سال نو مبارک... یکسال جدید پیش روست. شاید با آروزهای جدید و شاید هم به امید برآورده شدن آروزهای قدیمی... امسال هم در نوروز 93 به سیاق سال گذشته همراهتان خواهیم بود تا تعطیلات عید را خوشمزه‌تر طی کنید؛

برای روزهایی که به گردش می‌روید، برای روزهایی که احتمالا میهمان دارید، برای روزهایی که وقت و چه بسا حوصله برای پخت و پز مفصل ندارید، خلاصه اینکه برای همه این‌روزها در تعطیلات نوروز کنارتان هستیم و با ایده‌های غذایی کمکی هر چند مختصر و مفید را پیش رویتان می‌گذاریم بلکه دغدغه آشپزی‌ برای شما در تعطیلات اندکی کم شود.

آنچه مسلم است اینکه در روز 29 اسفند که مترادف شده با شب عید، ماهی به عنوان بخش لاینفک قصه عیدانه میهمان بیشتر سفره‌های ایرانی است. پس در اولین پیشنهاد سراغ طبخ ماهی سفید می‌رویم که گرچه تیغ‌هایش بلای جان است اما باز هم نمی‌توان عطای خوردنش را به لقایش بخشید. برای خیلی‌ها یکی از لذت‌های خوردن ماهی سفید در همان جداکردن گوشت از استخوان است و بعد بر بدن زدن مزه‌ای که بع مزه شب عید معروف است.

 

مواد لازم:

ماهی سفید: یک عدد

روغن زیتون: یک پیمانه

آب لیمو: نصف پیمانه

نمک و فلفل: به میزان لازم.

روش تهیه :

1- در ابتدای کار باید با کمک یک چاقوی تیز فلس‌های ماهی را جدا کنید. بهتر است در اولین مرحله حسابی مراقب انگشتانتان باشید.

2- در مرحله دوم زیر شکم ماهی را با همان چاقوی تیز سر تا سر باز کنید و به کمک همان چاقو تمام محتویات داخل شکم ماهی را خالی کنید. مراقب باشید چیزی جا نماند!

3- در سومین مرحله ماهی را بشویید و در نهایت آن را خشک کنید.

4-  کمی از روغن زیتون را با کمی آب لیمو و البته اندکی نمک و فلفل ترکیب کنید و خوب هم بزنید تا حسابی مخلوط شود ، سپس به عنوان سس این ترکیب را داخل شکم ماهی بمالید.

5- ماهی را در ظرف مناسبی که برای طبخ آن انتخاب کردید قرار بدهید. ظرف ترجیحا لعابی باشد. بقیه روغن زیتون را با بقیه آب لیمو و نمک و فلفل مخلوط کنید و داخل ظرف بریزید و البته ماهی را هم درون ظرف بگذارید و اجازه بدهید ماهی شما روی حرارت ملایم پخته شود.

6- فراموش نکنید در ظرف را هنگاهی که ماهی در حال پخته شدن است حتما ببندید. در ضمن گاهی به ماهی که به آرامی در حال طبخ است سر بزنید. سسی که داخل ظرف ریخته‌اید و ماهی با آن در حال پخته شدن است باید اندازه یکی دو قاشق ته ظرف باقی بماند. در ضمن بهتر است مراقب باشید ماهی بر اثر پخته شدن بیش از حد له نشود.

7- بعد از اینکه ماهی پخته شد آن را درسته بدون اینکه له و یا تکه تکه شود از ظرف خارج کنید و خیلی تمیز پوست آن را از گوشتش جدا کنید.

8- می‌توانید اطراف ماهی را با هر خوراکی که باب طبع شماست تزئین کنید تا شمایل غذای شما هم مانند مزه‌اش بی‌نظیر شود.

 

نکته :

- اگر احیانا از کلسترول و چربی بالای خون رنج نمی‌برید ، بیماری قلبی ندارید ، کبد چربی در کار نیست و خلاصه هر مشکلی که چربی بتواند آن را حاد کند ، می‌توانید به جای روغن زیتون از کره آب شده هم در همان اندازه روغن زیتون استفاده کنید. شک نکنید که ماهی شما خوشمزه‌تر خواهد شد اما باز هم شک نکنید که اول سلامتی شما حائز اهمیت است و مزه غذا در درجه بعدی اهمیت قرار دارد!

- در این روش ماهی شما به طور مستقیم سرخ نمی‌شود بلکه بیشتر همراه سس خود طبخ خواهد شد بنابراین اگر از کره آب شده استفاده نکنید قطعا چون ماهی مستقیم سرخ نمی‌شود غذای سالم‌تری را نوش جان می‌کنید.

 

نکته ادبی:

حواستان به زمان طبخ ماهی باشد. برای مغز پخت شدن ماهی زمان کافی را در اختیار آن بگذارید. زمان را هیچگاه دست کم نگیرید. ژوزه ساراماگو در کتاب دخمه خود می نویسد زمان مانند مسئول برگزاری مراسم می ماند. هر کسی را سر جای خودش می نشاند...

 

فردا چی بخوریم؟

خوراک ساده فیله مرغ... روز اول عید است و اصلا بعید نیست وقت کافی برای پخت و پز داشته باشید پس سراغ ساده ترین ها می رویم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 345412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرج IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    21 5
    مرد حسابی تخم مرغ کیلوی خداتومن ماهی سفید سفارش میدی این غذا ها واسه بچه های بالاست
  • بی نام A1 ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    17 7
    ماهی های جنوب هم خوشمزه تر هستند و هم ارزانتر. چرا شما همیشه تبلیغ ماهی سفید می کنید؟
  • امیر A1 ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    5 6
    ایرج جان اگر ساکن تهرانی ، باعث افتخارمه ماهی شب عیدت مهمان من باشی .
  • ایرانی A1 ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    6 7
    کی گفته همه ایرانی‌ها شب عید سبزی پلو با ماهی (اونم سفیدشو) درست می‌کنن! اکثر ایرانی‌‌ها که تا چند صد کیلومتریشون این جور ماهی نبوده پس چطور بخشی از فرهنگشون شده! والا.
    • بی نام A1 ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۵
      3 0
      دقیقا به همین قاعده می خوام بگم این خیلی بده که یک فرهنگ خاص تبلیغ می شه بدون توجه به فرهنگ مردمان دیگر من خودم کرد ام ما کردها عادت مان است رشته پلو یا عدس پلو بپزیم البته آش دوغ حتما هست آن هم با گیاهان کوهی.