرد.
البته اگر هافمن تنها نبود و فرد دیگری همراهش بود، شاید زنده می‌ماند. نالوکسن یک ماده قابل تزریق برای درمان اوردوز مواد مخدر است که در اغلب آمبولانس‌ها (اگر مجهز باشند) یافت می‌شود. استین می‌گوید: «دسترسی به این داروی پزشکی می‌توانست منجر به بازگشت معجزه آسای هافمن شود». این ماده بخش‌های اصلی مغز را دوباره فعال می‌کند و به مغز می‌گوید که بدن دوباره تنفس کند و قلب دوباره شروع به تپیدن کند.

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 336911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رهایی IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    5 3
    ارزش درمانی وبازدارندگی،کمک یک معتادپاک به معتاددرحال بهبودی غیرقابل انکار است.امثال هافمن هادرپس زمینه ی ذهن بیمارشان دست آویز ی برای مصرف مجدد مواد مخدرباقی می گذارند.باتاسف بعد ازبیست سال پاکی رافراموش کرده وخودزنی می کنند.انسان مختاراست وحق انتخاب داردمرگ یابهبودی!
  • بی نام IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    14 4
    خدا ریشه این مواد مخدر و مافیای اقتصاد بعد از نفت را هرچه زودتر در همه جای دنیا بخشکاند
  • بی نام A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    5 1
    حیف شد.خیلی عالی بود این بازیگر
  • آروین A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    11 2
    واقعا مطالب مفید و جالبی بود ممنون از شما
  • شهروند طهران IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    8 7
    متاسفانه در هالیود مصرف هروئین و کوکائین برای تفریح انجام می شود و در ایران از برای فقر/ تفاوت از کجاست تا کجا
  • بی نام IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    5 4
    این بلاییه که سر جاستین بیبر هم خواهد آمد، این خط اینم نشون
  • بی نام A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    7 4
    خدا رحمتش کنه
  • ت حسین A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    8 6
    خیلی خوب... این مواد مخدر ٰ هی قایم و منع نکنید یه خورده به این جوانها اموزش بدید تا حداقل آور دوز نکنند
  • رضا EU ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    1 5
    ok
  • بی نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    10 2
    واقعا که چه حیف این هنرمند اینجوری خودش رو تلف کرد. 23 سال پاک بود ولی آخرش اینجوری تموم شد. شاید هافمن با مرگش خیلی ها رو به خطرات مواد آگاه کنه و اونها رو نجات بده
  • اشکان A1 ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    6 4
    اگه تنها نبود که این کار رو نمیکرد
  • شفیعی A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    2 7
    داستان از اونجا برای من هولناک تکان دهنده شد که در همین روزها شنیدم "هیس لجر" ستاره بی بدیل فیلم شوالیه تاریکی که در نقش ژوکر بازی کرد، دقیقا بهمین سرنوشت دچار شد!
    • بی نام IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      2 1
      بعد از این همه سال تازه شنیدی؟ اون بنده خدا هفت کفن پوسونده تا حالا
  • میتی A1 ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    5 5
    اگه 25 میلیون وام ازدواج با 35 میلیون وام خرید مسکن می گرفت و زن می گرفت؛ دیگه فکرش به این چیزها خطور نمی کرد! باز بگید خارج ، خارج ... اینم از خارج تون ... والااااااااااااا
  • عباس یوسفی IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    0 12
    فکر کنم تحت تاثیر فیلم گرگ وال استریت بوده این دکاپریو لامصب همه قید و بندها رو زیر پا میزاره و مصرف مواد مخدرو به اوج میرسونه