ماجرای انتشار تمبر چهره های ماندگار به چند سال بعد از برپایی نخستین همایش چهره های ماندگار بر می گردد که من طی تماس با مسئولین پست پیشنهاد کردم هر سال تمبر چند شخصیت برجسته در حوزه دانش و فرهنگ منتشر شود تا ضمن ارج گذاری به موقعیت علمی این بزرگان زمینه شناساندن بیشتر این عزیزان از طریق این رسانه پر نفوذ در داخل و خارج کشور نیز فراهم شود.

مدتی طول کشید و طی جلساتی با اعضای شورای وقت انتشار تمبر، گفتگوهایی انجام شد. در خلال گفتگوها وقتی به مصادیق رسیدیم و آنها دریافتند که منظور چهره های "زنده" و معاصر و در دسترس جامعه اند یکباره مذاکرات معوق شد: "اینها که زنده اند؟! ما از افراد زنده نمی توانیم تمبر چاپ کنیم!" هنگامی که با استدلال و اصرار من مواجه شدند که اساس برنامه چهره های ماندگار تجلیل از زندگان است و باید در هنگام حیات آنان از این شخصیت ها قدردانی شود سرانجام گفتند خب بگذارید فوت کنند چشم! و اگر نبود بلند نظری و همت جناب آقای فائقی همان دو سری تمبر چهارگانه هم منتشر نمی شد. اشاره کنم که تصویب و انتشار تمبر های اصلی به سادگی ممکن نیست و نمایندگان ارگان های متفاوت باید نظر دهند و الا چاپ تمبر های شخصی و نیمه شخصی که با پرداخت پول انجام می شود برای هر کسی میسر است. تمبر های اصلی که در چارچوب بخشنامه رسمی منتشر می شود در بیش از  190 کشور جهان ارائه و جزء اسناد فرهنگی کشور ثبت و ضبط می شود. به هر حال اسامی شخصیت هایی که آن زمان موفق به تصویب و انتشار تمبر آن شدیم بدین قرار است که البته بعضی مرحوم شده اند: استاد سید جلال الدین آشتیانی، استاد سید جعفر شهیدی، استاد محمود فرشچیان، استاد محمد رضا حکیمی، استاد حسن زاده آملی، دکتر احمد بیرشک، دکتر حسین میرشمسی و دکتر عباس شفیعی. بنا بود هر سال تمبر چهار نخبه زنده منتشر شود که با تغییر مدیریت پست متوقف شد. اکنون از میان 240 شخصیت منتخب چهره های ماندگار حدود پنجاه تن به سرای باقی شتافته اند که البته اغلب سالمند بوده اند همینجا اشاره کنم وقتی به مرحوم باستانی پاریزی چند بار در خلال چند سال برگزاری همایش چهره های ماندگار پیشنهاد دادم با مزاح و رندی گفت: اسعدی! من هنوز می خواهم زنده بمانم! و این هم زمینه ای داشت که برخی بزرگان پس از دریافت جایزه چهره های ماندگار فوت کرده بودند. حالا به مسئولین محترم شورای تصویب تمبر پست می گویم الوعده وفا! اگر هنوز قانون چاپ و انتشار نخبگان زنده به قوت خود باقی است حداقل از میان این شخصیت های برجسته که تن به تیره تراب داده اند کسانی را برگزینید شاید خالی از ثواب نباشد! خدایشان بیامرزد.

 

 دکتر وصال علامه آشتیانی قیصر امین پور

 دکتر کارولوکس دکتر ابوالقاسم گرجی دکتر نقشینه

 دکتر شکویی دکتر شیرازی دکتر قهرمان

 دکتر رجحان دکتر روح الامینی دکتر زرگری

 دکتر حق شناس دکتر خوانساری دکتر دادستان

 دکتر جهرمی دکتر حسن حبیبی دکتر حسینی

 دکتر الکسانیان دکتر بابامخیر دکتر جناب

 استاد محمد نوری آیت الله عمیدزنجانی پروفسور حاجی زاده

 استاد ناصری استاد سیدمرتضی نجومی استاد نوایی

 استاد مدیر شانه چی استاد مردانی استاد مرتضی ممیز
 

 استاد حسن کسایی استاد گنجی استاد ماهرالنقش
 

 استاد شهریاری استاد جلیل شهناز استاد غفاری
 

 استاد احمد بیرشک استاد تجویدی استاد شاهرخی
 


 استاد آیتی استاد منوچهر آتشی

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین A1 ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    21 3
    مرده پرستی ما که سر زبان هاست...در این که تردیدی نیست
  • بی نام IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    5 0
    خدا رحمت شون کنه و به چهره های ماندگار زنده مون سلامت و طول عمر بده
  • بی نام A1 ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    3 0
    ضمن تشکر از زحمات بی دریغ شما در این راستا ، تاسف خود را در بی توجهی مسئولین محترم در این مورد مهم اعلام می دارم. عزیزان نخبه و برجسته ما که مایه سرافرازی کشورمان هستند، تا زنده اند باید عزیز و گرامی داشته شوند و از آنها به طرق مختلف باید تجلیل گردد، نه زمانیکه ما را ترک میکنند و در میانمان نیستند. در ضمن شناساندن این عزیزان افتخار آفرین در سطح دنیا باز هم افتخاری است برای ایران و ایرانیان.
  • حميد IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    3 0
    اونوقت اداره پست خراسان اعلام مي كنه واسه مرزباني كه سر پست خواب بوده ربوده شده و بعد آزاد شده تمبر پست مي كنه جل الخالق
  • سعيد رجحان IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    2 0
    سلام به همه مردم عزيز كشورم و نيز جناب فرهيخته عزيز اقاي اسعدي . حقير فرزند مرحوم دكتر محمد صادق رجحان هستم . مي خواستم از اين طريق تشكر خالصانه خود و خانواده را از زحمات مسئولين برپايي همايش هاي چهره ماندگار كه باعث مي شود فرهنگ علمي و ديني اين مرز و بوم مورد توجه بيشتر قرار گيرد ، تشكر كنم . مخصوصا كه اين بزرگداشت ها در ايام حيات اين بزرگواران برگزار مي گردد . به هرحال همين فعاليت ها مي تواند موجبات اصلاح برخي از اشتباهات فرهنگي ما را نيز فراهم اورد . از دوست عزيزم جناب اقاي تاجگر نيز كه مطلب فوق انتشار تمبر را به اينجانب تذكر دادند ، تشكر مي كنم .  
  • بی نام A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    2 0
    روشنایی نزدیک است
  • بی نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
    3 0
    مرحوم رضا سيد حسيني و حسين دهلوي و استاد حاءري و منزوي از قلم افتادند
  • رضایی A1 ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    0 0
    کاش دست اندرکاران نشر تمبر یک مطالعه ای در سیر نشر تمبر در سایر کشورها می نمودند و می دیدند که چگونه با انتشار تمبر هم بزرگان اعم از سیاستمدار ، ورزشکار، اهل موسیقی ، نویسنده و شاعر ، هنر پیشه و . . . . . خود را ارج مینهند و هم فرهنگ تمبر را اعتلا می بخشند . ولی در حالی که تمبر نوروز سال 92 بعد از نوروز 93 عرضه می شود از شرکت پست نباید انتطارات زیادی داشت .