عباس صالحی: مصلی مکان برگزاری نمایشگاه کتاب نیست

معاون فرهنگی وزیر ارشاد به تشریح سیاست‌های ده‌گانه برای برگزاری این رویداد فرهنگی پرداخت و گفت که منابع مالی وزارتخانه اسفبار است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، صبح امروز، ۷ اردیبهشت سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد، به همراه دیگر مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب، در سالن جلسات شورای فرهنگ عمومی مقابل خبرنگاران نشستند تا درباره چندوچون بیست‌وهفتمین نمایشگاه توضیح دهند و پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران باشند.

رئیس نمایشگاه کتاب در سخنانش به تشریح سیاست‌های ده‌گانه وزارت ارشاد برای برگزاری نمایشگاه بیست‌وهفتم کتاب پرداخت و با اشاره به نقش اساسی نمایشگاه کتاب تهران در اقتصاد نشر، گفت: «با وجود همه زحمت‌هایی که برای این نمایشگاه کشیده می‌شود، در نهایت باز هم در مبحث ارائه خدمات به مخاطبان با مشکلاتی اساسی روبرو هستیم. به همین خاطر تلاش کردیم در این زمینه‌ گام‌های اساسی برداریم هرچند نتیجه آن چندان راضی‌کننده نیست.»

او در این جلسه از منابع مالی گفت که «همچنان اسف‌بار است» و این که تا بعد از عید حتی یک ریال نتوانسته به پیمانکاران پرداخت کند: «این دوستان من بودند که با اعتبارات شخصی و عشق و علاقه‌‌ای که به فرهنگ داشتند، کارها را انجام دادند.»

صالحی، علاوه بر محدودیت مالی، محدودیت مکانی این نمایشگاه هم اشاره کرد و از شان ایرانیان و لزوم حفظ آن سخن گفت. او تاکید کرد که مردم ایران، مردمی بودند که با کندن حروف بر روی صخره‌ها، کتاب را عینیت بخشیدند و ادامه داد: «همه آنچه که ما انجام خواهیم داد تنها یک قدم است و آنچه باید باشد شأن ناشران ایرانی و مخاطبان ایرانی بسیار بالاتر از این گام ها است اما ما هستیم و محدودیت‌ها؛ محدودیت مکان از آن جمله آن است. مصلی مکان برگزاری نمایشگاه نیست. 75 هزار متر مربع فضاسازی می شود تنها برای 10 روز اما چه می‌شود گفت چون وقتی آمدیم تنها گزینه‌ای که بود همین گزینه مصلی بود مکانی که دست و پای ما را به تمام معنا می‌بندد.»

اما سیاست‌های ده‌گانه معاون فرهنگی ارشاد عمده سخنان او را به خود اختصاص داد: «امسال اقدامات گوناگونی برای استقبال از نخبگان صورت گرفته است و تلاش کرده‌ایم تا برای حضور سالمندان و معلولین و حضورشان در نمایشگاه کتاب، تمهیداتی بیندیشیم.»

او سیاست دوم را توجه و تقویت وجه نمایشگاهی نمایشگاه کتاب تهران دانست و گفت: «از همان ابتدا وجه فروشگاهی نمایشگاه پررنگ‌تر از وجه نمایشگاهی آن بود، و نمی‌شود آن را تقلیل داد. چون اقتصاد نشر بسیار زیاد به نمایشگاه وابسته است. اما برای تقویت وجه نمایشگاهی آن ده‌ها اقدام مختلف انجام شده است.»

راه‌اندازی سالن علم، سالن ترجمه، برگزاری نشست‌های گوناگون و ... از جمله اقداماتی بود که صالحی در راستای تقویت وجه نمایشگاهی این رویداد فرهنگی به آن اشاره کرد.

رئیس بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران سیاست دیگر وزارت ارشاد در نمایشگاه کتاب را تقویت و گسترش وجه فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران خواند و گفت: «نمایشگاه کتاب تهران یک تفرجگاه فرهنگی است و این اصلا بد نیست و ما به این منظور برنامه‌هایی را در کل فضای نمایشگاه کتاب تدارک دیده‌ایم تا خانواده‌هایی که امسال به نمایشگاه کتاب می‌آیند با محیطی دلپذیرتر و دل‌نشین‌تر مواجه شوند.‌»

تقویت اطلاع‌رسانی، زیباسازی، نمایشگاه کتاب و بحث واگذاری نمایشگاه به بخش خصوصی دیگر سیاست‌هایی بود که سیدعباس صالحی به آن‌ها اشاره کرد.

او اظهار داشت: «بحث واگذاری نمایشگاه به بخش خصوصی یکی دیگر از سیاست‌های ماست و اینکه کار اهل فرهنگ را به اهل فرهنگ بسپاریم سیاست مهم ما در حوزه فرهنگ است. ما آماده‌ بودیم کلید نمایشگاه را به تشکل‌ها بسپاریم اما تشکل‌ها نمی‌توانستند امسال اجرای آن را به صورت کامل بپذیرند. اما به هر حال ما نمایشگاه را به یاری تشکل‌ها شکل دادیم و برخی از تشکل‌ها که در چند سال گذشته حضور نداشتند به عرصه آمدند. ما امیدواریم روند همکاری تشکل‌ها به صورتی شود که تا پایان چهار سال نمایشگاه به تشکل‌ها سپرده شود چون کار دولت نمایشگاه‌داری نیست.»

رییس نمایشگاه کتاب، به صرفه‌جویی و انضباط مالی در این دوره از برگزاری نمایشگاهم اشاهر کرد و گفت: «امسال هم در نمایشگاه و هم در بحث بن‌ها این انضباط و شفافیت را رعایت کردیم و نباید اجازه داد که آلودگی مالی با مسائل فرهنگی تداخل پیدا کند.»

تعامل با اهالی رسانه و ایجاد منشور اخلاقیِ، از دیگر مواردی بود که معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، به آن‌ها اشاره کرد.

او سپس به مشکلات نمایشگاه کتاب پرداخت و گفت: «مصلای تهران مکان برگزاری نمایشگاه کتاب نیست. هر سال شهری ساخته و ویران می‌شود، اما ما در زمانی به وزارتخانه آمدیم که مصلا تنها گزینه ما بود؛ مکانی که دست و پای ما را به تمام معنا می‌بندد. همچنین منابع مالی ما هم اسفبار است. ما ایده‌های بسیاری داشتیم که شرایط مالی معاونت فرهنگی شرایطی نبود که همه طرح‌ها و ایده‌ها را عملی کند و امیدواریم آنچه انجام شده گامی به جلو باشد.»

بعد از سخنان صالحی، امیرمسعود شهرام‌نیا، رییس موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی از سرعت در روند آماده‌سازی نمایشگاه سخن گفت و اظهار داشت: «در حوزه اطلاع‌رسانی اتفاق‌های خوبی رخ داده و فعالیت‌های متنوعی در حاشیه نمایشگاه برنامه‌ریزی شده است.»

او همچنین با اشاره به سایت نمایشگاه WWW.TIBF.IR گفت که علاقمندان با مراجعه به این سایت می‌توانند اطلاعات مورد نظر خود را به راحتی دریافت کنند.

بعد از شهرام‌نیا، محمد الهیاری مدیر پیشین اداره کتاب که حالا با سمت مشاور معاون فرهنگی ارشاد و معاون اجرایی نمایشگاه کتاب، روبروی خبرنگاران نشسته بود از دو شورایی حرف زد که امسال به نمایشگاه کتاب اضافه شده است: «امسال شورای ارتباطات به عنوان اتاق فکر رسانه‌یی و همچنین شورای کارشناسی برنامه‌های نمایشگاه کتاب که نقش بازوی مشورتی نمایشگاه را دارد به نمایشگاه کتاب اضافه شد.»

او همچنین آماری از حضور ناشران در نمایشگاه ارائه کرد و گفت: «در نمایشگاه بیست و هفتم‌، 1296 ناشر عمومی‌، 623 ناشر دانشگاهی‌، 283 ناشر کودک و نوجوان‌ و 128 ناشر آموزشی حضور دارند که در مجموع شامل 2330 ناشر می‌شود که این ناشران بیش از 26 هزار عنوان کتاب را به نمایشگاه کتاب می‌آورند.»

در ادامه این نشست، صالحی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که درباره کتاب خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از او پرسید و گفت که به نظر می‌رسد وزارت ارشاد تلاش کرد که این کتاب را به نمایشگاه برساند، گفت: «این کتاب حدود پنج ماه قبل از برگزاری نمایشگاه کتاب مسیر دریافت مجوز را آغاز و طی کرد و ما برای حصول اطمینان کتاب را برای بررسی به چند نهاد خارج از وزارت‌خانه هم دادیم.»

او اضافه کرد: «من کتاب را نخوانده‌ام اما فرایندی که طی شد اداره کتاب را به این نتیجه رساند که انتشار این کتاب بلامانع است.»
معاون فرهنگی ارشاد همچنین اظهار کرد: «ما برای بررسی کتاب ضوابطی داریم که شورای انقلاب فرهنگی تصویب کرده و با این معیارها سراغ کتاب‌ها می‌رویم، اما درباره محتوای کتاب قضاوت خاصی نمی‌کنیم. ما مانند اداره استاندارد هستیم و معیارهایمان را با کتاب مطابقت می‌دهیم اما اداره کتاب ضامن این نیست که پاراگراف به پارگراف کتاب درست باشد و جمله خطایی در آن نباشد. این موضوع چه درباره این کتاب و چه درباره کتاب‌های دیگر صادق است.»

او همچنین تاکید کرد که هیچ کتابی از نمایشگاه کتاب جمع نخواهد شد. صالحی گفت: «وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم درباره این موضوع صحبت کردند که سیاست وزیر، سیاست وزارت‌خانه است و هر کتابی که مجوز دفتر توسعه کتاب و کتاب‌خوانی (اداره کتاب) را دارد مجوزش برای ما معتبر و محترم است.»

او در ادامه اظهار کرد: «با همه نهادهایی که با احساس وظیفه در نمایشگاه کتاب ورود پیدا می‌کردند و اقداماتی انجام می‌دادند صحبت شده تا نمایشگاه محیط امن فرهنگی باشد‌ و متولی آن بر آن نظارت کند. هیچ اتفاقی نباید به جز از مجاری نمایشگاه رخ بدهد.»

58244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 351757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =