تسنیم نوشت:

رئیس قوه قضائیه با بیان این که باید نگاه کاربردی به علم اصول داشته باشیم گفت: علم اصول مهم‌ترین ارکان و ابزار استنباط احکام شرعی است که باید مورد اهتمام قرار گیرد.
به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله آملی لاریجانی در سومین مجمع عمومی انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم که در سالن همایش‌های دبیرخانه انجمن‌های علمی برگزار شد، درباره اولویت‌های دانش علم اصول به ایراد سخن پرداخت.
او تشکیل انجمن‌های علمی حوزه را در راستای تولید علم و ترویج علوم دینی ضروری دانست و گفت: تشکیل انجمن‌های علمی حوزه، حرکت خوبی را در مسیر تولید آثار علمی آغاز کرده است.
رئیس قوه قضائیه در باره علم اصول گفت: مهم‌ترین ارکان و ابزار استنباط احکام، علم اصول است که در کنار دیگر مقدمات، از الزامات اجتهاد می‌باشد، با توجه به این که از مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظایف حوزه استنباط احکام شرعی است، بنابراین لازم است در عرصه اصول فقه، اهتمام جدی‌ داشته باشد.
او با اشاره به ضرورت ترویج علم اصول در حوزه خاطر گفت: علم اصول، علم زنده‌ای است که در بسیاری از عرصه‌ها کاربرد دارد؛ به گونه ای که بسیاری از علما و بزرگان حوزه در این عرصه فکر و پژوهش کرده‌اند.
آیت الله آملی لاریجانی با تأکید بر این که علم اصول، علم زنده‌ای است، گفت: علمای بزرگ با کارهای علمی و تحقیقاتی گسترده، علم اصول را به ما رسانده‌اند؛ امروز نیز باید نگاهی کاربردی به علم اصول داشته باشیم و آن را علمی زنده بدانیم.
وی به برخی موضوعات لازم برای علم اصول که باید مورد توجه قرار گیرد، اشاره کرد و گفت: از جمله این موضوعات، ماهیت حکم و موضوع اعتبارات است که لازم است تعالیم موجود در این عرصه و نگاه بزرگان به آن منقح شده و در اختیار نسل امروز قرار گیرد.
رئیس دستگاه قضا به نقش پژوهش در حوزه اشاره کرد و گفت: از جمله مباحثی که درمیان اساتید و تلامیذ مطرح است، میزان لازم برای تتبع در علم اصول می‌باشد. باید بدانیم اساتیدی که در این عرصه سخن گفته و آثاری ارزشمند نگاشته‌اند؛ نباید تنها به برخی از آنها بسنده کنیم، زیرا عرصه بزرگی در این مسیر در پیش روی ما قرار دارد.
او با بیان این که عرصه‌های تدریس، کتابت و تدوین و پژوهش تعطیل بردار نیست، گفت: در پژوهش مسئله‌ای به نام توقف وجود ندارد؛ باید تا جایی که امکان دارد، به دنبال کارهای علمی و پژوهشی باشیم.
آیت‌الله آملی‌ لاریجانی گفت: البته دراین عرصه کارها باید تقسیم شود تا از انجام کارهای علمی و پژوهشی موازی و تکراری پرهیز گردد. هر کسی باید بخشی از کار را عهده‌دار شده و آموخته‌ها و دست‌آوردهای خود را به دیگران منتقل نماید.
او گفت: در این عرصه استفاده از امکانات روز برای تسریع در امر پژوهش ضروری و لازم است.
45231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 342880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =