فارس نوشت:

رئیس سازمان محیط زیست گفت: سازمان محیط زیست با طرح انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه مخالف است.

معصومه ابتکار بعد از ظهر امروز در جلسه کارگروه نجات دریاچه ارومیه با بیان اینکه سازمان محیط زیست با طرح انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه مخالف است، اظهار کرد: به دلیل نبود ارزیابی‌های لازم و کافی، این سازمان با انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه ارومیه مخالف است و به همین علت تاکنون این سازمان با این طرح موافقت نکرده است.

وی انتقال آب مجازی به حوضه دریاچه ارومیه را مناسب ندانست و بیان کرد: این طرح علاوه بر اینکه دستاوردهای اقتصادی ندارد به بخش کشاورزی منطقه نیز زیان‌رسان خواهد بود.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه نتایج مطالعات کارشناسان طرح ملی احیای دریاچه ارومیه تا خرداد اعلام می‌شود، افزود: ما نباید وضع جاری طرح‌های موجود را معطل آن بکنیم، بنابراین لازم است حق‌آبه دریاچه از محل ذخیره سدهای موجود در حوزه دریاچه در اسرع وقت تامین شود، چرا که زمان فعلی بهترین شرایط برای رهاسازی این آب‌ها است و تبخیری به علت افزایش دما وجود ندارد و برداشت برای کشاورزی نیز صورت نمی‌گیرد.

ابتکار با تاکید بر اینکه روش‌های قبلی برای نجات دریاچه ارومیه باید تغییر کند، خاطر نشان کرد: برای حوضه آبریز این دریاچه باید ارزیابی‌های راهبردی جدید و جامع تعریف و تدوین شود چرا که بدون بازنگری و بررسی‌های عمیق کارشناسی در زمینه مداخلات حوضه آبریز هر طرحی با شکست مواجه می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح ارزیابی راهبردی زیست محیطی دریاچه ارومیه در سازمان محیط زیست کشور در حال تدوین است، ادامه داد: بر اساس این طرح مـطالعه همه عوامل ایجاد بحران در دریاچه ارومیه اعم از سـدها، بخش کشاورزی، تغییرات اقلیم به صورت تجمعی انجام می شود، چرا که ممکن است تک تک عوامل تاثیر چندانی در ارزیابی‌ها نداشته باشد ولی وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند، مشکلات جدی ایجاد می‌کنند.

رئیس سازمان محیط زیست کشور نجات و احیای دریاچه ارومیه را یکی از اولویت های مهم و اصلی دولت تدبیر و امید و سازمان محیط زیست عنوان کرد و گفت: در این رابطه تا حدود زیادی هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و مهمتر از آنها مشارکت دادن مردم برای نجات دریاچه در حال انجام است که نقش کلیدی در این راه ایفا خواهند کرد.


میانگذر دریاچه ارومیه یکی از متهمان خشک شدن دریاچه

ایسنا نوشت: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شاخص‌های علمی نشان‌دهنده وضعیت نگران‌کننده در همه حوزه‌های زیست محیطی است.

 معصومه ابتکار در جلسه شورای اداری استان، اظهار کرد: متاسفانه طی 10 سال گذشته در رده‎بندی دنیا در حفظ و نگهداری محیط زیست، کشور ما 61 پله سقوط داشته است و شاخص‎های ملی ما نیز نشان می‎دهد که کشور در این عرصه در شرایط خوبی قرار ندارد.

وی با اشاره به توجه دولت به مسائل زیست‌محیطی گفت: یکی از موضوعاتی که در برنامه‎های دولت تدبیر و امید از طرف دکتر روحانی ارائه شد توجه به موضوع محیط زیست بوده است و در همین راستا یک برنامه از 11 برنامه‎ای که رئیس جمهور به مجلس ارائه کرد در خصوص توجه به محیط زیست و اهمیت این موضوع بود.

ابتکار، احیای شورای عالی محیط زیست بعد از هفت سال تعطیلی را نوید بخش آغاز حرکت های جدید در عرصه زیست محیطی دانست و افزود: در این شورا باید تهدیدات به درستی احصاء شده و برای آنها راهکارهای کارشناسی ارائه شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، روند خشک شدن پارک ملی دریاچه ارومیه را تلنگری برای دیگر حوزه های زیست محیطی دانست و گفت: میانگذر دریاچه ارومیه یکی از متهمان اصلی وضعیت فعلی آن است و سرنوشت این دریاچه مثال عینی برای دیگر تالاب های کشور است.

ابتکار افزود: اگر قرار است توسعه‎ای در کشور اتفاق بیافتد باید محیط زیست این توسعه را مدیریت کند و با لحاظ کردن پارامتر های زیست محیطی توسعه ممکن خواهد بود.

وی با اشاره به مصرف بیش از حد انرژی در کشور ادامه داد: در حال حاضر طبق آمار مصرف انرژی در کشور ما 3.5 دهم بیشتر از ظرفیت کشور است.

وی آلودگی هوا را از جمله مشکلات بارز زیست محیطی شهرهای بزگ کشور عنوان کرد و افزود: سوخت در کشور یکی از مسائل مهم در آلودگی هوا است و به هرقیمتی شده است باید تنها سوخت استاندارد در کشور استفاده شود.

ابتکار ادامه داد: بنزین پتروشیمی ترکیب خطرناکی است که به اشتباه در چهار سال گذشته مورد استفاده قرار گرفته که خطرات جانی بسیاری را برای مردم داشته است و به طور رسمی از وزیر نفت خواسته‌ام این نوع بنزین دیگر عرضه نشود.

 

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 337018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    41 1
    حالا ميخواين ميان گذر رو خراب كنيد يا نه؟؟ اگه واقعا فكر ميكنيد به خاطر اونه بايد اين كارو كنيد.
    • بی نام IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
      33 0
      میانگذر یکی از عوامله. عامل اصلی ساخت سدهای متعدد به صورت غیر کارشناسی و با فشارهای اغلب سیاسیه.
    • بی نام IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
      24 1
      عامل اصلی همین میانگذر می باشد تجربه نروژ 20 سال قبل این نشون داده بود نتیجه اعتماد به متخصصین داخلی همین می شه
  • بی نام A1 ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    26 0
    یه سوال از کارشناسان، نمی‌شه یه قسمت‌هایی‌ از میان گذر را برداشت و به جای آن پًل گذاشت تا ارتباط ۲ سمت دریاچه برقرار شود
  • محمد IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    17 8
    تو رو خدا با ارس کاری نداشته باشین ما همه کشاورزیم فقط با ارس کشاورز باقی موندیم
    • بی نام IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۸
      8 3
      8 نفر از دوستان معتقدند که ارس رو هم باید بزنیم بخشکانیم مثل دریتاچه ارومیه که زدیم با کشاورزی خشکش کردیم حالا بریم سراغ ارس اونجا رو هم نابود کنیم بعدش بریم سراغ اقیانوس هند و...
  • بی نام IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    38 0
    دراثرهمین بی کفایتی مسئولان بزودی شاهد خشکی دریاچه ارومیه وعواقب وخیم بادهای نمکی ان خواهیم بود که ممکن است زندگانی خیلی ها رونابودکنه............
  • امیدوار IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    26 1
    تا اینا بخان بجنبن دریاچه خشک شد رفت به جای این نشستها و مطالعات بی حاصل سدها رو بشکونید تنها راه همینه کشاورزی با خشک شدن دریاچه نابود میشه پس اول باید دریاچه رو نجات داد
  • بی نام IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    25 1
    شاید به نظر احمقانه بیاد ولی اگر میانگذر برداشته بشه و دریاچه از اون حالت دو نیمه شدگی خارج بشه سدها هم تخریب بشن تا چند سال دریاچه دوباره احیا میشه
  • محمد٧٤ A1 ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    24 1
    آقايون درياچه روخشك كردن تموم شد فقط جاي تاسف داره
  • بی نام IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    17 1
    دریاچه داره نابود میشه ، هر بار یه بهونه میارید گنج شش ماه کارو عقب میندازید.
  • حمید IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    19 2
    خانم ابتکار دوست داریم چون حرف راست میزنی.
  • behnam IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    16 0
    پروفسور قنبری میگفتا این پل رو نباید بسازند...حالا نتیجشو ببینبن!!!!!!!
  • بی نام A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    7 1
    ببینید خیلی ساده است باید آب شور به دریاچه تزریق کرد نه آب شیرین چون ذات دریاچه ارومیه شور بوده و اکوسیستم آن بر اساس آب شور دریاچه میباشد من نمی دانم چرا همش میخواهند آب شیرین به دریاچه تزریق کنند. راه کار آن کمی هزینه دارد آب نیمه شور دریای خزر را توسط لوله به دریای ارومیه تزریق کنید بعد از مدتی آب موجود در یای خزر در دریای ارومیه شروع به تبخیر کرده و شوری اصلی و ذاتی دریای ارومیه نیز تنظیم میشود. آنقدر هم مسافت دوری ندارد نهایت 300 کیلومتر لوله گذاری و بعد تزریق آب به همین سادگی .
    • بی نام A1 ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
      3 0
      بنده معتقدم که اگر این کار بشود یعنی تزریق آب دریای خزر به دریاچه ارومیه خیلی مفید خواهد بود و شکایت جهانی طرفداران اکوسیستم هم نخواهیم داشت چون مثل حکایت انسانی است که به یک انسانس زخمی یا کم خون خون میدهد پس بسم الله شروع کنید این هم راه کار درست یعنی تزریق آب دریای خزر به دریاچه ارومیه . حالا هی بگید در دست مطالعه است . داریم مطالعه میکنیم داریم جوانب امر را میسنجیم و داریم های دیگر .
    • ساسان A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
      3 2
      شما عقل تو كله تان است يا نه .و آخر درياي خزر 27 متر پايينتر از اقيانوس و درياي اروميه چند صد متر بالاتر از اقيانوس ارتفاع دارد . خوبه كارشناس ميشديد. انوقت حتما درياي خزر را به خليج فارس وصل ميكرديد. تازه هزينه و برق مورد نياز اون پمپ ها رو صرفه نظر كردم. اندكي يك زره مطالعه خوب چيزي است
  • همایون IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    2 1
    تقریبا همه ی مواردی که دوستان اشاره کردن درست هست ولی شاید این سوال پیش بیاد که چرا با وجود اینکه آب بعضی از سدها به سمت دریاچه روانه شده و بسیاری از چاه های غیر مجاز( عامل اصلی مرگ دریاچه) اطراف پلمپ شده و حتی بارش های نسبتا خوبی هم اخیرا بوده باز هم تغییری در وضعیت دریاچه ایجاد نمیشه ؟ جوابش رو از استاد جغرافیا دکتر کردوانی براتون نقل میکنم : هم‌اکنون برداشت زیاد از آب‌های زیرزمینی باعث شده تا تعادل بین آب دریاچه و آب ‌های زیرزمینی به هم بخورد و آب از دریاچه به سمت چاه‌ها تغییر جهت دهد. برای فهم راحت تر مساله ایشان این وضعیت را به فردی که دچار اسهال شده تشبیه کردند که هر چه آب از بالا بریزیم از پایین پس میده ! به فکر مهار بادهای نمکی باشیم و تغییر کاربری دریاچه به پارک زیستی