زیان اقتصاد ایران از عدم بهره وری نیروی کار: 100 هزار میلیارد تومان

تازه ترین آمارها نشان می دهد عدم بهره وری مناسب نیروی کار در ایران 100 هزار میلیارد تومان به اقتصاد ملی آسیب زده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در حال حاضر کاهش میزان بهره وری نیروی کار به عنوان یکی از جدی ترین بحران های اقتصادی کشور به حساب می آید. در مراسم روز جهانی کارگر نیز برخی چهره های دولتی به این موضوع اشاره کرده بودند ولی پیش از این در اسفندماه سال گذشته موضوع کاهش بهره وری کارمندان در محیط های اداری به یکی از اصلی ترین موضوعات بحث رسانه ها بدل شده بود. حتی جمشید پژویان،‌ رییس شورای ملی رقابت، اعلام کرد که رشد متوسط شاخص بهره وری نیروی کار در کشور در حالی 1.9 درصد برآورد شده که بر اساس سند چشم انداز، این رقم باید 3.5 درصد باشد.

در حال حاضر نیز نهادهای کارفرمایی به شدت نگران ادامه کاهش میزان بهره وری نیروهای کار هستند. به باورآنها در شرایط فعلی اقتصاد ایران با توجه به رکود موجود به بهره وری بالاتری نیاز دارد. سایت خبری پایش پرس در تحلیلی بهره وری را چنین تعریف کرده است:« برای به دست آوردن میزان بهره وری در اقتصادها، میزان کارایی را در اثربخشی ضرب می کنند؛ خیلی ساده،‌ می توان این طور تشریح کرد که بهره وری عبارت است از تحقق همزمان اثربخشی و کارایی برای مثال وقتی تنها نیمی از اهداف یک فعالیت (اثربخشی 50 درصد) با دو برابر منابع لازم (کارایی 50 درصد) محقق شود، بهره وری بدست آمده 25 درصد خواهد بود. معمولا بهره وری را می توان با افزایش کیفیت نیروی کار، بهبود روابط مدیریت و  بدنه سازمان و نیز افزایش کاربرد فناوری،‌ افزایش داد.»

پیش از این اطلاعاتی که از میزان بهره وری نیروی کار در ایران منتشر شده بود، بسیار نگران کننده بود. به گفته سید حمید کلانتری، رییس انجمن بهره وری، بهره وری ایران در حال حاضر ۵ تا ۶ درصد تولید ناخالص داخلی است که باید به ۳۳ درصد افزایش یابد. می توان محاسبه کرد که تولید ناخالص ملی کشور در حال حاضر ۴۵۰ هزار میلیارد تومان است که اگر ۳۳ درصد آن از محل بهره وری حاصل شود ، سهم بهره وری حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان معادل ۷۰ میلیارد دلارخواهد بود. بنابراین می توان گفت که کشور ایران هر سال بیش از 100 هزار میلیارد تومان بر اثر نداشتن بهره وری مناسب،‌ ضرر می کند. بر اساس گزارش رسمی سازمان بهره‌وری آسیا (AOP) سهم بهره‌وری در تولید ناخالص ملی چند کشور آسیای به شرح زیر است؛ به‌گونه‌ای که در این مقایسه سهم بهره‌وری در هند ۴۲درصد، در چین ۴۷درصد، در کره‌جنوبی ۴۳درصد، در ژاپن ۵۳درصد، و در بنگلادش ۴۶درصد تولید ناخالص ملی است ولی سهم بهره‌وری در ایران کمتر از ۱۰درصد است.

در حال حاضر به نظر می رسد یکی از نیازهای اصلی اقتصاد ایران برای خروج از وضعیت رکود، تغییر شیوه فعالیت نیروهای کار باشد.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 352760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    9 0
    سلام مهمترین دلیلش حقوق پایینه موج مهاجرت قانوني و غيرقانوني كارگران ايراني به ژاپن در سال‌هاي قبل و تن دادن به كار سياه در شرايط دشوار، دقيقاً به دليل همين بي‌تناسبي بود. امروز يك كارگر غربي يا ژاپني، كف حقوقش 1500 يورو است. اين بدان معناست كه يك كارگر آنها دست كم معادل 12 برابر حداقل دستمزد يك كارگر ايراني حقوق مي‌گيرد. حتي اگر مخارج زندگي در غرب را 2 برابر ايران فرض كنيم كه البته بيشتر نيست باز آشكار است كه يك كارگر آنها 6 برابر يك كارگر ما قدرت خريد دارد. ...