شرق نوشت:

پیام رسیده به دفتر روزنامه کوتاه بود؛ هجوم ماموران شهرداری به خانه‌های ساکنان«کن»، ضرب‌وشتم اهالی محل، تخریب و آتش‌زدن وسایل خانه، استفاده از گاز اشک‌آور در ساعت پنج صبح. پیامی که به‌نظر می‌رسید اغراق‌آمیز است.

روایت اول : اهالی محل
آدرس روبه‌روی امامزاده محمد کن است. یک سمت جاده دیوار کاهگلی باغ‌هاست و آن سمت خانه‌های یک طبقه و دوطبقه غیرمجاز. دیوار باغ وقفی امامزاده هم از تخریب در امان نمانده است. کمی آن‌سوتر از خانه‌ها، شیشه‌های خردشده، ماشین‌های آسیب‌دیده و بالاخره خانه‌ای تصرفی که تخریب شده، دیده می‌شود.
ساعت پنج صبح هفتم‌اردیبهشت ماموران شهرداری ناحیه دو منطقه پنج به همراه مامورهای گارد امداد افسریه برای تخریب یکی از خانه‌های غیرمجاز راهی می‌شوند. بیش از صد مامور به همراه دو دستگاه لودر و...
در متن گزارش کلانتری «کن» به «پلیس فاتب»، درباره حادثه آمده است: «مقارن ساعت هفت مورخ هفتم‌اردیبهشت حسب اعلام مرکز کنترل مبنی بر درگیری و تخریب توسط عوامل شهرداری به آدرس کن، خیابان دروازه، روبه‌روی امامزاده محمد گشت 110 این یگان به محل اعزام و طی گزارشی اعلام داشتند عوامل شهرداری و حدود صد نفر از عوامل شهرداری ناحیه دو منطقه پنج به‌همراه یک گروهان 57نفری از عوامل یگان امداد از ارایه هرگونه اطلاعات به عامل کلانتری خودداری کرده و اقدام به تخریب پلاک‌های 20، 22، 24 و 26 با استفاده از گاز اشک‌آور و لودر نموده‌اند و... در این تخریب یک دختر سه‌ساله به‌نام رها به بیمارستان اعزام شده لازم به ذکر است اقدامات بدون اطلاع کلانتری محل بوده و از ارایه هرگونه حکم ماموریت به کلانتری خودداری کرده و در اظهارنظر شفاهی اعلام کردند که به‌قصد ممانعت از تخریب به محل اعزام شده‌اند. در حالی‌که گزارش‌ها حکایت از تخریب داشت. همچنین دونفر از اهالی را در محل دستگیر کرده که آثار ضرب‌وشتم در بدن آنها مشهود بود و بدون حکم ماموریت قصد تحویل به کلانتری را داشتند که کلانتری از تحویل خودداری نموده است.»
وارد خانه تخریب‌شده می‌شویم به هرزحمتی هست. دستگاه تلویزیون «ال‌سی‌دی» سوخته با باقی اثاث منزل و کابینت‌ها و فرش و...، یخچال وارونه پرت شده کف هال. دیوارها ویرانند. اهالی می‌گویند: ماموران شهرداری آمده بودند یک خانه دیگر را تخریب کنند اما این خانه را تخریب کردند. می‌گویند مال بیوه‌زن و پسرش بوده. پسرش داشته طبقه بالا را می‌ساخته که با نامزدش بیاید زندگی کند. مدعی می‌شوند: بعد از تخریب ماموران شهرداری بنزین ریختند و وسایل را هم آتش زدند. پسر کتک‌خورده و حتی گریه‌های مادر هم نتوانسته مانع کتک‌خوردنش شود حالا مادرو پسر بی‌خانه، بخوانید بی‌خانه غیرمجاز رفته‌اند شهریار پیش فامیل‌هایشان. خانه تخریب‌شده درست روبه‌روی آستان مقدس امامزاده محمد است.
یکی از زنان محل دم در خانه نشسته است. در جواب سوالم می‌گوید: «شیشه‌های سه‌تا خانه را از بالا تا پایین شکستند. دوتا لودر هم ماشین‌ها را برداشتند.»
پیکان وانت آسیب دیده است. جلویش خرد شده. چرخ‌هایش پنچر و در جای‌جای ماشین جای قمه است.
-یکی از اهالی که شیشه خانه‌اش خرد شده و کتک خورده خودش را رضا مومیوند معرفی می‌کند و مدعی است: ساعت 5:30 صبح 60مامور امداد و صد مامور شهرداری آمدند. حکم برای تخریب این خانه بود اما آن خانه را خراب کردند. خانه ما هم با اینجا 30متر فاصله دارد. اما شیشه‌های ما را شکستند و من را کتک زدند و بدون اجازه از پشت‌بام خانه‌ام استفاده کردند. ‍[...].»
به‌سراغ خانه‌ای می‌روم که ادعا می‌کنند داخلش گاز اشک‌آور زده‌اند. زن جوان ریزنقشی نشسته است. مدعی می‌شود: «ما خواب بودیم. من برای نماز صبح بلند شدم. یکهو دیدم دارند شیشه را می‌زنند. گفتم نندازید ما اینجاییم. گاز اشک‌آور زدند توی خانه. اصلا توجهی نکردند. شیشه شکست و ریخت روی سرم. گاز خفه‌مان کرد. بچه دوساله خواهرم اینجا بود بعد آبجی‌ام زد تو سرش رفت در را باز کند بگوید نزنید گاز خورد تو صورتش. شوهرم زنگ زد گفت پنجره‌ها را باز کنید. نمیذاشتند کسی نزدیک بیاید. شوهرم داد می‌زد خانواده اینجاست این کارها را نکنید. اهمیتی نمی‌دادند. اصلا اجازه ندادند کفش‌هامو بپوشم. روی شیشه راه می‌رفتیم. بدون حکم ریختند تو خونه من. اینجا و آنجا و حتی کشو‌ها را گشتند که پوکه گاز اشک‌آور را پیدا کنند. یکی جا موند.» پوکه اشک‌آور را نشانم می‌دهد. «ما را انداختند بیرون. شوهرم را کتک زدند که چرا سنگ پرت کردی و دفاع کردی از خانواده‌ات. بیرون رفتیم با پای برهنه هل می‌دادند که بروید. شوهرم را گرفتند بردند من گفتم اگه می‌خواهید خراب کنید رو سر ما خراب کنید. ما اینجا مستاجریم. مشکلشان با صاحبخانه بود. طبقه پایین صاحبخانه بود.»
وارد محله می‌شوم برای پرس‌وجو. یکی از اعضای محل که مرد پیری است می‌گوید: «صبح من خواب بودم یکهو دیدم صدای «الله‌اکبر» می‌آید. مامور‌های شهرداری ریختند تو محل. بچه‌ام داشت خفه می‌شد. همه همسایه‌ها شاهد بودند.»
پیرمرد دیگری می‌گوید: «سروصدا آمد آمدیم بیرون نمی‌دانم با کی لج بودند و خصومت داشتند. اگر مشکلی نداشتند، چرا اون‌موقع اومدند. ما جرات نمی‌کردیم جلو بیاییم. نمیذاشتند مردم یک عکس بگیرند.»
خانم دیگری می‌گوید: «من اولش که جیغ زدند، دیوانه شده بودم. داد می‌زد آقا درو باز می‌کنیم. با لودری ماشین را برداشتند انداختند آن‌ور. واقعا تا سه‌روز هیچ‌جا را نمی‌دیدم از اثرات اشک‌آور. خودشان نقاب زده بودند. می‌خواستند خراب کنند؛ می‌کردند، اما نباید پنج صبح بیایند این کارها را بکنند.»

روایت دوم:

«رضایی» شهردار ناحیه2 منطقه5: اینها باند زمینخوارند و نیروهای شهرداری را کتک زدند
مامور‌های ما که رسیدند داخل کوچه با کوکتل‌مولوتف بهشان حمله شد. بچه‌های ما سوختند، داغان شدند. معلوم نبود از کجا خبردار شده بودند. یک وانت را گذاشته بودند وسط کوچه که نتوانیم وارد شویم. اینها باندهای اراذل‌واوباش و زمینخوار هستند. این روایت «محسن رضایی» شهردار ناحیه 2 منطقه 5 از تخریب خانه غیرمجاز در هفتم اردیبهشت است. در ادامه سوال‌های «شرق» و پاسخ‌های شهردار ناحیه دو را می‌خوانید:
اهالی محل می‌گویند که حکم تخریب شما برای ملکی دیگر بوده اما اشتباهی تخریب کرده و از گاز اشک‌آور استفاده کرده‌اید و اهالی را مورد ضرب‌وشتم قرارداده‌اید پاسخ شما به این اظهارات چیست؟
خیر، حکم تخریب ما برای همان ملک بوده است. اینها یک باند زمینخواری و اراذل‌واوباش در منطقه کن هستند و اگر دقت می‌کردید ادامه آن خانه‌ها باغ بود و اینها درختان را قطع و به حریم باغ تجاوز و ساخت‌وساز غیرمجاز کرده‌اند. در پرونده نیز برای قطع اشجار از اینها شکایت کردیم. اینها سابقه خودزنی هم دارند و به‌واسطه ارتباطات با کلانتری محل این کارها را انجام می‌دهند.
برای ملک‌هایی هم که می‌سازند به‌واسطه ارتباطاتی که در ثبت کن دارند سند می‌گیرند و از طریق تخریب باغات سودهای کلانی به جیب می‌زنند.
چرا ساعت 5 صبح و با این شرایط برای تخریب رفتید و باعث وحشت اهالی محل شدید؟ آیا نمی‌توانستید در طول روز بروید؟
6:20 رفتیم و عکس‌هایش موجود است و هوا روشن بوده است. ساعت 5صبح در ناحیه قرار گذاشته بودیم.
چرا نیروهای یگان امداد افسریه را بدون اطلاع کلانتری به‌همراه بردید؟
ما آنجا که رسیدیم با پرتاب کوکتل‌مولوتف ماشین‌های ما را آتش زدند و بچه‌های ما را با کوکتل‌مولوتف و سنگ و آجر مصدوم کردند بعد نیروهای یگان وارد شدند. بچه‌های ما از ناحیه سر، چشم و... مصدوم شده‌اند. اگر عکس‌ها را ببینید حالتان بد می‌شود، اینقدر که بچه‌های ما مصدوم شده‌اند.
اما اهالی محل صحبت‌های شما را تایید نمی‌کنند.
اهالی محل را اینها اجیر کرده‌اند. روششان این است که زن و بچه‌ها را هم با پول اجیر می‌کنند.
اهالی یکی از این خانه‌ها که داخل خانه‌شان بچه دوساله بوده و با اشک‌آور مصدوم شده مستاجر بوده‌اند؟
از داخل همه این خانه‌ها به سمت بچه‌های ما سنگ پرتاب می‌شد و مطلع شده بودند.
درباره جابه‌جایی ماشین‌های اهالی با لودر چه توضیحی می‌دهید؟
اینها ماشین را وسط کوچه پارک کرده بودند تا ما نتوانیم وارد شویم. من نمی‌دانم از چه طریق اما مطلع بودند و بچه‌های ما را غافلگیر کردند.
چرا بدون اطلاع کلانتری این عملیات انجام شد؟
برگه ماموریت نیروهای یگان از سمت قاضی صادر شده بود. بدون برگه ماموریت امکان همکاری نیست. بعد هم اینکه در خانه‌های اینها گالن‌های بنزین و نفت برای ساخت کوکتل‌مولوتف وجود دارد.
اهالی محل می‌گویند شما بعد از تخریب، وسایل خانه را آتش زده‌اید، آیا صحت دارد؟
خیر ما آتش نزدیم. می‌خواهند با سیاه‌نمایی اصل موضوع را تحت‌تاثیر قرار دهند. در تمام این خانه‌ها اراذل‌واوباش ساکن بودند تا سنگ‌پرانی کنند. کلانتری با بچه‌های ما هماهنگ نیست. حتی وقتی حکم قضایی داریم اینقدر موضوع را کش می‌دهند تا ما نتوانیم حکم را اجرا کنیم و اینها باغات کن را از بین ببرند.

231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 354197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی ابراهیم ... A1 ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    از این ماموران شهرداری تست روانی بگیرن
    • بی نام IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
      چه طور شهرداري در مورد برج سازي در بوستان مادر يا برج سازي زنجاني در شهرك غرب اين طور قاطعيت نداره؟
    • بی نام IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
      30 10
      خب اگر آن ها آنجا ميماندند بعد از مدتي مدعي آن زمين ها ميشدند و همه باغات را از بين ميبردند
  • بی نام A1 ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    حق با شهرداری هست یه عده زمین ها رو مفت صاحب میشن و بعد به قیمت های نجومی میفروشن و بعد پورشه میخرین و بعد....
  • بی نام A1 ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    28 1
    من نمیدونم ماجرا چی بوده ولی ساخت و ساز غیر مجاز در استان تهران بیداد میکنه . شما برید لواسانات و دماوند هر کی هر کی شده برای خودشون میسازن آب و برق دزدی هم برمیدارن . این که نشد.
  • بی نام A1 ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    کار شهرداری درسته . باغات کن را از بین برده اند
    • رضا A1 ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
      146 9
      يه سئوال دارم . هيشكي نميتونه يه روزه اين خونه هاي غيرمجاز رو ساخته باشه. همين همكاراي آقاي شهردار اون موقع كه ساخت و ساز غير مجاز ميشد، بايد وارد عمل ميشدن البته ممكنه وارد عمل شدن و يه جورايي سر و ته قضيه رو هم آوردن چرا بايد كار به اينجا مي كشيد؟
    • بی نام A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
      66 17
      خواهر یا برادر عزیز باغات رو یه شبه از بین بردن و خونه درست کردن و بارشون آوردن و اونجا زندگی کردن؟ شهرداری وقت تخریب باغ و ساخت و ساز کجا بوده که جلوی اینا رو بگیره؟ خوشت میاد 5 صبح بریزن تو خونه و زن و بچه ت رو بترسونن؟ گیریم که اراذل اوباش هم بودن اصن زمین خوار هم بودن اون بچه ی کوچیک یا پیرزن چه گناهی کرده بودن که باید قبض روح میشدن؟
    • بی نام IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
      6 1
      در اصل اینکه باید با زمین خواری برخورد بشه شکی نیست . اما چنین حرکاتی طوری باشه که ابهام دار باشه . خب اگر اینها زمین خوارند و باید ساخت و سازشون تخریب بشه میبایست با احکام رسمی در روز روشن با نیروهای کامل به محل مراجعه بشه و با دادن ضرب العجلی چند ساعته بدون بازگشت به ساکنین اجازه دهند که حداقل از محل خارج شوند اگر نشدند وارد منزل شده دستگیر کنید و بعد تخریب کنید. با توجه به اینکه غالب ساکنین این مکانها مستاجرین بی بضاعتند که قرارداد رسمثی به اون شکل برای اجاره ندارند آیا از بین بردن زندگی آنها و وارد آوردن صدمات جسمی به خانواده آنها کار قانونی است ؟ آیا انداختن گاز اشک آور به داخل فضایی مسکونی هرچند غیر مجاز عملی انسانی است ؟
    • بی نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
      28 0
      برای مجوز ساخت وساز در اداره های شهرداری هزار مدرک می خواهند تا مجوز ساخت بدهند اگر تغییر در داخل ساختمان بدهیم کلاغها خبر می برند برای شهرداری تا جریمه بشویم آیا منطقه کن هیچ کلاغی وجود نداشته ؟
    • رضا A1 ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
      2 0
      كلاغ رو خوب اومدي. خوب . اول صبحي با همكارام خنديديم. دستت درد نكنه
  • بی نام A1 ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    84 1
    خوبه دیگه منم میرم فردا وسط پارک ملت 4 تا درخت قطع میکنم کنار دریاچه یه خونه میسازم. محله خوبیه
  • امیرحسین ثقفی A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    61 7
    تیتر جانبدارانه ای زده اید لطفا سعی بیشتری برای حفظ اصول خبرنگاری انجام دهید
    • مهدی IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
      11 36
      استادجانبدارانه نیست کارشهرداری غیرقانونی بوده که نیروی انتظامی هم خبرنداشته
  • بی نام A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    87 13
    تیتر کاملا جهت دار به نفع کسی که غیرقانونی خانه ساخته. خانه مردم؟ طرف کار غیرقانونی کرده بعد شما تشویقش هم میکنید؟ تیتر را اصلاح کنید لطفا
    • بی نام A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
      1 2
      خونه مردم بوده دیگه. نکنه خونه مردم هم متعلق به بیت المال شده و نمی دونیم؟
  • مهدی IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    شهردار درست میگه.واقعیت همینه.
  • بی نام IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    21 0
    متاسفانه آن منطقه دچار چنین مصایبی شده است و تا پلیس علیه اراذل و اوباش منطقه وارد نشود قصه همین است. زمینخواران با اراذل هم دست شده و دنبال منافع چند میلیاردی از زمین های کن هستند. در این مورد مطالعات دقیقی انجام شده و اسامی افراد اصلی نیز تحویل مقامات شده است.
  • رضا IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    25 2
    واقعا حق با شهرداری است اگر جلوی اینها رو نگیره که یعضی ها میگن شهرداری تبانی کرده واگر بگیره که میگن یه عده بنده خدا اواره شدند،میشه بگید چکار باید بکنن
  • بی نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    17 1
    متاسفانه در منطقه چهار محله ش هم خانه های غیر قانونی و غیر مهندسی ساز بسیارند. اینها با ماموران نواحی زدو بند می‌کنند و زمانی هم که زد و بند در کار نباشد با زور و دعوا و نواقص قانونی کار خود را پیش می‌برند. ساختمانهای چهار پنج طبقه بسیار ضعیف بدون بادبند بدون طراحی مهندسی و با کیفیت بد اجرا. خدا به دادمان برسد اگر زلزله بیاید.
  • میلاد IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    27 5
    99 باغهای کن، فرحزاد و فشم غیر قانونیه نه پول آب و برق و گاز میدن نه مالیات. تو دو ماه اندازه یه عمر من پول در میارن.
  • بی نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    20 1
    مردم از قانون و قانونمداری حمایت میکنند.
  • بی نام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    22 1
    گزارش واقعا يك طرفه است يك شبه كه خانه تخريب نمي كنند حتما قبلا چندين بار اخطار دادند وكسي توجه نكرده واقعا افرادي هستند كه صرفا باپرروئي وقباحت مي خواهند يك شبه ميلياردر شوند ومتاسفانه خيلي ها شده اند .هرچند دستگاه هاي متولي ضعف هاي فاحش دارند . ولي اصولا بايد قانون باشد و صرف پرروئي وعدم رعايت حقوق ديگران تازه خود را مظلوم هم نشان بدهند سنگ پاي قزوين يادت بخير
  • بی نام EU ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    4 1
    در اینکه باید جلوی زمینخواری رو گرفت شکی نیست،ولی خود من وقتی خونه بغلیمون رو کوبیدن و خونمون ترک خوردو گچ پارکینگ ریخت هرچی رنگ زدم اب از اب تکون نخورد، اینا فقط با اعصاب و روان مردم بازی میکنن