آلبرت اینشتین، عیسی کلانتری و دریاچه ارومیه!

دریاچه‌ی ارومیه همچنان و پرشتاب در حال از دست دادن آخرین اندوخته‌های آبی خود در بخش شمالی است. با این وجود، بحران نگران‌کننده‌ی دریاچه ارومیه توانسته توجه به ملاحظات محیط زیستی را در سطح جامعه و رهبران و مدیران ارشد آن به بالاترین حد در طول تاریخ معاصر ایران افزایش دهد؛ توجهی که منجر به تشکیل نشست‌های تخصصی متعدد و دعوت از نخبه‌ترین دانشمندان داخلی و بین‌المللی برای بررسی و کشف شیوه‌های مهار یک بحران محیط زیستی شده است. فرآیندی که اگر استمرار یابد، بی‌شک دستاوردهای مثبت آن، نه فقط برای خوضه آبخیز دریاچه ارومیه، که برای تمامی زیستگاه‌های ارزشمند و در حال پس‌روی ایران در گستره‌ی 165 میلیون هکتاری‌اش می‌تواند مفید باشد.

    اخیراً در سفری که به تبریز داشتم، شاهد ارایه‌ی گزارش‌ تکان‌دهنده‌ی رییس جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در حضور معصومه ابتکار و استاندار منطقه بودم. در این گزارش آمده بود که تاکنون 432 حلقه چاه و ده‌ها دهنه کاریز در شهرستان‌های آذرشهر، عجب‌شیر، بناب، تبریز و شبستر کاملاً خشک شده و افزون بر آن، شوری بیش از 3200 چاه و کاریز دیگر در منطقه آشکارا افزایشی ملموس و پیش‌برنده یافته است؛ به نحوی که نه‌تنها 50 درصد از تولید سالانه محصولات زراعی و باغی در سطح 7500 هکتار کاهش یافته است، بلکه 900 هکتار باغ و چهار هزار هکتار از اراضی زراعی برای همیشه به دلیل ترکیبی از خشک و شور شدن از حیز انتفاع خارج شده است. رخدادهایی که جملگی نشان می‌دهد صدور مجوزهایی برای حفر چاه یا گسترش ااراضی زراعی و باغی با نیت خیر و به منظور اشتغال‌زایی و افزایش تولید سالانه ارقام کشاورزی تا چه اندازه سبب به یغما رفتن کارمایه‌های ملّی و تشدید مصیبت‌های منطقه‌ای شده است. با این وجود، اگر شوک وارد به جامعه‌ی تصمیم‌گیر کشور بتواند سبب میدان به تصمیم‌سازان اصلی شود، این خسران به عایدات آینده‌اش می‌ارزد. در حقیقت جمله‌ای مشهور از آلبرت اینشتین وجود دارد که می‌گوید: «طرح درست صورت مسأله، گاه مهم‌تر از حل آن است.» به نظر می‌رسد فرمان حسن روحانی در تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه و سپردن سکان این ستاد به دست متخصصین و پژوهشگران مستقل و کارآزموده و نیز نمایندگانی از جامعه‌ی مدنی و سمن‌های محیط زیستی تحت هدایت عیسی کلانتری، بهترین مصداق در درستی این سخن نابغه‌ی قرن بیستم باشد. اما چگونه؟

ارومیه در حال پس رفت ...

    نگارنده سالهاست که وضعیت آبخیز 5.2 میلیون هکتاری ارومیه را از نزدیک رصد کرده و بارها به منطقه مراجعه کرده است؛ هم‌اکنون نیز یک طرح پژوهشی بر روی بزرگترین زیرحوضه‌ی آن (زرینه‌رود) در دست اجرا دارد. بنابراین، وقتی در یازدهمین روز از فروردین 1393، شاهد برگزاری نخستین نشست تخصصی کارگروه احیای مرحله‌ای دریاچه ارومیه در محل تالار اجتماعات خانه کشاورز تهران بود؛ نشستی که بر خلاف معمول جلسه‌هایی از این نوع، رئیس جلسه (دکتر عیسی کلانتری) در تمام طول 10 ساعت برگزاری آن تقریباً در سالن باقی ماند و به تک تک سخنرانی‌ها و اظهارنظرها و انتقادها گوش فرا داد، دریافت که انگار تغییری مثبت رخ داده و قرار است واقعاً به سمت احیای دریاچه‌ی نیم‌میلیون هکتاری ارومیه پیش رویم. به ویژه وقتی سخنان پایانی و جمع‌بندی عیسی کلانتری را شنیدم که آشکارا و بدون هیچ ملاحظه‌کاری مرسومی، اعتراف کرد: «آنگاه که حق‌آبه‌ی بخش کشاورزی را از هزار و هشتصد میلیون متر مکعب (1.8 میلیارد متر مکعب) به حدود پنج میلیارد متر مکعب در طول سه دهه‌ی گذشته افزایش دادیم، دیگر اجازه نداریم تا از خشکسالی یا تغییرات آب و هوایی به عنوان مهم‌ترین عامل بروز بحران در دریاچه ارومیه نام برده و گناه نابخردی‌های مدیریتی و سکوت متخصصان هیدرولوژیست و سدساز کشور را به پای تغییر اقلیم بنویسیم و فرافکنی کنیم.» به نظر من، این همان طرح درست صورت مسأله است که سرانجام یک مسئول ارشد حکومتی، شهامت کاربست به جای آن را یافت و بی‌مهابای ناخشنودی احتمالی همتایان فعلی یا گذشته‌اش در دولت‌های پنجم تا یازدهم، واقعیت را بر زبان راند. کافی است دقت کنیم که تا پیش از این و به ویژه در دولت دهم از قول عالی‌ترین مقامات وزارت نیرو می‌شنیدیم که بین 70 تا 98 درصد بحران پیش آمده در دریاچه ارومیه ریشه در تغییرات اقلیمی و خشکسالی و گرم شدن زمین دارد و بنابراین با چنین فرضی، معلوم است که نه‌تنها تفکر سازه‌ای در بخش مدیریت آب مقصر نخواهد بود، بلکه بهترین کار، چشم بر آسمان دوختن است تا خداوند بار دیگر باران رحمتش را بر سر پنج میلیون اهالی حوضه آبخیز ارومیه فرو ریزد.

و بحرانی که مرد ...

    عیسی کلانتری یک خبر خوش دیگر هم در این جلسه اعلام کرد و ضمن مخالفت شدیدش با نظریه‌ی افرادی چون دکتر پرویز کردوانی که دریاچه ارومیه را مرده می‌پندارند - و نگارنده تاکنون در دو مقاله‌ی جداگانه و با همکاری اساتیدی چون دکتر آهنگ کوثر، دکتر محمد خسروشاهی، دکتر مهدی میرزایی و مهندس اسماعیل رهبر پاسخ‌هایی مبسوط به آن نظریه داده است - از تفاهم بزرگی خبر داد که با وزیر جهاد کشاورزی برای خرید دست‌کم 40 درصد از حقابه‌ی کشاورزی منطقه به انجام رسانده و همچنین افزود که پلمپ چاه‌های غیرمجاز و آزادسازی نیاز غیر شرب مردم از پشت سدها در اولویت جدی حاکمیت قرار گرفته است.

    باشد که در سال 1393 با درایت و امید شاهد نخستین نشانه‌های مهار بحران در دریاچه ارومیه و بازگشت تدریجی حیات به نگین فیروزه‌ای شمال باختری وطن باشیم؛ دستاوردی که در صورت تحقق، بی‌شک امید تشنگان در اطراف دیگر تالاب‌ها و دریاچه‌های داخلی ایران از جمله: بختگان، طشک، هامون، پریشان، گاوخونی، جازموریان، مهارلو، کافتر، ارژن، گمیشان، قوری‌گل و ... را هم زنده خواهد کرد.
    آمین.

      برای مطالعه بیشتر:

    - آنچه که در ارومیه بدست آوردیم و آنچه که از دست دادیم!

    - حال دریاچه ارومیه دارد خوب می‌شود یا بد؟

    - بزرگترین گناه سازمان محیط زیست در ماجرای ارومیه چیست؟

    - خبر خوشی که برای ارومیه مرگ به بار می‌آورد!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 347784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی A1 ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    2 22
    چرا داره ؟ ! آیا
  • بی نام A1 ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    22 10
    وقتی برداشت آب شیرین از سفره ها زیاد باشد مطمئنا آب دریاچه از پایین، جایگزین آب چاه ها می شود. هم آب دریاچه از بالا خشک می شود و هم از پایین آب چاه ها شور می شود. اگر هم آب داخل دریاچه بریزند، آب چاه ها زیاد می شود ولی کاملا شور است. همین آب اگر به سطح زمین آورده شود خاک را هم شور می کند. شاید اولین و مهم ترین راه نجات دریاچه و منطقه این باشد که مجوز چاه های عمیق سالانه تمدید شود که اگر نیاز آبی منطقه بحرانی بود مجوز ندهند و آب های زیر زمینی جبران شوند. در این مدت می توان با دادن وام به کشاورزان به آنها کمک کرد که سیستم آبیاری قطره ای را جایگزین سنتی کنند. این یعنی یک سال بخور نون و تره، صد سال بخور نون و کره... همین طور زمین های کشاورزی ات هم به شوره زار تبدیل نمی شود!
  • مجید مهرابی IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    46 5
    ارومیه نیاز به تدبیر فارغ از هر نوع شعارزدگی و تعجیل دارد. امیدوارم بضاعت کارشناسی گروه احیای دریاچه ارومیه بتواند مانع تصمیم های عجولانه و نابخردانه ای چون انتقال آب از ارس، دریای خزر یا زاب گردد. راه حل بحران ارومیه در درون آبخیز 5 میلیون هکتاری آن است.
  • شين IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    140 0
    نوشته هاي با موضوع اروميه را با ولع مي خوانم شايد جايي از نوشته ، جز اميد ، نويدي هم باشد.
    • کامران IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
      71 0
      حالا به نظر شما، این یادداشت علاوه بر امید، نویدی هم داشت؟
    • شين IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
      70 5
      نويدش را در پيگيري احياي اروميه مي بينم كه منجربه سخنان كلانتري شده است.
    • بی نام A1 ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
      19 55
      شین عزیز لطفا از خواب بیدار شو ، کدامیک از طرحها یا حمایتها یا موافقتهای مسئولین تا حالا جواب داده ؟ خصوصا آقای کلانتر که اصلن متخصص محیط زیست یا هر رشته مرتبط با این مشکل نیست . فرض کن یه بهانه بوده برای جور کردن یک گردهمایی تا دوستان دور هم جمع شده یه چایی شیرینی و ناهاری خورده باشند یه پول ناقابلی هم از بودجه کشور کنده شده و به یه عده پیمانکار نیازمند برسه ، همین . اصل صورت مسئله که زنده یاد آلبرت اینشتن 80 سال قبل بهش اشاره کرده بهره برداری بیش از حد از منابع آبی و حفر 30000 (سی هزار) چاه غیر مجاز است که توسط مردم حق شناس منطقه و سکوت معنا دار مسئولین محلی در طی چند دهه اخیر رخ داده و هیچکس نمیخواد این سکوت معنی دار را معنی کنه . توجیهش هم اینه که : خوب که چی بشه !
    • شمیم US ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
      53 7
      بی نام خان! فکر کنم داری یه کمی تند می ری! اونم با این سرعت احتمالا به کف دره با مخ!! بالاخره بعد از غر زدن باید یک کاری هم کرد دیگه. مگر نه؟
  • بی نام A1 ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    31 19
    دریاچه ارومیه در سایه بی توجهی و حفر چاههای غیر مجاز بیشمار و مصرف بی حساب اهالی محترم استان آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل خشک شد و به این روز افتاد. ولی هنوز هم در متوقف کردن این روند غفلت میکنند. نمیشه هم وضع چاهها و کشاورزی همینطور بمونه هم دریاچه نجات پیدا کنه. ذین امکان نداره.
    • حسین شبستری IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
      31 9
      دیگه اردبیل چرا؟!! اردبیل که در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه قرار ندارد جانم!!!
    • حسینی از اردبیل FI ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
      12 23
      بوی پان میاد آقای بی نام! با در یاچه هم که دارید با تبعیض برخورد می کنید
    • بی نام IR ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
      16 7
      از کی تا حالا پانها میان از آذربایجان انتقاد میکنن جناب حسینی!؟ به نظر من بینام راست میگه. نمونش آب سیمینه رود هست که از کردستان سرچشمه میگیره و قبلا به دریاچه میریخت. ولی حالا این آب رو از طریق خط لوله به تبریز انتقال دادن.
    • کوثر A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
      0 0
      سلام به نظر من باید خود مردم کاری کنند مسعولین که کاری نمی کنند اگر اقای احمدی نژاد بود یه چبزی اما درست میگوی که دریاچه ی ارومیه در سایه بی توجهی های حفر های چاه های غیر مجاز بوده اما مردم بوده.اذربایجان شرقی می خواهند که ما دریاچه ی ارومیه را به دو قسمت مساوی تبدیل کند حالا بماندولی اردبیلی ها نمی خواهند بما اب بدهند این رو روک راست در مناظره گفتند
  • رضا کشمیری US ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    12 3
    بسیار خوشحالم که می بینم مشکل دریاچه ارومیه دارد به شکلی منطقی و با روشی علمی و به ویژه با حضور نمایندگان جامعه مدنی پیگیری می شود. موفق باشید.
    • بی نام A1 ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
      4 4
      کدام روش علمی؟ از کی شعار هم شده روش علمی!؟
  • مجید RU ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    8 0
    منم به زنده شدن ایت دریاچه امیدوار شدم با خوندن این مطلب
  • بی نام A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    14 0
    در جواب دوستان می خوام بگم مردم کشاورز منطقه نمی دانستند که با حفر چاه این وضعیت پیش میاد اما مسئولین که باید آینده نگری می داشتند چرا اونها رو تشویق به تولید بیشتر محصولات کردند حتی تمام آب های روان منطقه رو پشت سد ها برای کارهای کشاورزی جمع کردن؟؟؟ در سفری به که این منطقه داشتم یکی از روستائیان رو دیدم که با چشمای اشک آلود می گفت اگر مشکل کشاورزی منه حاضرم زمینام خشک بشه و برم جای دیگه اینجا مشکل فقط برا من پیش میاد اما اگه دریاچه درست نشه مشکل دائمی خواهد بود برا من و فرزندانم برای همیشه. مدیریت غلط علت اصلی خشک شدم دریاچه بود.همین
  • بی نام A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    4 17
    به قول پروفوسور کندوانی کویر شناس برجسته۰۰۰ دریاچه ارومیه مانند بسیاری دیگر روند خشک شدن را ادامه میدهد و احیای آن هدر روی سرمایه است۰۰ بهتر است به جای فکر احیا بتوان یک نیروگاه مثلا بادی یا خورشیدی با سلولهای خورشیدی یا فوتوسل نصب کرد که به اقتصاد منطقه کمک کند
    • معین A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
      2 0
      لطفا توجه کنید که آقای کردوانی پروفوسور نیستند و یک مدرس بازنشسته دانشگا ه هستند . عناوین می بایت درست به کار برده شود . شهرت ایشان هم بیشتر به دلیل مطالب شگف اوری ایست که مطرح می کنند . سلول خورشیدی و یا نیروگاه بادی می تونه هر جای این سرزمین نصب و بارگذاری بشه ولی شما توانایی ساخت چند تا دریاچه ارومیه در کشور و حتی جهان دارید ؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    1 14
    خواهان برخورد قاطعانه نیروی انتظامی و سپاه پاسداران برای احیای این دریاچه هستیم.امت باید مقاومت کند و کمی زجر بکشد تا به پیروزی نهایی برسد انشالله.
  • دختر A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    12 1
    جیگرم کباب شد برای این فلامینگو :(
    • بی نام IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
      3 0
      عزیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــزم
  • جواد A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    2 0
    چرا خشک شد؟