خودروسازان در سال 1393 سیاست وزارت صنعت و معدن در خصوص افزایش تولید را دنبال خواهند کرد

احمد نعمت‌بخش*:

خودروسازان در سال 1393 سیاست وزارت صنعت و معدن در خصوص افزایش تولید را دنبال خواهند کرد. ما سالی که گذشت مشکلات متعددی داشتیم که از جمله آن می‌توان به تحریم‌های داخلی و خارجی اشاره داشت. بر این باوریم که تحریم‌های داخلی 70 درصد و تحریم‌های خارجی 30 درصد مشکلات خودروسازی را تشکیل می‌دهند. از جمله مشکلات داخلی صنعت خودرو سیستم قیمت‌گذاری زیر ارزش ذاتی، بوروکراسی قیمت‌گذاری، عدم تسهیلات‌دهی بانک‌ها به خودروسازان و تحریم‌های خارجی است که مجموعاً باعث شد تا امسال خودروسازان حداکثر 750 تا 800 هزار دستگاه تولید کنند. این سطح تولید نسبت به سال قبل بیش از 100 هزار دستگاه کاهش را نشان می‌دهد و نسبت به سال 1390 که یک میلیون و 600 هزار دستگاه بود چیزی حدود نصف است. به هر ترتیب ما برنامه داریم که در سال 1393 افزایش تولید تا سطح یک میلیون و 100 تا 200 هزار دستگاه را داشته باشیم. امیدواریم که وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با ما همکاری کند تا قیمت‌ها در صنعت خودرو آزاد اعلام شود. چرا که ما متاسفانه در سال 1391، چهار هزار میلیارد تومان ضرر کردیم. در سال 1392 هم حدود هزار میلیارد تومان زیان دیده‌ایم. با وجود اینکه در تبصره2 ماده 101 برنامه پنجم توسعه قانونگذار به دولت‌ها تکلیف کرده است که اگر قیمت کالایی کمتر از واقعیت تعیین شد، دولت کمک زیان بپردازد، متاسفانه نه در دولت آقای احمدی‌نژاد و نه در دولت آقای روحانی این کمک زیان به ما نرسید تا در مجموع دو سال اخیر، پنج هزار میلیارد از توان خودروسازان کاسته شود و خسارت ببینیم.

تمامی سهامداران ایران‌خودرو و سایپا و بخش خصوصی خودروسازان متضرر شده‌اند. اگر دولت این پنج هزار میلیارد خسارت را به ما بدهد ما می‌توانیم به صورت یکجا تمامی بدهی قطعه‌سازان را بدهیم. این درخواست در قانون آمده است و خواسته ما فراقانونی نیست. همان‌طور که به استناد تبصره2 ماده 101، در سال 1392 دولت اعلام کرد می‌خواهد به شیر 300 میلیارد تومان بدهد تا گران نشود، پس برای صنعت خودروسازی هم بایستی این یارانه داده شود. امیدواریم در سال آینده دولت این اجازه را بدهد که یک اقتصاد آزاد داشته باشیم و بتوانیم خودمان قیمت‌گذاری کنیم. البته پیش‌بینی می‌کنیم اگر هدفمندی یارانه‌ها در مرحله دوم روی خودرو تاثیر نگذارد، بین 5 تا 15 درصد افزایش قیمت در خودرو خواهیم داشت. اما در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها که انرژی گران خواهد شد، برای خودرو توقع کمک از دولت را نداریم چرا که قانونگذار پیش‌بینی کرده 30 درصد درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی به صنعت اختصاص یابد. ما انتظار داریم دولت به صنایعی مانند ریخته‌گری، فولاد‌سازان، آلومینیوم‌سازان و شیشه‌سازی که انرژی‌بری زیادی دارند، از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی کمک کند. چرا که گران شدن محصولات این صنایع روی قیمت خودرو تاثیرگذار خواهد بود.

برای مثال خودرو بین 500 تا 600 کیلو ورق مصرف می‌کند. ورقه‌ای را که قبلاً 570 تومان خریداری می‌شد اکنون دو هزار تومان می‌خریم. یا مثلاً 100 کیلوگرم آلومینیوم در خودرو مصرف می‌شود. آلومینیومی که قبلاً 2500 تومان می‌خریدیم اکنون هشت هزار تومان است. مواد پلیمری حدود 70 کیلوگرم استفاده می‌شود که نرخ آن در گذشته 1570 تومان بود و اکنون 5700 تومان است؛ لذا نهاده‌های تولید به هر نسبت افزایش قیمت داشته باشند، به همان نسبت در افزایش قیمت خودرو تاثیرگذار است. پس علاوه بر 5 تا 15 درصد افزایش قیمت، امکان افزایش بیشتر قیمت خودرو به دلیل گران شدن نهاده‌ها نیز وجود دارد. در خصوص فرمول قیمت‌گذاری، ریاست شورای رقابت قصد اصلاح فرمول را دارد. چون فرمول فعلی شورای رقابت چند ایراد دارد. اول اینکه قیمت مبنای آن قیمت فروردین 1391 است که این قیمت 14 درصد زیر قیمت واقعی است. همین قیمت فروردین سال 1391 باعث شد تا ما در این سال، چهار هزار میلیارد تومان ضرر کنیم. بارها هم اعلام کرده‌ایم که در این فرمول بایستی قیمت پایه اصلاح شود. دوم اینکه ارز محاسبه‌شده در این فرمول ارز 2500 تومان است. در صورتی که ما از ارز آزاد استفاده می‌کنیم. البته خوشبختانه در چند وقت اخیر قیمت ارز آزاد کم شده و زیان خودروسازان کمتر شده است. به عنوان مثال ایران‌خودرو در شش‌ماهه اول سال 450 میلیارد تومان زیان کرد و یا شرکت سایپا در همین مدت، 273 میلیارد تومان ضرر کرد. در ادامه و طی 9‌ماهه سال 1392 زیان شرکت ایران‌خودرو 475 میلیارد تومان شد.

دلیل آن هم کاهش قیمت ارز و رفع اندکی از تحریم‌ها بود. نیاز نبود اقلامی که از خارج وارد می‌شد چند کشور را دور بزند؛ لذا بخشی از هزینه‌های خودروسازان کاسته و زیان کم شد. البته ما همچنان در زیان هستیم. آقای نعمت‌زاده وزیر صنعت نیز دستور دادند  قیمت‌ها تا پایان سال افزایش پیدا نکند. ولی به هر ترتیب ما مجبوریم در سال آتی افزایش قیمت داشته باشیم. ضمن اینکه خودروسازان برای کسب رضایت مردم در تلاشند تا توسعه محصولات را در برنامه خود داشته باشند. چرا که در استراتژی صنعت خودرو پیش‌بینی شده که در افق 1404، پنج پلت‌فورم داشته باشیم و از هر پلت‌فورم هم پنج خودرو بگیریم. پس در افق 1404 باید 25 خودرو روز داشته باشیم و بر اساس پیش‌بینی از سه میلیون خودرو تولیدی، یک میلیون را صادر کنیم. تحریم‌های سال‌های اخیر باعث شد تا توسعه محصول خودروسازان به موقع انجام نشود و امیدواریم با رفع تحریم‌ها از جمله حمل و نقل پول این امر به موقع صورت گیرد و هرچه سریع‌تر خودروهای قدیمی 20 تا 30 سال گذشته را از گردونه تولید خارج کنیم تا رضایت مردم حاصل شود. ایران‌خودرو نیز از تیر سال 1393 خودرو دنا را تولید خواهد کرد و سایپا هم مدل‌های متنوعی را تولید می‌کند.

برای خودروهای قدیمی مانند پژو 405 و پراید در حال ارتقای کیفی هستیم، منتها خودروهای قدیمی تا حدی قابل اصلاح است. البته در سال 1394 تولید این دو خودرو متوقف خواهد شد. چرا که با افزایش تیراژ خودروهای جدید از تیراژ قدیمی‌ها کاسته می‌شود و به صفر می‌رسد. شرکت‌های خودروسازی بین‌المللی اظهار تمایل کرده‌اند که همکاری‌شان را با ما ادامه دهند، منتها ما قطعاً برای محصول جدید خود مناقصه بین‌المللی خواهیم داشت. یعنی اینکه برای محصول جدید هیات مدیره تشکیل می‌شود و شرایط مناقصه را اعلام می‌کنند. مثلاً یک خودرو باید رقابتی باشد و قیمت و کیفیت مناسب داشته باشد تا بتوانیم در بازار هدف کمپانی مادر خودرو جدید را صادر کنیم و این که انتقال دانش فنی صورت بگیرد تا ما بتوانیم قطعات را در داخل تولید کنیم و از توان قطعه‌سازی خودمان استفاده کنیم. مجموعه شرایطی به مناقصه گذاشته می‌شود و هر کمپانی اعم از آمریکایی، فرانسوی، کره‌ای و... شرکت می‌کنند و هرکدام برنده شوند با آن قرارداد می‌بندیم.

البته این امر مشروط به رفع تمامی تحریم‌هاست. در خصوص تعرفه خودروهای وارداتی ما نظر خود را به دولت داده‌ایم و حساسیت زیادی در این بخش نداریم. اگر دولت تعرفه خودروهای خارجی را زیاد هم بکند، به خاطر حمایت از صنعت خودرو نیست، بلکه به خاطر این است که درآمدی داشته باشد. همچنین اگر گاهی مشکلاتی را برای واردات خودرو ایجاد می‌کنند، باز هم به دلیل حمایت از صنعت خودروسازی داخلی نیست، بلکه به این دلیل است که خودروهای وارداتی ارزبری بالایی دارد و فشار زیادی به ارز وارد می‌شود؛ لذا اگر دولت بخواهد تسهیلات ارزی برای واردات خودرو فراهم کند، ارز زیادی می‌طلبد و قیمت آن نیز در بازار آزاد افزایش خواهد یافت؛ لذا ما در این حوزه اظهارنظر زیادی نمی‌کنیم و در اختیار دولت است. ما از دولت می‌خواهیم کاری را که در تمام دنیا می‌شود انجام دهند. در تمامی کشورها دولت‌ها در قیمت‌گذاری خودرو وارد نمی‌شوند. اجازه بدهند ما خودمان قیمت‌گذاری کنیم. برای واردات هم که تعرفه 40 درصد است و تعرفه بالایی نیست. این حرف ما نیست بلکه حرف اقتصاددانان است. چرا که وقتی اختلاف بهره بانکی ایران با خارج بیش از 20 درصد است، وقتی که ایران‌خودرو و سایپا بین 30 تا 50 درصد نیروی مازاد دارند و نمی‌توان آنها را کنار گذاشت، فضای کسب‌ و‌ کار مناسبی نداریم. ما از دولت تدبیر و امید می‌خواهیم در سال 1393 قیمت‌گذاری را به ما بسپارد.  

*دبیر انجمن خودروسازان ایران

3939

کد خبر 347306

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 77
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهران A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    34 2
    چرا بیست روز به عید که گزارش مجلس از خودروسازی ارائه شد دیگه هیچ کس بهش نمیپردازه تا این اقای نعمت زاده به راحتی حرف از افزایش قیمت نزنه تازه جالبه تعرفه واردات را هم میگه به خاطر ما نیست به خاطر درامد دولت هست کاش واقعا تعرفه واردات صفر می شد تا ببینیم دیگه کی این اشغال های داخلی را میخره و سوار میشه
  • بی نام A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    139 0
    شما بازارو آزاد کنید اصن 100 درصد قیمت داخلیا رو بالا ببرید!!!! مشکل ما قیمت نیس مشکل انحصاره که باعث میشه شما هر قیمتی بدی مردم مجبور بشن جنس شمارو بخرن!!!!!! خدائیش خیلی بی انصافیه خیلی
  • محسن IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    45 0
    چندین سال هستش که در این کشور داریم زندگی می کنیم و اکثر خودروهای 40 50 سال قبل اروپا رو با انواع و اقسام نام و برند به مردم قالب کردن و قیمت هاشونم هم داره بی هیچ توجیهی افزایش پیدا میکنه! بعد انتظار پیشرفت در زمینه اقتصاد و خودکفایی داریم! متاسفانه قشر متوسط جامعه هم همیشه پرچم دار خرید این خودروها بوده و خواهند بود چون گزینه و انتخاب دیگه ای ندارن!
  • بی نام A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    142 1
    شما که داری ضرر میدی چه اصراری داری هنوز تولید کنی؟ برو خونت بگیر بخواب!
  • محمد A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    204 2
    برا من این خودرو سازان حکم جیش العدل رو دارن!
  • من IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    88 0
    آقا تو رو به خدا غصه ما را نخور.......... اگه براتون نمی صرفه تولید نکنید ما ناراحت نمی شیم....... آخه شما چرا این قدر نگران ماهستی......... دو دستی چسبیدید به این انحصار لعنتی و هر بلایی سر مصرف کننده می آرید که نگو و نپرس....... اون از پیش فروشتون...... اونم از تحویل محصولات با کیفیتتون سر موعد مقرر
  • مهدی A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    59 0
    از ماست که بر ماست .................
  • بی نام A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    54 0
    هر سال یا گرونتر میشه یا بی کیفیت تر . ماهم مجبوریم بخریم ومیخریم. اگه واقعا صرف نمیکنه چه اصراری به تولید داخلی داریم؟ درش رو ببند واردات هم آزاد. خیال همه هم راحت. مرگ ومیر هم کمتر. والاااااااا
  • محمد IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    33 1
    بسیار عالی اگر امکان داره بیش از 100 درصد افزایش بدید خریدن یک آهن پاره به نام تیبا با قیمت بیش از 100 میلیون حس خوب ایرانی بودن رو به انسان القا میکنه.
  • hgggh IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    21 0
    والله شما به ما گفتید یارانه رو قطع میکنید شاید یکی ماشین بخره و دیگری نخره و این عدالت نیست و با این شعار به این جا کشوندید الان دوباره میخواید یارانه بدید به صنعت و دیگر محصولات و فقط راهی برای گرانی باز کردید ممنون از مسئولین راست گو
  • بی نام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    18 6
    پراید شد 25 میلیون
  • فرشید IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    22 0
    جیگرم جیگرم جیگرم!!!!!!!
  • بی نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    21 2
    هیچ کس به فکر مردم نیست...تنها راه برخورد با این دو به اصطلاح خودروساز این هست که تعرفه واردات صفر شود...
  • بی نام A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    43 0
    مگه نه اینکه نظر مصرف کننده مهمه؟! پس چرا نظرات کسانی که قراره بطور مستقیم با این موضوع روبرو بشن رو نشون نمی دید؟؟!!! چرا کسی نظر مصرف کننده رو نمی پرسه؟؟!!
  • وحید IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    25 0
    مردم نخرند بهتر خودروی بی کیفیت گران بدون ایمنی خریداری نشه بهتره
  • بی نام A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    36 0
    اینهمه مقاله و اعتراض ... اخرش 5 الی 15 درصد افزایش قیمت؟!!! رو که نیست سنگ پای قزوینه
  • علی IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    7 23
    ما از مسئولان متشکریم که می خواهند تیراژ خودرو پراید و 405 رو در سال 94 متوقف کنند
  • جمشید ن A1 ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    23 0
    بنظر من تولیدات فعلی کارخانجات ایران خودرو و سایپا متوقف بشه بهتره بجاش می تونیم از آمریکا - آلمان خودرو وارد کنیم یا صنعت مونتاژ که هم بصرفه تره هم برای دولت هم برای مردم هم بلحاظ کاهش مصرف سوخت و مشکلات زیست محیطی و ارزش جان مردم - کسی هم بیکارنمیشه
  • بی نام FI ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    40 0
    تعطیلات تموم شد….موج گرانی شروع شد….
  • بی نام A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    66 1
    "خداحافظی با پژو 405 و پراید در سال 1394" منظورش اینه که سال 1394 اسم این‌ها رو عوض می‌کنند!
  • بی نام A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    21 0
    خرابکاری مدیران خودروساز را که مردم نباید جبران کنند !!! حالا هم قیمتها بالاست و خودروی ایرانی مشتری چندانی ندارد مگر کسی که بخواهد تبدیل کند دنبال خودروی نو برود ...
  • علی راستگو A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    19 1
    اقتصاد ازاد میخواید که تا قیمت گذاری رو خودتون انجام بدین مشکلی نیست تعرفه های گمرکی ماشین رو بردارین به خودرو سازان داخلی هم بگید ازادید هر کاری میخواهید انجام بدید اون وقت مردم میدونند چه ماشینی رو انتخاب کنند
  • امیر IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    28 0
    واقعا خجالت آور با کامل پر رویی دم از آزاد سازی قیمت ها میزنه با این فرغون های اشغالتون چقدر آخه حمایت ایشالله که ورشکست بشین 20 هزار نفری که تو جاده ها کشته میشن مقصر اصلیش شما هستین خودروی 50 سال پیش دارین تولید میکنید خوب قیمت ها رو میخواین آزاد کنید اشکال نداره تعرفه هم صفر کنید ما مشکلی نداریم
  • a A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    15 2
    در خاورمیانه فقط ایران صنعت خودرو سازی داشت که اون هم ور شکسته شده
  • بی نام SE ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    71 0
    اقاي عزيز دولت تعرفه واردات رو برداره اونوقت شما هر قيمتي دوست داشتي رو اون لگن هايي كه توليد ميكني بزار .... اين همه سال خون مشتري رو تو شيشه كرديد هنوز هم طلبكاريد. اون از كيفيت ماشين هاتون ، اين از خدمات پس از فروشتون .... خدايي من موندم كه علمايي كه وقتي يك روزنامه يا فيلم يه اشتباهي ميكنه اينقدر حساسيت نشون ميدند هرگز از اين حق الناسي كه سالهاست خودروسازان به نا حق ميخورند حرفي نميزنند و اعتراضي نميكنند.
    • بی نام IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
      24 0
      نصف درامد مال جیب همین هاس
  • سجاد IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    33 0
    به نظر من قیمت خودرو باید اینچین باشد پراید 120 میلیون سمند و پژو 240 میلیون ال نود 300 میلیون 206 280 میلیون اینجوری خودرو سازان شاید راضی بشوند و ملت بیخیال خرید
  • سامرند A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    29 0
    مجبوریم یکسری تابوت متحرک رو به اسم ماشین با قیمت ماشین های سطح خوب دنیا بخریم که چی از اقتصاد داخلی! (منظور همون جیب بعضی افراد خاص) حمایت کنیم
  • بی نام IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    12 1
    قیمت ها آزاد بشه ولی در عوض تعرفه واردات خودروی خارجی هم حذف بشه تا رقابت واقعی پیش بیاد
  • کارگر AE ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    50 1
    بيچاره ايراني!!!!!
  • پایتخت IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    29 1
    خبر آنلاین جان خواهشا یه مصاحبه هم در جواب ایشان از دکتر خانساری تهیه بفرمایید تا تناقضات و فرافکنی دوستان خودرو ساز بر همگان عیان تر شود. این آقایان خودرو ساز با این همه ضرر که به قوا آقای نعمت زاده میکنن چرا این قدر به تولید اصرار دارن؟؟ چرا تا کنون ورشکست نشدن؟؟ به هیچ عنوان هم دلشون برای بیکاری کارمندان و کارگران صنعت خودرو نسوخته چرا که اگر همان 5000 میلیارد تومان را که بابت ضررشون اعلام میکنن بین این قشر ضعیف پرداخت میکردند و این صنعت رانتی رو تعطیل میکردن همه اونها حقوق 30 سال خدمتشون رو یکجا گرفته بودن و صنایع وابسته هم در راستاس تولیدات سود ده وارد بازار های جدید کشور میشدن. آقای نعمت زاده و همکارانشون متخصص ساخت و تولید خودرو بی کیفیت در ایران هستن . خبر آنلاین عزیز چاپ کن لطفا
  • amir IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    63 2
    متاسفم. امسال افغانستان رو ببینین چقدر پیشرفت میکنه بعد ایران رو ببینید. کی گفته ایران جهان دومی یا سومیه. جهان دهمیه
  • روحی IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    13 0
    خدا رو شکر که دارین حذف میکنین.البته بگم تا 94 حتما به جای 5 سال میخوایین تولید کنین.
  • بی نام A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    18 0
    خسته نباشید زحمت میکشید واقعا. من نمیدونم الانم که یه قرارداد 20میلیارد دلاری نفت در برابر کالا با روسیه داریم امضا میکنیم پس باید افزایش قیمت خودرو و قطعه هاش منتفی باشه. اگه بدونیم چه سودی که این خودروسازها در بازار انحصاری میکنند حداقلش یه سکته ی ناقص رو شاخش داریم.
  • بی نام A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    34 0
    قیمت آزاد تعرفه هم صفر برای زیر ۱۵۰۰ سی سی مثل همه دنیا آن موقع رقابت معنی پیدا میکند نه انحصار طلبی . استعمار گری
  • عجب روزگاری هست IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    51 0
    نه تور خدا پرو 405 را باید خداحافظی کنیم باهش؟؟!!!! این ماشین باید 10 سال پیش از رده خارج میشد پراید هم باید بره صادر بشه به کشور های دشمن !!! 5 تا 15 درصد هم برای اشغال سازی زیاده!!
  • بی نام IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    19 0
    5 تا 15 درصد افزایش قیمت!آخه قیمتها در این 2 سال اصلا بالا نرفته بوده و واقعا لازمه. ای مردم عجله کنید که خودروهای روز و باکیفیت داخلی با قیمت جدید در انتظار ماست.
  • بهروز A1 ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    22 0
    "تحریم‌های داخلی 70 درصد و تحریم‌های خارجی 30 درصد مشکلات خودروسازی را تشکیل می‌دهند" آفرین به مردم با غیرت تا قیمت یک لگن مساوی با حقوق ۲ سال مردمه همینه و همینه
    • بهمن IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
      12 0
      ..نه عزیزم اشتباه نکن حقوق 2سال چیه بذار باهم حساب کنیم حقوق یه کارگر 540هزارتومان منهای 8درصد ( 3درصد پول کیوون ) میشه 496هزار تومان آشغالترین لگن یا میشه گفت ارزونترین تابوت پراید 19میلیون تقسیم بر 496هزار حقوق کارگر میشه حقوق 38/5 ماه یعنی حدودا سه و نیم سال به شرطی که با تبانی از ما بهترونایی که هرگز ندیدیمشون گاری گرونتر نشه
  • bahador A1 ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    22 1
    اگر ضرر دارد پس درشو تخته کنید و بجاش خودرو خارجی وارد کنید
  • بی نام A1 ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    12 0
    كسي تصور ارزان شدن در اين مملكت را نداره ! خوب گرون بشه ! چيكار ميشه كرد؟!!!
  • بی نام A1 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    26 0
    چه رویی دارین شما
  • شهیاد A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    14 4
    من که همین روزاس این زانتیا آشغالو بفروشم و برم طرف هیوندای سوناتا.... خیلی کیفیت دارن محصولات داخلی ، خیلی مردم مایه دارن هی اینارو هم گرون میکنن... گِل بگیرن سر درشو.....
  • بی نام IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    13 0
    چه شود!!!!!!!!!!!!
  • هادي A1 ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    10 0
    اشكال نداره قيمت گذاري دست شما ، حالا كه از بابت تعرفه واردات مشكلي نداريد پس دولت تعرفه هارو صفر كنه اونوقت ببينيم كي روپا ميمونه تا بازم حرف بزنه ؟
  • عجایب خلقت US ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    30 0
    خوب آقا چرا ضرر بعلت بی لیاقتی خودتون رو از جیب مردم میخواهید بردارید 30 سال پیکان و پراید و 405 به مردم انداختید فکر این روز ها نبودید فکر توسعه فناوری و به روز شدن نبودید واقعا چه کسانی پشت صنعت خودرو قرار دارند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    22 0
    اگه شما در این دو سال ضرر کردید مردم با این خودروهای بی کیفیت شما 30 ضرر کردند پس شما هم ضرر آنها بدید. صنعت خودروسازی ایران خائن ترین صنعت به ای ملت است که کالای بی ارزش خود رو با منت با دو برابر قیمت می فروشد و صحبت از ضرر می کند.
  • بی نام IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    9 15
    تو رو خدا گرون نکنید . با هزار امید و آرزو یه پراید ثبت نام کردم . گرون بشه پولم نمیرسه تحویل بگیرم .
  • مصطفی A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    12 0
    امیدورارم این صعنت مریض کاملا خصوصی بشهو مدیران دولتی از اون حذف بشن و واردات خودروهای بی کیفیت و چینی ممنوع بشه بجاش تعرفه خودروهای با کیفیت بالا و و مصرف پایین و کم کنن تا رقابت سالم بوجود نیاد پیشرفتی صورت نمیگیره اگر امریکا با اون سطح تکنولوزیکی رقابت و کنار بزاره ضعیف میشه حالا ما که اصلا حرفی برای گفتن نداریم و اینقدر انحصار طلب شدیم !!
  • حسین A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    14 0
    واقعا که.......... دوباره میخوایید این گاری های رو که تولید میکنید رو گرون کنید رو که رو نیست ....
  • استاد IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    58 1
    ایران‌خودرو در شش‌ماهه اول سال 450 میلیارد تومان زیان کرد و یا شرکت سایپا در همین مدت، 273 میلیارد تومان ضرر کرد. از سود ضرر کردند نه از اصل. خودت هم خوب می دونی خودتو زدی به کوچه علی چپ. هم تو هم بقیه مسئولین. اینها قرار بوده روی یک آشغالی مثل پراید 14 میلیون سود کنند. نشده به جاش 10 میلیون سود کردند. اسم اون 4 میلیون رو شما میگذارید ضرر.
  • شهاب A1 ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    12 0
    روحانی مچکریم
  • بی نام A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    25 0
    شما که تازه کشیده بودین روش...بابا به خدا حرومه
  • بی نام IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    21 5
    روحانی مچکریم.............................
  • مصرف کننده IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    15 0
    مطمئن باشید مردم قدرت خرید ندارنند چه 5 درصد اضافه کنید چه 100 درصد هیچ فرقی نمی کنه // خودرو در رکود کامل و سال دیگه تمام واردکنند گان قسطی با بهره کم شروع به فروش می کنند. وقیمت های بسیار پایین تر از ایران خودرو و سایپا
  • بی نام IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    30 0
    هیچکدوم از این کارا رو نمیخواد بکنید که یه وقت به زحمت بیفتید! فقط تعرفه واردات خودرو رو صفر کنید! خود من حتی دلار 4000 تومن هم بشه میرم ماشین خارجی میخرم!
  • جواد A1 ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    42 0
    خودرو سازها یک عمره که به مردم دروغ تحویل میدن .میگفتن اکثر خودروها ساخت داخله!!!!پس چرا با یه تحریم قیمتها خودروها نجومی شد اینا که تولید 100 در 100 داخلی بودند!!!!!!!!!!!تنها راه مبارزه با این صنعت بیمار آزاد سازی ورود خودروهای بدون تعرفه به داخل کشوره. نمیدونم چرا از این صنعت اینقدر دولت حمایت میکنه!!!!
  • مود A1 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    96 0
    خدا رحم کنه . بازم زمینه چینی برای مردم بینوا و تنگدست شروع شد
  • زارع US ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    10 0
    آقای محترمی که هیچگاه قضاوت درستی در مورد قیمت خودرو نداشته اید، کمی محاسبه و مقایسه کنید، متوجه می شوید که ظاهراً قبلاً هم گرانفروشی می کرده ایم. مشکل بهره وری خودروسازان به مصرف کننده مربوط نمی شود.
  • محمد مهدی دهقان A1 ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    13 1
    پیشنهاد کاملا به جایی است 1. قیمت گذاری هر خودرو به خودروساز سپرده شود 2. واردات هم بدون عوارض و دیگر هزینه ها آزاد گردد(تا محیط رقابتی گردد) 3. نیروی مازاد هم توسط شرکتهای وارد کننده به کارگیری شود 4. یارانه ها هم به صورت کاملا حساب شده بین نیروهای تعدیل شده تقسیم گردد
  • بی نام IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    22 1
    از عصبانیت سر درد می گیرم وقتی متن خبر مربوط به خودروسازها رو می خونم، توبه میکنم باز هم آدم نمی شم باز میام می خونم ...
  • بی نام IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    12 0
    زیاده خواهی و بی تدبیری خودروسازان کی تمام می شود . چرا مردم و قشر ضعیف جامعه باید تاوان خودروسازان را بپردازند . خودروسازان می بایست در بهبود کیفیت خودرو تلاش کنند در فکر افزایش روزانه قیمت محصولات هستند ... ؟
  • سام IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    13 0
    من موندم شما چرا اعلام ورشکستگی نمیکنید.اقا ما نخوایم شما به ما خدمت کنید کیو باید ببینیم.به امید خدا شما امسال با اذامه تحریمهای داخلی کلا از بین برید.البته محصولاتتون به قدری بی کیفیت و قدیمی و گران هست که کسی تمایلی به خریدن از شما نداره در حالی که اتومبیلهای چینی و کره ای و ژاپنی روز به روز بیشتر میشن.
  • شهریار A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    24 0
    آقا بازم نخرید تا قیمت گمرکی بیاد پایین تا ارزون بشه! تا کی باید چوب این دوتا شرکت بی خاصیت رو بخورید؟ تا کی جوونای ما باید توی این خودروهای بی کیفیت خیلی گرون کشته بشن؟ اصلا صنعت خودرو رو تعطیل کنید!
  • سعید IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    12 0
    خیلی رو دارین والا...
  • بی نام A1 ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    15 1
    خیلی ناراضی هستی خودرو داخلی نخواستيم شما هم زحمت نکش دولت این پول رو بین کارگر های خودروساز تقسیم کنه بهتره، دیگه جون ملت هم در خطر نیست با این ماشین های آشغال. شما هم بهت فشار نمیاد!
  • مهران A1 ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    33 0
    با این تولیدات لگنی یارانه هم می خواهید رو رو برم!
  • بی نام IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    67 0
    خدا لعنتتون کنه که خون ملت رو با این خودروهای آشغالتون کردید تو شیشه
  • فرهادي A1 ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    16 1
    ... در سال 1393 قیمت‌گذاری را به ما بسپارند.
  • بی نام US ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    16 0
    اینکه خیلی کمه حداقل باید 50 درصد افزایش بدن تا دیگه کسی نتونه ماشین بخره از وزارت زیربط خواهشمندیم قیمت ماشینو تا جایی که امکانش هست افزایش بدن
  • وحید A1 ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    12 0
    جالبه که ادعا می کنین همه چی گرون شده و شما هم ضرر کردین( با اینکه قیمت خودرو رو رو دو یا سه برابر کردین) اما هیچکس باور نمیکنه شرکتی که پراید حلبی رو 19 میلیون میفروشه ضرر بکنه
  • بی نام A1 ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    12 0
    بهترین را این است که کل خودروسازی را جمع کنیم تا هم این اقایون راحت شوند هم مال و جان و اعصاب مردم به تاراج نرود.خنده دار است که این اقا میگوید دولت اجازه دهد که اقتصاد ازاد داشته باشیم و قیمتها را خودمان مشخص کنیم. در صورتیکه نمیداند که اگر اقتصاد ازاد باشد کسی ماشینهای غیر استاندارد و از رده خارج شما را نمیخرد.شما هم ......را میخواهید هم خرما را.............بازار انحصاری برای شما درست کردهاند بجای اینکه از این فرصت خوب استفاده کنید و کیفیت را بالا و قیمت تمام شده خود را پایین بیاورید.فقط به فکر منافع خود هستید.
  • محمد جمالی A1 ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    99 0
    من هم موافق آزاد سازی قیمتها و ایجاد اقتصاد آزادم تا خودروسازان خودشون قیمت گذاری کنن. البته با آزادسازی واردات خودرو با کیفیت و کم مصرف خارجی بدون حق گمرک. ببینم خودرو سازا میتونن بازم خون مصرف کننده رو تو شیشه بکنن
  • بی نام IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    16 1
    تعرفه 40 درصد است ؟ بله ولی بعلاوه شماره گذاری + خودروی فرسوده + سایر هزینه ها میشه 110%
  • زمان FI ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    14 0
    امیدوارم پراید بشه ۵۰ تومن تا واقعا کسی نتونه لگن های شما رو بخره
  • بی نام IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    2 0
    این آقایون چطور ضرر کرده اند که برا هیئت مدیرشون طبق گفته آقای قاضی پور نماینده ارومیه و از اعضای شورای رقابت،پاداش 300000000 تومانی مینویسند؟
  • محمدرضا IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    0 0
    بخدا بی انصافی رو رد کردن قبلا با 20 میلیون می شد زانتیا خرید حالا واسه یه پراید این قیمت/چقدر بی عدالتی چقدر...............................................................................

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین