راز جسد زنی در گاو صندوق و برخورد دوباره سربازرس با زن بلند بالا

جدیدترین عنوان از مجموعه «نفاب» با عنوان «مگره و زن بلند بالا» نوشته ژرژ سیمنون از سوی انتشارات جهان کتاب روانه بازار شد.

به گزارش خبرآنلاین، مجموعه خواندنی «نقاب» جهان کتاب که با ترجمه عباس آگاهی به دست مخاطب ایرانی می‌رسد، ترجمه آثار برتر ادبیات معمایی و پلیسی جهان از نویسندگانی نام‌آور است. این ناشر در تداوم انتشار آثار این مجموعه حالا داستان «مِگره و زن بلند بالا» را روانه بازار کرده، داستانی در 9 فصل که چهل و سومین عنوان از مجموعه «نقاب» است.

داستان این رمان معمایی و خواندنی از این قرار است که زنی از آشنایان قدیمی مِگرِه به دیدنش می‌آید: اِرنستینِ بلندبالا که سال‌ها قبل یک بار مگره او را بازداشت کرده بود. حالا او با نام «خانم ژوسیوم»، به ملاقات وی آمده بود تا از شوهرش آلفرد و وقوع قتلی احتمالی بگوید.

آلفرد ژوسیوم، یا آن‌گونه که در اداره پلیس پاریس معروف بود، «آلفردِ محزون» یا «آلفردِ گاوصندوق‌ها»، دزد باسابقه‌ای است که به خاطر تخصص‌اش در سرقت از گاوصندوق‌های پیشرفته، شهرتی در روزنامه‌ها به هم زده است. مردی لاغراندام و غمگین با چشمانی نگران، که به رغم مهارتش در گشودن قفل‌ گاوصندوق‌هایی که زمانی خودش آن‌ها را نصب کرده بود، بسیار بدشانس است و اغلب چیزی به دست نمی‌آورد.

این بار آلفرد پس از ورود به خانه بزرگی که مطب یک دندان‌پزشک هم هست و در حال باز کردن قفل یک گاوصندوق، جسد خون‌آلود زنی را می‌بیند. آلفرد از ترس متهم شدن به قتل، متواری و پنهان می‌شود. همسرش که از ماجرا باخبر شده، مگره را مطلع می‌سازد. بازرسان آگاهی با استفاده از فهرست خریداران گاوصندوق‌های مارک پلانشار، خانه‌ای را که آلفرد وارد آن شده بود پیدا می‌کنند، اما نه جسدی می‌یابند و نه نشانه‌ای از وقوع یک قتل.

مگره با ورود به آن خانه، پا به زندگی گیوم سِر، دندان‌پزشک پنجاه‌ساله و مادر پیر و مقتدرش می‌گذارد و به بررسی ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها می‌پردازد. رفته‌رفته، چهره فرد سومی آشکار می‌شود که زمانی در آن خانه زندگی می‌کرده است: ماریا، همسر هلندیِ گیوم سِر ...

این کتاب در 180 صفحه و با قیمت 9هزار تومان منتشر شده است.

دلواپسی‌های مِگره، مِگره از خود دفاع می‌کند، تردیـدِ مـگره، شکیبایی مِگره، مِگره و سایه‎ی پشت پنجره، سفر مِگره، دوست مادام مِگره، مِگره در کافه لیبرتی، ناکامیِ مِگره، مِگره دام می‌گسترد، مِگره و جسد بی‌سر؛ از دیگر آثار ژرژ سیمنون هستند که در مجموعه نقاب به همت نشر جهان کتاب منتشر شده‎اند.

ژرژ سیمنون در سال ۱۹۰۳ در بلژیک به دنیا آمد، اما بیشتر سال های عمرش را در فرانسه، آمريكا و سوئیس گذراند. سیمنون در خلال جنگ جهانی دوم در «وانده» می زیست و در همین دوران بود که با آندره ژید نویسنده نامدار فرانسوی آشنایی یافت. در ۱۹۴۵ پس از آن که گشتاپو به او ظنین شد، از فرانسه اشغال شده گریخت و به آمریکا رفت. این دوران از خلاقانه ترین ایام زندگی زندگانی پربار سیمنون بود.

در ۱۹۵۵ بار دیگر به اروپا بازگشت و نخست در فرانسه و سپس در سوئیس اقامت گزید. در ۱۹۷۲ عملاً داستان نویسی را کنار گذاشت و به نگارش زندگینامه خود پرداخت. او عادت داشت ساعت چهار صبح از خواب بیدار شود و شروع به نوشتن کند. این کار را تا ظهر ادامه می داد و بقیه روز را استراحت می کرد. به این ترتیب می توانست در هر روز ۶۰ تا ۸۰ صفحه مطلب بنویسد.

رمان های او آمیزه ای از پرداخت استادانه و کالبدشکافی هوشمندانه روان انسان هاست. او ترس ها، عقده های روانی، گرایش های ذهنی و وابستگی هایی را توصیف می کند که در زیر نقاب زندگی معمولی و یک نواخت روزمره پنهان هستند و ناگهان با انفجاری غیرمنتظره به خشونت و جنایت منجر می‌شود.

سیمنون در سال ۱۹۷۲ خود را بازنشسته کرد. خودکشی دخترش ماری ژو در ۱۹۷۸ باعث شد تا سال های پایانی عمر را در اندوه و تنهایی سپری کند. او در ۱۹۸۹ در شهر لوزان سوئیس، از دنیا رفت.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =