حجت الاسلام قرائتی: مثنوی «موسی و شبان» مولوی کاملا ضد قرآنی است

خبرگزاری مهر نوشت:

حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در سومین همایش تجلیل از چهره های برتر تبلیغ استان تهران که امروز 9 اردیبهشت در اداره تبلیغات اسلامی استان تهران برگزار شد، طی سخنانی به تشریح تجربیات تبلیغی خویش پرداخت و گفت: خداوند در قرآن می فرماید:" و من احسن قـولا ممن دعا الی الله" اگر کسی تبلیغش دعا الی الله باشد از این بهتر چیست؟!، منتهی شرایطی دارد. تبلیغ صرفا برای محرم و صفر نیست. چندتا ما مشکل در تبلیغ داریم که برای حل آن چند تا آخوند مثل نواب صفوی می خواهد. مشکل ما در این است که در بین آخوندها، نواب صفوی نداریم و در بین کت و شلواری ها، رجایی نداریم.

وی حل بسیاری از مسائل دینی نسل جوان را در گرو آموزش صحیح مبلغین و روحانیت دانست و افزود: سازمان تبلیغات اسلامی یا دفتر تبلیغات قم باید مدرسه ای برای این منظور راه بیندازند. این آموزش از این آموزشهای حوزه واجب تر و بالاتر است چون همه ما لمعه، کفایه، خارج فقه و غیره خوانده ایم اما یک سؤال راه دعوت نسل جدید به نماز چیست؟ باید مدرسه ای برای مبلغین راه بیفتد تا این مسائل بیان شود. نکند که درس خواندن ما مثل این باشد که بیشترین کتاب طهارت را حوزه نجف نوشت اما کثیف ترین کوچه ها را هم این شهر دارد. یا نکند یک وقت چشمهایتان را باز کنید ببینید بهترین اسلام شناسها در قم هستند اما در این شهر کارهایی انجام می شود که در شهرهای دیگر چنین اتفاقاتی نمی افتد.

وی افزود: هر عمامه به سری باید حداقل با مدارس فرزندان خودش ارتباط علمی داشته باشد. بچه های ما بی دین نیستند اما کسی این مطالب را به آنها نگفته است. پیش من آمدند و گفتند ما 120 دانشگاه را در اختیارت می گذاریم تا 120 مفسر قرآن را بیاورید برای ترویج تفسیر قرآن و میلیادها تومان هم وجود دارد اما یک نفر را نیافتم که بتواند این کار را بکند من به آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله مصباح مراجعه کردم ایشان گفتند ما کسی که حداقل یک دوره تفسیر را گذرانده باشد، نداریم.

این مبلغ برجسته کشور بر محوریت قرآن و روایات در منابر تأکید کرد: باید مبلغ از گفتن خواب، شعر و ... در منبر پرهیز کند. بسیاری از منبرها بدنه اش خواب، شعر و تاریخ است که هر سه هم لغو است. خواب یا درست است یا غلط اگر هم رویای صادقه باشد یک هفتادم وحی است، در حالی که قرآن صد در صد وحی است. اگر شعر و حدیثی هم می گویید باید در راستای قرآن باشد. منبرهای ما مریض است باید در خطبه ها شعر و تاریخ و خواب در حداقل باشد و سخنرانی بر اساس قرآن باشد.

وی اشعاری همچون مثنوی «موسی و شبان» مولوی را کاملا ضد قرآنی توصیف کرد و گفت: در قرآن خداوند بزرگترین غضبش را اینگونه مطرح می فرماید: " تَکَادُ السَّمَاوَاتُ یَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ" نزدیک است که آسمان ها بشکافد..." وَتَنشَقُّ الْأَرْضُ" و زمین شقه شقه شود "وَتَخِرُّ الْجِبَالُ هَدًّا" کوه ها تکه تکه شود چرا؟ چون گفتند "أَن دَعَوْا لِلرَّحْمَنِ وَلَدًا" خداوند بچه دارد. اگر کسی خداوند را جسم توصیف کند اگر زمین و آسمان بشکافد، جا دارد و آن وقت ما این مطالبی که کاملا ضد قرآن است را در کتاب های درسی وارد کرده ایم. ما وقتی که عرفان مان را از مثنوی می گیریم به این خباثت ها می افتیم که خداوند بزرگترین غضبش را در این خصوص بیان می کند. موسی(ع) مبعوث شده تا خرافات را از بین ببرد اما در این شعر موسی مؤاخذه می شود و این شعر کاملا ضد بعثت انبیاء است.

حجت الاسلام قرائتی با انتقاد از عدم بیان تفسیر قرآن در شب های قدر گفت: ما هنوز به عنوان یک مکتب به قرآن نگاه نکرده ایم. مگر در شب قدر قرآن نازل نشده است، چرا نباید قرآن در این شب ها سهمی داشته باشد.

وی بر لزوم تفسیر قرآن به زبان روز تأکید کرد و گفت: هر دو سال یکبار باید تفسیر قرآن عوض شود. برخی می گویند این تفسیر به رأی می شود در حالیکه تغییر موضوع تفسیر به رأی نیست. اگربا این وضعی که هستیم ادامه دهیم منقرض می شویم. سایت، فیلم و ... هست اما مردم فطرتا علاقه به شنیدن حق دارند برای همین باید مطالب را فشرده و ساده بگوییم چون امروزه مردم حوصله گذشته را ندارند.

وی با اظهار تأسف از نبود مبلغ و روحانی آشنا به تفسیر قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه تأکید کرد: باید آخوند با قرآن مأنوس باشد که اگر هر جای قرآن که دست بگذارید بتواند آن را تفسیر کند. چرا باید منتظر باشید مردم شما را دعوت کنند؟ مردم بد نیستند. ما همه امکاناتی داریم اما آمادگی نداریم. فیض کاشانی که کامپیوتر و اینترنت نداشت که 200 تا کتاب نوشت که امام فرمود ما از ورق زدنش خسته می شویم. کامپیوتر و اینترنت هست اما جوهر نیست. ما موعظه می کنیم اما بدون قرآن.

این مبلغ برجسته تصریح کرد: چرا به جای روحانی و مبلغ دینی باید برخی از افراد احساس خلأ کنند و خودشان دست به کار بیان تفسیر قرآن شوند؟ الان در نجف تفسیر قرآن و نهج البلاغه نیست و یک کسی که کاسب است بدون اینکه درس حوزه خوانده باشد، در حال بیان تفسیر قرآن است. در اراک یک مرغداری تفسیر قرآن می گوید و 2200 جوان پای سخنرانی اش حاضر می شوند. وقتی شما در منبر خواب می گویید مرغ فروش بلند می شود به تفسیر گفتن.

وی افزود: چند بار اساتید دانشگاه به من مراجعه کردند و گفتند اینقدر حرص نخور از دست آخوندها که چرا تفسیر قرآن نمی گویند. شما بیا برای ما تفسیر قرآن بگو ما در دانشگاه ها این درس را فعال می کنیم و 5 میلیون دانشجو داریم اما من فکر کردم که اینها اول می آیند شاگرد من می شوند و حرف های من را می زنند ولی از دفعه سی ام و سی و پنجم دیگر حرف های خودشان را می زنند و این می شود تفسیر به رأی و آن وقت من می شوم «پدر طالقانی» که منافقین با سوء استفاده از حرف های ایشان هر اقدامی می کردند. بجنیید و الا دیگرانی می جنبند.

حجت الاسلام قرائتی با انتقاد از عدم ارتباط امام جماعت مساجد با اهالی محل خویش، هشدار داد: تبلیغ چهره به چهره در کشور ما فراموش شده است. یک زمانی ما رقیب نداشتیم اما الان دیر بجنبیم، رقیب پیدا می کنیم. من رقیب شما هستم چون مردم می گویند قرائتی به این خوبی در تلویزیون صحبت می کند چرا برویم مسجد؟! اما رقیب من شبکه های تلویزیونی است که من باید با آنها رقابت کنم و به گونه ای صحبت کنم که مردم جذب قرآن و اسلام و روایات شوند.

/6262

کد خبر 352226

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 161
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    آقای قرائتی لطفاً وقتی اطلاع کافی از چیزی ندارید و ذهنیت تان نسبت به آن به طور کامل اشتباه و درگیر و دار برداشت های شخصی و غیر علمی و فلسفی است، آن را اعلام عمومی نفرمایید.
    • مهدی A1 ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
      49 85
      با سلام دوست عزیز شما قرآن شناس و یا معلم و مفسر قرآنید؟ پس احتمال بدهید شاید مولوی هم سخنی برخلاف قران بزند او که دارای عصمت نیست.
  • بی نام RO ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    خسته نباشید...
  • علی IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    اگه اینگونه بود علامه جعفری پیش از این می گفت . پس بهتره چون مولوی شناس نیستید در این مورد سخن نگوئید
    • عوام الناس A1 ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      78 7
      جواب از قول حافظ : چو بشنوی سخن اهل دل مگو که خطاست سخن شناس نه ای جان من خطا اینجاست عرفای شاعر از متشابهات قران جواز استفاده از زبان شاعرانه برای حمد و ثنای خداوند را گرفته اند. و تا بحال در این چند قرن کسیکه کسی باشد بر آنان عیب نگرفته بود و حتی متدینین و فقها نیز به همان اصطلاحات زبان به مدح خداوند گشوده اند. چند وقت پیش در سایتی دیدم کسیمرحوم آیت الله برقعی به شعرشر و ورزبان به طعن حافظ گشوده بود و به اصطلاح جواب داده بود و این را سایت های وهابی تبلیغ بلیغ می فرمودند. معلوم شد بعضی از عقاید وهابیان هم در میان خواص ما هم خریدار دارد
    • بی سواد IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      آقای قراتی بیان فرمودند که باید به اصل نگریست نه به فرع
    • بی نام A1 ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      بزرگترین عالم و مجتهد شیعه علامه مجلسی هستن که گفتن حتی کتاب مثنوی رو باید با انبر جابجا کرد چون نجسه. البته من فقط نقل کردم.
    • کتایون IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
      35 25
      اگر سند معتبر از کتابی معتبر داری بگو وگرنه با این نقل قول سخیف شأن جتاب مجلسی را پایین نیاور
  • عماد A1 ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    مثنوی موسی وشبان یکی از زیباترین متونی است که به رابطه انسان و خدا می پردازد
  • محمود IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    چی بگم از این نگاه تنگ نظرانه ایشان ولی برخی علمای نواندیش مثل آقای نقویان بسیار دلنشین صحبت میکنند و اتفاقاً از اشعار حافظ سعدی و مولانا برای رساندن مطلب استفاده می کنند
  • محمد IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    خوب خدارو شکر مولانا هم مثل ما جزو کافرین شد
    • همایون A1 ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      حاجی آقا، مولانا خیلی مودبانه جواب شما و امثال شما رو داده، چون هنوز یه مولانا شناس نشده اید: در نیابد حال پخته هیچ خام / پس سخن کوتاه، والسلام
    • بی نام IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      دوست عزیز و دوستانی که مخالف صحبت حاج آقا هستید اینجا یه استدلال ساده شده: 1. این مرد مبتلا به خرافه پرستی و جهالت است. 2. موسی پیامبر است و برای حفظ مردم از جهالت مبعوث شده و باید هر کسی را که جاهل است هدایت کند. نتیجه: موسی باید این مرد را هدایت کند. پس اگر خدا موسی را مواخذه کرد که چرا اینطور گفته ای؟ با پیامبری اش در تناقض است. جواب این استدلال را بدهید به قرائتی و مولانا چه کار دارید. هر دو آدمند و جایز الخطا ضمن این که منبع ما برای روایت موسی و شبان نمی تواند شعر مولوی باشد بلکه باید روایات باشد که ما چنین روایتی نداریم پس اصل داستان پا در هواست.
    • بی نام IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      : در نیابد حال پخته هیچ خام / پس سخن کوتاه باید والسلام
    • بی نام A1 ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      پس سخن کوتاه باید والسلام، باید
    • حافظ شیرازی A1 ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      همینکه شما و مولوی پخته شدین بسه. ما حال شما پخته ها رو نمیتونیم درک کنیم. ههههههههه
    • محمود A1 ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      آقای قرائتی یعنی از مولوی بیشتر می فهمن؟
    • بی نام A1 ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      درد جامعه ما اینه که همه خودمون رو کارشناس دین میدونیم. در حالی که هیچ کدوم از ما حقیقت دین رو درک نکرده. اما در تاکسی، اتوبوس، مترو، صف بربری و ... با تحلیل های آنچنانی دین رو برای خودمون تفسیر می کنیم، در حالی که هیچی ازش نمیدونیم. بیاییم دین را از قرآن و عترت بگیریم نه از مولوی و بقال سر کوچه.
    • بی نام SE ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      درست است که اشعار مولانا از نظر ادبی قابل تقدیر است ولی از نظر محتوا کفر مطلق است بخصوص توهین هایی که به اهل بیت کرده است برای مثال: کورکورانه نرو در کربلا تا نیفتی چون حسین اندر بلا قضاوت با وجدان خودتان
    • بی نام IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      104 6
      البته مولوی میگی ... در نیابد حال پخته هیچ خام / پس سخن کوتاه «باید»، و السلام
    • وحید DE ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      155 9
      ادبیات هم قراره بره کنار تاریخمون؟؟؟/
    • علی ق A1 ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      من آقای قرائتی رو قبول دارم و مطمئنم وقتی یه حرفی میزنه قبلش کلی فکر کرده و مثل شما تو موضوعی که در موردش هیچی نمی دونه نظر نمیده مولانا هم همونطور که من و شما میتونیم اشتباه کنیم اشتباه کرده و دلیل نمیشه به خاطر اشتباهش بگیم کافره ولی میتونیم اون شعرش رو حداقل از کتاب های درسی حذف کنیم ضمنا منظور همین حافظ و مولانا و سعدی از می و معشوق دقیقا می و معشوق بوده فقط یه عده نمی خوان قبول کنن میگن درمورد خدا شعر گفتن
    • منصور نوين A1 ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      نگفت مولانا آدم بديه... گفت اين شعرش مختواي غير اسلامي داره.... معنيش اين نيست كه مولوي بده شايد در محاسبات خودش اشتباه كرده و گمان ميكرده اين تفكري كه داره بر اساسش اين شعر رو ميگه تفكر درستيه... اين معنيش منحرف بودن مولوي نيست كسي چه ميدونه شايد اگر با استدلال درست و منطقي مواجه ميشد از اين شعر دست ميكشيد و جور ديگه اي اين شعر رو ميگفت ...فوري شروع نكنيد به موضع گرفتن...
    • محمد IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      تو خبر اشاره نشده که مولانا کافر هست که شما جمع می بندید. قرائتی یک پژوهشگر هست و این سخنانش هم به عنوان یه فرضیه میتونه مورد بررسی قرار بگیره حتی اگر کل دنیا مولانا را قبول داشته باشند ، دلیل نمیشه جلوی نقد اثارش را گرفت. گر چه خودم معتقدم مولانا نقصی ندارد
    • بی نام IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      179 5
      ما برون را ننكريم و قال را. ما درون را بنكريم و حال را
    • ايراني IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      139 8
      هركسي از ظن خود شد يار من وديگر هيچ حاج اقا
    • بی نام A1 ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      104 7
      عده ای بودند که میگفتن مثنوی نجس هست و با انبر به کتاب دست میزدند . عده ای بودند ه میخواستند آرامگاه فردوسی رو تخریب کنند امروز هم هستند فقط حرف میزنند
    • با نام A1 ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      53 5
      متاسفم که از معدود داستان های ملموس برای هر کسی فارغ از هر دین و آیین جهت شروع ارتباط با خدای خودش اینقدر سطحی و بی رحمانه ضد مکتب خدایی تلقی می شود.
    • بی نام A1 ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
      14 42
      برخي از اين كامنتايي كه منفيم زياد خوردن ازشون ميشه فهميد اين دوستان از قرآن فقط روخواني شو درك كردن. همه گيرشون سر لفظه اصلا پيام داستان به كل .........
    • بی نام IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
      57 11
      درخت کاج رو اروپایی اآوردن ریشه ی مارو خشک کنن ، گوجه فرنگی و آمریکا آورده مردمو بیمار کنه ، خارجیا میخوان نسل ما منقرض شه ،.............یعنی کی تموم میشه خدا کمک کنه
    • مهرداد شیرازی IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
      17 67
      ایشان نفردمودند که مولانا کافرست گفتند با قرآن تضاد دارد باور کنید خیلی از ماها تا حالا مثنوی رو هم ندیدیم و نخوندیم ولی دوس داریم با همه چی بیخودی مخالفت کنیم به نظر من تسلط ایشان به قرآن خیلی بیشتر از ماهاست که داریم نظر میدیم و داستان موسی و شبان هم زایده تخیل مولانا بوده و احساسات پاک مولانا را برای ابراز دوستی به خدا میرسونه و همین احساسی بودن آن خدارو تجسم کرده و جسم بودن خدا محل اشکال دارد با توجه به کلام خدا که جناب قرائتی فرمودند اگر کسی نظری داره راجع به محتوا بگه نه بیخودی جار و جنجال راه بندازه ممون
    • صادق IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
      47 2
      دوست عزیز بی نام گویا شما متوجه نبوده و نیستید اینجا بحث استدلال نیست . مولانا خود می دانست این دیالوگ و این شعر از نگاه متشرعین دلالت بر کفر دارند و نیازی نیست امثال من وشما این اصول ساده را برای فردی چون مولانا که قبل از شیدایی و آشنایی با شمس تبریزی ، خود دین شناس ، متاله و حتی متشرع بود اما با این شعر مولانا تعاریف ما را به چالش میکشد . تعاریف از جهل ، آگاهی ، کفر ، خیر و شر ... امیدوارم ما انسانها که که در جهل زاده شده ایم خود را معیار خیر و شر نبینیم . گفتند یافت می‌نشود جسته‌ایم ما گفت آنک یافت می‌نشود آنم آرزوست
    • بی نام IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
      43 7
      به تعداد آدمای روی زمین راه هست برای رسیدن به خدا
    • بی نام A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
      18 2
      آقای بی نام ، 9 اردیبهشت 1393 20:21:46 میشه بفرمائید این بیت از کجا اومده و در کدامیک از آثار مولاناست؟؟؟؟توجه به این بیت داشته باش : کجائید ای شهیدان خدائی // بلاجویان دشت کربلائی . . . ، شما هم نه از موضوع کورکورانه دریافتی دارید و نه از مفهوم بلا ، آقای قرائتی هم بهتر بود در دوره حیات مرحوم استاد بزرگوار محمد تقی جعفری رحمه الله اظهار فضل میفرمودند تا پاسخی درخور می شنیدند . خدا آخر و عاقبت مارو با این همه علامه و مفسر برجسته و ادیب و اسلام شناس و . . . . بخیر کنه . آمین
  • بی نام IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    یک عده بودند قدیما اشعار حافظ را هم مبتذل میدونستند چون مدام از معشوق و می و شراب توی شعراش استفاده کرده.... اما یکم که توجه کردن دیدن بابا منظور حافظ از این کلمات معنای ظاهری کوچه بازاریش نیست... شما هم متاسفانه از اشعار مولانا برداشت سطحی می کنید...
    • احسان A1 ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      نه من و نه شما نمیتونیم دقیقا بگیم منظور حافظ چه بوده. به هر حال شعر لایه های مختلفی از معنا داره و لزومی هم نداره بگیم نخیر منظور حافظ اصلا و ابدا می و معشوق نبوده
    • بی نام US ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      280 3
      اصلا هنر یک شاعر اینه که جوری شعر بگه که همه بتونن ازش لذت ببرن،اشعار حافظ کاملا تأویل پذیره و از یک آدم شراب خور تا یه مؤمن میتونن از اشعارش لذت ببرن.
  • اوستنشسته در نظر من بکجا نظر کنم A1 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    مثنوی مولانا خود قران است با زبان شیوای فارسی وداستان موسی و شبان یکی از پند آموزترین داستانهای مثنویست ..واشاره مستقیم به امثال کسانیست که فقط نوع عبادت خودشون و خالص و مورد قبول میدونند.انسان مومن با عمل و گفتار وکردارش موجب وصل شدن میشه و انسان خودبین و به ظاهر مومن موجب فصل و جدا شدن میشه .جناب آقای قرایتی شما از کدام یک از این دو مومنین هستید؟ خبرانلاین خواهشمندم این نوشته راو درج کنند
    • بی نام A1 ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      قرآن را با مثنوی مقایسه نکن. ای مگس حضرت سیمرغ نه جولانگه توست. عرض خود میبری و زحمت ما میداری.
    • كوروش IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
      60 4
      آقاي بي نام بي سواد،عرصه سيمرغ نه حضرت سيمرغاول برو شعرو ياد بگير كه وقتي ميخواي بلغور كني بي سواديت نمايان نشه
  • محمد علی A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    از مشکلات ما این است که جلال الدین بلخی و امثال او را معصوم می دانیم و حاضر نیستیم بپذیریم که شاید او هم خطا کرده باشد. اگر کلام او را با قرآن هم در تعارض ببینیم سرمان را زیر برف میکنیم. کسی نمی گوید که ایشان مطالب ارزش مندی بیان نکرده ، لکن عاری از خطا دیدن او نیز خود خطاست.
    • بی نام A1 ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      عاری از خطا دیدن انسانها اشتباه است . حتی اگر قرائتی باشد
    • بدیع الزمان IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      26 2
      بر خلاف نظر آقای قرائتی و امثال شما چیزی که باید در ابتدا بیاموزیم فارغ از هر نوع دینی انسان کرامت دارد و رعایت اخلاق واجب ....بعد هر کس با مطالعه دین و کتاب خود را انتخاب کنه...اما متاسفانه همیشه بالعکس بوده به همین خاطر است که سر سوزنی در اعتقاداتش شک ایجاد بشه فی الفور انسانیت هم با شک از بین میره تا حالا بهش میگفتند پیرو این مکتب اخلاق داره ولاغیر ...فکر کنم با این توضیح یکی از ریشه های اصلی به محاق رفتن اخلاق در این جامعه فهمیده باشی......
    • قرائتی IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      5 31
      جلال الدین نه مولانا. ممد علی یکم دقت کن
  • شجاعی A1 ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    باسلام: یکی به قرائتی بگوید مولانا قبل از شاعری عالم و فتوا دهنده دین بوده است با چهار صد طلبه پای درسش ....؟
    • بی نام A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      6 90
      طلبه هاشو شمردی چهارصد تا
    • بی نام A1 ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      آره راست گفتی اما مفتی اهل تسنن بوده. مردی منتشر کن. ههههه
    • فرزين IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      72 5
      مفتي اهل سنت مگه مسلمون نيست ؟ مگه آدم نيست ؟ نكنه ميخواي بگي فقط شيعه آدمه و مسلمون ؟؟؟؟
  • تایماز RO ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    281 5
    آدمی مخفی است در زیر زبان این زبان پرده است بر اسرار جان
  • بی نام A1 ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    فقط باید سکوت کرد در مقابل این حرفا
    • بی نام A1 ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      58 3
      تا کی؟
  • بی نام IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    راستش اصلا مهم نیست شما راست میگید یا مولوی چون نه حرفای شما ربطی به مسائل و نیازهای دوران جدید تاریخ ایران داره نه حرفای مولوی، برای من مهمه بدونم علامه نائینی و آخوند خراسانی چی میگن...
    • بی نام IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      46 5
      میگن جایی که به شما ربطی نداره نطر نده
    • بی نام IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
      1 14
      من راجع به نیازهای دوران جدید تاریخ ایران حرف می‌زنم، اگه احساس می‌کنی موضوع به شما ربطی نداره برگرد به عصر مولانا
  • بی نام EU ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    اگر این ظهار نظر ها اینجور پیش برود یک روز نعوذ بالله اعمه و بزرگان دین هم زیر سوال میروند
  • بی نام EU ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    زمانه غریبیست .غمگینم مولانا
  • بی نام A1 ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    326 8
    این همه قتل در کشورهای اسلامی بخاطر شیعه و سنی وجود داره .ای کاش اونها هم مولوی داشتند و موسی شبان
  • من A1 ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    409 5
    وحی آمد سوی موسی از خدا /بنده ی ما را ز ما کردی جدا . تو برای وصل کردن آمدی / نی برای فصل کردن آمدی
    • بی نام A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
      46 3
      داستان موسي و شبان دقيقا وضع و حال و روز ملت ايرانه
  • بی نام IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    193 8
    يعني جناب مولوي كه همه دنيا قبولش دارند إندازه شما متوجه نبود أين امر نشأن دهنده فرق كامل خداشناسي و ايمان عاشقانه و خداشناسي كتابي است
  • بی نام A1 ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    263 3
    اي برادر قصه چون پيمانه است معني اندر وي بسان دانه است دانه ي معني بگيرد مرد عقل ننگرد پيمانه را چون گشت نقل مولوي
  • بی نام A1 ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    117 4
    با عرض سلام خدمت حاج اقاي قرائتي بعضي لز گفته هاي ايشان را قبول ندارم ١درباره شعر مثنوي مولوي موسي و شبان اين شعر كاملا عرفاني است ، دربيت اخر كه خطاب به موسي ميفرماييد: تو براي وصل كردن آمدي /ني براي فصل كردن آمدي/بقول شاعر هر كسي از ظن خود شد يار / من از نفير من نجست احوال من خوب حضرتعالي خودتون كجاي اين بيت مي بينيد؟درضمن در مورد اينكه يك مرغ فروش تفسير قران ميگه مگر چه عيبي دارد اگر كه علمش رو داشته باشه، در ضمن مگر بعضي عرفاي ما كه كلي مريد داشتن و درس اخلاق ميداند وبسياري از جوانان زمانه خودشون رو جذب كردند
  • شهریار A1 ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    231 8
    البته آقای قرائتی دروغ نمیگه ولی فقط ظاهر قرآنو دیده اگه بخوایم به روش ایشون ظاهر بینی از قرآن برداشت داشته باشیم باید از القاعده هم بخاطر فاجعه 11 سپتامبر تقدیر کنیم چون قرآن گفته کافرا رو هرجا دیدید بکشید دیگه بله اون آیات از قرآن هست که ایشون فرمودن ولی از آیات قبلی مشخص میشه اون آیات درمورد افرادی هست که با اینکه حق رو میدونستند برای کسب عزت دنیا، اینطور به خدا کفر ورزیدن نه کسایی که طبق اون شعر از سر نادانی و عشق الهی سخنان غلط بر زبان آوردند همچنین القاعده هم بره آیه 8 سوره ممتحنه رو ببینه که خداوند مجوز دوستی با کفار رو هم داده و اون آیات بُکُش بُکُش فقط به منظور دفاع هست آقای قرائتی مفسر قرآن هستند و به همین دلیل باید بیشتر دقت کنن
    • بی نام IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      9 52
      جناب شهریار تفسیر شما هم قابل قبول نیست
  • رضا IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    165 6
    عجب کلا از بعضیا نمیشه انتظار بیش از این داشت. البته پیش از این هم از فرمایشات آقای قرائتی بسی تعجب کرده ایم.
  • مولانا جلال الدین محمد بلخی ملخص به عمو سام IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    265 8
    اگه دقیق تر کنکاش کنیم یقینا رابطه ای بین مولوی و استکبار جهانی به منظور تهاجم فرهنگی هم خواهیم یافت
  • بی نام IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    46 1
    بعضیا مصونیت پولادین دارند
  • بی نام A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    51 3
    کشور ترکیه داره خودشو میکشه بگه مولانا از ان کشور بوده ولی ما داریم این نابغه ادبی که ایرانی بوده را منکر میشویم
  • بی نام IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    81 2
    واقعا باعث تاسفه که کسی برنامه درسهایی از قرآن رو سالیان ساله داره ارائه میده که کوچکترین سوادی در مورد یکی از عرفای ممتاز تاریخ بشریت نداره.آقای قرائتی نا امیدمون کردی....
  • بی نام A1 ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    83 4
    ایشون همون فردیست که گفته بود دختران باید در سنین 9 سال ازدواج کنند
    • بی نام IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
      11 56
      اگر نیازهای جسمی دختر و پسر در بدو بلوغ مرتفع بشه و خانواده ها که تا سن 30 سالگی از بچه هاشون حمایت مالی میکنن در خانه همسرش این حمایت رو ادامه بدن مدینه فاضله بوجود میاد بله در جامعه امروز که هیچی سرجاش نیست این حرف مسخره میاد ولی اگر ما بر اساس قرآن جلو بریم و تمام برنامه هامون برای اجرای دستورات قرآن باشه جامعه ای خواهیم داشت بدون دروغ و دزدی و سرقت و قتل و .... همه مشکلات ما از مسلمان نبودنمون به معنای واقعیه
  • میثم IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    49 2
    مشکل آقای قرائتی این هست که ایشون فقط ابتدای این شعر که در کتابهای درسی هم آمده خوانده درحالیکه اوج این و شعر نتیجه گیریش در ابیاتی است که در کتب درسی متاسفانه نیامده و به قول حضرت علامه جوادی آملی این شعر و خصوصا اواخرش که اکثرا آن را نخوانده اند از غنی ترین اشعار عرفانی است
  • بی نام IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    59 4
    وقتی به معرفت با دید فقهی و منبری نگاه شود نتیجه این میشود که هست.
  • ایمان IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    40 2
    فکر کنم موضوعات تمام شده. حال اشعار شروع شده
  • رها A1 ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    61 4
    آقای قرائتی سلام راستی بعد از سی واندی سال نهضت سوادآموزی طبق آمار چند میلیون بیسواد داریم .لطفا علت را وهزینه ها را جویا شوید . جناب شیخ بهائی در مورد مولوی می فرماید: من نمی گویم که آن عالی جناب هست پیغمبر ولی دارد کتاب البته اگه بعضی ها جر نزنند ونگن نخیر شیخ بهائی چنین چیزی نگفته
  • بی نام IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    5 161
    اقایان علامه قرایتی از ارزشهای دینی ماهستند
  • بی نام FR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    53 2
    وحی آمدسوی موسی ازخدا : ...................بنده ما را زما کردی جدا تو برای وصل کردن آمدی.........................نی برای فصل کردن آمدی ما برون را ننگریم و قال را........................مادرون را بنگریم و حال را
  • بی نام A1 ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    66 2
    تو کجایی تا شوم من چاکرت... چارقت دوزم زنم شانه سرت روحت همیشه سبز مولانای بزرگوار
  • علی A1 ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    67 4
    ما ز قرآن مغز را برداشتیم پ وست را پیش سگان انداختیم . جناب استا قرائتی
  • شهاب A1 ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    32 3
    شعر نگویند.دروغ نبافند. خواب نبینند. حدیث هم که سره و ناسره دارد. بهتر نیست فقط قرآن بخوانند؟
  • مهدی IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    9 52
    اینقدر سیاه وسفید به همه چی نگاه نکنین آقای قرائتی از دید خودش وظیفش دونسته تذکر بده وحرفشو بزنه همونجوری که جناب مولانا حرفاشو سالها پیش زد وکسی مانعش نشد. ختم کلام اینکه"هرکسی ازظن خود شد یارمن ....."
    • صادق IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
      23 5
      دوست عزیز می ترسم که آفت اعتدال ، قدرت تصمیم گیری و تشخیص رو از ما بگیره و اصرار بر خاکستری دیدن ما رو تبدیل به افراد بدون اندیشه بکنه . قرار نیست هر کس هر چیز که به نظرش درست میرسه بدون تحقیق و پژوهش ، صرفا از باب نظر شخصی به طور عام در رسانه ها اعلام کنه. اونهم اقسام چنین نظراتی .
  • جمشید IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    54 4
    آقا ی قرائتی بهتر است که خودشان را بازنشسته کنند وسابقه خوبشان راخراب نکنند مثل خیلی های دیگر احترام شما واجب ولی کار را از این خرابتر نکنید
  • بی نام IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    65 4
    خوب بعد از حذف و کمرنگ کردن ایران قبل از اسلام و برخی افراد و شخصیت های معاصر از کتب درسی حالا نوبت به امثال مولانا رسیده.
  • بی نام A1 ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    15 47
    بهترین اسلام شناسها در قم هستند اما در این شهر کارهایی انجام می شود که در شهرهای دیگر چنین اتفاقاتی نمی افتد. با این حرفش موافقم. من خودم بچه قم هستم.
  • مهدی IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    51 2
    جنای قرائتی تو مو میبینی و من پیچش مو متاسفانه تفسیر شما از مثنوی تفسیر ظاهری است
  • شیخ بهایی IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    41 4
    من نمی گویم که آن عالی جناب هست پیغمبر، ولی دارد کتاب مثنوی ّ معنوی ّ مولوی هست قرانی به لفظ پهلوی...
    • محمد الیاس A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
      1 5
      خواستم منفی بدم دستم اشتباهی رفت رو مثبت
  • عليرضا IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    40 2
    مثنوي معنوي مولوي هست قرآني اندر زبان بهلوي
  • عطا A1 ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    57 1
    افرادی مثل آقای قرائتی فقط درکی از ظاهر قران دارن اما مولانا از عرفای بزرگ تاریخ هست. در نباید حال پخته هیچ خام ............
  • بی نام A1 ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    38 1
    من هم دكتر غروي را ميشناسم كه در كنار كشاورزي تفسير قران نيز مي كنند. علم كه به لباس نيست ؟
  • بی نام IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    50 5
    کاشف بزرگ ایران آقای قرائتی کخ وپاستورو....شاگردایشون اند
  • بی نام A1 ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    38 4
    تا به حال تصورم بر این بود که بسیاری از صحبتهای قبلی و قعلی ایشان درست است، اما وقتی بر علیه مولوی و مثنوی معروف آن اینگونه می تازند باید نسبت به همه صحبتهای ایشان تجدید نظر کنم چرا که وقتی مولوی در نظر ایشان کافر میشود ، پس حساب خیام، عطار، حافظ و سعدی و ... از نظر ایشان معلوم است و همه کافرند
  • بی نام A1 ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    32 1
    هر هزلی جد است پیش اهل جد،،وهر جدی هزل است پیش اهل هزلسعدی
  • محسن44 IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    43 2
    حج آقا تو برای وصل کردن آمدی مشکل داره؟
  • بی نام US ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    66 3
    مطمئنم خدا با بنده هايي مثل مولوي خيلي بيشتر حال مي كنه تا با تفكيكي هايي مثل شما
  • بی نام IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    50 3
    این حاجی فقط خدشو قبول داره و بس. از ابتدای کار در تلویزیون با ده‏ها نفر از مشاهیر ایرانی مخالفت کرده و یا ایراداتی به ضرب المثلهای ایرانی وارد کرده. بسه دیگه نخبه
  • محمد A1 ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    49 2
    جناب قرائتی برای یکبار هم که شده خدا رو از دید عرفا نگاه کن نه فقها.
  • بی نام A1 ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    37 1
    مولوی جان خوش اومدی
  • ناصر A1 ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    122 2
    بسم اله فقط همین مونده بود فردا سعدی و حافظ وبقیه
  • بی نام IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    125 4
    اینطوری پیش بره این ها به خودشون هم شک میکنند..............
  • علی EU ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    76 2
    آقای قرائتی در جایگاه نقد مولانا نیست. تنها عاملی که باعث مطرح شدن ایشان بوده تلویزیونه.
  • بی نام EU ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    5 50
    ﻫﻴﺞ ﺍﺩﻣﻴﺰﺍﺩﻭﺍﻧﺴﺎﻧﻲ ﺑﺮﻱ ﺍﺯﺧﻂﺎﻧﻴﺴﺖ.ﺍﻭﻥ ﺷﺨﺼﻴﺘﻬﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺟﺰﻭ ﻗﺪﻳﺴﻴﻦ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻫﻢ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ.ﺍﺩﻣﻴﺰﺍﺩ.ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻣﻴﺸﻴﻦ
  • علی A1 ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    43 1
    همین مونده بود مولوی بزرگ رو هم زیر سوال ببرید ....
  • ی IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    70 3
    این حرفش فقط از روی تعصب بود وبس...
  • آوین A1 ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    100 2
    حضرت مولانا 800 سال با عظمت و بزرگی ازش یاد میشه اگر کلامش بی اعتبار بود، جاودان نمیشد در شرق و غرب عالم...
  • بی نام A1 ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    50 2
    خداي من علامه طباطبائي هم مفسر قران بوده از اطراف جهان ميومدند از دانشش استفاده كنند .......................
  • اتش نشان IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    43 0
    پیشنهاد میکنم یک مثنوی اسلامی ایشان بنگارند البته به زبان عربی بعد هرچی کتاب شعرفارسی هست آتش بزنند خیال خودشونو راحت کنند
  • قادری A1 ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    63 2
    بسمه تعالی ابتدا به ابیات زیر که سروده عارف نامی، فقیه، قرآن شناس، فیلسوف و متکلم بزرگ و نیز تا حدودی استاد ملاصدا یعنی شیخ بهایی است بنگریم: من نمی گویم که آن عالیجناب هست پیغمبر ولی دارد کتاب مثنوی معنوی مولوی هست قرآنی به لفظ پهلوی مثنوي او چو قرآن مدلّ هادي بعضي و بعضي را مضلّ دریغ و درد تاسف که فردی همچون آقای قرائتی که 34 سال است برای عوام تفسیر قرآن می گوید لااقل کمی مطالعه نمی کند تا بداند که بزرگانی همچون شیخ بهایی چه درک و فهمی از قرآن دارند. متاسفانه در همین سخنرانی که سخن از تبلیغ بوده، چه مطالب ضد تبلیغی گفته است.
  • بی نام US ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    آقا آزادی بیانه دیگه اینم از آزادیش استفاده میکنه حرفشو میزنه شما هم بزن مگه جلوتونو گرفتن؟
    • بی نام US ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      42 0
      دوست عزیز کسی گفته ایشون حرف نزنه؟ فقط حرفش رو نقد کردن.همین.
  • مهدی A1 ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    37 0
    نواب صفوی یعنی الان نداریم
  • بی نام IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    65 0
    پیش من آمدند و گفتند ما 120 دانشگاه را در اختیارت می گذاریم تا 120 مفسر قرآن را بیاورید برای ترویج تفسیر قرآن و میلیادها تومان هم وجود دارد اما یک نفر را نیافتم که بتواند این کار را بکند من به آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله مصباح مراجعه کردم ایشان گفتند ما کسی که حداقل یک دوره تفسیر را گذرانده باشد، نداریم. پس این همه حوزه علمیه تو کشور دارن چیکار میکنن؟؟؟؟؟؟؟همینه که مولانا رو میبرن زیر سوال
  • علی A1 ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    47 1
    آقای محترم لطفا به هر بهانه ای بزرگان ما رو زیر سوال نبر خجالت هم خوب چیزیه
  • بی نام IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    25 0
    هر مطلبی اجزائش میتواند معارض برخی از اعتقادات باشد اما نقد ان باید با درنظر گرفتن کلیت مطلب عنوان شود. در مثنوی ملای روم مطالب بسیاری عنوان شده و احادیث بسیاری را در معانی خاص بزبان شعر بیان کرده که اگر بینظیر نباشد کم نظیر است اما نقد منتقدانه شعر ملای روم یک کتاب مقدمه لازم دارد تا بحثهای تاریخی فلسفه و دو دستگی آن به مشاء و اشراق و تغییراتشان را روشن کند و آنگاه زایشگاه عرفان حافظ و ملای روم و عطار و دیگران در این مسیر تاریخی روشن شود و بعد بشود گفت که اعتقادات ملای روم چه بوده و چه نبوده. اینچنین بیمقدمه نقد کردن کار بیسوادانی است که فقط حربه بطلان بدست گرفته اند و آنچه موافق محفوظاتشان نباشد را به این حربه میزنند.
  • بی نام A1 ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    97 2
    احتمالا مولانا چنین چیزی را پیش‌بینی کرده که گفته: ما ز قرآن مغز را برداشتیم پوست را بهر خران بگذاشتیم
    • بی نام A1 ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      42 1
      احسنت
    • مقداد A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
      40 0
      بهترین پاسخ ممکن رو دادی... احسنت
  • نامی IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    4 102
    از این نظر که مولانا بلخی است مدفون ترکیه است .ولفظ شعرش کمی متمایل به گروههای انچنانی امروزی بوده است .نشون به ان نشون که هر از گاهی کنگره های مختلف در وصف ومدح ایشان توسط گروههای مذکور در ملل اطراف واکناف برگزار می شودواخیرا هم کفرش کاملا اثبات شد . پس دوستان زیاد سخت نگیرند همان بهترکه هیچ ربطی به ما ندارد .
    • محمد A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
      20 3
      گابریل مارکز یک عمر در مکزیک زندگی کرد و همونجا مرد. رئیس جمهور کشورش تو کلمبیا سه روز عزای عمومی اعلام کرد. واقعا برات متاسفم که هیچ بویی از اصالت فرهنگی و ادبی نسبت به کشورت نبردی
  • بی نام IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    48 0
    ماشالا در همه زمینه ها صاحب نظر
  • بی نام A1 ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    53 1
    مولانایی که میگه: نام احمد جمله نام انبیاست چون که صد آید نود هم پیش ماست
  • بی نام A1 ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    48 0
    داشتم فکر میکردم آقای قرائتی چقدر تو این سی سال برای فرهنگ این ملت زحمت کشیدند و امروز داریم ثمره اش را میبینیم. مردم دیگه بیش از حد فرهنگمدار شدن.
  • بی نام A1 ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    40 2
    حاجی اینقدر با کامل فرض کردن معیارای خودتون همه رو قضاوت نکنین به قول خیام: اسرار ازل را نه تو دانی و نه من وین حرف معما نه تو خوانی ونه من هست از پس پرده گفتگوی من و تو چون پرده برافتد نه تو مانی و نه من
  • بی نام IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    70 2
    از آقای قرائتی درخواست داریم یک داستان فلسفی به شعر مانند آنچه مولانا سروده است بسراید و بعد در مورد ایشان قضاوت کند.
  • سرجهان A1 ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    20 0
    از آن جا که قرآن کریم مطالعه احوال گذشته گان تاریخ را مایۀ عبرت معرفی می کند، دانسته نیست که آقای قرائتی به عنوان مفسر قرآن، از کدامین آیۀ، لغو بودن تاریخ را استنباط کرده است. 4 بهتر بود آقای قرائتی به جای لغو دانستن تاریخ، به روحانیون توصیه می کرد تا در منابر، درعوض بیان روایات مجعول و غیر مستند تاریخی، وقایع تاریخی را بر اساس آموزهای قرآنی تحلیل و تفسیر می کردند. و سخن آخر، به امید آن روزی که واقعیت های تاریخی در منابر گفته شود
  • بی نام FR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    24 3
    درواقع اگر در داستان موسي و شبان موسي در ازاء گرفتن چند گوسفند از شبان خداي شعبان را تخطعه ميكرد و خدا را به همان گونه كه خود ميشناخت ويا به عبارتي فكر ميكرد كه ميشناسد به او معرفي ميكرد آنوقت از نظر آقاي قراعتي همه چيز درست بود. درحالي كه تمام تلاش مولوي در بيان اين مثنوي دقيقا نشان دادن اين موضوع است كه عقل موسي در درك عظمت خداوند همانقدر قاصر است كه شعبان البته حاج آقا قراعتي هم از مولوي و هم از موسي بهتر خدا را ميشناسد.
  • بی نام IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    24 2
    باشه فقط تو خوبي.
  • ho3ein A1 ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    25 1
    هرکسی از ظن خود شد یار من/از درون من نجست اسرار من. عرفا چیزهایی را میلینند که انیانهای عادی درک نمیکنند
  • بانو RO ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    34 0
    یعنی من مطمئنم که ایشون یک دور کامل هم این شعر رو نخوندن
  • مهدی A1 ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    31 2
    اصل شعر مولانا درباره کربلا اینه : هین مدو گستاخ در دشت بلا / هین مران کورانه اندر کربلا که اشاره به این دارد که رهرو حسین شدن باید با بصیرت باشد
    • بی نام A1 ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
      12 2
      دم شما گرم .
  • بهرام A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    7 26
    خیلی خوب مولوی بد نوش جون ترکیه
  • من IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    31 1
    وحي آمد سوي موسي از خدا: بنده ي ما را ز ما كردي جدا؟...
  • حسن IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    28 0
    اقاي قرائتي ما در شعر و ادبيات چيزي داريم به اسم استعاره وقتي خداوند خودش در قران مي فرمايد «يدالله فوق ايديهم» دستي بالاي دست خود نيست.مگر نعوذبالله خدا دست داره .
  • بی نام IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    17 1
    البته کلام مولانا کلام وحی نیست و خالی از اشکال هم نیست اما انتقاد از مولانا هم دل و جرات می خواهد و هم دانش بسیار. موسی در این شعر با لحن شدید انتقادی، دل بنده‌ای را می‌شکند. برداشت من این است مولانا می‌خواهد بگوید، نشان دادن راه درست وصل، خوش خلقی می‌خواهد، صبر می‌خواهد و عشق.
  • بی نام US ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    12 0
    ما برون را ننگریم و قال را ما درون را بنگریم و حال را
  • میناوند A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    6 20
    دوستان اگر بی غرض نگاه کنین متوجه میشین شعر موسی و شبان امر به معروف و نهی از منکر رو زیر سوال میبرد.حتی شخصیتی مثل پیمابر خدا هم نمیتواند به کارهایی که انسان انجام میدهد اعتراض کند و بگوید که کارت اشتباه است
  • بی نام A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    6 10
    دمت گرم حاج اقا ممنونتىم مرد بزرگ
  • بنده خدا A1 ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    6 0
    منظورشون این بوده که خداوند از درون ما اگاهه نیازی نیست برای باخدا بودن ظاهر سازی کنیم پس اون زمان که مجتهد و مرجع تقلید نبوده..... پس همه مردم اون زمان رفتن جهنم... والله این شعر فقط وصف مهربونی و کرم خداست نه کفر... اینا همش حرفه خدا مهربون تر از این حرفاس که بخواد بندش رو بخاطر جهلش عذاب کنه در ضمن برادره من در مثال مناقشه نیست ...اره...وسعت دیدگاهتون رو بالا ببرید
  • صادقق A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    5 1
    با سلام به نظر اکثریت اهل ادب این اثر یکی از شاهکارهای ادبیات ماست.البته ایشون هم نظر خودشون رو گفتن.و ما هم ب نظرشون احترام میذاریم ولی هیچ وقت نمیتونن نظرشون رو به دیگران تحمیل کنن. و واقعا نباید به این شکل در موردحضرت مولانا صحبت و قضاوت نمود.
  • بی نام IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    2 1
    درود
  • هادی IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
    6 1
    بنام خالق نی همونطور که حضرت موسی با تمام عظمتشون و اینکه پیغمبر صاحب کتاب هم بودن سر از کار حضرت خضر در نیاوردن، این استاد بزرگوار ما هم در مرتبه و مقام و وادیی منزلی نیستن که صحبت مولانا رو متوجه بشن. عطار میفرماید : مراتب چون به وفق منزل افتاد در افهام خلایق مشکل افتاد
  • هادی IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
    6 0
    موسی رمزی هست از عقل .عقل کارش ایستادن در مقابل هوی است.قال موسی العقل عن الفرعون الهوی.ولی عقل در مقابل عشق چیزی برا گفتن نداره و سرگردانه. عاقلان نقطه پرگار وجودند ولی عشق داند که در این دایره سرگردانند.
  • محمد IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    5 3
    چرا هیچ کس به مفهوم این شعر توجهی نمیکنه همه درگیر حاشیه های این داستان شدند.به نظر شما هدف مولانا ازین شعر گفتن این شعر چی بوده؟اصلا هدف مولانا این نبوده که شما حتی میونی خدا رو جسم درنظر بگیری همین برداشت غلطی که ایت ا... قرائتی کردند.مولانا فقط خواسته با زبان شیرینش اینو به ما بگه که حتما نباید مناجاتمون با خدا حالت کلیشه ای باشه مثلا حتما نباید ما فارسی زبان ها دعاهامون عربی باشه.تو راحت میتونی با زبان خودن با خدا مناجات داشته باشی وقتی خیلی ساده و حرفای دلت رو به خدا بزنی خدا بیشر لذت خواهد برد ا زمانیکه دعاهای بکنی که خودت معنی و مفهومش رو ندونی. هیچ اداب و ترتیبی مجوی...............................هر چه میخواهد دل تنگت بگوی
    • علی IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
      1 5
      با سلام شمایی که مولانا سنی بوده چطور به این شعر مولانا توجه نکردین میگه شیر خدا و رستم دستانم آرزوس؟ شعری که آقای عصار خوندتش و هزار بار پخش شده . حالا هم فرضا که سنی باشه چه ربطی به این حرف آقای قرائتی داره؟ آقای قرائتی بیشتر شکایت میکنه که حرفایی که گفته میشه کلیشه ای شده که دقیقا با حرفش موافقم ایشون میگه بیاد دو نفر اصلا یه نفر مرد و مردونه قرآن رو به همه تعلیم بده و قران رو خوب تفسیر کنه. متاسفانه ما خیلی احساساتی هستیم بدون دقت همه دانشمندان و داشتهامون رو زیر سوال میبریم. من از آقای قرائتی خواهش میکنم عین تفسیرهای قرآنیش دقیقا توضیح بده که این همه مردم ما که زود احساساتی هستن متوجه حرفشون بشن . با تشکر لطفا نوشته من رو بزارین همه بخونن
  • محسن شبیری IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    2 1
    توجه به نکته : 1 ظاهرا منظور مولانا از جملات ناصواب شبان رساندن ساده دلی و بی سوادی چوپان است نه کافر بودن وی 2 کدامیک از ما میتوانیم به معرفت و جایگاه قلبی چوپان برسیم که میگوید ای به یادت هی هی و هی های من 3پیام مولانا بازگویی پیام خداوند است ، برخورد نیکو با خطاکاران پاکدل 4 وقتی که می و شراب و ... را به خوبی تفسیر میکنیم چگونه ساده دلی چوپان با معرفت را نمیتوانیم ببینیم 5 اگر اینگونه نبینیم سر از کجا در میاوریم بجای جذب افراد دفع افراد
  • موسوی IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    9 0
    پیرزنی از رسول خدا ص خواست تا دعایی به وی بیاموزد پیامبر یک دعای کوتاه به او آموخت ، الهی انت ربی و انا عبدک یعنی خدایا تو خدای منی و من بنده تو ، اما پیرزن به اشتباه اینگونه یاد گرفت ، الهی انت عبدی و انا ربک یعنی خدایا تو بنده منی و من خدای تو ، شخصی او را خطاب کرد این چه کفری است که می گویی ، پیرزن افسرده و غمگین به رسول خدا مراجعه کرد و ماجرا را برای ایشان شرح داد ، پیامبر ص فرمودندچون عمدی در کار نبوده و قلبا در حال ثنای خداوند بوده ای مشکلی نیست و اجر و پاداش شما نزد خداوند محفوظ است . حالا تو حدیث مفصل بخوان از این مجمل .
  • بی نام IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    11 1
    ما به همه وی فقط ظاهری نگاه می‌کنیم ،مثنوی و معنوی حضرت مولانا اگر کفر آمیز بود هیچگاه مرحوم علامه جعفری شانزده جلد از این کتاب سرشار از درس های خدا شناسی و زندگی شناسی است را تفسیر نمی‌کرد
  • احسان A1 ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    5 2
    به آقای قرائتی پیشنهادمی کنم که درموردعلامه جعفری که تمام عمرخودراصرف مثنوی مولوی کرده اظهارنظرنمایند .
    • علی د A1 ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
      5 0
      بین مولوی وقراءتی سوء تفاهم شده
  • elmira IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    5 2
    خود حضرت مولاناپیش دستی کردن همون اول جواب این جور حرفارو دادن هر کسی از ظن خود شد یار من/از درون من نجست اسرار من
  • فاطمه IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    7 2
    کتاب مثنوی و معنوی از گنجینه های با ارزش کشورمون و حضرت مولانا هم از بزرگترین عرفان ایران هستن ما باید به داشتن چنین چیز هایی افتخار کنیم نه اون ها رو پست بشماریم
  • حنیف A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    2 2
    نصیحت بزرگِ بزرگان و فقیه عارف امام خمینی است که به طور کلی دراین باب می گوید : «... سعی کن اگر اهلش نیستی و نشدی، انکار مقامات عارفین و صالحین را نکنی و معاندت با آنان را از وظایف دینی نشمری ... آنان که انکار مقامات عارفان و منازل سالکان کنند، چون خودخواه و خودپسند هستند هر چه را ندانستند حمل به جهل خود نکنند و انکار آن کنند تا به فردخواهی و خودبینی‌شان خدشه وارد نشود. مادر بت‌ها نفس شماست».
  • محمد علی A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    4 3
    بعضی افراد معتقدند که مثنوی مولوی قرآن به زبان فارسی هست.اگه ما بخواییم ظاهر مثنوی رو نگاه کنیم که داستان های ساده به نظر میاد . اما برید تحقیق کنید درباره مولوی که زندگی اش چگونه بوده است . و سپس برید مثنوی رو بخونید و ارتباطشون با آیات قرآن را کشف کنید
  • کبری RU ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    4 27
    کاملا بانظرحاج آقاموافقم چون خیلی ها مفهوم ظاهری رادرنظرمی گیرندنه نظرومفهوم اصلی را.
  • سید امین IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
    16 5
    مثنوی معنوی مولوی هست قرآن به لفظ پهلوی
  • علی از قم A1 ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    4 17
    سخن جناب قرائتی کاملا مطابق با قرآن و سنت نبوی و سنت اهل بیت است. متاسفانه شماری روشنفکرنمای بی سواد که نه مولوی را می شناسند و نه با تفسیر قرآن آشنایی دارند و نه حتی زبان عربی بلدند که متون دینی را خود قرائت کنند، بر اساس جو و ژست و قمپز به ایشان حمله می کنند در حالی که غرق در دریای جهل مرکّب اند. خدا در این ماه عزیز به همه ما انصاف و عقلانیت عطا فرماید.
  • کریم کاظمی GE ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    7 4
    با عرض سلام خدمت سروران گرامی.شیخ صراحتأ موسی را در جهل پنداشته و چوپان را در اوج عرفان.پس اینهمه حوزه و دانشگاه رفتن چه نیازیست.از منظر مولانا،نه خیر سروران گرامی باید به عرض رسانم که اگر موسی و پیامبران راهبران طریقت و عرفان نیستنما جهل شبان را پیشه خویش قرار دهیم ،بهتر است برامون؟نه عزیزان منفعتمان در بی ضوابط و قواعد و منضبط بودنم در فرائض دینی ست
  • علی RO ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
    7 2
    پدر مولانا از بزرگ ترین شیوخ زمان خودش بوده و خود مولانا هم منبر های چند هزار نفری در قونیه داشته و 10برابر آقای قرائتی در رابطه با اسلام منبر رفته پس هیچ وقت نمی تونیم ایشان را کافر بنامیم .و در این شعر هم نا باید به مفهوم درون سعر توجه کنیم نه ظواهر سعر ای برادر قصه چون پیمانه است معنی اندر آن به سان دانه است دانه معنی بگیرد مرد عقل ننگرد پیمانه را چون گشت نقل
  • بی نام IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۱
    4 10
    درود استاد قرائتی

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین