۰ نفر
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۳
همایشی برای بزرگداشت شیخ مرتضی انصاری دزفولی

خبرگزاری حوزه نوشت:

همایش "جلوه هایی از سیره عملی و علمی خاتم الفقهاء والمجتهدین، شیخ مرتضی انصاری دزفولی (ره)" فردا دوشنبه 22 اردیبهشت از ساعت 9 صبح در سالن شیخ انصاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول بر گزار می شود.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی، دبیر این همایش اظهارداشت: دراین همایش یک روزه اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری در استان خوزستان، علما ، بزرگان فضلا و طلاب فرهیخته ، ائمه جمعه و روحانیان و ائمه جمعه استانهای همجوار حضور خواهند داشت.

وی افزود: حجت الاسلام والمسلمین علی دوست از جامعه مدرسین قم با موضوع " فقه ومقتضیات عصر از منظر فقهی شیخ " و آیت‌الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در استان خوزستان دراین همایش به ایراد سخن خواهند پرداخت.

دبیر این همایش خاطر نشان ساخت: حجت الاسلام والمسلمین حیدری عضومجلس خبرگان رهبری با ارائه ی مقالاتی با عنوان " ولایت فقیه از منظر شیخ "و حجت الاسلام عبداللهی با عنوان "جایگاه عقل در درک مناطات احکام شرع "مقالات خود را قرائت خواهندکرد.

دبیر همایش یادآورشد: در کنار شخصیت های حوزوی و به منظور حداکثر استفاده علمی از این همایش مهم از شخصیت های دانشگاهی ، اساتید دانشگاه و فرهیختگان و دانشجویان و همچنین مدیران فرهنگی و شخصیت های علمی استان دعوت شده است.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی با اشاره به برنامه های جانبی این همایش گفت: : به منظور آشنایی هرچه بهتر و بیشتر نسل جوان به ویژه قشر عظیم جوان، با زندگی شیخ اعظم با همکاری دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی جندی شاپور و معاونت پرورشی آموزش و پرورش دزفول مسابقه ای در این زمینه و در مقطع دوره متوسطه شهرستان درفول برگزارشده که نتایج آن در پایان این همایش اعلام خواهد شد.

شمه ای از زندگینامه شیخ اعظم

خاتم الفقها و المجتهیدین شیخ مرتضی انصاری (ره) شخصیتی که یکی از بزرگان علمای اسلام و شیعه در جهان اسلام است که در، روز عید غدیر خم سال ‏۱۲۱۴ هجرى قمرى، در شهر دزفول و در خاندان فضل و ادب به دنیا آمد.

شیخ مرتضی در محضر اساتید بزرگوارى همچون شیخ حسین انصارى دزفولى، شریف العلماء مازندرانى، شیخ موسى کاشف الغطاء، سید محمد مجاهد، شیخ على کاشف الغطاء، حاج ملا احمد نراقى و سید علی شوشتری تلمذ نمود.

شیخ انصاری در نجف کرسى استادى داشت تا اینکه در سال ۱۲۶۶ هجرى قمرى، از طرف شیخ محمد حسن نجفی، صاحب جواهر به مرجعیت عامه رسید. صاحب جواهر در بستر مرگ دست شیخ را گرفت و گفت: این مرد بعد از من مرجع شما خواهد بود. آثار قلمى فراوانى از شیخ مرتضى انصارى بر جاى مانده که کتب مکاسب و رسائل که از متون درسى مهم حوزه‏‌‌هاى علمیّه است از مهمترین آثار ایشان به شمار می رود.

شیخ اعظم شخصیتی است که امام خمینی (ره) در کتاب چهل حدیث با تعابیر بلندی مانند «علامه علماى متأخرین، محقق جلیل و جامع فضیلت علم و عمل، شیخ انصارى، رضوان اللّه تعالى علیه» نام می‌برند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 354442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =