دوشنبه گذشته، در یازدهمین روز از فروردین 1393، تالار اجتماعات خانه کشاورز میزبان گروهی از پژوهشگران و متخصصین کشور بود که عضو کارگروه احیای مرحله‌ای دریاچه ارومیه بودند و از 8:30 صبح تا 18:30 تلاش کردند تا شیوه‌نامه‌ی احیای مرحله‌ای دریاچه ارومیه را سامان دهند، در حالی که در تمام طول این 10 ساعت، عیسی کلانتری به بحث‌های گاه آتشین حاضرین گوش فرامی‌داد ...

    وقتی دعوتنامه‌ی شرکت در نخستین جلسه کارگروه احیای مرحله‌ای دریاچه ارومیه به دستم رسید، با مشاهده‌ی تاریخ برگزاری آن که در نیمه‌ی نخست فروردین‌ماه بود، یعنی زمانی که تقریباً کشور تعطیل است؛ دو فرض برای خود قایل شدم: یا جلسه خیلی جدی نیست و نفرات اندکی در آن حضور خواهند یافت و یا اینکه عزم حاکمیت برای احیای دوباره نگین فیروزه‌ای شمال باختری کشور، بسیار جدی است و شمارش معکوس مرگ دریاچه و زمان اندک باقیمانده برای درمان آن را به خوبی درک کرده‌اند.

جلسه کارگروه احیای مرحله‌ای دریاچه ارومیه - 11 فروردین 93

    با مشاهده‌ی تصاویر این یادداشت البته درخواهید یافت که فرض دوم به واقعیت نزدیک‌تر است و ظاهراً دولت می‌خواهد تا پیش از تابستان 1393، عملیات اجرایی احیای دوباره حوضه‌ی آبخیز دریاچه ارومیه را به هر قیمتی که باشد و با مشارکت نخبه‌ترین کارشناسان داخلی و بین‌المللی آغاز کند.
    گفتنی آنکه در این نشست طولانی، دو تن از دانشمندان ایرانی مقیم ایالات متحده آمریکا (دکتر شریفی و دکتر پورمند) هم به صورت ویدئو کنفرانس حضور داشتند و دیدگاه‌های کارشناسی خود را در باره‌ی ناهنجاری‌های محیط زیستی پیش آمده، مباحث زمین‌شناسی و اثر فعالیت‌های انسان‌ساخت بر تشدید بحران در محدوده‌ی مورد مطالعه بیان داشتند.

دکتر آخانی در حال سخنرانی

    در این میان، بی‌شک سخنرانی دکتر حسین آخانی یکی از بحث‌برانگیزترین سخنرانی‌های ارایه شده در این نشست بود؛ چرا که در حضور گروهی از سدسازان بنام کشور، آشکارا سیاست‌های سازه‌ای وزارت نیرو را به عنوان مهم‌ترین عامل مرگ دریاچه ارومیه بی مهابا به چالش کشید. وی همچنین به شدت با نظریه‌ی دکتر کردوانی مخالفت کرده و دلایل علمی متعددی از منظر دانش بوم‌شناسی (اکولوژی) ارایه کرد که ثابت می‌کند، دریاچه ارومیه نمرده است، هر چند که بسیار بیمار است. وی گفت: در کجای دنیا با شنیدن خبر بیماری یک موجود زنده، نخست در صدد تدارک مراسم کفن و دفن بایسته‌اش برمی‌آیند؟ آخانی معتقد است که بیماری به نام دریاچه ارومیه را باید به پزشک متخصص رساند و حاذق‌ترین پزشک، بی‌شک باید یک اکولوژیست باشد؛ نه یک زمین‌شناس، هیدرولوژیست، اقلیم‌شناس، سدساز و ...
    از این رو، وی خواهان تشکیل کمیته‌ی اکولوژی در ستاد احیای دریاچه ارومیه شد تا بتواند نحوه‌ی فعالیت دیگر کمیته‌های تخصصی را هماهنگ کرده و مدیریت نماید. آخانی تأکید کرد که هم‌اکنون 646 گونه‌ی گیاهی در اطراف دریاچه ارومیه زندگی می‌کند که برخی از آنها کاملاً منحصر به فرد و اندمیک هستند. اما نکته‌ی مهم‌تری که وی بر آن تأکید داشت، آن بود که احتمالاً تعداد گونه‌های گیاهی شناخته شده در حوضه‌ی آبخیز دریاچه ارومیه، تنها یک دهم واقعیت است و ما هنوز نتوانسته‌ایم حدود شش هزار گونه‌ی گیاهی موجود در این منطقه‌ی استراتژیک را شناسایی کنیم؛ واقعیتی که سبب شد تا وی با طرح پارتیشن‌بندی و احیای گام به گام سطح دریاچه ارومیه که توسط دکتر ناصر آق و همکارانش ارایه شد، به شدت مخالفت کرده و آن را عامل مرگ بخش عمده‌ای از دریاچه معرفی کند.

دکتر رضا مکنون در نشست مورخ 11 فروردین 93

    سخنان دکتر رضا مکنون، رییس کمیسیون تخصصی آب شورای پژوهش‌های علمی کشور هم حاوی نکات تأمل‌برانگیز فراوانی بود. از جمله اینکه حوضه‌ی آبخیز دریاچه ارومیه سالانه فقط 400 میلیون متر مکعب آب مجازی به دو استان اصفهان و خراسان رضوی از منظر تولید چغندر قند صادر می‌کند. وی این پرسش را مطرح کرد که آیا فقط می‌توان کشاورز را محکوم کرد که چرا چغندر قند تولید کرده است یا باید از حاکمیت پرسید که نقش سازنده‌ی کارخانه قند کجاست؟! و یا اینکه برج خنک‌کننده‌ی بناب را بر بنیاد چه موازینی جانمایی کرده است؟ ایشان این پرسش را هم طرح کردند که چگونه اسرائیل می‌تواند با پتانسیل آبی 1.2 میلیارد متر مکعبی خود در سال، نیاز 7 میلیون انسان را در درون مرزهای فلسطین اشغالی تأمین کند و افزون بر آن، روزانه یازده هواپیمای باری میوه به اتحادیه اروپا هم صادر کند، اما ما در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه با حدود 7 میلیارد متر مکعب آب قابل استحصال سالانه، نه‌تنها نتوانستیم نیاز 5 میلیون انسان ساکن در آن را تأمین کنیم، بلکه منطقه را به سمت یک بحران خطرناک محیط زیستی هدایت کردیم! چرا؟ وی تأکید کرد که بحران دریاچه ارومیه، دسته گلی است که ما به آب داده‌ایم و نباید دنبال مقصری از آسمان باشیم!

سخنان پایانی و امیدبخش عیسی کلانتری

    در انتها دکتر کلانتری، ضمن اشاره به سابقه‌ی مدیریتی خود در زمان جنگ تحمیلی و احداث کانال شیردم به طول 95 کیلومتر، عرض 200 متر و عمق 1.5 متر در طول فقط 110 روز، تأکید کرد که الان شرایط حوضه آبخیز دریاچه ارومیه هم چنان بحرانی است که نباید بیش از حد، خود را معطل نکته‌بینی‌ها و ظرافت‌هایی کرد که ممکن است زمان را برای درمان بحران از ما بگیرد. وی ضمن اشاره به افزایش بیماری‌های چشمی و سرطان در منطقه، تأکید کرد که عزم حاکمیت برای احیای دوباره‌ی دریاچه ارومیه چنان جدی است که ما توانسته‌ایم تفاهمی بزرگ با وزیر جهاد کشاورزی کرده و دست‌کم 40 درصد از حقابه کشاورزی منطقه را بخریم. وی گفت: نباید خیلی مسایل را پیچیده کنیم که دیگر نشود حلش کرد، در عین حالی که نباید مسأله را خیلی هم ساده فرض کرد. حقیقت این است که حق‌آبه‌ی بخش کشاورزی در آغاز انقلاب اسلامی، 1.8 میلیارد مترمکعب در سال بود و اینک به حدود 5 میلیارد مترمکعب افزایش یافته است و این گناه غیرقابل انکار ماست که سکوت کردیم تا این فاجعه رخ دهد. وی گفت در سال 1374، دو تن از مشاورینش در زمانی که وزیر کشاورزی بوده است؛ یعنی دکتر محمد بای‌بوردی (که در نشست هم حضور داشت) و مرحوم مهندس جواهری به وی هشدار دادند که با روند سدسازی‌های پیش گرفته در آبخیز دریاچه ارومیه، به زودی این دریاچه خشک خواهد شد. اما متأسفانه آن زمان اغلب هیدرولوژیست‌ها و مهندسین مشاور سکوت کردند و محیط زیست هم مرده بود و تنها در حد یک سازمان شکاربانی فعالیت داشت!
    وی در انتها ضمن انتقاد شدید از نظریه‌ی افرادی که دریاچه ارومیه را مرده می‌پندارند و هرگونه فعالیت برای احیای مجدد آن را رد می‌کنند، دوباره خطاب به حاضرین تأکید کرد که ما وقت زیادی نداریم و باید هر چه سریع‌تر به جمع‌بندی برسیم و در این راه، نگران تأمین منابع مالی اجرای طرح هم نباشید؛ فقط به ما بگویید که چگونه و بر اساس چه روشی در چه دوره‌ی زمانی باید کار بزرگ احیای دریاچه ارومیه را آغاز کرد.
    به نظر نگارنده، در کلام عیسی کلانتری رنگ خاصی از اراده، درایت، شجاعت و دانش بود که گمان برم همان چهار عنصری هستند که برای مبارزه با نادرایتی‌ای که منجر به مرگ دریاچه ارومیه شد، لازم است و حتی نکته‌ی امیدبخش‌تر آنکه اگر این الگو موفقیت‌آمیز عمل کند، آنگاه می‌توان به احیای دوباره‌ی گاوخونی، بختگان، طشک، گمیشان، قوری‌گل، هامون، جازموریان، پریشان، مهارلو و دیگر تالاب‌های در نوبت احتضار کشور هم امید بست.
    انشاالله.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 347280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 70
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    65 4
    انشالله
  • بی نام US ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    72 16
    کردوانی کججججججاییییییییییییییی دکی
  • مصطفي ايرانمنش A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    ممنون از دكتر حسين آخاني و عيسي كلانتري كه پاسخ مناسب به كردواني و سدسازها دادند.
    • ابراهيم A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      حرف آقاي كردواني منطقي تره، دليلش هم اينه كه ايشون ميدونه تو ايران داره زندگي ميكنه. جايي كه امروز يك جلسه سرشار از حرف هاي زيبا زده ميشه و فردا همه ميرن سراغ كارهاي ديگه و يادشون ميره ديروز چي گفتن. گذشت ايام ثابت خواهد كرد حرف كدوم درست بوده.
    • بی نام A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      یعنی اقای پروفور کردوانی بلا نسبت نمیفهمه و اقایانی که در مناصب بودند و سو مدیریتشان این وضع رو برای کل کشور رقم زده بهتر متوجه قضایا هستند؟؟!!!؟
    • بی نام A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      1 27
      sokhan
    • بی نام EU ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      13 32
      آقا شما مثل اینکه دانشگاه نرفتی ! تو دانشگاه همه بحث میکنند نظریه میدن بعد یکی درست در میاد . استفان هاوکینگ هم ممکن هست نظریه بده صد درصد درست نباشه .این هم فقط حرف هست مسلما دریاچه ارومیه هیچ وقت مثل روزهای اول نمیشه
    • دلسوز IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      35 1
      خداکند براساس اصول علمی پیش بروند.نه براساس جنبه مالی و اقتصادی و هزینه نمودن منابع و بعدش هم هیچ اتفاقی نیفتد و فقط بعضی ها به پولشان رسیده باشند.
    • بی نام US ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      10 11
      وقتی یه اصل فیزیکی ساده ارتباط سطوح سیال داخل ظروف بهم پیوسته رو نمفهمید انتظاری نیست دیگه. آقاجون پروفسور کردوانی بدرستی گفته که الان بدلیل اختلاف منفی سطح آب دریاچه و سفره های زیرزمینی متصل به اون جریان بین آب های زیرزمینی و سطحی حوضه آبریز دریاچه معکوس شده است. یعنی با این وضع با آب ریختن به دریاچه فقط نمک دریاچه آب های زیرزمینی کل منطقه رو شور میکنه و این یعنی یک فاجعه بسیار بزرگتر.
  • مجتبی A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    84 15
    از روایت جزییات جلسه سپاسگزارم سخنی از مخالفان مطرح نشده آیا از دفاع از عملکرد شان شرمگین بوده اند یا ناگهان رنگ عوض کرده اند ؟! انشااله که برداشت ابتدایی و پایانی از عزم راسخ دولت و شخص دکتر کلانتری برای درمان دریاچه ارومیه مانند دیگر پیش بینی‌های استاد درویش درست از آب درآید.. راستی دکتر کلانتری نگفتند چرا هشدار متخصصان را در آن زمان جدی نگرفتند و چرا در جلسه هیات دولت آن زمان به همین خانم ابتکار برای هشدارهایشان به توسعه بیرویه کشاورزی به تندی پرخاش کردند؟ ای کاش یاد بگبریم دست کم عذرخواهی را چاشنی فرافکنی هایمان کنیم...
    • مهدی رحمتی زاده IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      74 1
      البته در سال 1374، رییس سازمان حفاظت محیط زیست خانم ابتکار نبود مجتبی خان.
    • بی نام IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      16 12
      اون خانومها که در عکس هستند هم دکتر و استادند!!؟
    • زهرا IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      15 3
      چطور مگه؟! از دید شما خانم ها نمی توانند دکتر و متخصص باشند؟!!!
    • مجتبی A1 ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
      2 0
      ممنون از تذکر اقا مهدی رحمتی زاده، بله ایشان در سال 1376 به سازمان حفاظت محیط زیست آمدند و ماجرای مشاجره شان با دکتر کلانتری هم در زمانی بعد از تذکرات مشاورانشان در خصوص دریاچه ارومیه بود اما مقصود این است که دکتر کلانتری و بخش بزرگی از سایر دولتیان در طول سالهای پس از انقلاب تره ای برای محیط زیست خرد نمی کردند که البته دولت مهرورز نهم و دهم گوی سبقت را در بیمهری به محیط زیست و کج مداری به مدیریت آب از همه پیشینیان ربود
  • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    36 30
    اندیشمندانی از قبیل ایشان وضع دریاچه را به اینجا رساندند...
  • دده اورمو IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    خوبه باز یه کم امیدوارمون کردن. البته اگه کردوانی (پدر کویر کردن آذربایجان) فردا مصاحبه نکنه.
    • بی نام A1 ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      10 15
      یه جوری صحبت میکنید که انگار کردوانی اومده و آب دریاچه ارومیه رو مصرف کرده! آب توسط اهالی همون منطقه برای کشاورزی و صنعت مصرف شده. با فرافکنی تقصیر رو گردن دیگران نندازید.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    52 40
    نباید اجازه داد دریاچه ارومیه باعث سوء استفاده های افراد ضد امنیتی شود.به هوش باشید.
    • امید A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      33 4
      فقط ترسو ها هر فعالیتی رو از دید امنیتی می بینند.
    • بی نام A1 ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
      0 2
      بی منطق. داره یه فاجعه رخ میده بعد چرند میگی . اگه کنار دستم بودی ...
  • behi A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    اگه دریاچه زنده نشه ما ارومیه ای ها با اشک چشامون پرش می کنیم,لعنت بر خیانت کاران و نادانان
    • بی نام A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      خیانت کار یعنی چی؟ مگه امثال دکتر کردوانی خشکش کردند؟ باز بعضی هموطنان جو زده شدند.
    • محمد A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      خیلی عذر می خوام دوست عزیز.اما یکی از دلایل خشکی دریاچه ارومیه در کنار سد ها،کشاورزان همون منطقه شما هستن که در زمین های اطراف چاه عمیق زدن و جلو ورود آب رو گرفتن.همچنین کشاورزان منطقه از آبیاری سنتی استفاده می کنن که 70% هدر رفت آب داره.
    • بی نام A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      82 5
      محمد جان ، اگر متن خبر رو میخوندی میفهمیدی که بخش زیادی از اب منطقه بصورت مجازی مثلا محصول قند و شکر خوراکی به استان هایی مثل اصفهان و... صادر می شود . ان کشاورزان هم برای مردم ایران زحمت می کشند ولی متاسفانه چون دولت بر روی دانش فنی کشاورزی سرمایه گذاری نمی کند ، کشاورزی سنتی باقی مانده است . شما چه انتظاری از یک کشاورز کم اطلاع از کشاورزی اتوماسیون دارید ؟ ارتباط با دانشگاه را باید دولت انجام دهد . مردم ارومیه در این قضیه بی تقصیر ترین طرف موضوع هستند . علاوه بر این می دانید اب چند رودخانه با استفاده از سد بسته شده ؟ این اب ها اغلب به صنایع صنعتی استان اذربایجان شرقی می روند . برای تولیدات صنعتی که باز هم مردم کل ایران متنفع می شوند . این بی انصافی است که مردم منطقه را تنها بگذارید .
    • بی نام US ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      10 11
      نمیخواد اشک بریزید الان دیگه. مصرف رو کم کنید و چاههای غیر مجاز رو هم ببندید. کسی غیر اهالی آذربایجان دریاچه رو با کشاورزی و چاه غیر مجاز و سوءمصرف به این روز نینداخته.
    • یکی از حاضرین همون جلسه IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
      1 0
      اقا خودتون مصرف کردین. الانم تا تو این جلسات میگن به مردم ارومیه و تبریز بگین کمتر آب کشاورزی مصرف کنن میگن نه. اقا خیلی مردین با اشک پرش نکنین برین اون چاه هاتونو ببندیدن. نذارین از رودخونه هاتون آب بردارن. چرا همش میندازین گردن دولت. بله دولت سیاستهاش غلظ بود ولی شما که میتونین درست عمل کنین.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    43 32
    فکر می کنم چاه زن ها مقصر تر از سدساز ها بوده اند!
  • عباس محمدی A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    45 1
    نشست امیدبخشی بود، فقط امیدوارم که دعوت از سازمان های غیردولتی را هم ادامه دهند، و نیز در اقدام به احیای دریاچه، با کارهایی مانند احداث کانال و دایک شروع نکنند.
  • بی نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    حذف شدن دریاچه ارومیه مساوی با یک بحران بزرگ برای تمامیت ایران
    • بی نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      14 56
      تمامیت ایران !؟ داری تهدید میکنی !؟ زرشک !
    • آیدین IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
      4 4
      این حرف یعنی چی؟ مگه دریاچه جزیی از ایران نیست؟ دریاچه ارومیه مال ایرانه، همه ملت از خشک شدنش ناراحتن، و همه دوست دارن احیا بشه ، شماها هم دیگه شورشو در اوردین، خودخواهی و خود بینی هم حدی داره،اینمه مشکل داره مملکت یکیش هم این،، تلاب انزلی مارو فاضلاب برداشته، هیچکس عین خیالش هم نیست، انگار بقیه مملکت باید دست به سینه ی حضرات بایستن، تقی هم به توقی میخوره، تمامیت ارضی مملکت رو تهدید میکنن..شما اگه واسه تون اهمیت داشت دریاچه جلو همشهریاتونو میگرفتین چاه نزنن.. اینا واسه شماها بهانه ست.
  • فرزاد IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    55 6
    شما لطفا بروید و از نزدیک دریاچه را ببینید که چه بلایی سرش آمده و با وجود بارندگی های بسیار زیاد چند ماه گذشته نه تتها هیچ تغییری در وضعیت آن ایجاد نشده بلکه بدتر هم شده است. اگر کمی به گذشته برگردیم و تاریخ را مرور کنیم می بینیم که برادر آقای کلانتری - شهید کلانتری- از جمله کسانی بودند که اصرار بسیار بر ساختن پل میان گذر دریاچه ارومیه داشتند و هیچ وقت یادمان نمی رود چگونه بلوک های چند تنی بتنی و سیمانی بر سر دریاچه ریخته خراب میشد تا بشود این پل رو ساخت.
    • فضول باشی IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      34 1
      افرین دوست عزیز این نظر بیشتر اهالی منطقه است با این همه نباید از حفر چاههای عمیق در منطقه به اسانی رد شدروز سیزده فروردین بنده به روستای کهریز در 5 کیلومتری دریاچه رفته بودم شاهد دستگاههای حفر چاه بودم که انگار سعی شده بود از دید مخفی بمانند از اهالی که سوال نمودم گفتند که این دستگاهها در طول شب کار می کنند ودر روز از دید مخفی میشوند در 1 کیلومتری روستای کهریز روستای حماملار است که تمام کوههای اطراف ان با یارانه مستقیم دولت تبدیل به باغ میوه شده اند و با حفر چاههای غیر مجاز ابیاری میشوند حتی منطه بزرگی را که مرتع بوده وقاعدتا باید متعلق به سازمان مراتع باشد توسط فردی تبدیل به باغ انگور شده است تمام موارد یاد شده با مراجعه مستقیم به محل قابل مشاهده واثبات است
  • مهدی IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    39 10
    نمیدونم چرا یه دفعه یاد این افتادم (احمدی نژاد)
  • علي A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    48 15
    پروفسور کوير گستراني چرا نيومده بود
  • ناصر US ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    12 62
    آقای دکتر کلانتری عنوان فرموده اند که نگران منابع مالی طرح نباشید و فقط راه کار نشان دهید. بنده تصور نمی کنم راه کاری برای احیای دریاچه وجود داشته باشد و بناچار باید برای تبدیل آن به پارک فکر کنیم. منابع مالی طرح هم صرف اینگونه جلسات و ریخت و پاش ها و سوء استفاده خواهد شد.
    • بی نام US ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      30 9
      عذر میخوام شما؟؟؟؟آقای کردوانی؟
  • شمس الدین متقی زاده IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    53 1
    با تشکر از دست اندکاران این جلسه بنده شهروند تبریزی هستم همان قدر که باید بفکر احیای دریاچه بود وآرزومه که هر چه سریعتر دریاچه را پر آب ببینیم .سایر دریاچه ها ازجمله گاوخونی، بختگان، طشک، گمیشان، قوری‌گل، هامون، جازموریان، پریشان، مهارلو و دیگر تالاب‌هاهم احیا شود این کشاورزی سنتی دمار از روزگار ما در آورده آب را بصورت صنعتی از زیرزمین ،سدسازی ...استحصال میکنیم سپس بصورت سنتی در کشاورزی یا منازل هدر میدهیم با تشکر
  • بی نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    27 1
    من حودم وزارت نیرو کار میکنم کاش کشور ما هم مثل فلسطین اشغالی(اسرائیل) مدیریت آب را به خوبی انجام می داد و وزارت نیرو تبلیغات خود را ر جهت کم کردن مصرف آب بیشتر می کرد دکتر مکنون یکی از بهترینهای آب هستند
  • علی IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    13 0
    بایداز تمام جهت برسی کرد موضندوع را حتی کشاورزی که از این محل زندگی شو میچرخونه در بسیاری از کشورها که چنین مشکلاتی دارنداول شغلی در راستای کشاورزی برای کشاورزانش فراهم میکنند مثلا گلخاته ورایگان در اختیار کشاورزان قرار میدهند و بعد چاههای کشاورزی را میبندند
  • بی نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    13 8
    سد سازی .ساختن سد .کو کشاورزی .بادمجان از هند وارد کردید .از این جلسه ها ما خیلی دیدیم کو عمل .خراب کردن اسونه ساختن سخته .من که باور تون نمی کنم
  • کمک کنید...کمک A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    21 0
    هموطنان عزیز خواهش می کنم با راهنمایی هاتون به من لطف کنید. منطقه زندگی من جزءمناطق خشکه کشوره ولی با سوءمدیریت و پارتی بازی یک عده دارن با حفر چاههای عمیق برای کشاورزی وضع رو بدتر می کنند و بخاطر پولهای هنگفت و اجازه از طرف سازمانهای مسئول هرلحظه وضع بدتر میشه.تعداد چاهها از حد مجاز گذشته باید به کدوم مرجع مراجعه کنیم تا روند رو متوقف کنه یا حداقل رسدیگی کارشناسی بشه.
    • mrj IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      6 0
      دوست عزیز اول باید دید اون چاه هایی که شما میگید با مجوز قانونی به وجود اومدن یانه.اگه با مجوز باشه که هیچ کاری نمیشه کرد اما اگه غیرقانونی کنده میشن میتوان با تنظیم یک شکایت از ادامه فعالیت این چاه ها جلوگیری کرد
  • دکتر امیرسعید صالح اکولوژیست از دانشگاه میشیگان RO ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    8 58
    خیلی عذر می خواهم خیلی ببخشید در شرایط فعلی که سه ماه ماننده به مسابقات جام جهانی همه ی فکر ما باید برای پیروزی تیم ملی ایران باشد نباید حرفهای نا امید کننده زد و باید به بچه ها روحیه داد اگر ما نیجریه را ببریم و بسنی را هم ببریم و با آرانتین مساوی کنیم به دور بعد راه پیدا می کنیم
    • شاهپور گودرزی از علی آباد کتول IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      38 3
      آفرین دکتر جان! مدرک دکترایت از شیر مادر به تو حلال تر باد که آخرین روز تعطیلات نوروزی ما را ساختی ...
    • بی نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      20 2
      راستی دکتر شما آمریکایی بعد با vpn رومانی وارد می شوی؟
  • behzad A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    10 52
    صحبتهای پزوفسور کردوانی منطقی تره..بابا تعصبی نظر ندین..تو خیلی از جاهای جهان با دریاچه های خشک شده همون کاری رو میکنن که کردوانی گفت..مثل آمریکا....دریاچه ارومیه با اون وسعت دیگه پرآب نمیشه..آخه کدام آب؟؟!!!!
  • آرا ز IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    13 10
    یک علت دیگری که در خشک شدن دریاچه ارومیه به آن کمتر اشاره شده سیاستهای غلط اقتصادی میباشد. دولت با وارد کردن گندم عملا توجیه کاشت گندم به خصوص در حوضه آبریز دریاچه ارومیه را ازبین برد بطوریکه کشت گندم به آب کمتری نسبت به چغندر و دیگر محصولات کشاورزی دارد و حتی در بعضی قسمتهابصورت دیمی کاشت میشد.
    • بی نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      20 2
      اتفاقا ماجرای مهم تر، تبدیل تاکستان به باغ های سیب بود که دمار از روزگار منابع آبی منطقه درآورد.
  • savash A1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    29 3
    اولین کاری باید بکنن برداشتن اون پل مسخره است که هم باعث از بین رفتن جریانهای ابی گردشی (اب بدون حرکت زودتر بخار میشود) شد و هچنین با پرکردن (90 درصد پل جاده است) چشمه های داخلی انتقال اب به اون سختر کرد. باید یه پل کابلی اصولی بسازند. نساختند هم مشکلی نیست.
    • بی نام DE ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      13 0
      شما نگاه کنید 40 50 سال پیش سانفرانسیسکو و استانبول و دیگر جاهای دنیا پل با 5 یا 6 ستون می سازند. این مملکت با این پل سازی شاهکار انجام داده. واقعا افتضاح هست
  • بی نام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    12 29
    این آقایون چند سال پیش کجا بودن که الان عالم و آدم از جمله دکتر کروانی رو محکوم میکنن!؟ ضمنا دکتر کردوانی هم نگفتن دریاچه رو رها کنیم. چرا فقط به فکر تخریب همدیگه هستید!؟
    • زهرا اندرز IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      27 11
      اتفاقا دکتر کردوانی صراحتا گفته اند که باید دریاچه را رها کرد. این دریاچه مرده است و رها کردن آب در بستر آن برای احیای مجددش، یک خیانت است! فکر کنم شما نظر دکتر کردوانی را به درستی نخوانده اید!!!
    • بی نام IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      8 17
      اتفاقا با دقت خوندم. ایشون گفتن که با افزایش سطح کشت محصولاتکه به آب کم نیاز دارن و جمع آوری نمک حاشیه ای باید بحران رو مدیریت کرد. ضمنا هیچ کدوم از این آقایونی که کردوانی رو تخریب کردن، خودشون یه راه حل علمی ارائه ندادن. اگه راه بهتری سراغ دارن، بگن تا همه بدونیم. این نمیشه که یه نفر رو تخریب کرد و هیچ حرف حسابی هم نزد. کیه که دلش نخواد دریاچه به روز اولش برگرده. اگه آب اضافی داریم که بتونه دریاچه رو نجات بده، مطمئنا باید این کار انجام بشه. اما هیچ کسی از این آقایون نیومده و نگفته که این آب از کجا قراره تامین بشه و حتی اگه تامین شد، آیا در انتها نتیجه مناسبی هم میشه گرفت یا نه و اینکه آیا مشخصه که چند سال از آب کشورزی و ... باید کم کرد تا دریاچه به حال اولش برگرده.
    • زهرا اندرز IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      25 5
      آخه کردوانی چه راهکاری ارایه کرده است که از آن دفاع می کنید؟! اگر قرار بود هر کفه نمکی را بشود به چراگاه تبدیل کرد، پس چرا ایشان یکی از این کفه های نمکی در قم یا حوض سلطان یا دامغان یا لوت یا سیرجان یا ... را تاکنون نتوانسته اند تغییر وضعیت دهند؟! اتفاقا راهکار کردوانی، بی عملی کامل است و اینکه مردم بیایند و از کویر ارومیه بازدید کنند!!!
    • بی نام IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      8 15
      کی گفته باید به چراگاه تبدیل بشه!!!!!!!!!!!!!!!؟ شما کویر لوت رو با دریاچه ارومیه مقایسه میکنید!؟ جل الخالق! من از کردوانی حمایت نمیکنم. میگم که خود این آقایون که یه نفر رو به راحتی تخریب میکنن، راه حل علمی شون چیه. آیا کار علمی انجام دادن که معلوم بشه اصلا همچین چیزی ممکنه. چند سال باید از آب کشاورزان کم کرد و اینکه نتیچه چی میشه. خود این آقایون چه راهکاری دادن!؟ به جز تخریب و بیسواد دونستن بقیه.
  • امید ( ارومیه) A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    7 0
    علت این فاجعه مجموعه ای عوامل بوده که در طی بیش از 15 سال به این مرحله رسیده است. انتظاری نیست که شرایط دریاچه به 20 سال قبل برگرده. همین که از شرایط بحرانی خارج بشه هم جای امیدواری هستش. اگر اراده کافی برای انجام این کار باشه، دور از دسترس نخواهد بود. احیایی دریاچه ارومیه جزء مواردی هستش که میزان توجه و عرق ملی مسئولین این مملکت رو محک میزنه و آیندگان در مورد عملکرد مسئولین امروز قضاوت خواهند کرد. همان طور که امروز ما در مورد عملکرد 10 سال اخیر مسئولین در مورد دریاچه ارومیه قضاوت می کنیم. در این بین نقش مردم منطقه، بخصوص کشاورزان و مالکان ویلا باغ ها قابل انکار نیست. اما تا زمان وضع قوانین محدود کننده برداشت بیرویه آبهای زیر زمینی و تسهیل امکان تهیه وسایل آبیاری مکانیزه، تغییری حاصل نمی شود
  • فرهاد A1 ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    5 7
    راه حلتون رو بگید به جای حمله کردن به کردوانی.
  • بی نام A1 ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    6 4
    احیای دریاچه ارومیه می تواند نگاه و اندیشه مردم آذربایجان را نسبت به تبعیضی که تاکنون روا داشته شده تغییر دهد و امثال کردوانی و اظهاراتشان تنها دل این مردم با غیرت را به درد می آورد و روحشان را آزار می دهد .
  • شاهین IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    1 0
    یکی از دلایل ساده اما پنهان هم میتونه این باشه که آب باران با سیستم فاضلاب شهری در اکثر خانه های شهرهای اطراف دریاچه یکی شده و در حقیقت آنچه که از باران در حوضه اطراف دریاچه میبارد به جای نفوذ در سفره های زیرزمینی ، به صورت سطحی روانه حوضچه های تبخیر تصفیه خانه های پایین شهرها میشود.خیلی مهم اما نادیده گرفته شده.
  • بی نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    3 2
    دوستان با کشاورزی و حفر چاه زدن دریاچه را خشک کردن الان تقصیرا رو انداختن گردن استاد دانشگاه تهران که فقط گفته دریاچه اب توش جمه نمیشه واقعا عجیبه واقعا باید به پروفسور کردوانی گفت استاد چرا اب دریاچه را صرف باغ سیب کردی چرا چاه حفر کردی ؟؟؟نکن استاد. احتمالا ایشان روزی چندین هزار مترمکعب اب دریاچه رو مصرف کرده. اقا زدین دریاچه رو نابود کردین حالا طلبکار ملت هم شدین؟سطح ابهای زیرزمین رو پایین بردین دریاچه پر نمیشه دیگه خلاصش کردین اگر براتون مهمه کشاوری را تعطیل کنید یه مدت ابش رو بدین دریاچه تا جون بگیره دیگه این حرفها چیه میزنید؟
  • بی نام IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    3 0
    تازه داریم وارد چالشها و بحثهای جدی و با ارزش میشیم. همینکه طرفین نظراتی دارن و مستمعین طلب ادله محکم و قوی میکنند جای خوشبختی است و نشانه ای برای خردگرایی.
  • محمد IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    6 1
    سلام دوستان احساساتی نشوی و کمی تاریخ را مطالعه نمایید.. جناب آقای کلانتری خود یکی از متهمین ردیف اول بحران آب و کشاورزی در کشورمان میباشند. ظاهرا دوران مدیریت 13 ساله ایشان که این عواقب را به وجود آورده فراموش کردید.
  • mozafar IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    2 0
    به نظرم میشه از ترکیه آب گرفت و بهشون حق آبه داد ترکیه کشور پر آبیه.
    • بی نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
      0 1
      به نظر من می توانند با ترکیه همکاری در زمینه نفت و آب داشته باشند به این صورت که ایران از طرف ترکیه نفت بفروشد و ترکیه به ایران آب بدهد.
  • سیامک قدیمی میاندوآب A1 ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    0 0
    با سلام اینجانب سیامک قدیمی اولین نفر در دنیا هستم که توانستم اختراعی در مورد آرتمیا و تامین آب دریاچه ارومیه حداقل از خشک شدن کامل انجام دهم ولی تو هین نباشه نمی دونم چرا ما ایرانی ها وقتی مشکلی پیش میا دنبال افراد و یا کشورهای خارج میرویم من خودم جندین بار نوشتم با استفاده از جلسات و همفکری کسانی که به نحوی در رابطه با این موضوع و استفاده از نیرو های متخصص در رابطه با این موضوع هم علم و تجربه کافی دارند استفاده کرده و مشکل دریاچه و تالاب و... خیلی چیزها را حل کرد . اینجانب بطور کامل اماده همکاری میباشم . با تشکر سیامک قدیمی در صورت تمایل میتوانید با شماه موبایل اینجاب 09149834462 تماص خااصل فرمائید.
  • سیامک قدیمی میاندوآب A1 ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    1 0
    با سلام اینجانب سیامک قدیمی اولین نفر در دنیا هستم که توانستم اختراعی در مورد آرتمیا و تامین آب دریاچه ارومیه حداقل از خشک شدن کامل انجام دهم ولی تو هین نباشه نمی دونم چرا ما ایرانی ها وقتی مشکلی پیش میا دنبال افراد و یا کشورهای خارج میرویم من خودم جندین بار نوشتم با استفاده از جلسات و همفکری کسانی که به نحوی در رابطه با این موضوع و استفاده از نیرو های متخصص در رابطه با این موضوع هم علم و تجربه کافی دارند استفاده کرده و مشکل دریاچه و تالاب و... خیلی چیزها را حل کرد . اینجانب بطور کامل اماده همکاری میباشم . با تشکر سیامک قدیمی در صورت تمایل میتوانید با شماه موبایل اینجاب 09149834462 تماص خااصل فرمائید.
  • محمدرض EU ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
    3 0
    کار از کار گذشته مردم ما هرگز با خرد کار نکردند و بدبختانه چرخش محور زمین خشکسالی دهشتناکی را ارمغان ایران خواهد کرد که 30 سال بدرازا میکشد و آبی برای کشاورزی و نوشیدن هم نخواهد ماند و آینده کشور ما چیزی مانند جیبوتی یا شاخ آفریقاست بیابان برهوت گرسنگی بیماری مرگ و دولت همچنان بر تبل هسته ای میکوبد که ارزشی چندانی ندارد و برای چالش روبرو افزایش جمعیت را راهکار میداند و هیچ برنامه برای آمایش زمین هم هرگز نداشته و همه پی منفعت شخصی هستند کشور ما چیزی هم برای صادرات ندارد و نفت وگازش هم اینجا مصرف میشود
  • ابوالفتح سالاری US ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    با سلام در مورد دریاچه بخت نابرگشته. اقای کلانتری حق دارند . دیگری فرصتی برای اختلافات معنی دار و غیره نیست . در اینجا بحث باورها واعتقادات است . اگر بتوانند یک قطره اب وارد دریاچه بکنند من باور خواهم کردو امیدوار.........؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • نقی نژاد A1 ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    0 0
    با سلام و با تشکر از ارسال این گزارش. ما همه امیدواریم که این کارگروه با ارائه راه کار های علمی در جهت رفع این مشکل ملی برآیند. اول یک اصلاح در نوشته ها لازم است: چگونه حدس زده می شود 6000 گونه گیاهی در اطراف دریاچه باشد؟؟ خیلی عجیب است. آیا منظور شما تعداد گونه های فیتو پلانکتون ها و زئوپلانکتون های ی آب دریاچه است؟ در هر صورت همانطور که آقای دکتر آخانی اشاره کرده اند اکولوژیست ها باید با استفاده از قوانین علمی restoration ecology این موضوع را حل کنند. شاید بهترین راخ برای احیاء این دریاچه عظیم مدل سازی احیا روی طرح های کوچکتر و پایلوت باشد.