علی پاکزاد: در حالی که مدیران ایران خودرو خبر از شکستن رکورد صادرات خودرو دارند و مدیران سایپا با شعار اهمیت به کیفیت میزان اندک صادرات خود را به بازارهای خارجی کاهش داده اند گمرک ایران خبر از قیمت خودرهای صادراتی می دهد که مصرف کنندگان داخلی حتی تصور آنرا نمی کنند.
گزارش گمرک ایران از تراز هشت ماهه ایران نشان می دهد متوسط قیمت خودروهای صادراتی ایران به 6288قیمت دلار صادر شده است یعنی هر خودرو صادراتی ایران به قیمت زیر 6.5 میلون تومان به دست مصرف کنند خارجی می رسد. این در حالی که رئیس هیات عامل سازمان گسترش به عنوان متولی صنعت خودرو کشور در آذر ماه طی بازدردی از شرکت سایپا عنوان کرده بود که خودرو سازان باید با جدیت وارد عرصه تولید خودروهای زیر ده میلیون تومانی شوند.
البته از سوی دیگر مقایسه این امار با ارقام صادرات سال 87 نشان می دهد خودرو سازان ایرانی برای آنکه بتوانند خودروهای تولید شده خود را در بازاری که خودروهای روز دنیا در آنها به راحتی عرضه می شود به فروش برسانند مجبور شده اند در سال جاری در حدود 22 درصد قیمت محصولات خود را کاهش دهند زیرا بر اساس آمارهای گمرک قیمت هر خودرو صادراتی ایران در هشت ماهه منتهی به آبان ماه سال 87 معادل 8167 دلار بوده است.
البته نباید فراموش کرد که بحران جهانی اقتصاد باعث افت قیمت همه خودروهای عرضه شده بوده است ولی دلیل افت یکباره 22 درصدی قیمت خودروهای ایرانی متاسفانه دمپینگ از سوی خورو سازان ایرانی نبوده است بلکه بر اساس اظهارات یکی از کارشناسان بازرگانی صنایع خودرو سازی کشور خوروهای ایرانی که به دلیل آنکه هر ساله محصول جدیدی به بازار عرضه نمی کنند و با طراحی قدیمی عرضه می شوند مشمول افت قیمت حاصل از عرضه خودروهای از مد افتاده شده اند.
تفاوت قیمت تا 200 درصدی بین خودروهای ایرانی عرضه شده در بازار های خارجی و داخلی نشان میدهدهنوز صنایع خودروسازی کشور توان فعالیت در عرصه رقابتی را ندارند زیرا در حالیکه این صنایع در بازار کاملا حفاظت شده داخلی به فعالیت می پردازند در اوایل سال جاری در آستانه ورشکستگی قرار گرفته بودند در حالی که بازار 70 میلیونی کاملا ایزوله شده ای در اختیارشان قرار دارد که نمی توانند از ان استفاده کنند.
نظر شما