براساس تصویب مجلس از سال آینده تنها نیازمندان یارانه می گیرند. براساس این قانون افراد غیر نیازمندی که برای دریافت یارانه ثبت نام کرده باشند جریمه می شوند.

بهراد مهرجو:پیش از این اعلام شده بود در سال 93 یارانه نقدی به همه مردم پرداخت می شود ولی براساس آنچه از سوی مجلس اعلام شده تنها نیازمندان یارانه دریافت می کند. براساس آنچه به تصویب رسیده متقاضیان دریافت یارانه نقدی باید بازهم ثبت نام مجدد انجام دهند. پس از این دولت به بررسی صلاحیت آنها می پردازد. در صورتی که این افراد به صورت غیرواقعی درآمد خود را اعلام کرده باشند به میزان سه برابر یارانه نقدی ماهیانه جریمه می شوند.

نمایندگان مجلس متن تبصره 21 قانون بودجه را به تصویب رسانده اند. متن این تبصره به شرح زیر است: در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مصوب 15/10/1388 به دولت اجازه داده می‌شود در سال 1393 منابع مالی حاصل از اصلاح قیمت کالاها و خدمات موضوع قانون مذکور و منابع یارانه‌ای آن را با استفاده از انواع روش‌های پرداخت نقدی و غیرنقدی و خدمات بیمه‌ای بین خانوارهای هدف و نیازمند توزیع و با اولویت بخش تولید به شرح زیر اجرا نماید:

الف- درآمد حاصل از اجرای قانون مذکور در سال 1393 تا مبلغ 480 هزار میلیارد ریال از محل اصلاح قیمت کالاها و خدمات موضوع مواد یک و سه همان قانون تعیین می‌گردد.

ب- منابع مندرج در بند الف و منابع مربوط به یارانه نان، برق و سایر کالاها و خدمات مندرج در این قانون به شرح زیر هزینه می‌گردد.

-  مبلغ یکصد هزار میلیارد ریال در اجرای ماده 8 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با اولویت کمک به بخش تولید، بهبود حمل و نقل عمومی و بهینه سازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدی، خدماتی و مسکونی

- مبلغ 48 هزار میلیارد ریال به منظور تقویت نظام سلامت

- مبلغ 425 هزار میلیارد ریال به منظور پرداخت نقدی و غیرنقدی موضوع ماده 7 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها

- مبلغ 20 هزار میلیارد ریال به بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار موضوع ماده 7 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در مورد پوشش‌های بیمه‌ای و حمایت‌های اجتماعی اختصاص می یابد.

- جابجایی تا 10 درصد در موارد فوق مجاز است

- صد در صد منابع حاصل از افزایش قیمت برق به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و بر اساس مفاد ماده 8 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به صنعت برق اختصاص می‌یابد.

ه- در شهرهای با جمعیت بالای یک میلیون نفر و یا آلوده به تشخیص سازمان حفاظت محیط زیست، عوارض خاصی به منظور مقابله با آلودگی محیط زیست و کمک به توسعه حمل و نقل عمومی توسط هیأت وزیران وضع و درآمد حاصله به ردیف درآمدی 160149 جدول شماره 5 این قانون واریز می شود. صد در صد مبالغ وصولی تا سقف 11 هزار میلیارد ریال از محل ردیف 530000-139 جدول شماره 9 این قانون به نسبت به وصولی هر یک از شهرهای موصوف در اختیار همان شهر قرار می‌گیرد.

و- یارانه نقدی صرفا سرپرستان خانوارهای متقاضی که به تشخیص دولت نیازمند دریافت یارانه باشند، پرداخت می‌گردد (مجموع درآمد سالانه آنها کمتر از رقم تعیین شده توسط دولت باشد) و افراد متقاضی دریافت یارانه نقدی باید در موعد تعیین شده به مراکز ثبت‌نام مراجعه نمایند. چنانچه پس از تحقیق مشخص گردید که اشخاص با درآمد بیشتر از مبلغ فوق اقدام به دریافت یارانه کرده‌اند به میزان 3 برابر یارانه دریافتی جریمه می‌شوند.

آئین‌نامه اجرایی این تبصره ظرف سه ماه توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و با همکاری وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، نفت، نیرو و صنعت، معدن و تجارت تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

براساس آنچه به تصویب رسیده است از این پس تنها نیازمندان یارانه نقدی را دریافت می کنند.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    62 0
    آيا اين قانون شامل مديران رده بالا و نمايندگان مجلس و شوراهاي اسلامي هم خواهد شد يا آنها از شمول همه قوانين مستثني هستند؟
  • شهاب IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    19 1
    چه جوری جریمه میشن؟ 3 برابر رو چه جوری میگیرن ازشون؟
  • بی نام A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    2 31
    خیلی خوبه اگه اینطور بشه
  • عرشیا A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    2 5
    چه بهتر .این بساط مسخره گداپروری (میراث شوم دولت قبل )هر چه زودتر جمع شود بهتر و پسندیده تر است .این 45500 تومان چه دردی از دردهای بیشمار این مردم کم میکرده که ندادنش باعث نگرانی و مصیبت برای مردم بشود ؟
  • نادر A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    7 0
    يارانه حق هر ايراني است و تمام مردم بايد از آن بهره مند شوند لطفا بفرماييد مسئولين بجاي مردم بذل و بخشش نكنند هر كه خواست مالش را ميبخشد
  • من RO ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    4 0
    خدا رحم کنه....
  • بی نام IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    54 1
    یعنی پول نفت ملی فقط برای نیازمندان است؟ ثروت این مملکت کجا میره پس؟
  • بی نام A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    20 5
    اگه مثل سبد کالا نشه که نیازمندان جا بمونن و ناعدالتی نشه خوبه
  • بی نام A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    3 0
    حالاپیدا کنید پرتقال فروش را
  • کارگر ساختمان A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    32 3
    لابد باز هم مثل اون سبد کالا میشه اونی که حقشه بهش نمیدید !
  • محمد جمالی IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    34 1
    تعریف دقیقشون از نیازمند چیه؟
  • بی نام IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    3 0
    جمع کنید
  • بی نام A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    3 0
    نحوه تشخیصش چیه؟؟
  • بی نام IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    53 5
    یارانه حق تک تک مردم ایرانه و اون بستگی به خود شخص داره که بخواد چیکارش کنه.این کار که می خوان بکنن عین بی عدالتی هست.در ضمن درسته خیلیا کار میکنن و درآمدشون کمه و یارانه بهشون تعلق می گیره که خوبم هست ولی عده ای اصلا کار نمیکنن و خوب درآمدی هم ندارن و 10 تا بچه دارن و با خرج نکردن و با همین پول زندگی می کنن و این یعنی تشویق بیکاری و تنبلی در جامعه.در ضمن دلال هایی هستند که وضعشون از من درس خونده خیلی بهتره ولی چون درآمدشون به صورت رسمی معلوم نیست شامل این یارانه می شن.یارانه هم محل تامینش فروش منابع و معادن کشور هست که همه ی ایرانیان به صورت مساوی درش سهم دارن و اگر این سهم رعایت نشود عین بی عدالتی هست.
    • محمد A1 ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      7 2
      عزیزم من خودم یه جوون مجرد با در آمد ماهیانه 1 میلیون تومان بازم کم میارم بعد چطور توقع داری یه خونواده 10 نفره با 500 هزار تومان زندگی کنه؟ واقعا فکر کردی و این حرف رو زدی؟
    • بی نام IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
      1 0
      من هم موافقم این سیستم، فقط بیکاری و تنبلی را گسترش میدهد. و پول یارانه صرف اعتیاد و ... میشه. یا کلاً جمعش کنید و به هیچ کس ندهید، یا به همین شکل ادامه اش بدین.
  • ماشا الله خان جيگركي IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    30 3
    خداييش در جامعه ي ما همه نيازمندن
  • بی نام IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    45 2
    یارانه حق همه مردم ایران است هرکس خواست به دلخواه خودش میتونه انصراف بده
  • بی نام IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    5 0
    عدالت به معنای تساوی نیست عدالت یعنی به هر چیزی به اندازه خودش باشه یعنی یه دکتر نباید حقوقش با یه کارمند یکی باشه همین طور یارانش نباید یکی باشه
  • اراز IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    3 0
    شما فرض کنید دکتر - مهندس -بازاری یه کارمند و امثال اینها یارانه نگیرند اونوقت میدونید با چه نگاهی با بقیه برخورد خواهند داشت.(بدبینی در جامعه نسبت به هم دیگر و...)
  • کارگر شرکتی IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    3 0
    یارانه حق همه ایرانیان است ، اما نیازمندان ارجح ترند، بیاد داریم در زمان قبل خیلی ها کوپن هایشان را به افراد نیازمند که تشخیص می دادند نیاز دارند می دادند ، الان هم دولت موظف است درآمد ملی را بین همه تقسیم کند قطعات ملت شریف ایران همانطور که در ساخت مدرسه ، مسجد، خمس و زکات ، اطعام و ... دارند به تشخیص خود به نیازمندان کمک می کنند ، مجلس از کانال های دیگر با تصویب قوانین کمک هزینه دارو ، درمان ، اشتغال ، استخدام به نیازمندان را کمک کند ،مگر در محرم و صفر کسانی که روازنه هزاران نفر را اطعام میکند بامصوبه مجلس یا دولت کمک می کنند ، چرا مجلس یا دولت یک حساب اعلام نمی کند تا همه خیرین غیر نیازمند یارانه خود را درآن حساب بریزند تا کمک کننده مشخص ودولت نیز بیلان سالانه برای عموم منتشرکند.
  • بي نام A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    5 0
    تورم وگراني رو هزار برابر گردن حالا ميگن يارانه به نيازمندان تعلق ميگيره ؟ قيمتهارو به چهار سال پيش بگردونن هيچ يارانه اي هم به كسي پرداخت نكنن . مگه حقوق ما با تورم بالا رفته كه ميخوان يارانه رو قطع كنن.
  • ایرانی IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    3 0
    فقط همینو بگم که درآمد یک خانوار تنها حقوق سرپرست خانوار نیست بلکه پارامترهای دیگر مانند ملک و املاک و خودرو، پول نقد،حساب پس انداز ، طلا ، ، ... هست که به دلیل ضعف در سیستم های شناسایی اطلاعات افراد در کشور قابل شناسایی دقیق نیست و جالب هست که با این ضعف بانک اطلاعاتی دولت چنین تصمیمی را اخذ کرده است . به هرحال دولت تدبیر و امید باید در تصمیم گیری و تصمیم سازی های خود مطابق شعارش حرکت کنه. ضمنا با ضعف در سیستم های حمل و نقل عمومی ، بهداشت و درمان ، ... و تمرکز بهترین آنها در پایتخت آیا این عدالت است که افرادی که در پایتخت زندگی می کنند و آنیکه در نقاط بجز پایتخت زندگی میکنه با یک زاویه دید نگاه بشن !
  • افشین A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    3 0
    به جایی اینکه سیستم مالیاتی کشور را مثل سیستم اروپا بکنند فکر این می باشند چه کسی چقدر سرمای ه دارد در کشور های پیشرفته کمترین مالیات را تولید کنند گان می دهند وبیشترین مالیات را سرمایه دارانی مالیات می دهند که کار تولید انجام نمی دهند اینجا بر عکس بیشرین سرمایه و در امد کسانی دارند که تولید را انجام نمی دهند وبیشترین مالیات را کارمند می دهند تا این قضیه درست نشود مابقی حرفها فقط حرف است وشعار
  • بیژن A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    9 0
    اگر مثل توضیح سبد کالا باشه که به رئیس اداره ما رسید ولی به ما که کارگرش هستیم نرسید واویلا بر یارانه
  • بی نام A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    5 0
    ایکار فقط دورویی و دروغ رو در جامعه افزایش میده . همه خودشونو نیازمند نشون میدن تا یارانه بگیرن. این شیوه کاملا نادرسته
  • بی نام US ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    1 1
    از آنجایی که معیار غیر نیازمند را دقیقا" مشخص نکرده اید احتمال 99 درصد دزدی جدیدی از این اعتبارات را میخواهید برنامه ریزی کنید.
  • بی نام US ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    الان که بعد از وضعیت یارانه همه چیز حداقل 3 برابر و حقوق کارمند 20 درصد زیاد شده بود و بحران فساد مالی و اقتصادی نیز اقتصاد را فلج کرده این قطع کردن یارانه تان فقط به معنی کلاهبرداری و دزدی است و نه چیز دیگر. بهتره که دست به این کار نزنید.