حقوق کارگران چینی یک میلیون و 800 هزار تومان، کارگران ایرانی 478هزار تومان/ مجادله برسردستمزد

درحالی که اعلام شده حداقل دستمزد تنها کفاف 22 درصد از هزینه های خانواده ها را می دهد، منازعات در مورد تعیین تکلیف سال آینده دستمزد ادامه می یابد.

 

آرش پورابراهیمی: برآوردها نشان می دهد کارگران ایرانی کمترین میزان حقوق را در میان کشورهای در حال توسعه دریافت می کنند. البته کشورهای افغانستان، پاکستان و سوریه دستمزد کمتری به کارگران خود می دهند ولی طی سال های گذشته کارگران ایرانی به سمت کشورهایی مانند عراق جذب شده اند. در کردستان عراق حقوق دلاری به کارگران ایرانی پرداخت می شود و حداقل با تبدیل دلار به ریال بخشی از مشکلات مالی کارگران جبران می شود.

مجادلات در مورد حداقل دستمزد در ایران همچنان ادامه دارد. با این حال برآوردها نشان می دهد کارگران ایرانی حتی از چینی ها که ارزان ترین کارگران جهان هستند، هم دریافتی ماهیانه کمتری دارند. هر کارگر چینی سالیانه 21 میلیون و 600 هزار تومان درآمد دارد، درحالی که میزان درآمد کارگران ایرانی براساس حداقل حقوق سالیانه 6 میلیون تومان است.

 برای سال ها، ارزان بودن دستمزد کارگران بخش تولید به مزیتی برای اقتصاد چین محسوب می‏شد و باعث شده بود که بسیاری از کارخانه ها بخش های تولیدی خود را به کشور چین منتقل کنند اما روند رو به رشد دستمزدها طی سال های اخیر باعث کمرنگ شدن این مزیت چینی ها شده است. اقتصاد چین سال گذشته کندترین میزان رشد اقتصادی از سال 1999 تاکنون را تجربه کرد و اکنون به نظر می‏رسد که دوران رشد دو رقمی اقتصاد چین به پایان رسیده باشد. دولتمردان چینی نیز تلاش می‏کنند تا توازن تازه ای را در اقتصاد این کشور شکل دهند به گونه ای که اقتصاد چین از یک اقتصاد صادرات محور به اقتصادی تبدیل شود که تقاضای داخلی موتور محرک رشد آن محسوب شود. به همین خاطر اگرچه افزایش دستمزدها از مزیت رقابتی بخش تولید چین در مقابل دیگر اقتصادهای نوظهور می‏کاهد اما به تقویت تقاضای داخلی در چین کمک می‏کند. در همین حال شاید طی سال های آینده اقتصادهای دیگری در منطقه  آسه آن (انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا) رشدهای صادرات محور را تجربه کنند؛ اقتصادهایی مانند اندونزی، ویتنام، کامبوج و حتی لائوس.

نمودار زیر میانگین دستمزد ماهانه در بخش تولید در کشورهای مختلف منطقه آسه آن را نشان می‏دهد. همانطور که می‏توان در نمودار مشاهده کرد، یک کارگر بخش تولید در چین در سال 1995 به طور میانگین ماهانه حدود 60 دلار درآمد داشته است اما اکنون درآمد او به حدود 600 دلار در ماه رسیده است. هرچند که دستمزدها در دیگر کشورهای منطقه آسه آن نیز طی این مدت رشد داشته اند اما رشد دستمزد در چین به مراتب چشمگیرتر بوده است.

خقوق

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 340632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 83
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    4 0
    دکتر جون باز خودتو با دیگران مقایسه کردی؟تو از اصول اولیه مقایسه چی بلدی؟
  • حق گو IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    5 0
    در زمانی که ارزش پول ملی کمتر یک ماه 70تا 80درصد کم میشه کالاها کمتر از یک سه ماه دو برابر میشه هیچ کس نگران اقتصاد وتورم نبود چه طور میشه که حقوق کارگر می خواهد افزایش پیدا کند یک ساله چانه زنی می شود وصحبت از تولید و ...... می زنند از خدا بترسید کارگر را تبدیل به برده نکنید کارگر وکارمند وحقوق بگیر در حقیقت درامد شان نصف شده این فشارها تا حدی قابل تحمل می باشه آنها را به حرام خوردن تشویق نکنید
  • بی نام IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    103 6
    پس چرا چنس به چين سفارش ميديم،اينچا كه نيروي كار ارزون تره در ضمن وقتي آنها جنسي را اينقدر ارزان ميدند حتما مشكلي هست،هيچ ارزاني بي حكمت نيست
    • دوست A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      8 0
      دوست عزیز هزینه دستمزد فقط ده تا دوازده درصد هزینه تولید است.در چین بقیه عوامل تولید بسیار ارزان و با کمک دولت تأمین می شود.
  • ایرانی IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    159 1
    بیچاره کارگزان ایرانی . دستمزها یه طرف، تورم یه طرف و ....
  • amir IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    556 2
    رسما اعلام کنید از ما بدبخت تر کسی نیست .
    • بی نام IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      34 2
      پس چرا چنس به چين سفارش ميديم،اينچا كه نيروي كار ارزون تره در ضمن وقتي آنها جنسي را اينقدر ارزان ميدند حتما مشكلي هست،هيچ ارزاني بي حكمت نيست،
    • بی نام A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      4 62
      ما از بهترین انسانها روی زمینیم .. این قدر کوته فکر نباشید همش که شکم نیست ....
    • پوریا A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      31 0
      امیر جان اعلام کردن نمیخواد همه ما میدونیم فقط جرات بیانشو نداریم دلم واسه ایرانی بودنم میسوزه...
    • من A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      24 0
      جالب اینجاست اونجا گرونی هم وجود نداره...
    • بی نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      4 20
      چرا هست . افغانستان و سوریه
    • بی نام A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      4 24
      حقوق ما كه ناچيزه ولي اين آمار درست نيست و اين مقايسه كه اصلا درست نيست. به عنوان نمونه عموي بنده كه به چين زياد سفر كرده و از نزديك ديده مي‌گفت از 5 صبح تا 9 شب كار مي‌كنند و يك وعده غذا بيشتر نمي‌خوردند. ضمنا 7 روز هفته كار مي‌كنند و فقط تعطيلات ساليانه دارند كه آن هم چندين روز در راه سفر به شهرشان مي‌گذرد. از نظر حقوقي هم خيلي كمتر از اينها گفتن
  • بی نام A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    283 4
    سریعتر بریم سربازی که بتونیم بعدش بریم چین کارگری :|
  • كارمند موجودي بد بخت A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    248 1
    "هر کارگر چینی سالیانه 21 میلیون و 600 هزار تومان درآمد دارد، درحالی که میزان درآمد کارگران ایرانی براساس حداقل حقوق سالیانه 6 میلیون تومان است." !!!!!
    • علی IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      19 0
      اینو به دلار حساب کنی میشه روزی 66 دلار!!! گوشت کیلویی ده دلاره!
  • حميد A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    86 2
    بخاطر پرداخت حقوق كم به كارگر ايراني كالاي مرغوب بدست نمي اوريم و اقتصاد ايران ضعيف شده و كارگر ايراني از كار خود مي زند و پرداخت حقوق خوب به كارگر چيني اقتصاد چين بالا برده و كالاهاي مرغوب در كشور خودشان مصرف مي شود و كالاهاي غير مرغوب صادر مي شود.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    6 1
    حقوق مهندس ایرانی 550 هزار تومان
  • بی نام IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    6 0
    اگه مدیریت خوبی بود با دنیا خوب بودیم ایران بهشت کارخانه داران و کمپانی های بزرگ بودش با این وضعیت
  • من IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    4 1
    سلام لطفاً در تحلیل حقوق مهندسین و کارمندان چینی رو هم با ایران مقایسه کنید
  • بی نام IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    4 0
    وقتی دلار گرون من خوشحال شدم چون فکر می کردم تبدیل به یه کشوری شبیه چین می شویم شرکت های خارجی برای مونتاژ به ایران می آیند اما نفهمیدم چرا این گونه نشد
  • یه مهندس کارگر IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    6 0
    و هجده درصد سالانه به حقوق اضافه میشه اما تورم ماهانه،حالا اونم چی چند برابر این درصد سالانه! خوب این نمودار صد در صد برای ما رو به کاهش تا نابودی!! من از همین تریبون به تمامی کمپانی های جهان میگم دیگر نیاز نیست برای دستمزد کمتر به چین بروید کارگران ما با کمترین دستمزد می توانند بهترین سود دهی را برای شما داشته باشند! کیفیت زندگی با این سیاست کارگر ی کشورمون برای شما بهتر از ما خواهد بود! ما سالهاست لایق بهترین ها چه عرض کنم حداقل ها نیستیم.
  • کارگر A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    65 4
    وااااای خوشبحالشون-چقد خوشبختن خدای من-اگه منم اندازه ی اونا می گرفتم الآن میلیاردر بودما-
  • بچه تهرون A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    77 10
    بنده مهندس شاغل در یکی از شرکت های پیمانکاری نفتی بودم و کارم خوزستان بود.خدا خیرش نده ،یکی از دوستان نشست پای ما و گفت بیا یرو کردستان عراق،یک شرکت سوئدی داره کارخانه فولاد می زنه،حقوق به یورو می دهد و....ما هم علی رغم مخالفت مسیولان شرکت و خانواده رفتیم،خدا شاهده بعد از 4 روز آن نزدیکی ها بمب گذاری شد و آن سوئدی هم کاسه کوزش را جمع کرد و رفت و کار تعطیل شد.(به بهانه عدم امنیت).فقط حقوق 4 روز من را داد و برگشت سوئد.ما هم از اینجا رانده و از آنجا مانده برگشتیم سرکار قبلی،گفتند که کس دیگری را جذب کرده ایم و برو تا خبرت کنیم.الان یک سال و نیمه قراره خبر کنند.من هم در تهران با حقوق یک پنجم قبلی مشغول به کار شدم.
    • بی نام IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      14 0
      باز خدا خیرش بده حقوق 4 روزه شما را داده اینجا بیا پیش ما تا چهار ماه حقوق نداری!!!!!
    • قاسم IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      11 1
      خود کرده را تدبیر نیست.اگر کمی اخبار تلویزیون می دیدی می دونستی تو کشوری که روزانه قریب 20 نفر در اثر بمبگذاری کشته میشود امنیت سرمایه گذاری وجود ندارد و دستی خودت را بدبخت نمی کردی.
    • مسعود A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
      2 2
      كار نميكني ننداز گردن اين و اون. كجاي كردستان نا امنه؟ برو ببين چه پيشرفتهايي دارن. خب ميرفتي يه جاي ديگه كار ميكردي. اونا كار قحطي نيست
    • بی نام IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
      4 0
      دوست عزیز شما شانس نیاوردی!! وگرنه چند نفر رو میشناسم که با کارگری توی اربیل الان توی تبریز بساز بفروش هستن !! جالب اینجاست که به من هم پیشنهاد دادن برم ولی نرفتم و الان پشیمونم
  • مدير اداري از اصفهان IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    11 0
    در ايران هم اگر كارفرما همه حقوق قانوني كارگر را بپردازد و اعمال كند مانند: عيدي، سنوات،اضافه كار، حق شيفت، طبقه بندي شغل(مانند حق سختي كار و يا سابقه كار و ...) حق اولاد، حق مسكن، بيمه ، اياب و ذهاب، يك وعده ناهار . حداقل ماهيانه يك ميليون تومان هزينه هر كارگر ساده است و كارگر نيز به طور متوسط حداقل 800 هزار تومان دريافتي دارد. اگر كارفرما عاقل باشد علاوه بر اينها رفاهياتي نيز در نظر مي گيرد كه حداقل معيشت كارگرانش تامين شود تا كار با كيفيت انجام دهند. اينجانب در شركتي با 300 نفر كارمند در بخش خصوصي كار مي كنم كه تمام موارد فوق را بيست سال است رعايت مي كند و البته هيچ حمايت دولتي هم نداشته ايم و بيشترين ضربه را هم از دولت خورده ايم. ولي شرافت و وجدان صاحبان سهام شركتمان ستودني است .
  • رضا IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    10 0
    حقوق مهندسین ایرانی حدود 1.000.000 تومان. خارج از ایران بالای 3000 دلار. بخدا هیچ جا بهتر از ایران برای سرمایه دارها نیست. با این حقوق ها مردم چکار کنند؟
  • بی نام A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    4 1
    کشور های اروپایی و امریکا اگه بدونن وضعیت اینطوری همه میان تو ایران کارخونه میزنند!‌ :دی یکی از دلایل اصلی که بیشتر شرکت های بزرگ تو چین کارخونه دارند هزینه تمام شده پایین تولید محصول هست. ایران میتونه کلید حل مشکل اقتصادی جهان باشه!!!!! خدا صبر بده به قشر زحمتکش کارگر....
  • مجی A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    5 0
    تو انگلیس هم حقوق کارگران 1000 پونده! از طرفی قیمت مواد غذایی از جمله تخم مرغ و برنج و سبزیجات از ایران ارزون تره!
  • یوسف IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    4 0
    متاسفانه حتی دستمزد ما از افغانها هم کمتر است.میتوانید بروید و بررسی کنید.
  • بی نام RO ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    390 2
    ماشالله گارگر چینی از مهندس های ما هم بیشتر درمیاره!
    • بی نام IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      23 0
      عمق فاجعه بیشتره هزینه ها تو چین هم یک سوم ایران هست
  • دانیال از مشهد IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    214 6
    ایران دیگه کاریش نمیشه کرد.
    • بی نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      15 0
      میشه !!!
  • بی نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    7 0
    خاک برسرمون کنند که چینی ها هم ارزششون ازمابیشتره حتی تو کشورخودمون............؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
  • بی نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    41 40
    دستمزد را باید با هزینه متوسط زندگی در آن کشور مقایسه کرد و همچنین شهری که در آن زندگی میکنند هم اهمیت دارد. ممکن است کارگری در شهرستان برابر یک تهرانی حقوق بگیرد ولی خرج زندگی در تهران بیشتر است و همچنین حقوق یک چینی فقط اجاره اش را کفاف دهد و برای ما پول زیادی باشد.
    • بی نام IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      3 1
      فکر کردی چین هم مثل ایرانه که همه مجبور باشن بیان تهران زندگی کنند.
  • سيامك IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    168 4
    هميشه حقوق كارگران و كارمندان پشت سره تورم در حال دويدن است...من نميدونم فقط چرا نميتونه بهش برسه؟؟؟
  • بی نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    چرا انقدر دروغ می نویسید با آمار های الکی همه می دونند فلاکت بار ترین زندگی رو چینی ها دارن و با حقوق کم کارگراشون یعنی نیروی کار ارزان تونستند یک غول اقتصادی بشن
    • بی نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      8 1
      معلومه كارفرما هستي بابا كمتر حق كارگرو بخور
    • بی نام IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      11 0
      20:30زیاد نگاه نکن .توهم میاره
    • بی نام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      10 0
      عزیزم فلاکت بارترین زندگی روکارگران ایرانی دارند که تموم پولشونو میدن اجاره خونه وپول برق وگاز و............ شب هم خودشون گرسنه میخابند تا بچه هاشون سیربخوابند...........!!!
    • بی نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      4 1
      مایه دار کار فرما
    • من جهان سومی ( یه آدم معمولی ) IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      0 15
      اصلا موندم چرا فقط دیسلایک می زنن ، بابا یه کم فکر کنید ، هر کس حاضره بره چین کارگری ، این چه نوع مقایسه ایه ؟ببینید چینی ها از کی شروع کردن به 3 وعده غذا خوردن ، همین کافیه! بابا با مردم روراست باشید !! همه میدونن یکی از بدترین شرایط کارگری را چینی ها دارن اما دریغ وقتی که بخوایم یه واقعیت را وارونه نشون بدیم ! ماست هم سیاه می کنیم ! سیاه
    • بی نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      11 0
      چرت نگو حتما سخنرانی ها رائفی پور رو گوش کردی!
    • بی نام IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      8 0
      دوست عزیز به گراف دقت کنید و متن رو هم مطالعه بفرمایید، سال 95همین طور بوده که شما میگید اما به تدریج و با افزایش رشد اقتصادی دستمزدها رشد داشتند. درست برعکس ما که به علت رکود تورمی دستمزدهامون به نرخ حقیقی مدام کاهش داشتن.
    • بی نام IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      26 0
      مثل اینکه خوابی!!! پاشو بابا!!
    • امید A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
      0 0
      عزیزجان اول یه تحقیق یکن بعدا پست بذار توی همه کشورها فقیر به کسی میگن که مرفه نیست اما توی ایران یه کسی میگن که نیازهای اولیه زندگی اش تامین نیست.ضمنا چینی ها اگه فقیر یاشن حکومتشون کمونیستی هست نه اسلامی!!!
  • بی نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    حقوق کارگر چینی 200 تا 400 دلاره ولی اگه هر کی مجوز میده بنده با قیمت ماهی 100 دلار کارگر چینی میارم که واقعا کار کنند نه روزی یه ساعت کار کنند و 7 ساعت دور خودشون بچرخند
    • بی نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      142 9
      عزیزم شما پولتوواسه خودت نگه دار.خداهیچ کس رومحتاج نامرد نمیکنه اینومطمئن باش..............
    • بی نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      6 0
      خواهش مي كنم شما برو به همون بساز بفروشيت برس و نون كار گرها را آجر نكن
    • بی نام A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      7 0
      منم با پنجاه دلار خودت رو استخدام میکنم تا بری اینور و اونور ... بگی
    • بی نام A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      8 0
      تو همون حقوق يك ساعت كاررو منصفانه وبه موقع بده ببين چطور بهره وري در كشورما هم بالا ميره...
    • بی نام A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      5 0
      پس چرا ورود نیروی کار خارجی به ایران تقریبا ممنوع هستش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ یکم فکر کنیم ،زود دنبال منفی مثبت دادن نباشید دوستان. نگارنده مطلب از شرایط کار در ایران هم آگاهی نداره در مورد دنیا صحبت میکنه. تو تهران نیروی کار "غیر متخصص" که با حقوق 480000 تومنی کار کنه وجود نداره. متوسط حقوق در پکن ماهانه 1440 یوان معادل 261 دلار هستش (2013). وضع کارگری خوب نیست درست،اما حال و روز کی خوب هستش این روزها؟؟؟معلم های عزیز،نظامی های دلیر،پرستاران فداکار و ..... کدوم کارفرما بدهکار بانک نیست و بیشتر از 40% ظرفیتش تولید میکنه؟؟؟؟؟
    • بی نام EU ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      3 2
      بنده بيخود كرد!!!!!
    • کارگر IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      3 0
      اون واقعا کارکنه رو که شما میگی بایددنبال کارگر افغانی بگردی تازه اونم نه اینایی که الان هستن اونایی که 10 سال پیش میشد پیداشون کرد.. شما میخوای ی نفر جای 2 نفر کارکنه که تو خواب ببینی (تو ایران هر کارگر حداقل جای3 نفر کار میکنن)
  • بی نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    3 0
    کم کم داریم رکورد همه چی رو میزنیم
  • بی نام A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    4 0
    این مقایسه دقیق نیست. طبق استانداردهای جهانی اقتصادی باید بر اساس برابری قدرت خرید باشه که اثرات نرخ ارز حذف بشه.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    8 0
    چیزی نمی تونم بگم جز این که خدا باعث و بانیش رو لعنت کنه همین.! پس ای ایرانی بشمار
  • بی نام A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    5 1
    با سلام من به چین و کشورهای دیگه کاری ندارم ولی حقوقی که در ایران به کارگر و کارمند پرداخت میشه خیلی توهین امیز است
  • بی نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    1 9
    کارگران چینی رو با مال ایران مقایسه نکنید من خودم رفته بودم از نزدیک کارشونو دیدم عین کامپیوتر و به صورت منظم کار میکردند برای خودشون هر کدومشون یک پا متخصص بودن!
  • بی نام A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    3 0
    نقطه مثبتش را ببينيم حالا وقت آن است كه با سياست درست كاري كنيم تا بخشي از صنعت چين به ايران با كارگر ارزانتر منتقل شود.
  • سیدعباس A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    4 0
    افزایش حقوق 18 درصدی - نمایش تورم 38 درصدی
  • سیدی A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    3 0
    حذف یارانه کارمندی - تحقیر و ناامیدی
  • بی نام A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    3 0
    دست مسئولين درد نكنه
  • بی نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    3 12
    با این که دلی خوشی از وضعیت کشور ندارم ! ولی این دروغه ! کارگرهای چینی با فلاکت زندگی میکنن ... تو یه ظرف هم غذا میخورن هم توش مدفوع میکنن ! حقوق ناچیزی میگیرن ! جایی که توش میخوابن مثل یه سوراخ موش تنگه وضعیت بهداشتی مناسبی ندارن ! کارگرهای چینی برده های کارفرماشونن ! نمیگم این آمار واقعیت نداره ! این امار شامل همه ی کارگرهای چینی نمیشه
  • ali IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    4 1
    اگه اینطوره چین هم به زودی سوقوت می کنه. چون کارگر ارزون کشیده بودش بالا.
  • بی نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    6 0
    حالا شماها هزینه زندگی را حساب نکردید. در ایران سه برابر درآمد هزینه زندگی است و در چین یک سوم درآمد هزینه زندگی . حالا فاصله بهتر فهمیده می شود. اینطور نیست؟ خبرآنلاین شما کماکان سانسور کن.
  • شهاب IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    5 0
    محمووووووووووووووووووووووووووووووووود :(
  • بی نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    4 0
    اشتباه نکنید چین حالا سومین اقتصاد جهانه وکارگراش هم درآمد بالایی دارند آن زمان گذشت که چینی ها با درآمد 100دلار زندگی می کردند آمارها هم کاملا با واقعیت همخوانی داره.
  • بی نام A1 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    3 0
    میانگین ساعت های کار مفید ما ایرانیا چه کارگر چه کارمند و ....... واقعا کمه تا وقتیم هم که اینو قبول نکنیم و درستش نکنیم هیچی درست نمیشه.
  • مهندس نفت و گاز A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    6 0
    من از سال 87 تا 93 با چینیها تو پروژه نفتی کشور خودمون کار میکردم ، ژائو دوست چینی من یک مهندس مکانیک تازه کار بود که اصلیتی روستایی داشت ، میگفت که کارگر ساده و بدون تحصیلات در سال 1387 ، 200 دلار میگرفته و این حقوق در سال 1392 به حدود 800 دلار رسیده ، ژائو و سایر مهندسها یا حتی سرکارگرهای باسابقه چینی که در بخش پیمانکاری در ایران کار میکردند ، 1500 دلار میگرفتند ، مهندسهای بخش نطارتیشون از 3000 دلار به بالا میگرفتند ، جالب اینجاست که تقریبا همشون برای کارآموزی و یادگرفتن کار به ایران آمده بودند و تجربه بالایی هم نداشتند و تمام کارهای اصلی و تخصصی را بچه های ایرانی به بهترین شکل انجام میدادند . تنها خصوصیت این چینیها این بود که دروغ نمیگفتند که البته بعدا خیلی دروغ گفتن هم یاد گرفتند
  • بي پول A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    4 1
    در اينكه افزايش قابل توجه دستمزد كارگري امكان گسترش بيكاري رو بدنبال خواهد داشت شكي نيست، اين دولت هست كه ميتونه با حمايت از بخش توليد و كارفرمايي هم از حقوق كارگرها دفاع كنه هم بخش توليد رو تشويق كنه كه حقوق واقعي رو به كارگرها بدن البته اگه برنامه ريزي مدون و كاملي وجودداشته باشه چون همه برنامه ريزيهاي ما يا يارانه هستش يا سبد كالا كه آخرش هم شكست ميخورن
  • بی نام IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    3 10
    این آمار کدوم قسمت چینه؟ من از خود چینی ها شنیده ام که مناطقی دارند که کارگران فقط به ازا دریافت خوراک و پوشاک و مسکن کار می کنند و هیچ دستمزدی پرداخت نمی شود
  • بی نام A1 ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    5 0
    وقتی ما با خودمون هماهنگ نیستیم بذار تو کف یه سبد کالا هم بمونیم......
  • هموطن EU ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    4 6
    من نمیدونم این خبر رو بر چه مبنایی زدین... شما دارید پول اونا رو تبدیل به ریال می کنید و قیمتشو به ملت میگین...حقوقی که برای ایران نوشتید به خاطر ارزش ریاله... اتفاقا درست هم هست و همین باید باشه...اگر اینطوریه مثلا یه اروپایی باید حقوقشو با کویت که بالاترین ارزش پول دنیا داره مقایسه کنه و بگه ... ای وااای..ای وااای... حقوق اروپاییا کمه...ای واای...مثل همین خبری که زدید.... اینقده آدم بیکار داریم که همینقدر هم پول گیرشون بیاد خدا رو شکر می کنن...اونوقت شما با پیشرفته ترین اقتصاد دنیا دارین پول و دستمزدتونو مقایسه می کنید؟...جناب خبر آنلاین... لطف کن این نظمو تایید کن...متشکرم
  • بی نام A1 ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    2 1
    ما فکر میکردیم با اینکه اقتصاد چین قوی هست مردمش فقیر هستن!
  • بی نام A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    5 0
    نیروی کارمون ارزون تره مواد اولیه مثل نفت و مواد معدنی و خیلی چیزای دیگه داریم ولی اجناسمون از همه جا گرون تره. بنازم به این دلال ها که دارن واسه خودشون میتازن. البته دولت واسه خودش بزرگترین دلاله
  • کارگر A1 ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    0 0
    واقعا اگه راست باشه خوش به حالشون.پدرمون در میارن کلی توهین وتحقیرمون میکنن آخر ماهم یه شندر غاز میدن بهمون که باز اینم شکر میکنیم چون توکشوری زندگی میکنیم که دکتراش بیکارن اچه برسه به ما ها
  • احمد A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    0 0
    تازه حالا میگن تو دنیا ارزون ترین کارگران رو چین داره ! بدا به حال ما .......
  • مهدی IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    1 0
    عزیز داداش من تایید زدم نظر جنابعالی الان نقد می کنم علت اینکه هموطنان دیگر قیاس می کنن اینه که دولتمردان ما وقتی می خواهند موردی را قیمت ببرن بالا مثلاً حامل های انرژی صحبت از قیمت جهانی می کنن ؟! چرا ما نباید حقوقمون جهانی نباشه؟!