کلاس های پسر دکتر شریعتی درباره «هستی» آغاز می شود

درسگفتار «ساخت گشایی همچون روش پدیدار شناختی در هستی و زمان هایدگر» با تدریس احسان شریعتی از دوشنبه 21 بهمن ماه آغاز می شود.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه پرسش، این نشست به همت درسگفتارهای زمستانه مؤسسه مطالعات سیاسی اقتصادی «پرسش» از دوشنبه 21 بهمن ماه از ساعت 17-19 آغاز می شود و هفته های بعد در همین روز و ساعت برگزار می شود.

طرح درس

ویران‌سازی یا تخریبِ Destruktion تاریخِ هستی‌شناسی (نام دیگرِ فلسفه) وظیفه‌ای‌ است که هایدگر در پاراگراف ششمِ «هستی و زمان» برای زنگارزدایی از تصلبِ نظام‌ها و دستگاه‌های متافیزیکی شکل‌گرفته در طول تاریخِ فلسفه‌ غرب پیش‌ می‌نهد. گشودنِ قفلِ Auflockerung سنت یا فرادهشِ Überlieferung/Tradition تاریخی شفاف‌سازی شرطِ طرحِ دوباره‌ پرسش از هستی، موضوع و مسئله‌ مرکزی سبکِ اندیشیدنی است که پیش‌تر فلسفه‌(اولی)، متافیزیک، مابعد(یا ماوراء)الطبیعه، هستی‌شناسی/اُنتولوژی، از زمانِ هوسرل، پدیده‌شناسی/فنومنولوژی نامیده می‌شده است و امروز به غایت ‌یا پایانِ آن سنت یا دورانِ گذار و گشتِ معطوف به «آغازی نو و دیگر» رسیده‌ایم، برای ورود به عصر «تفکرِ» پسامتافیزیکی.

هدف‌ و موضوع درس طیِ چهار نشستِ آتی، با تمرکز بر این پاراگراف، بررسی روشِ پدیده‌شناختیِ واساخت یا ساخت‌گشایی Destruktion/abbau، است در میان و قیاس با سایر شیوه‌ها همچون فروکاست Reduction و برساخت Konstruktion و ... و این همه با رویکردی انضمامی به تجربه و ماجرای فکر فلسفی در زیست جهانِ ما.

پیش‌نیازِ شرکت فعال در این درسگفتار علاوه بر مطالعه‌ منابع، طرح پیشنهادات و تقسیمِ کار در نشستِ نخست و در طول دوره است.

علاقه مندان می توانند به کتابهای زیر مراجعه کنند:

جمادی، سیاوش، م. هایدگر، هستی و زمان، تهران: ققنوس، ۱۳۸۶
رشیدیان، عبدالکریم، م. هایدگر، هستی و زمان، تهران: نی، ۱۳۸۹

کتابشناسی تکمیلی نیز در نخستین نشست ارائه می‌شود.

علاقه مندان جهت ثبت نام و حضور در کلاس می توانند با روابط عمومی موسسه تماس با شماره های 88658603، 88658604، 88658605 تماس حاصل کنند.

 

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 337261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =