آملی‌لاریجانی: برخی قضات مبانی دینی را قبول ندارند/ بازدید سرزده رئیس‌جمهور از زندانها را نمی‌پذیریم

رئیس قوه قضاییه در همایش این قوه حضور یافت و سه دستاورد مهم این قوه درباره برنامه محوری، نظارت و برخورد با مفاسد اقتصادی را تشریح کرد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین رئیس قوه قضائیه کشور در این همایش با اشاره به مشکلات این قوه و کمبود قضات از به کارگیری سالانه ۸۰۰ قاضی تا انتهای برنامه پنجم توسعه خبر داد.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ایام پربرکت ماه شعبان گفت: دستاوردهای دستگاه قضایی در سالهای اخیر آنقدر زیاد است که در این مجال نمی‌توان تمامی آنها را برشمرد، اما برنامه محوری در قوه قضائیه، افزایش نظارت در دستگاه قضایی و برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی از جمله اقدامات مهم دستگاه قضا به شمار می‌رود.

 

برخورد با مفساد اقتصادی چگونه باشد؟

او با بیان اینکه در بحث مبارزه با مفسدان اقتصادی باید به گونه‌ای حرکت کرد که علاوه بر مبارزه با مفسدان از سرمایه‌گذاران نیز حمایت کرد، به همکارانش در قوه قضاییه تذکر داد: در این راستا مبارزه دستگاه قضا با متعرضان به منابع طبیعی و اشرار و متجاوزین به حقوق مردم ادامه داشته است و مهمترین دغدغه امروز قوه قضائیه ارتقاء کمی و کیفی نیروی انتظامی در این قوه است.

آملی لاریجانی همچنین به کمبود نیروی انسانی در دستگاه قضا اشاره کرد و گفت: "باید کمبود نیروی انسانی در دستگاه قضایی رفع شود زیرا اگر مشکلات موجود در قوه قضائیه را واکاوی کنیم خواهیم دید که سرمنشاء بسیاری از این مشکلات کمبود نیروی انسانی و کمبود نیروی کارآمد در این قوه است و مشکلاتی همچون اطاله دادرسی، برخورد نامناسب قضات محاکم و اتقان آراء‌ از جمله مواردی که مستقیما یا به نحوی با موضوع کمبود نیروی انسانی در قوه قضائیه ارتباط دارد."

رئیس قوه قضائیه از ارائه آموزش‌های علمی در بدو و ضمن خدمت به کارکنان دستگاه قضا به عنوان اقداماتی که دارای اثرات بسیار مثبتی در موضوع ارتقاء کیفی کارکنان دستگاه قضا یاد کرد و گفت: متاسفانه پیش از این دولت در برابر جذب نیروی انسانی در دستگاه قضا زیر بار نمی‌رفت ولی با الطاف رهبر معظم انقلاب، مجلس شورای اسلامی در این خصوص با دستگاه قضایی همکاری کرد و در برنامه پنجم توسعه مجوز جذب 5 هزار قاضی را صادر کرد.

آملی لاریجانی با بیان اینکه در 5 سال اخیر 2500 قاضی جذب دستگاه قضایی شده‌اند، گفت: در حال حاضر بیش از هزار قاضی در حال گذراندن دوره‌های کارآموزی خود هستند و طبق برنامه‌ریزی انجام شده در نظر داریم تا سالانه 800 قاضی را به مجموعه قضایی کشور وارد کنیم و امیدواریم تا با این برنامه‌ریزی مشکل کمبود نیروی انسانی تا پایان برنامه پنجم حل شود.

 

قضات باید شخصیت معنوی داشته باشند

رئیس قوه قضائیه در ادامه سخنانش توجه به آموزه‌های معرفتی و اعتقادی را از جمله عوامل ارتقاء دهنده کیفی قضات عنوان کرد و گفت: قضات باید علاوه بر ارتقای اطلاعات خود در حیطه قضایی نسبت به کسب اطلاعات در حوزه‌های اعتقادی، دینی و معرفتی خود نیز توجه کنند چرا که توجه به این حوزه علاوه بر ارتقای شخصیت آنها باعث افزایش اطلاعات در حیطه قضایی نیز می‌شود.

ارشدترین مقام قضایی کشور همچنین در بخشی از سخنانانش از برخی همکاران خود انتقاد کرد و از وجود برخی قضات که به هیچ وجه مبانی اعتقادی و دینی را قبول ندارند، گلایه کرد و گفت: متاسفانه در ابتدای دوره 5 ساله در قوه قضائیه یکی از مدیران این قوه کتابی را در بحث حقوق جزا به من اهداء‌ کرد که متاسفانه نویسنده آن مطلقاً ساختار دینی و اعتقادی و معرفتی حاکم بر جامعه را قبول نداشت؛ این در حالی است که در برخی موارد شاهدیم که چنین افرادی از مقبولیت نیز برخوردارند.

 

پیشگیری از جرم

آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه بحث پیشگیری از جرم از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: از ابتدای دوره 5 ساله معاونت پیشگیری از جرم تشکیل شد و کارهای خوبی تشکیل شده و ما منتظر هستیم تا ببینیم لایحه پیشگیری از جرم در مجمع تشخیص نظام به کجا می‌کشید.

او با توجه به اینکه اقدامات اصلاح ساختارها در دستگاه قضایی انجام شده است، گفت: رؤسای دادگستری و قضات در این زمینه اقدامات خوبی را انجام داده‌اند.

آیت الله آملی مهمترین دغدغه قضائی کشور را ارتقاء کمی و کیفی منابع انسانی عنوان کرد و گفت: اگر مشکلات دستگاه قضایی را واکاوی کنیم می‌بینیم که سرمنشأ برخی از دغدغه‌های ما کمبود نیروی انسانی کارآمد است.

چرا دادرسی اطاله پیدا می کند؟
او با اشاره به بحث اطاله دادرسی گفت: مسئله اطاله دادرسی به طور مستقیم به کمبود نیروی انسانی مربوط می‌شود از سوی دیگر برخی مردم گاهی شکایت می‌کنند که قضات برخورد مناسبی ندارند که این موضوع ناشی از کمبود نیروی انسانی است.

آملی لاریجانی گفت: وقتی در یک روز 10 پرونده را روی میز قاضی قرار می‌دهیم خستگی و فرسودگی اجازه برخورد درست نمی‌دهد.

رئیس دستگاه قضائی به بحث اتقان آرا اشاره کرد و گفت:‌این موضوع هم به طور مستقیم با نیروی انسانی مرتبط است، زیرا اگر قاضی فرصت کافی برای کار داشته باشد می‌تواند بهتر حکم صادر کند.

 

جانی یک ساعت به مامور بدرقه می دهد و فرار می کند

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اینکه لایحه پلیس قضایی مسئله مهمی برای قوه قضاییه است گفت: امیدواریم این لایحه به زودی در اختیار مجلس قرار گرفته و قوه مقننه نیز آن را تصویب کند. نظر دولت را در این مورد گرفته ایم و با تلاش وزیر دادگستری این لایحه نهایی شده است. تمامی روسای دادگستری نیز اعلام کردند که لایحه پلیس قضایی از واجبات برای این قوه قوه است.

به گفته آملی لاریجانی ابلاغ اوراق قضایی و جابجایی مجرم نیاز به یک فرد تعلیم دیده و شناخته شده در قوه قضاییه دارد. مواردی داشته ایم که گاهی یک جانی با دادن یک ساعت به یک سرباز فرار کرده است.

رئیس قوه قضائیه گفت: ما در جهت نظامی پلیس قضایی دخالتی نداریم و آنها تحت نظر فرماندهی دیگر فعالیت می کنند. ما نیروی مسلحی می خواهیم که دستورات را از قوه قضائیه بگیرد اما تحت فرماندهی جای دیگری باشد.

او با اعلام اینکه ساعت ها کار کارشناسی در حوزه ریاست قوه قضائیه و معاونت حقوقی برای لایحه جامعه وکالت انجام شد گفت: سعی کرده ایم استقلال وکلا از بین نرود و این لایحه بین نظارت و استقلال باشد. اینکه عده ای می گویند نظارت بر وکالت بر عهد قوه قضائیه نبوده مطلب صحیحی نیست باید کاری کنیم.

به گفته رئیس قوه قضائیه ابلاغ قاضی در دست رئیس قوه قضائیه است اما باید بدانیم که من در هیچ موردی و هیچ رای قضای دخالت نکرده ام که بگویم این رای را صادر کن. استقلال قاضی با ابلاغ از بین نمی رود.

 

سرنوشت لایحه جامع وکالت

رئیس دستگاه قضا گفت: لایحه جامع وکالت در دولت قبلی به سرنوشت پلیس قضایی دچار شد و تصرف های نابجایی در این لایحه صورت گرفت. در حال حاضر این لایحه اصلاح شده و به مجلس ارجاع شده است.

او با انتقاد برخی وکلا درباره اینکه گفته بودند وکالت امر قضایی نیست، گفت: در بند 13 سیاستهای کلی قضایی نظام ضوابط امور قضایی، قضاوت، وکالت و ضابطان و نظارت بر حسن اجرای آن بر عهده قوه قضائیه است ضمن اینکه تهیه لایحه نیز از وظایف دیگر رئیس قوه قضائیه محسوب می شود.

 

یازدید سرزده از زندانها توسط رئیس جمهور را قبول نداریم

رئیس قوه قضائیه در ادامه با تاکید بر حفظ استقلال دستگاه قضایی گفت: قاضی مستقل به نفع همه است و حفظ استقلال دستگاه قضایی امری مقبول و همگانی است. در دولت قبل با چالش هایی مانند بحث زندان و ارسال لوایح روبرو بودیم که در برابر آن ایستادگی کردیم.

او گفت: رئیس جمهور پیشین می خواست سرزده و بدون موافقت قوه قضائیه از زندان بازدید کند که ما این موضوع را قبول نداریم. ما از استقلال قضایی حمایت می کنیم.

رئیس قوه قضائیه توجه به خروجی دستگاه قضایی را مورد تاکید قرار داد و گفت: قبول داریم مسئولان عالی و قضات شریف در حال کار و خدمت هستند و برخی فراتر از توان کار می کنند اما در این میان خروجی دستگاه قضایی مهم است. صحبت با مردم نشان می دهد خروجی دستگاه قضایی بهبود یافته اما برخی ناهنجاری ها در دادگاهها و دفاتر به قوه قضائیه لطمه می زند.

آیت الله لاریجانی در پایان گفت: مهمترین رکن برای سلامت قوه قضائیه، نظارت نیست بلکه اخلاق و معنویت است که این یک نظارت داخلی است.

 

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 361370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =