وزیر خارجه آمریکا با هشداردر خصوص تغییرات آب‌وهوایی در زمین،خواستار واکنش ملت ها و دولت ها در قبال این تغییرات شد، اما به نقش آمریکا در این تغییرات اشاره‌ای نکرد.

ایرنا نوشت:

وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه در جاکارتا اندونزی در خصوص تغییرات آب و هوایی در کره زمین هشدار داد و خواستار واکنش ملت ها و دولت ها در قبال این تغییرات شد، اما به نقش آمریکا در زمینه تغییرات آب و هوایی کره زمین اشاره ای نکرد.

آمریکا به عنوان بزرگترین تولیدکننده گازهای گلخانه جهان همچون دی اکسید کربن، متان، بخار آب و اکسید نیتروژن بیشترین نقش را در تغییرات آب و هوایی کره زمین دارد.

ˈجان کریˈ وزیر خارجه آمریکا که در شیپور مبارزه با تغییرات آب و هوایی کره زمین در اندونزی دمید، گفت که این تغییرات به یک نقطه اوج بدون بازگشت رسیده است.

این دیپلمات ارشد آمریکا در حالی از اقدام کشورها برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی سخن می گوید که نمایندگان ده ها کشور شرکت کننده در کنفرانس سازمان ملل درباره تغییرات آب و هوایی ˈبر سر مقدمات تدوین یک پیمان جهانی تا سال 2015ˈ به توافق رسیده اند.

تغییرات آب و هوایی در کره زمین ناشی از فعالیت بدون چارچوب کشورهای صنعتی است که کشورهای آسیایی را به دلیل ارتفاع کم به خصوص در معرض خطر بالا آمدن سطح دریاها و خطرات ناشی از آن قرار داده اند.

کری گفت جامعه جهانی باید برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی اقدام کند نه تنها کشور، بلکه فرد فرد شهروندان در سراسر جهان باید اقدام کنند. این راه حل جهانی نیاز دارد.

تاکنون پروتکل کیوتو تنها پیمان جهانی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی در جهان بود که به علت عدم همکاری آمریکا، چین و هند با موفقیت چندانی روبرو نشد، اما نمایندگان 200 کشور در دی ماه و در لهستان برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی بر سر مقدمات تدوین یک پیمان جهانی توافق کردند.

آمریکا تاکنون به عرصه مبارزه با تغییرات آب و هوایی ورود نکرده بود اما پیامدهای این تغییرات آب و هوایی و خشکسالی ها و یا زمستان های سخت در این کشور واشنگتن را وادار به ورود در این عرصه کرد.

ˈ باراک اوباما ˈ رییس جمهور آمریکا نیز روز جمعه و هنگام بازدید از مناطق آسیب دیده از خشکسالی بی سابقه در ایالت کالیفرنیا، از کنگره خواست یک میلیارد دلار برای مقابله با پیامدهای تغییرات آب و هوایی اختصاص دهد .

آمریکا این روزها به طور همزمان با پدیده سرمای قطبی در سواحل شرقی و خشکسالی بی سابقه در سواحل غربی مواجه است.

وزیر خارجه آمریکا که شاهد پیامدهای تغییرات آب و هوایی در کشورش نیز شده در قالب یک مدافع پرشور مبارزه با تغییرات آب و هوایی در جاکارتا ورود کرد و از نیاز به حفاظت از محیط زیست سخن گفت.

وی گفت: گرم شدن کره زمین نه تنها محیط زیست بلکه اقتصاد و شیوه زندگی انسان ها را تهدید می کند.

تاکنون اقدامات انجام شده برای حفاظت از شرایط آب و هوایی چندان موثر نبوده است و سال گذشته میلادی بالاترین میزان گازهای گلخانه ای در سراسر جهان انتشار یافت.

طوفان بزرگ ˈهای یانˈ که اخیرا فیلیپین را درنوردید پیامد تغییرات آب و هوایی در جهان است و متخصصان هشدار می دهند امکان وقوع چینی طوفان هایی در کره زمین وجود دارد.

آمار بانک جهانی نشان می دهد طی 10 سال گذشته تغییرات آب و هوایی سالانه بیش از 150 میلیارد یورو زیان به اقتصاد کشورها وارد کرده است.

کمک های جهانی به حوادث ناشی از تغییرات آب و هوایی در سال گذشته میلادی حدود 12 میلیارد دلار برآورد شده و این در حالی است که میزان تولید گازهای گلخانه ای در جهان 10 میلیارد تن در سال است.

آمریکا که وزیر خارجه اش امروز در جاکارتا سخن از مبارزه با تغییرات آب و هوایی می زد پس از چین آلاینده ترین کشور جهان است و پس از این کشور اتحادیه اروپا، هند و روسیه قرار دارند.

جان کری که پس از چین به اندونزی سفر کرده است گفت که این دو کشور آلاینده کره زمین برای تبادل اطلاعات و اشتراک گذاشتن آن به منظور مبارزه با تغییرات آب و هوایی براساس تلاش های سازمان ملل موافقت کرده اند.

کارشناسان معتقدند در صورتی که آلودگی کره زمین با روند کنونی ادامه یابد دمای زمین تا 76 سال آینده هفت ممیز سه درجه سانتیگراد بالاتر از حد متوسط خواهد بود.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    18 0
    همه مي دانند كه نقش چين در آلودگي جهان و گرمايش جهاني بسيار بيشتر از آمريكا است ولي اطلاعات دقيقي از سوي چين ارائه نمي شود.