شرط ممنوع البیانی سلب حیات است/واژه ای نامانوس وارد ادبیات سیاسی کردند

یک وکیل دادگستری گفت: تذکر نمایندگان مجلس در مورد ممنوع‌البیان شدن سیدمحمد خاتمی نه تنها خلاف قانون اساسی بلکه خلاف حقوق بنیادین بشر است.

مصطفی ترک‌همدانی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به تذکر تعدادی از نمایندگان مجلس به وزیر دادگستری درباره ممنوع‌البیان و ممنوع‌التصویر شدن سیدمحمد خاتمی، اظهار کرد: ما در قاموس و لغتنامه سیاسی کشورمان، واژه‌ای به نام ممنوع البیان نداریم.

وی افزود: یکی از اسباب زنده بودن انسان‌ها، صحبت کردن است و اگر بخواهیم کسی را ممنوع البیان کنیم، باید ابتدا او را سلب حیات کنیم که مسلما بعد از آن دیگر نمی‌تواند صحبت کند وخودبخود لامقدورالبیان می شود ؛ بنابراین تذکر نمایندگان مجلس کاملا نادرست و اشتباه است.

این وکیل دادگستری با تاکید بر اینکه «تذکر نمایندگان مجلس نه تنها خلاف قانون اساسی کشورمان بلکه خلاف حقوق بنیادین بشر و حقوق بشر است» ادامه داد: در بالاترین مجازات‌ها اعم از اعدام، سنگسار، مصلوب کردن و ... ما نمی‌توانیم افراد را از گفت‌وگو و صحبت کردن منع کنیم.

ترک‌همدانی گفت: من نه تنها در قوانین کشورمان بلکه در قوانین کشورهای دیگر نیز چنین موضوعی را ندیده‌ام.

وی با اشاره به تذکر نمایندگان مجلس خطاب به وزیر دادگستری گفت: وزیر دادگستری چه اقدامی را می‌تواند انجام دهد؟ وی رابط بین دولت و قوه قضاییه است و در اصول قانون اساسی این ضابطه مشخص شده و رابطه وزیردادگستری یک رابطه اداری است.

این وکیل دادگستری با بیان این که «تذکر نمایندگان مجلس با قانون اساسی کشورمان تطابق ندارد» اظهار کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برگرفته از دین مبین اسلام و دین اسلام هم برگرفته از شرع و عقل است؛ بنابراین چنین تقاضاهایی غیرمتعارف و غیرمعقول به‌نظر می‌رسد.

وی در پایان با اشاره به اینکه تذکر نمایندگان در حال حاضر در حد یک تقاضا است، اظهار کرد: به دلیل اینکه فعلا این تقاضا اجرا نشده، نیازی به شکایت آقای خاتمی نیست ولی اگر نمایندگان خواستند این تقاضا را اجرایی کنند، وی می تواند از نمایندگان مجلس شکایت کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 364519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    2 4
    چطور و با چه شماره و آدرسی می توان با آقای مصطفی ترک همدانی تماس گرفت؟ آیا ایشان دفتر وکالت دارند که بتوان حضورا با ایشان تماس گرفت؟ مشکلی قضایی هست که می خواستیم از ایشان مشورت بگیریم.
  • بی نام A1 ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 10
    استفاده از عبارات هیات دولت و استانداران و رییس جمهور نهم و دهم .... خلاف قانون است. هرچند گوش اینها به این حرفها بدهکار نیست چرا که شیفته قدرتند.
  • قول سديد A1 ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    4 22
    واقعا چطوري به اين كشف بزرگ رسیدي آقای وکیل؟ از نظر حقوقي وقتي كسي حرفي ميزنه بايد صحبت هاشو حمل بر معناي عرفي اون بكنيم ممنوع البيان عرفا يعني ممنوع از سخنراني و مصاحبه با رسانه ها نه اينكه بيايي تفسير فلسفي و لغتنامه اي ازش بكني
    • بی نام IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
      8 0
      توخودت چگونه به این معنای عرفی واژه جدیدالتأسیس "مموع البیان" رسیدی وآن راتفسیر به رأی کردی؟
    • تهرانی IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
      0 0
      چرا باید حق مصاحبه و سخنرانی نداشته باشه . همین ممنوعیت هم خلاف حقوق اولیه هر انسانی است . به هر حال اگر مجرم است می بایست به جرمش رسیدگی شود و در همان حال هم حق دارد حرفش را بزند و مصاحبه به بکند و سخنرانی هم داشته باشد تا در زندان قرار بگیرد در زندان هم حق مصاحبه و حرف زدن دارد و مدعای آقای وکیل کاملاً درست است و ممنوع البیان کردن بدتراز کشتن و اعدام است و چنین جزائی در هیچ کجا نباید اعمال شود . در قرآن به مخالفین و معاندین هم حق سخن داده است و انتخاب را با شنونده می داند فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه . اگر حق سخن نداشته باشد که دیگر اتباع احسن معنی ندارد وتنها یک قول است و آنهم می بایست مورد اتباع قرار گیرد ولی در قرآن اتباع احسن را مطرح میکند . اتبعوا احسن ما انزل الیکم ....
  • بی نام A1 ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    11 4
    به نظر من باید مجلس از نظام قانون گذاری و سیاسی کشور حذف شود و همه کارها را دولت انجام دهد.
  • باران EU ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    33 2
    خاتمی عزیز آنقدرطبع بلندی دا رد که حتی برای دشمنش نیزبدی نمی خواهد.بگذاریدهرچه می خواهندبگویند همه میدانندکه این سیدسلطان قلبهاست.
  • احمد یاداور A1 ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
    10 2
    از وکلای عزیز ومتعهد کشور خواهش میشود بخاطر هموطنانشان در خیلی از موارد که بعضی از نمایندگان ناشی وافرادی که قلم وتریبون در دستشان هست وهرچی اتهام هست که بناحق به بعضی از سیاسیون وافراد میزنن با مواد قانونی وادله قانونی وسند ومستندات قانونی این افراد را سرجایشان بنشانند
  • x IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
    22 2
    هر روز شاهد ورود واژه های جدید در ادبیات سیاسی ایران هستیم.فتنه،بصیرت،دلواپسی،دلاوری،ممنوع البیانی .... تا کی ؟؟؟؟؟؟
  • رضا حسینی جبلی A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    1 0
    با سلام به عنوان فردی که معتقدم اصلاح طلبان واصولگرایان هرکدام در مقاطع خاص ضربه ای به کشور وارد کرده اند ازبعضی رفتار نمایندگان عزیز متعجبم.واقعآبا چه توجیحی می توان فردی را از سخن گفتن باز داشت؟این فرد هرکس که باشد فرقی نمی کندحتی تند روهای هردو جناح. بهتر است نمایندگان محترم هر از گاهی سری به قانون اساسی مترقی کشورمان بزنندوبعد اظهار نظر کنند. از آقای همدانی همه بخاطر واکنش مناسب به عنوان یک وکیل متعهد به موضوع تشکر می کنم.