معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفته است: محیط بانان با حقوق 300 هزار تومان دغدغه‌های زیادی از نظر اقتصادی و اجتماعی دارد.

هر چند چندی پیش رییس سازمان محیط زیست از تعلیق موقت اعدام دو محیط بان متهم به قتل غیر عمد شکارچیان غیرمجاز خبر داد ولی با این حال مجموع اخباری که در چند ماه اخیر منتشر شده، چندان خوشایند فعالان زیست محیط نیست.

تا به حال خانواده‌های حدود 80 تن از محیط‌بانانی که به شهادت رسیده‌‌اند، حتا نتوانسته‌اند از حق و حقوق خانواده شهید بهره‌مند شوند، چه رسد به اینکه شاهد مجازات کسانی باشند که عزیزان‌شان را برای همیشه از آن ها گرفته‌اند. شنیده ها حکایت از آن دارد که جنازه‌ی برخی از این شهیدان مانند یحیی شاه کوه محلی ، اجازه دفن در گلزار شهدا را نیز نیافته اند.

حکم سنگین برای محیطبانان
چندی پیش دو محیط بان که در دو سال اخیر به دلیل درگیری با شکارچیان متخلف مرتکب قتل غیرعمد شده بودند، محکوم به اعدام شدند. این دو محیط بان در دو پرونده جداگانه این حکم را دریافت کردند. صدور این حکم در حالی است که این دو، در حین خدمت و به منظور جلوگیری از ورود متخلف و شکار غیرقانونی، مرتکب این قتل شده اند. اسد تقی زاده محیط بان اداره محیط زیست کهگلیویه و بویراحمد از شهریور سال 86 به دلیل درگیری با پنج شکارچی متخلف و حرفه ای در منطقه حفاظت شده دنا در زندان به سر می برد و حکم قصاص برای او صادر شده است. بررسی ها نشان می دهد که این محیط بان به همراه همکاران خود در حین انجام ماموریت، تمامی مجوزهای لازم برای برخورد با متخلفان و حفاظت از محط زیست در اختیار داشته است.

پس از این حادثه، سازمان محیط زیست برای این محیط بان سه وکیل اختیار کرد اما حکم صادره از سوی قاضی، این محیط بان را محکوم به اعدام کرد. این در حالی است که محیط بان تقی زاده در حین درگیری با اشرار مجوز حمل سلاح و کارت ضابط دادگستری و گواهی آموزش نظامی به همراه سایر مدارک را در اختیار داشته و به لحاظ قانونی تنها انجام وظیفه کرده است.

به هر روی رای صادره، مورد اعتراض سازمان محیط زیست قرار گرفت و رئیس سازمان محیط زیست، دیدارهایی را برای حل این مسئله با رئیس قوه قضائیه وقت برگزار کرد. پس از آن حکم صادره به دیوانعالی کل کشور برای رسیدگی ارسال شد.

به عقیده جلیل بادام فیروز مدیرکل اداره محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد این امید وجود دارد که حکم مذکور در این دیوان نقض شود.

محکومیت محیط‌بان‌ها ومحافظه‌کاری آن ها
شاید همین اتفاقات بود که باعث شد مسئولان زیست محیطی از دیگر مشکلات محیط بانان سخن به میان آورند. در همین رابطه معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفته است: محیط بانان با حقوق 300 هزار تومان دغدغه‌های زیادی از نظر اقتصادی و اجتماعی دارد.

وی افزود: هر کجا که محیط‌بانان علاقمند بودند مناطق ما هم حفظ شده ولی بسیاری از محیطبانان دغدغه های دیگری دارند که در رأس آنها تامین معیشتشان است که تا حدودی نامناسب است .

معاون محیط‌ طبیعی وسازمان حفاظت محیط زیست ادامه داده است: محکومیت محیط‌بان‌ها باعث شده است که برخی از محیط‌بانان محافظه‌کار شوند و تن به کار ندهند زیرا از آنچه در صورت انجام وظایف خود ممکن است در انتظارشان باشد هراس دارند، اگر بیمه مسئولیت عملیاتی شود بسیاری از مشکلات حقوقی و قضایی محیط‌بانان حل می‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 35959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =