دکتر امیر احمدیان در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین درباره ضرورت استفاده از ظرفیتهای اقتصادی دریای خزر نوشته است.

عضو هیأت علمی دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران در مطلب خود نوشته است:
«در سالهای گذشته صید ماهیان خاویاری و عمل‌آوری و صادرات آن، درآمدهای قابل توجهی به خزانه کشور وارد می‌کرد. اما با پیروزی انقلاب اسلامی و رکودی که در صنعت گردشگری این حوزه پدید آمد و پس از آن فروپاشی اتحاد شوروی و آلودگی آبهای دریا و در نهایت ورود شرکتهای نفتی به عرصه صنعت نفت کشورهای ساحلی (بجز ایران) سبب کاهش سطح صید و عمل آوری خاویار و رکود اقتصادی منطقه شد. .. به علت موقعیت قرارگیری کوههای البرز و اقلیم ساحل جنوبی، سواحل ایران از طبیعت بهتری نسبت به سواحل کشورهای دیگر برخوردار است، ولی صنعت توریسم هنوز خلاءهای بسیاری برای سرمایه گذاری و مدیریت دارد که با ساماندهی نوار ساحلی و مدیریت فضای فرهنگی و سیاسی منطقه، توریسم می‌تواند اشتغال و توسعه اقتصادی منطقه را بدنبال داشته باشد. موردی که به فراموشی سپرده شده است. از سویی نبود فعالیتهای حمل و نقل دریایی بین سواحل و بنادر قلمرو ایران، سیطره دریایی ایران را در خزر کاهش داده است.
این عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در ادامه مطلب خود آورده است:
«سرمایه گذاری در ایجاد و تأسیس خطوط بین بندری ایران در این دریا، می تواند به توسعه سیطره و نفوذ ایران در این دریا رهنمون شود. با اجرای مرحله دوم یارانه ها که سبب افزایش قیمت سوخت خواهد شد، کشتیرانی مسافری و باری، از نظر اقتصادی توجیه‌پذیرتر خواهد بود. جاذبه‌های طبیعی فراوان ساحل ایران می‌تواند اشتغال و کارآفرینی مناسبی برای جمعیت بیکار و در جستجوی کار نواحی ساحلی کشور فراهم آورد... اینکه چرا ایران تاکنون کشتیهای مسافری در این دریا نداشته و تصمیمی برای برقراری خطوط کشتی‌رانی مسافری بین بنادر ایران و همچنین بنادر ایران با دیگر بنادر نداشته است، خود مساله‌ای اساسی است که باید از سوی نهادهای مرتبط و مراکز تحقیقاتی در بخش اقتصاد و تجارت بین المللی بطور جدی و اساسی مورد ملاحظه و مطالعه قرار گیرد. اکنون در حوزه دریای خزر پتانسیلهای اقتصادی مناسبی برای بازار کالاها و خدمات ایران وجود دارد، که نیازمند جلب توجه مصرف کنندگان حوزه به این توانهاست.»
برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 339641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =