ایسنا نوشت:

معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با بیان این‌که برای جلوگیری از حلقه شوم در پتروشیمی باید ارز تک نرخی شود درباره گلایه‌های بانک مرکزی از پتروشیمی گفت: اگر ارز تک نرخی شود همه علاقه‌مندند که ارز را وارد کشور کنند شرکت‌های پتروشیمی ارز را برای خرید مواد مورد نیاز نگه می دارند اما در صورتی که شرکتی خیلی شیطنت کند، جلوی آن را می گیریم.

عباس شعری مقدم در حاشیه عقد قرارداد تجاری سازی دانش فنی فرایند تولید آمونیاک در جمع خبرنگاران در مورد علت پرهیز شرکت‌های پتروشیمی از وارد کردن ارزهای حاصل از صادرات به بازار گفت: مشکل اصلی، چند قیمتی بودن ارز است. شرکت‌های پتروشیمی ارز را برای خرید مواد اولیه و ... نگه می دارند چرا که در صورت وارد کردن ارز به بازار داخل مجبور هستند با قیمت گران‌تر ارز را بخرند و مواد مورد نیاز را وارد کنند.

وی افزود: ما در زمستان مدت زیادی است به دلیل کمبود گاز، نتوانستیم از گاز استفاده کنیم بنابراین دو طرح عمده اوره آمونیاک و متانول که ارز‌آوری دارند تولید نداشتند.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به دو مشکل پیش روی شرکت‌های پتروشیمی گفت: یک مشکل مربوط به خوراک است که امیدواریم با تلاش‌های زنگنه کمبود گاز حل شود. مشکل دیگر مربوط به چند قیمتی بودن ارز است که امیدواریم با تلاش دولت ارز تک نرخی شود.

وی در مورد اهرم پتروشیمی برای برخورد با شرکت‌هایی که ارز را وارد بازار نمی‌کنند گفت:‌ اجازه صادرات توسط NPC داده می‌شود بنابراین اگر شرکتی خیلی شیطنت کند جلوی آن را می‌گیریم. اما این کار نیز عواقب بدتری دارد. به گونه‌ای که در صورت ممنوعیت صادرات انبارها پر می‌شود و در نهایت تولید کاهش پیدا می‌کند. لذا یک حلقه شومی شکل می‌گیرد که باید جلوی آن را بگیریم. تنها با تک نرخی شدن ارز می‌توان جلوی این حلقه شوم را گرفت.

اولفین ایلام در انتظار تامین مالی

شعری مقدم با اشاره به افتتاح واحد پلی اتیلن ایلام دلیل عقب ماندن راه‌اندازی واحد اولفین مشکلات نقدینگی خواند و گفت: قرار بود واحد پلی‌اتیلن ایلام از طریق واحد اولفین خوراک خود را تامین کند اما با عقب ماندن این طرح در حال حاضر از طریق خط لوله غرب در حال حاضر در حد نیاز اتیلن دریافت می‌کند.

وی در ادامه به نیاز ایلام به تامین ارز از طریق فاینانس چین و یا صندوق توسعه ملی اشاره کرد.

سرمایه‌گذاری خارجی منوط به کوشش ظریف و روحانی است

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در مورد سهولت دریافت فاینانس و نیاز طرح‌ها گفت: طرح‌های زیادی در دست داریم و تاکید دارم که نمی‌توانم برای اجرای آن‌ها به فاینانس چین و صندوق توسعه ملی امید بست. بنابراین باید شرایط سرمایه‌گذاری خارجی فراهم شود که این امر منوط به کوشش ظریف و دولت روحانی است.

شعری مقدم در مورد مساله مطرح شده مبنی بر اخذ ۲۰ میلیارد دلار فاینانس چین درسال گذشته گفت: قرار بود هر چقدر موجودی ما است، چین دو برابر اعتبار را تامین کند که این موضوع را قبول نکرد. تاکنون نیز در بخش‌های مختلف هر آنچه قرار بود تخصیص پیدا کند تخصیص یافته و این مساله تمام شده است.

دانش فنی یک نیاز اولیه است

وی با اشاره به معطل ماندن واحدهای پتروشیمی برای خرید دانش فنی گفت: وقتی می‌خواهیم پروژه‌ای را اجرا کنیم باید ببینیم دانش فنی را به ما می‌دهند یا خیر. الان خیلی از پروژه‌ها هستند که اگر تحریم برداشته شود دانش فنی آن را به ما نمی‌دهند.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تصریح کرد: با تشدید تحریم‌ها نیز دارندگان دانش فنی پتروشیمی اعلام کردند قادر نیستند به ما تکنولوژی بدهند بنابراین تمام طرح‌ متوقف شد تا جایی که حتی در صورت تامین ارز نیز قادر به پیش بردن طرح‌ها به خاطر فقدان دانش فنی نبودیم. بنابراین تاکید می‌کنم که باید دانش ها را بگیریم و توسعه دهیم.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 354729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =