۰ نفر
۱۳ دی ۱۳۸۸ - ۲۰:۳۹

تحلیلگران و مقامات امریکایی گفتند این کشور و چین در ماههای نخست امسال مسیر دشواری را در پیش خواهند داشت زیرا به نظر می رسد واشنگتن مصمم است به تایوان سلاح هایی بفروشد.

پیش بینی می شود دولت باراک اوباما رئیس جمهور امریکا با فروش تسلیحات نظامی به ارزش چند میلیارد دلار به تایوان موافقت کند. این توافق تسلیحاتی شامل بالگردهای بلک هاوک ، سامانه های ضد موشکی به تایوان و احتمالا بررسی درباره طراحی و ظرفیت تولید زیر دریایی های دیزلی برای تایوان است که چین ان را بخشی از خاک خود می داند.

اوباما همچنین خود را برای دیدار با دالای لاما رهبر معنوی بودائیان تبت که پکن وی را فردی جدایی طلب می داند اماده می کند. اوباما در تلاش برای نشان دادن حسن نیت خود به چین سال گذشته از دیدار با دالای لاما خودداری کرد و این اقدام وی به مهم ترین عنوان روزنامه ها تبدیل شد.

این نخستین بار در بیش از یک دهه بود که یک رئیس جمهور امریکا در زمان سفر اتفاقی رهبر معنوی بودائیان به واشنگتن با وی دیدار نکرد. پیش بینی کاهش سطح روابط دو جانبه چین و امریکا در حالی مطرح می شود که دولت اوباما تلاش می کند روابط نزدیک تری با پکن برقرار کند.

بن رودس معاون مشاور امنیت ملی امریکا گفت " کاخ سفید امیدوار است لطمه به روابط چین و امریکا محدود باشد. روابط امریکا و چین اکنون به تنهایی بسیار گسترده تر و عمیق تر از هر موضوع دیگری است . دو کشور اختلاف هایی دارند ولی ما نشان داده ایم که در خصوص موضوعات مهم جهانی و منطقه ای مانند بهبود وضع اقتصاد ، منع گسترش سلاح های هسته ای و تغییرات اب و هوایی با یکدیگر همکاری می کنیم زیرا این کار به نفع طرفین است ."

در پی توافق متزلزل سیاسی امریکا با چین در خصوص تغییرات اب و هوایی در نشست کپنهاگ ، هنوز تنش هایی بین دو کشور در برهه ای حساس از زمان وجود دارد. امریکا در خصوص سه موضوع مهم بین المللی یعنی ایران ،کره شمالی و تجدید ساختار اقتصادی چین به شکلی که مردم ان بیشتر مصرف کنند و کمتر صادرات داشته باشند به کمک پکن نیاز دارد.

چین اخیرا از بیانیه شدید اللحن اژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران حمایت کرد در عین حال پکن همچنان با تشدید تحریم ها که اوباما اعلام کرده است سال دو هزار و ده ان را پیگیری می کند به مخالفت می پردازد.

امریکا همچنین خواستار ادامه یافتن حمایت چین از اجرای تحریم ها بر ضد کره شمالی و فشار اوردن بر این کشور برای بازگشت به مذاکرات خلع سلاح هسته ای است.

مقامات امریکایی اعلام کردند اطمینان دارند چین در خصوص فروش تسلیحات و دیدار با دالای لاما واکنشی منفی نشان خواهد داد. مقامات امریکایی دست کم پیش بینی می کنند که هو جینتائو رئیس جمهور چین در نشست برنامه ریزی شده سران که قرار است ماه اوریل در خصوص امنیت هسته ای برگزار شود شرکت نخواهد کرد.

چین همچنین ممکن است گفتگوی از سر گرفته شده امریکا با ارتش خود را که یکی از اهداف اصلی کاخ سفید در خصوص پکن به شمار می رود متوقف کند. در خصوص هر گونه امیدواری به همکاری چین در افغانستان نیز تردیدهایی بوجود می اید.

تحلیلگران گفتند یکی از نشانه های اینکه واکنش چین محدود خواهد بود به دیدار ماه نوامبر اوباما با هو مربوط می شود. هو زمانی که درباره فروش احتمالی سلاح های امریکایی به تایوان سخن می گفت از کلمات

" سلاح های پیشرفته " استفاده کرد. مقامات امریکایی معتقدند این سخن به چند فروند جنگنده اف شانزده اشاره می کند که تایوان خواستار دریافت انها است ولی به گفته منابع امریکایی این هواپیماها این بار در فهرست فروش تسلیحات به تایپه قرار ندارند.

ژو ون جونگ سفیر چین در امریکا زمانی که از وی درباره احتمال فروش تسلیحات به تایوان و دیدار دالای لاما پرسیده شد گفت " امیدوارم اوباما این اقدامات را انجام ندهد زیرا ما تازه دیدار بسیار موفقی داشته ایم."

تحلیلگران و مقامات امریکایی متوجه عرض اندام تازه چین شده اند که یک مقام ارشد امریکا ان را " حس پیروزی " نامیده است.

موضوع به این احساس چین مربوط می شود که بحران اقتصادی جهان برتری اقتصاد تحت کنترل چین و نظام سیاسی مستبدانه ان را ثابت کرد و نیز ثابت شد غرب بویژه امریکا در حال نزول است.

این احساس پیروزی در زمان مذاکرات نشست اب و هوایی کپنهاگ نیز اشکارا دیده می شد. چین در دیدارهایی که برای سطح روسای کشور تدارک دیده شده بود ، فقط یک معاون وزیر امور خارجه را فرستاد . نمایندگان چین اشکارا با همتایان امریکایی خود درگیر شدند و در زمان اوج این کنفرانس ، تیم امنیتی چین تلاش کرد مانع از ورود اوباما و افراد همراه وی به نشستی شود که ون جیابائو نخست وزیر چین ریاست ان را بر عهده داشت.

بونی گیلیزر کارشناس امور چین در مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی گفت " اگر چین واقعا به نزول امریکا اعتقاد دارد و اینکه چین به زودی به عنوان یک ابرقدرت ظاهر می شود ، چینی ها ممکن است درصدد برایند با روش هایی از واشنگتن پیشی گیرند و این موضوع مشکلات واقعی بوجود خواهد اورد."

برخی تحلیلگران نیز معتقدند تلاش دولت اوباما برای افزایش روابط با چین و اعلام اینکه نیاز امریکا به چین بیشتر از نیاز این کشور به امریکا است نیز موجب افزایش غرور چینی ها شده است.

جان پامفر تواشنگتن پست سوم ژانویه

کد خبر 34188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =