چرا کشورهاعلاقه‌ای به توسعه کارتهای هویت دیجیتال نشان نمی‌دهند؟

استونی به عنوان اولین کشوردر سطح بین المللی قصد دارد کارتهای هویت دیجیتال (Digital ID) را برای خارجی‌ها هم صادر کند.

 

این کشور در برنامه درازمدت می خواهد تا سال 2025 بیش از 10 میلیون کارت هویت دیجیتال بین مردم استونی و سایر خارجی هایی که به این کشور رفت و آمد دارند، تولید و توزیع کند.

بر اساس آمار کارتهای هویت دیجیتال در بسیاری از کشورها هنوز وجود ندارد اما بدلیل علاقه وافر دولت استونی به توسعه امور الکترونیک، این نوع کارتها در این کشور رواج یافته و مورد استقبال مردم قرار گرفته است، تا جایی که از این کارت برای رای دهی، خرید انواع بلیط و پرداخت قبوض و ... استفاده می شود.

در استونی برای ایجاد بیزینس جدید و سایر فعالیتهای روزمره به این کارتها نیاز مبرم وجود دارد و خارجی ها به دلیل نداشتن این کارت، برای انجام امور اقتصادی دچار مشکل شده‌اند و به همین خاطر دولت استونی با هدف رفع مشکلات می خواهد تا پایان 2014 برای خارجی‌ها نیز کارتهای هویت دیجیتال بسازد و به عنوان اولین کشوری که در سطح بین المللی اقدام به توزیع کارت هویت دیجیتال می کند، نام خود را سرآمد این قرار دهد.

استفاده از این کارتها به مثابه تاییدیه امنیتی برای چک کردن ایمیل‌ها نیز بوده وخدمات تحت وب به صورت ملی و محلی از دیگر کارآیی‌های این نوع کارتهای هویت دیجیتال است.

درخواست کننده‌ها با پرداخت 30 الی 50 یورو می توانند چنین کارتی را دریافت کرده و یا اطلاعات دیجیتال خود را روی سیم کارت گوشی های هوشمند خود ذخیره کنند.(بر اساس درخواست خودشان)

گفتنی است کشورهایی مانند انگلیس پیشتر در این راه قدم برداشته‌اند اما بدلایل مختلف از جمله هزینه سنگین و احتمال جاسوسی از طریق این کارتها، پروژه های مشابه را متوقف کرده‌اند.

انگلیسی‌ها که استاد جاسوسی روی شبکه‌های اجتماعی و جاسوسی روی کابلهای دیتای زیر دریایی هستند{لینک}، سالها قبل کلید هویت بیومتریک برای انواع پاسپورت و کارتهای هویت را زدند اما خیلی زود به این نتیجه رسیدند که ممکن است این نوع کارتها مانند تله شده و کشورهای خارجی انها را آلوده به سیستم های جاسوسی کنند و به همین خاطر جلوی گسترش این کارتها را حداقل برای شهروندان درجه اول خود گرفتند.

سایر کشورها نیز به تبع تجربیات انگلیسی‌ها سرعت توسعه این نوع کارتها را کاهش داده‌‍‌‌اند.

 

 

 

منبع: انگجت

56503

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 362776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    43 4
    ظاهرا مخ های گمنام ایرانی مدتهاست پروژه آی دی کارت دیجیتال را در ثبت احوال کلید زده اند خبر ندارید. یعنی میلیارد تومان پروژه با این خبر دود می شه؟ اوه اوه
    • بی نام A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
      8 1
      کدوم میلیاردها تومن پولشو از من و تو میگیرن
  • بی نام US ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    16 2
    وقتی کشورهای با فن آوری برتر دست به چنین کاری نزدن لابد یه امایی داشته دیگه. حالا انگلیس نه ژاپن یا کره. چرا نباید از تجربه ی اونا استفاده کنیم؟ اونوقت بعضیا بقول دوستمون دهها میلیارد رو هدر میدن
  • ناصر ج IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    9 13
    اگه این پروژه توی کشورمون رقم بخوره ماجراهایی نظیر سال 88 پیش نمیاد و جلوی بالا پائین شدن آرا رو میگیره
    • بی نام IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
      18 3
      اتفاقا راحت تر آرا رو بالاپايين ميكنن،با فشردن يك دكمه.
  • بی نام A1 ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    2 2
    چون همكار قانون مند ميشود و ديگر افراد نميتوانند .............................
  • بی نام A1 ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    2 2
    به دلیل حریم شخصی این پروژه ها انجام نمیشه
  • بی نام IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    1 1
    در کشورهای توسعه یافته به دلیل داشتن شبکه های ارتباطی گسترده و کارآمد و همچنین بانکهای اطلاعاتی معتبر و رسمی به راحتی بصورت آنلاین امکان دسترسی به همه اطلاعات اشخاص وجود دارد و تنها با یک اعتبار سنجی بیومتریک مثل کنترل اثر انگشت اطلاعات معتبر اشخاص از بانک های اطلاعاتی موجود دریافت می گردد. و نیازی به هزینه میلیاردها تومان در این زمینه نیست. بهتر است این پول جهت توسعه زیرساخت های ارتباطی هزینه شود.